Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Värt ersätta moderkort?

Hej

Jag har idag ett MSI K9A2 Platinum som jag är nöjd med. Ska dock uppgradera den närmaste tiden med processor, grafikkort, HD, ev SSD, och funderar på hur mycket jag vinner på att även byta ut moderkortet? I huvudsak använder jag datorn till att spela Lord of the Rings Online samt enstaka andra spel. Budget för uppgraderingen är ca 10k.

Enligt MSIs hemsida, MSI Global ? Computer, Laptop, Notebook, Desktop, Mainboard, Graphics and more (med reservation för att jag har missförstått något) ska detta moderkort även klara processor som kräver sockel AM3, t ex Komplett.se - AMD Phenom II X4 965 Black Edition

Frågan är alltså om det är värt att inkludera ett nytt moderkort i en uppgradering, jag tänker då främst i termer av spelprestanda? Ur ett kostnadsperspektiv så kan det jag spar in på ett nytt moderkort istället läggas på annat, som en SSD-disk eller nya minnen. Jag lutar åt nej, men är som sagt ingen expert så feedback uppskattas.

Permalänk
Medlem

Läser man under "CPU SUpport"-fliken så ser man vilka processorer som moderkortet stöder. Se dock till att du har den senaste BIOS-versionen.

Vad jag får ut från listan så är Phenom II x4 965 med steppingen C3 möjlig att använda. Dock så står det lite kryptiskt z965, så jag är inte säker.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk

Du vinner absolut ingenting på att byta ut detta fina och dugliga moderkort.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Vad jag får ut från listan så är Phenom II x4 965 med steppingen C3 möjlig att använda. Dock så står det lite kryptiskt z965, så jag är inte säker.

ok, får ta och mejla MSI och höra med dem vad den där beteckningen betyder. EDIT: Det ska inte vara några problem att köra processorn med z-beteckningen. Tydligen rör det sig om huruvida multipeln är låst eller inte, läs mer här: Amd Processor x965/z965 - CPUs - CPU-Components