Permalänk
Medlem

ny dator och cpun 99 grader varm,hjälp

köpte denna dator nyss:

har kört igång lite olika temp program och PC Probe II det visar rätt bra temps på 32 idle ungefär men ibland får jag varningar och sen står det att cpun är 99 grader varm tempen flyger up på 1 sekund up till 99, jag började använda datorn igår och fick inget fel meddelande att den var så varm men idag har jag fått säkert 9 varningar

real temp det visar 32 grader det oxå men det har inte get mig varningar

EVEREST Ultimate Edition där ser tempen oxå bra ut 32 grader idle

är det så att PC Probe II har helt fel? och jag kan ta bort programet och lyssna på de andra programen?

Permalänk
Medlem

låter som sensor fel ja. Skitprogram eller bios eller nåt som får spel. Fungerar andra program så skit i det som strular bara.
Har liknande problem fast på en fläkt. 1200rpm model och spå fort den når 1200rpm så visar programmet 2400rpm, fläkt eller mobo som får spratt tror jag skadat men så är det.

Permalänk
Skrivet av Gabbis85:

köpte denna dator nyss:

http://img534.imageshack.us/img534/4632/minstationradatorblev...

har kört igång lite olika temp program och PC Probe II det visar rätt bra temps på 32 idle ungefär men ibland får jag varningar och sen står det att cpun är 99 grader varm tempen flyger up på 1 sekund up till 99, jag började använda datorn igår och fick inget fel meddelande att den var så varm men idag har jag fått säkert 9 varningar

är det så att PC Probe II har helt fel? och jag kan ta bort programet och lyssna på de andra programen?

Kolla i BIOS.
Ser det bra ut där så behöver du inte oroa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

låter som sensor fel ja. Skitprogram eller bios eller nåt som får spel. Fungerar andra program så skit i det som strular bara.
Har liknande problem fast på en fläkt. 1200rpm model och spå fort den når 1200rpm så visar programmet 2400rpm, fläkt eller mobo som får spratt tror jag skadat men så är det.

tur att det bara är sensor fel eller nå bugg typ för jag vart rätt så skraj när jag kom upp till datorn när jag hörde varningssignaler dånandes i rummet xD

men vilket program är det som är bäst att lita på tycker ni SweClockers?

Permalänk

coretemp !

Core Temp

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielinterius:

Kolla i BIOS.
Ser det bra ut där så behöver du inte oroa dig.

Cpu Temperature (PECI) 43 grader, och jag har typ 22 grader inne i rummet är det ok temp med min kylare jag har, har inte clockat ens

sen mb temerature 35 grader

Permalänk
Skrivet av Gabbis85:

Cpu Temperature (PECI) 43 grader, och jag har typ 22 grader inne i rummet är det ok temp med min kylare jag har, har inte clockat ens

sen mb temerature 35 grader

Då kan du sova lugnt!

Permalänk
Skrivet av Gabbis85:

köpte denna dator nyss:

http://img534.imageshack.us/img534/4632/minstationradatorblev...

asså 24 lax och bara en 1156 cpu ? lol kanske skulle byt till 1366 och en 9xx istället när man börjar nå 20k sträcket för att få more bang for buck så att säga

men till topic så antagligen bara ett sensor fel kolla real temp med några rundor av intel burn test och se

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming]
[GPU: Power Color RX 9070xt Red Devil 16GB -70mV/-10PL/2668MHz Vram OC]
[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem

tack för alla svar anledningen att det fick bli 1156 istället för 1366 är för att jag vill hålla elräkningen nere endel för 1366 drar en del extra jämförelse med 1156 men jag ångrar mig lite kanske men men får försöka inte tänka mer på det nu när jag väl gjort mitt köp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevlarheart:

Real temp kör ett mycket bättre och nyare system än core temp.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbis85:

tack för alla svar anledningen att det fick bli 1156 istället för 1366 är för att jag vill hålla elräkningen nere endel för 1366 drar en del extra jämförelse med 1156 men jag ångrar mig lite kanske men men får försöka inte tänka mer på det nu när jag väl gjort mitt köp

Vet inte hur mö mer det drar idel i pracktiken villket är vad som kostar. Ska du spara ström MÅSTE du set till att C3 oc hC6 state är på i bios. Annars stängs inte L2 cache och kärnoran av fysiskt. Reducerar strömförbrukningen för mig med 15-20W idel och då har jag klockat med.
Sedan ska man inte ha massa saker so mger massa interupts så som USB saker det är körjävligt. Väcker processorerna ur C6 state gämt.

Min burk idlar på 170W med min 92 @ 3.7Gh med "st GTX260 i SLI. Skulle tippa på 150 oklockat idle. tar jag ut ett grafikkort blirt nog 100W idel eller nåt. Load i7 drar inte så ml idle. Rätt inställd är de väldigt strömsnål idle.

men som sagt många ställer aldrig in det rätt. Finns 1156 riggar oklockade som drar mer idle och överlag än min processor drar i genomsnitt eftersom processorn ändå tillbringar mycket tid att inte göra något. Dessutom spelar jag och använder 1-2 kärnor kan resterande ligga i C6 state och sova utan att dra en watt.