Permalänk

Ny smartphone?!

Hej!

Tänkte att jag skulle köpa en smartphone, har dock svårt att bestämma mig
för vilken jag ska köpa eller om jag bör vänta till sensommaren eller vänta
tills 4G kommer?

Det jag vill ha är:
Framtidssäker mobil - dvs den ska funka bra med program osv iaf 2 år framåt
Snygg design - clean mobil, får inte kännas plastig, helst borstat stål/alu
Wi-Fi
Minst 3.2" skärm
Smidig - Ligga bra i handen och fickan på jeansen
Hörlursutgång - vanliga 3.5mm
Kalender - vill helst ha nästa "möte" på förstasidan (homescreen)
Navigator - bra med röst som säger när man ska svänga, svårt att fästa den på hojen...
Musik - bra ljud med hörlurar och lätt att söka efter artist skapa spellistor
Internet - enkel och smidig att surfa med

De mobiler jag har kollat på är:
HTC Legend - snygg och hyffsat liten men klarar man sig med 600 MHz?
HTC Desire - inte lika snygg men bättre processor och ram än Legend, behövs kraften?
Nokia N97 mini - mellan desire och legend i design men ännu klenare processor, bäst navigation och kalender. Men hur är det med symbian, förlegat?
Nokia N8 - Grym kamera och design, HDMI uttag, symbian^3 men bara 680MHz processor

Så frågan är vilken av dessa som är bäst, eller finns det någon annan jag bör kika på? X10 verkar för klumpig och plastig för min smak. Bör man vänta på att 4G kommer, när kan man förvänta sig att det börjar kommar lurar som stöder 4G isf?

Finns det någon app till Symban eller Android där man kan mäta acceleration från 0-100km/h,
samt tid på 0-402m så skulle det vara ett stort plus för ngt av OSen!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

HTC Desire helt klart ! kan inte rekommendera N97 då min kompis har den och den har bara varit till problem

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Kan inte annat än att rekommendera HTC Desire jag också.
Helt underbar telefon!
Enda nacktdelen är inga "lagliga" betalapps då man antigen måste roota telefonen för att lura Google att man är någon annanstans eller beställa ett SIMkort från exempelvis UK eller US.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Skriver detta från en Nexus one som jag kan rekommendera. Samma hårdvara som Desire .

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Kan säga att stödet för 4G kommer någ inte vara fullt ut förens 2012. Det finns bara 4G i tre städer i Sverige idag. Stockholm, Malmö och Göteborg.
Kommer 11st nya master som ska täcka större städer i Sverige. Så 4G kommer du inte ha använding för om du inte bor i större städer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Kalender - Är väl också standard idag?

By default kan man inte ha kalendern på lockscreen......
måste jailbreaka för det.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk

Om du vill ha en framtidssäker mobil bör du inte välja Nokia eller HTC. Min rekommendation är att köpa en Nexus One med tanke på uppdateringarna, köper du en Legend/Desire kan du nog glömma de nya uppdateringarna efter 2.2.

Permalänk
Avstängd

Vill man vara absolut säker på att ha den senaste Android ska man satsa på Googles "egna" Nexus One. Som sagt tidigare i tråden det är samma hårdvara som i HTC Desire.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Googles N1 verkar vettig som har samma hårdvara som Desire och som förmodligen
också lär få uppdateringarna snabbare eftersom att Sense kodas in i OSet istället för
att de bara lägger det utanpå men det kan de ju bli ändring på.
N1 är samtidigt ganska mycket dyrare. Iphone tycker jag likt många andra är för låst
där jag bara kan välja vilka funktioner jag vill ha tillgängliga från homescreen men i
övrigt ser jag bara vad klockan är. Vill gärna kunna lägga in så att jag ser mitt schema där.
Tror inte att jag är tillräckligt teknisk kunnig heller för att kunna jailbraeka och koda
kalendern själv. Antar att det fortf inte kommer finnas widgets att hämta?

Jag bor mitt i sthlm (vid KTH där jag pluggar) så täckning för 4G borde inte vara några problem.
Fast hemma och i skolan har jag ju wlan så där behöver jag det egentligen inte men det blir
ju så att man åker en del i sthlm också.

Finns det någon app/widget till Android eller Iphone som visar riktig hastighet, eller kör båda
bara på google maps eller nånting. I Nokian sitter det en riktig navigator som kan visa t.ex.
hastighet och ens position i realtid. Men Symbian kanske är stendött?

Lutar åt Desire... men det känns synd att köpa en nu om det släpps mobiler som
stöder 4G i sommar. Hur lång tid kan man förvänta sig att behöva vänta på 4G mobiler?

Permalänk

Jag säger ha lite tålamod:) Är så mycket nice grejjer på väg in nu så det är sjukt!
Och priserna dumpas konstant, kolla bara på HTC Hero, köpte min för 6 månader sedan, då kostade den 4500 spänn. Nu är den nere på 2900!

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk

Nexus one eller Desire!

Och Nexus one har ju blivigt ruskigt snabb nu efter Froyo (Android 2.2)

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Nexus one alt Desire om du inte orkar importera.

Skrivet av Calletheking:

Finns det någon app/widget till Android eller Iphone som visar riktig hastighet, eller kör båda
bara på google maps eller nånting. I Nokian sitter det en riktig navigator som kan visa t.ex.
hastighet och ens position i realtid.

Det finns ett tiotal appar på marknaden som enbart visar hastighet i olika utföranden. Antalet navigatorer har jag inte koll på men testat 5st själv varav alla fungerat bra. Copilot kör jag med för närvarande.

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem

1. Om du orkar vänta (inte länge) så är Galaxy S bäst
2. Nexus One
3. Desire

Permalänk
Medlem

Galaxy S kommer ju ut 16 juni och jag skulle rekomendera den skarpt. Verkar grymt mycket bättre än Desire. Lång och fin review finns på GSM Arena.

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Medlem

Det är ingen ide att vänta på något. Om du väntar på 4G så kan du vänta på HTC eller Iphone ska släppas till sommaren. Men vet inte om 4G kommer slå till så stort inom Mobiler. Det är mer för datorer. Vad ska du ha 150mbit i mobil för? Du kommer aldrig använda det. Iallafalla inte idag.
Men kommer ju alltid komma ut nya mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vatsug:

Galaxy S kommer ju ut 16 juni och jag skulle rekomendera den skarpt. Verkar grymt mycket bättre än Desire. Lång och fin review finns på GSM Arena.

this

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ettis:

Tycker du ska vänta på Galaxy S verkar grym grym!!

Permalänk
Medlem

Samsung Wave eller Galaxy S är riktigt trevliga. Föredrar faktiskt Wave, ligger bättre i handen.

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djärven:

Samsung Wave eller Galaxy S är riktigt trevliga. Föredrar faktiskt Wave, ligger bättre i handen.

Håller med
Wave är väldigt trevlig i handen, Borstat aluminiumskal och känns riktigt rejäl
Dock inte android utan bada(samsungs eget hopkok som är snabbt och bra men inte så många apps just nu men kommer ganska fort, tror det kommit cirka 30 i veckan och telefonen släpptes i måndags)

(nedan gäller både wave och galaxy S)
senaste wi-fi standarden, Senaste bluetooth 3.0 som inte finns i någon annan mobil än så tekniskt är den ganska framtidssäker om man kollar uppkopplingsmöjligheter, 3 gånger så snabb som desire och nexus one i när det gäller grafik och lika snabb processor som dom för andra applikationer(1 ghz cpu i båda)
Skulle kört på någon av dom 2, Körde själv på wave och den är verkligen perfekt för någon som vill ha en snygg mobil och lever ett aktivt liv och samtidigt ha en smartphone, Ljudet är också riktigt bra i den, bra lurar följer med också

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Håller med
Wave är väldigt trevlig i handen, Borstat aluminiumskal och känns riktigt rejäl
Dock inte android utan bada(samsungs eget hopkok som är snabbt och bra men inte så många apps just nu men kommer ganska fort, tror det kommit cirka 30 i veckan och telefonen släpptes i måndags)

(nedan gäller både wave och galaxy S)
senaste wi-fi standarden, Senaste bluetooth 3.0 som inte finns i någon annan mobil än så tekniskt är den ganska framtidssäker om man kollar uppkopplingsmöjligheter, 3 gånger så snabb som desire och nexus one i när det gäller grafik och lika snabb processor som dom för andra applikationer(1 ghz cpu i båda)
Skulle kört på någon av dom 2, Körde själv på wave och den är verkligen perfekt för någon som vill ha en snygg mobil och lever ett aktivt liv och samtidigt ha en smartphone, Ljudet är också riktigt bra i den, bra lurar följer med också

Galaxy S verkar ju helt grym!! Tyvärr lite stor och dyr, men jag vill gärna ha Android så det kanske får bli en sån iallafall. Wave verkar också riktigt schysst, synd att de inte kör Android i den bara, är ju trevligt med ett OS där det kommer utvecklas fler applikationer. Bluetooth 3.0 vekar också riktigt nice, men jag antar att man måste ha det i datorn också för att kunna föra över med de hastigheterna?

Vad tycker ni som provat Wave om OSet? Verkar det bra, något att satsa på? Den är ju betydligt billigare än vad Galaxy S kommer va där riktpriset ligger på 6500 jämfört med 4500 för Wave...

Permalänk
Medlem

Bada os är underbart
Allt flyter perfekt och enda nackdelen är bara att det är lite få apps nu
Annars känns det väldigt likt android i funktioner (jämför med en kompis desire) och menyerna förutom det att det inte är så många apps

Det är praktiskt taget exakt samma telefon fast den ena kör android och är mycket dyrare och den andra kör bada och är billigare
Ingen licensavgift för samsung som måste betalas på bada
Exakt samma hårdvara

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Bada os är underbart
Allt flyter perfekt och enda nackdelen är bara att det är lite få apps nu
Annars känns det väldigt likt android i funktioner (jämför med en kompis desire) och menyerna förutom det att det inte är så många apps

Det är praktiskt taget exakt samma telefon fast den ena kör android och är mycket dyrare och den andra kör bada och är billigare
Ingen licensavgift för samsung som måste betalas på bada
Exakt samma hårdvara

Låter riktigt intressant med en wave, tråkigt med få apps, men man får hoppas att samsung
kanske utvecklar en del egna för att iallafall få bättre kvalitet på de som nu erbjuds.
Måste åka och se om man kan "provköra" den nånstans

Permalänk

Här var en bra recension på Samsung Galaxy S
Samsung Galaxy S (I9000) Review - Mobile Phones - CNET Asia
Läser man den så säger de att Sense är mer användarvänligt,
men Galaxy S skärm och processor är helt outstanding!
Huvudsaken med en mobil är ändå att den ska vara bekväm
och smidig att använda, så det lutar ändå åt en HTC. HTC 4G
kanske kan va något men den verkar också stor. Skulle vara
trevligt med en Legend med bättre processor, får se om de
kanske släpper någon mindre samtidigt

Permalänk

Jag garanterar dig att det är bäst om du väntar tills HTC Evo 4G kommer!
Här får du en förhandstitt: YouTube - Sprint EVO 4G Software Review Part 1

Visa signatur

Phenom2 X6 1090t | Hyper 212 Plus | ASUS Crosshair V Formula | 8GB Corsair Vengeance | GTX 570 | HX 650W | Fractal Design Arc

DeviantArt: http://invation.deviantart.com/
YouTube: http://www.youtube.com/user/inVationGFX

Permalänk
Medlem

Bada känns inte som ett säkert kort.

Har en N1 med froyo. Ja andra mobiler verkar sega. Sen så finns även flash och bara där får du tillgång till många flashbaserade spel.

Iphone är inte så tokig fast låst och kan strula en del. Har många vänner med iphones och verkar strula en del.

Har känt på en desire och min n1 samtidigt. Tycker enligt min subjektiva åsikt att nexus är mycket finare och trevligare (snabbare pga Froyo).
Smaken är som baken. Men du kommer att bli sjukt nöjd med N1/Desire.

Gå på känsla!

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qhrizz:

By default kan man inte ha kalendern på lockscreen......
måste jailbreaka för det.

Nej just det ja... lite trist att man inte kan lägga in sin "to do list" där utan ett jailbreak. Men det klarar man sig ju utan.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Downfall233:

Jag garanterar dig att det är bäst om du väntar tills HTC Evo 4G kommer!
Här får du en förhandstitt: YouTube - Sprint EVO 4G Software Review Part 1

Evo 4g kommer inte till EU.
Det funkar inte på våra nät har jag läst... Men det dyker säkert upp nått liknande.

Galaxy S har ju ingen flash till kameran, det är inge bra alls.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Evo 4g kommer inte till EU.
Det funkar inte på våra nät har jag läst... Men det dyker säkert upp nått liknande.

Galaxy S har ju ingen flash till kameran, det är inge bra alls.

Har dock flash
har blivit bekräftat

Permalänk

Nu släpps ju Iphone 4G också, verkar trevlig. Ska ha multitasking om jag inte minns fel?
Men då kommer såklart frågan, vad funkar bäst tillsammans med PC, eller spelar det ingen roll?
Polare som kör nokia nu och kopplar upp den mot datorn så han ser sms m.m. i datorn och
kan skriva sms från den också vilket verkar riktigt smidigt!!

Permalänk
Medlem

OHHHH SHIT MULTITASKING!
Inte ens riktig, begränsad till 5 el 8 program har jag för mig -.-
Vänta på galaxy S eller köp en nexus one! Enkelt att importera via borderlinx, hamnar på typ 4500kr tror jag.
Läs på swedroid för mer info hur man importerar via borderlinx.

@calle, vilken nokia? Funkar på alla androidlurar också. Behöver bara en app, första gången man startar tankar man hem ett program på typ 3MB till sin dator och sen är man good to go! Appen heter PdaNet och funkar även att surfa med (telefonen som modem)