Låg fps i HoN med bra dator!

Permalänk

Låg fps i HoN med bra dator!

Kan börja med spec.
Har Q8200 2.3GHZ , 4GB RAM, och GTX 260, OS=Win7 64bit!

Jag spelar med ca 30 FPS i hon. Vilket är ganska lite för min dator eller?

sen har jag ett konstigt problem. När jag har haft datorn på ett tag, kanske en timme eller så, då när ajg startar ett spel, wow eller hon så börjar datorn frysa och färgerna kan bli konstiga osv. Kan även bli så när jag tabbar ur och tabbar tillbaka när jag spelar spel. Hur kan det komma sig?

Hjälp mig tack

Permalänk
Medlem

MIn celeron + ati 4350 flöt ju i 1920x1080 :S

Låter konstigt :/

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virginmar:

Kan börja med spec.
Har Q8200 2.3GHZ , 4GB RAM, och GTX 260, OS=Win7 64bit!

Jag spelar med ca 30 FPS i hon. Vilket är ganska lite för min dator eller?

sen har jag ett konstigt problem. När jag har haft datorn på ett tag, kanske en timme eller så, då när ajg startar ett spel, wow eller hon så börjar datorn frysa och färgerna kan bli konstiga osv. Kan även bli så när jag tabbar ur och tabbar tillbaka när jag spelar spel. Hur kan det komma sig?

Hjälp mig tack

kollat temp på alla delarna? senaste drivrutinerna? klockat, oklockat? nätdel? .. osv osv

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

kollat temp på alla delarna? senaste drivrutinerna? klockat, oklockat? nätdel? .. osv osv

finns något bra och snabbfixat program som jag kan kolla alla temperaturer med? Har senaste drivrutinerna för grafikkortet, och har inte klockat någonting.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk

Jag har nu kollat min processortemperatur. Det står att alla "cores" har mellan 60 och 70 grader, låter det normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virginmar:

Jag har nu kollat min processortemperatur. Det står att alla "cores" har mellan 60 och 70 grader, låter det normalt?

Har för mig att processorn kan ta skada när den går över 60 grader, kollade du temperaturerna när du spelade?
För om du kollade tempsen när du inte spelade så är processor fläkten problemet, den kan eventuellt gått sönder isåfall.

Visa signatur

Asus M4A79XTD EVO DDR3 | AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE AM3 | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | XFX Radeon HD5770 1GB | 500GB Seagate Barracuda 7200.12 SATA II | Corsair TX 650W 80+ | Antec Two Hundred | Optiarc AD-7240S DVD±RW Svart SATA | Windows 7 Home Premium 64-bit | BenQ TFT 24'' E2420HD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Godn0ken:

Har för mig att processorn kan ta skada när den går över 60 grader, kollade du temperaturerna när du spelade?
För om du kollade tempsen när du inte spelade så är processor fläkten problemet, den kan eventuellt gått sönder isåfall.

Nej proccesorn tar verkligen inte skada vid 60-75

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Avstängd

Det beror på. Är det 60-75 grader i idle eller load?

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svart_smurf:

Det beror på. Är det 60-75 grader i idle eller load?

Det spelar väll ingen roll om det är idle eller load? Det är ju fortfarande samma temperatur.

DOCK, kan den ju öka mer om det är idle, men det har ju inget med:

Skrivet av svart_smurf:

Det beror på. Är det 60-75 grader i idle eller load?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Skrivet av MarkoV:

Det spelar väll ingen roll om det är idle eller load? Det är ju fortfarande samma temperatur.

DOCK, kan den ju öka mer om det är idle, men det har ju inget med:

det spelar väll en jälva stor roll ifall han han har 65grader i idle då ligger den ju och trycker typ 90+ i load om inte mer.

Skrivet av Virginmar:

sen har jag ett konstigt problem. När jag har haft datorn på ett tag, kanske en timme eller så, då när ajg startar ett spel, wow eller hon så börjar datorn frysa och färgerna kan bli konstiga osv. Kan även bli så när jag tabbar ur och tabbar tillbaka när jag spelar spel. Hur kan det komma sig?

hmm testat något annat grafik kort ? kan vara det som spökar ifall det blir andra färger efter någon timmes med datorn igång jag tipsar i alla fall att kolla med ett annat GFX kort och ifall det blir samma så kan det vara moderkortet har dock aldrig stött på något sånt här problem :S hade en 6 år gammal AMD athlon64 3700+ och ett ATi Radeon x1950XT som jag körde HoN på innan min nya dator och det flöt på så förstår faktiskt inte vad det är för fel

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Godn0ken:

Har för mig att processorn kan ta skada när den går över 60 grader

Ja detta är ju inte rätt, dagens processorer klockar ner sig när dom blir alltför varma, det brukar ligga runt 100+ grader för Intels, jag vågar inte uttala mig om AMD's men skulle tro att den ligger lägre.

Intels "maxvärde"(om man nu vill formulera det så) ligger på ~72 grader.
Medans AMD's ligger på ~62 grader.

Över det är inte rekommenderat.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nothingtoxic:

det spelar väll en jälva stor roll ifall han han har 65grader i idle då ligger den ju och trycker typ 90+ i load om inte mer.

Till TS men är det 65-70 grader i load ska det vara ok så det måste vara något annat som inte stämmer isf

Ta och läs om vad jag skrev, tagga ner.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Avstängd

min q6600 som är högre nm och överclockad ligger på 40grader i idle. det är mest lägsta fläktvarven på min fläkt. Min kommer upp till 75 grader i load. Men om din ligger i 75 grader i idle så tror jag det är det som är felet.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk

AJAJAJ såg nu att alla 4 cores ligger på runt 95-100 grader i spel. Vad ska jag göra för att lösa det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Virginmar:

AJAJAJ såg nu att alla 4 cores ligger på runt 95-100 grader i spel. Vad ska jag göra för att lösa det?

För det första, vad är det för kylare? Monterat själv? Lagt pasta på? Kolla så att fläkten sitter på ordentligt.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkoV:

För det första, vad är det för kylare? Monterat själv? Lagt pasta på? Kolla så att fläkten sitter på ordentligt.

Lyssna inte på marko. Han verka tro att det inte spelar någon roll vilken grader processorn ligger på i idle eller load. Öppna datorn kolla om cpu kylaren är dammig. Brukar oftast vara felet. Annars köp ny kylpasta och ha på.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Nej proccesorn tar verkligen inte skada vid 60-75

Skrivet av svart_smurf:

Det beror på. Är det 60-75 grader i idle eller load?

det ser ju ut som att du skriver att 60-75 grader skulle vara farligare i load än i idle , eller tvärt om.

du och nothingtoxic har nog missförstått MarkoV lite , lugna ner er .

Skrivet av svart_smurf:

Lyssna inte på marko. Han verka tro att det inte spelar någon roll vilken grader processorn ligger på i idle eller load. Öppna datorn kolla om cpu kylaren är dammig. Brukar oftast vara felet. Annars köp ny kylpasta och ha på.

MarkoV föreslår ju ungefär samma saker som du gör.
Tycker bådas inlägg låter vettiga och sevärda.

mjo antagligen så är det dags för en bortblåsning av damm i datorn.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag har själv märkt underligt hög cpu användning i HoN senaste tiden som skapar problem i form av frysningar.

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devildoll:

det ser ju ut som att du skriver att 60-75 grader skulle vara farligare i load än i idle , eller tvärt om.

du och nothingtoxic har nog missförstått MarkoV lite , lugna ner er .

MarkoV föreslår ju ungefär samma saker som du gör.
Tycker bådas inlägg låter vettiga och sevärda.

mjo antagligen så är det dags för en bortblåsning av damm i datorn.

Han skrev att det gör ingen skillnad om det är idle eller load. Det gör stor skillnad. Om det är load så är det lungt. Men om det är i idle så kommerp processorn flyga i taket när den är i load. SÅ jo då

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Skrivet av svart_smurf:

Han skrev att det gör ingen skillnad om det är idle eller load. Det gör stor skillnad. Om det är load så är det lungt. Men om det är i idle så kommerp processorn flyga i taket när den är i load. SÅ jo då

nu var det frågan om 60-75 c var farligare i load än i idle, vilket det inte är, däremot är det risk eller snarare självklart som du säger , att temperaturen går up mer i load om temperaturen redan låg på 75 i idle.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

nu var det frågan om 60-75 c var farligare i load än i idle, vilket det inte är, däremot är det risk eller snarare självklart som du säger , att temperaturen går up mer i load om temperaturen redan låg på 75 i idle.

Vilket den gjorde.

Visa signatur

Asus M4A79XTD EVO DDR3 | AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE AM3 | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | XFX Radeon HD5770 1GB | 500GB Seagate Barracuda 7200.12 SATA II | Corsair TX 650W 80+ | Antec Two Hundred | Optiarc AD-7240S DVD±RW Svart SATA | Windows 7 Home Premium 64-bit | BenQ TFT 24'' E2420HD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devildoll:

nu var det frågan om 60-75 c var farligare i load än i idle, vilket det inte är, däremot är det risk eller snarare självklart som du säger , att temperaturen går up mer i load om temperaturen redan låg på 75 i idle.

Jo det är farligt om den ligger på 60-75 grader i idle. vilket betyder att den kommer flyga upp i taket när han kör med den i load! Snälla du tänk lite. Visst det är fortfarande samma temperatur men vadfan spelar det för roll det är stor skillnad mellan idle och load eller hur? Vet inte riktigt hur jag ska säga för att du ska fatta det.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Skrivet av svart_smurf:

Jo det är farligt om den ligger på 60-75 grader i idle. vilket betyder att den kommer flyga upp i taket när han kör med den i load! Snälla du tänk lite. Visst det är fortfarande samma temperatur men vadfan spelar det för roll det är stor skillnad mellan idle och load eller hur? Vet inte riktigt hur jag ska säga för att du ska fatta det.

Ta och tagga ner lite va?

Såhär skrev Marko:

Skrivet av MarkoV:

Det spelar väll ingen roll om det är idle eller load? Det är ju fortfarande samma temperatur.

DOCK, kan den ju öka mer om det är idle, men det har ju inget med:

Detta är helt korrekt.. Om han mätte tempen när han spelade (vilket va rimligt att anta, även om det nu visat sig att så inte var fallet) lär det ju inte va något problem.

Om processortempen vid spelande var 65-70 °C, och han aldrig belastar processorn hårdare än så, kvittar det ju om det är idle eller load.. Visst, om han idlar 70 kommer processorn inte må så bra vid load, men om han aldrig belastar processorn helt så är det ju inte ett problem.

Dessutom skriver Marko: "DOCK, kan den ju öka mer om det är idle". Så jag ser verkligen inte vad som är fel i hans påstående.

När vi nu har det ur vägen kan vi ju återgå till att hjälpa Virginmar. Som redan nämnts är det väl en bra idé att kolla hur kylaren ser ut. Verkar allt va i ordning (inget sitter löst, inget damm o.s.v.) kan du alltid testa att montera om kylare (d.v.s. ta av den, rengöra ordentligt, ta ny kylpasta och sätta dit igen). Funkar inte heller det verkar det va dags för kylarbyte.

Permalänk
Avstängd

Jovisst men varför ens skriva en sån kommentar? visst samma temperatur men det blir storskillnad. hon är ett CPU SLUKANDE MONSTER! så det spelar stor roll.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Skrivet av svart_smurf:

Jovisst men varför ens skriva en sån kommentar? visst samma temperatur men det blir storskillnad. hon är ett CPU SLUKANDE MONSTER! så det spelar stor roll.

Jo, den är lite klantigt skriven. Det kan jag hålla med. Men det var inte helt off iaf. Dessutom kunde man ju tänka sig att 65-70 °C var temp under max-load, eller iaf när han spelade, och då va det en rätt rimlig kommentar.

OT: Varför slukar det så mycket CPU?

Permalänk
Avstängd

Dom har gjort det så kanske? Sen Jovisst därför frågade jag är det 60-75 i idle eller load så kommer han och säger att det inte spelar någonroll det är fortfarande samma temp, Kom igen nu.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk

verkar som vissa tycker de e viktigare att märka ord änn att lösa värmeproblemet

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Dammat av kylflänsen på sista tiden?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

verkar som vissa tycker de e viktigare att märka ord änn att lösa värmeproblemet

Vissa tycker det är viktigt att väcka döda och glömda trådar med totalt meninglösa inlägg ( ) ...

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.