Permalänk
Medlem

Ny speldator ~ 16'000kr

Hade tänkt mig något sånt här:
yfrog Fullsize - datorbygge.jpg

Min laptop blev stulen vid ett inbrott så det blev dags att köpa nytt, detta är mitt första köp av datorkomponenter så jag tar gärna emot kommentarer.
Det jag letar efter är en framtidsäker dator, tänker då mest på chassit och moderkort, som även klarar de senaste spelen utan problem. Stöd för CF/SLI och en SSD önskar jag även som strössel.

Är tacksam för intressanta svar!

Permalänk
Medlem

Du får en grym dator för 16 papp(Y)

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Du får en grym dator för 16 papp(Y)

Hoppas har inte heller något emot att byta till en AMD processor / nvidia graffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shivaji:

Hoppas har inte heller något emot att byta till en AMD processor / nvidia graffe

Behåll ATi graffet eftersom det mest prisvärt

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Många anser att i7 är onödigt mycket för en gamingdator då grafikkortet är det centrala. Crossfire kanske skulle vara bättre att lägga pengarna på men då kanske man också kommer upp i en nivå där i7 kan behövas. Jag är inte helt säker. Någon får gärna rätta mig.

Permalänk
Medlem

Testa sätta ihop ett paket med AMD + Crossfire och se vad det landar på, för jag har inte tid just nu.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Byt till 4 (2x2) eller 8GB (4x2) minne, 6GB (3x2) är till S1366.
Byt till i5 750 eller AMD med X4 965 och 890GX/FX-baserat moderkort
Byt hårddisken till billigare 1TB (Samsung F3 eller WD Black SATA II), mekaniska hårddiskar kan inte komma i närheten av SATA II's prestandatak

Permalänk
Medlem

Typ något sånt här annars:

Grafikkortet kan diskuteras. Kanske ett HD5850/HD5870 istället för CF eller något ur nvidias 4xx serie.

Edit: Glömde Fri Frakt så dra av 99 kr på det där priset.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Tack för snabba råd, är Fractal Design Define R2 ett bra chassi? Skulle annars kunna lägga på någon lapp för ett bättre.
Måste först undersöka hur 5770 CF och AMD X4 förhåller sig till 5870 och i5 innan jag bestämmer mig för något, hade inte tänkt på CF tidigare ^^

Permalänk
Medlem

Har du pengarna är det bättre att ta ett 5870, för att sedan uppgradera med ett extra kort

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

^ Verkar intressant, har dock redan MF 2, är det ändå värt med PowerColor PCS+?
Funderar även på att byta i7, moderkort och minnen mot AMD X4 vänligare. Några synpunkter man bör ta hänsyn till?

Permalänk
Medlem

Mitt förslag...
2x 5870= maxar det mesta?
Ingen ssd = Då jag upplevt själv att det går redan snabbt att ladda spel utan den.
AMD system p.g.a mer pci-e kanaler

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Intressant, 6-kärnig processor och fläkt för CPU:n. Är 6 kärnor något att satsa på inför framtida spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shivaji:

Intressant, 6-kärnig processor och fläkt för CPU:n. Är 6 kärnor något att satsa på inför framtida spel?

Inom snar tid kommer stöd för 6-kärnor, ja!

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Om du ska köra på AMD system och satsa extra mycket på grafikkort så är det bättre med ett 5970 istället för 2st 5870.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

Om du ska köra på AMD system och satsa extra mycket på grafikkort så är det bättre med ett 5970 istället för 2st 5870.

Jo i för sig, haha ;P

Dock får den inte plats i Define r2 utan modd, och orkade inte byta

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Ok, hur är det med Define R2 då? Finns det inget chassi med några hundralappars prisskillnad som ni hellre skulle välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Jo i för sig, haha ;P

Dock får den inte plats i Define r2 utan modd, och orkade inte byta

Exakt men man sparar ju rätt så mycket av att köpa ett 5970, både pengar och plats på moderkortet. Så ett lite dyrare chassi för några hundringar skulle vara värt.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Fractal Design R2 ska vara ett riktigt bra och prisvärd chassi med ljuddämpning osv. Finns en recension här på SweC om det också.

Om du inte prioriterar snabba uppstartningstider och laddningstider så tycker jag att du ska ta ett 5970 istället för en ssd eftersom det är en speldator. Om du insisterar på en SSD så kör på en i5:a och ett 5870. Det är bedrövligt om du ska köpa en speldator för 16k och inte få med ett bättre kort än 5770 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Egentligen kan man lika gärna välja AMD i en speldator - Betydligt mer prestanda för pengarna och mycket prisvärdare. Man behöver inte en I7s prestanda i spel (om du inte spelar med lägsta inställningar så att du komemr upp i runt 200fps, ädr ser man skillnad på cpuer). Du komemr alltså förmodligen inte märka någon stor skillnad mellan en phenom II och en I7 i spel.. Dock så hade jag kört på I7 i en dator för 16K ändå. Man vill ju även ha en as-vass cpu, även om man inte har användning för det:D Ska du köra I7 ska du enligt mig köra på socket 1366, annars kan du lika gärna köra I5 och därmed även köra phenom II x4, som ger smama prestanda till en billigare peng.
Jag skulle nog kört på ett hd5970 (2st hd5870 till ett betydligt bättre pris), sen en phenom II x6 eller en I7

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

50% bättre prestanda (5970 vs 5870 är väl typ det) före snabba laddningstider alla gånger :P?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

klart köp