Varm lägenhet (råd och tips tack)

Permalänk
Medlem

Varm lägenhet (råd och tips tack)

Hej

Det är så att lägenheten jag bor i har en temp en tidig vårdag på 28 grader och på sommaren mellan 30 och 35grader.
Finns det något man kan göra för att få ner tempen något?
Jag har både morgon och kvällssol var av vardagsrummet som har kvällssol även har en hel vägg med fönster som dessutom har ett tak utanför.

Vad finns det för alternativ för att kyla lägenheten eller hindra värmen?
Bor i hyresrätt så kan får inte göra hål i väggar för tex ac etc.
Bör inte vara för dyrt, men alla tips är välkomna

Detta bildar även ett stort problem för mina datorer då både mac, bärbara och min stationära ligger i oroväckande temps.

Kanske kan ha detta som en diskussionstråd för ämnet då jag misstänker att fler än jag har detta problemet och kanske önskar tips och råd

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Känns som ett fint kontrast till killen som skulle överklocka hela sin dator för att istället värma sitt rum Lider av samma problem som du. Sol på mitt rum från klockan nio och tolv timmar framåt.

Permalänk

En takfläkt borde ju funka! Tror man kan hitta rätt billiga sådan också.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av safarisoya:

En takfläkt borde ju funka! Tror man kan hitta rätt billiga sådan också.

Har redan två takfläktar men det är än varmare i taket tyvärr :(runt 28 grader u huvudhöjd och sen är taket 3.5meter upp från golvet. yterligare 5grader där uppe.
Min proj mår inte bra av värmen heller så lampan går inte så länge som den borde >.<

Men tack för tips ^^

Skrivet av Agemman:

Känns som ett fint kontrast till killen som skulle överklocka hela sin dator för att istället värma sitt rum Lider av samma problem som du. Sol på mitt rum från klockan nio och tolv timmar framåt.

haha. fin ide om man har för kallt XD
Då har vi ett tips till alla som har för kallt i lägenheten.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Att köpa en billig AC på typ siba och slänga ut slangen genom fönstret fungerar faktist riktigt bra för mig. Kör det i min 2'a på 65m2 och får ner tempen ifrån 25 till 20 grader. Den ligger på 900W kyleffekt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av safarisoya:

En takfläkt borde ju funka! Tror man kan hitta rätt billiga sådan också.

De funkar väl inte mycket bättre än att röra om luften i rummet. Blir ju inte mycket kallare för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Att köpa en billig AC på typ siba och slänga ut slangen genom fönstret fungerar faktist riktigt bra för mig. Kör det i min 2'a på 65m2 och får ner tempen ifrån 25 till 20 grader. Den ligger på 900W kyleffekt.

Skulle du vilja dela med dig av modell och pris tack
Hur är ljudvolymen på den?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Du kommer nog inte att kunna ha den på och sova. De låter nämligen utav helvete. Men, persienner är också något som jag upplever vara relativt effektivt mot att stänga ute värmen.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Du kommer nog inte att kunna ha den på och sova. De låter nämligen utav helvete. Men, persienner är också något som jag upplever vara relativt effektivt mot att stänga ute värmen.

hmm hög ljudnivå är ju inte bra även på dagen då man vill kunna se film utan att bli störd.
Något tips på persienner som man kan ha när en vägg är välvd som min samt när man har fönster som mina?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Persienner eller gardiner (går t.o.m. bra med ljusa sådana), klocka ner, mindre kläder, klaga hos din hyresvärd och säg att du kräver bättre ventilation (som man kan reglera själv), öppna fönster.

Kan bli svinvarm här ibland också, lyckligtvis är det litet och balkongdörr finns tillgängligt så inga problem det är. Just nu, 17° C. Skall snart överklocka och spela lite så man får upp värmen en bit.

Ang välda persienner/gardiner.
Fixa en lång stång som går typ åt andra hållet och gör ett litet mer slutet rum av gardinväggen. På det sättet kan du öppna ett fönster och samtidigt värma upp, så du får lagom tempererad friskluft från inhägnaden i lagom ström.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Persienner eller gardiner (går t.o.m. bra med ljusa sådana), klocka ner, mindre kläder, klaga hos din hyresvärd och säg att du kräver bättre ventilation (som man kan reglera själv), öppna fönster.

Kan bli svinvarm här ibland också, lyckligtvis är det litet och balkongdörr finns tillgängligt så inga problem det är. Just nu, 17° C. Skall snart överklocka och spela lite så man får upp värmen en bit.

Ang välda persienner/gardiner.
Fixa en lång stång som går typ åt andra hållet och gör ett litet mer slutet rum av gardinväggen. På det sättet kan du öppna ett fönster och samtidigt värma upp, så du får lagom tempererad friskluft från inhägnaden i lagom ström.

gardiner som på bilen hänger där dygnet runt med öppna fönster på båda sidor lägenheten, sen hur mycket kläder vi har på oss ibland går jag inte in på (pga värme då).
När jag åkte till jobbet i morse så var tempen nere på 24 grader så lägenheten hinner inte svalna under natten. Sen är ventilationen skitdålig. Ringt Kabo och pratat med dom men dom kan inget göra säger dom. Dom gör inget förrens det anses vara hälsorisk och då måste det vara 35-40 grader mer än bara över sommarveckorna.

Möjligheten med persienner som du nämnde måste jag fråga lite mer hur du menar.
Menar du att man skärmar av rummet lite med en typ av gardin?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag har precis flyttat från en varm lägenhet där vi många gånger hade en bit över 30 grader på natten under vår/höst. Vågade aldrig stanna kvar i den under sommaren. Vi körde med tvärdrag hela dagarna, det gjorde jättestor skillnad!

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk

Du kan inte fixa korsdrag på något sätt?

Kolla in hur vindarna blåser och förstärk sedan vindriktningen med fläktar i de öppna fönstren - en som blåser in på ena sidan av lägenheten och en som blåser ut på andra sidan.

Försök även ha så få prylar igång som möjligt, det blir en del värme om man har flera datorer, TV-spel osv igång.

Om du har takfläktar så se till att de suger luft uppåt istället för att blåsa neråt. Luften på golvet är alltid den kallaste. Det är många som gör fel på det.

Ett tips när du ska sova - ta en sval dusch (ingen kalldusch, det har motsatt effekt) innan och torka dig inte helt och hållet. Vattnet som avdunstar från kroppen kyler väldigt effektivt. Häll på mer vatten med blomspruta vid behov.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Tack för tips men har redan så pass tvärdrag som jag kan (alla fönster som går ha öppna är öppna) även testat med push pull men gjorde ingen skillnad (bara en krukväxt som blåste i golvet då).
Tackfläkt har jag testat båda håll men måste nog tyvärr ha någon form av industriversion då jag har så högt till tak.

Det med sval dush var ett bra tips. får nog bli det men vara fuktig när jag går och lägger mig vet jag inte om det skulle vara såbra då fuktigheten också är ganska gör i bygget (har funderat på torrboll men den lär sväma över efter typ en förmiddag).

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Mörkläggning på de fönster där solen ligger på hjälper extremt mycket, låt det vara korsdrag också.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Mörkläggning på de fönster där solen ligger på hjälper extremt mycket, låt det vara korsdrag också.

Funderar på detta men kan inte komma på ett praktiskt och snyggt sätt att genomföra detta på.
Vill gärna inte skymma fönstren heller då jag tycker det är snyggt stil på dessa (inte så glad vid det jag "mörklägger" med som det är idag.
Förslag på snygg mörkläggning är välkommen då detta nästan verkar det bästa alternativet med ekonomin i centrum samt som ett första försök att sänka temp.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

skaffa en sån här "portabel" ac och dra på utav bara helvete hela tiden du inte är hemma och sen sätt för alla fönstren med något vitt, alternativt glansigt och speglande...
Typ kanske någon mörkläggningsgardin som är vit på utsidan och svart på insidan så att så mycket som möjligt speglas bort och så lite som möjligt kommer igenom.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

skaffa en sån här "portabel" ac och dra på utav bara helvete hela tiden du inte är hemma och sen sätt för alla fönstren med något vitt, alternativt glansigt och speglande...
Typ kanske någon mörkläggningsgardin som är vit på utsidan och svart på insidan så att så mycket som möjligt speglas bort och så lite som möjligt kommer igenom.

hmm
riktigt fin ide. den gillade jag.

Fixa mörkgardiner som är ljusa på fönstersidan låter kalas
Eller kanske skall skaffa spegel toning för bilar och sätta på utvändigt XD
Det kommer jag onekligen testa tack för tipset.
Det med AC var ju inte fel heller. känner mig lite enkelspårig nu som inte tänkp på att köra på tusan när man inte är hemma ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Grejen är väl att bara min minimala AC med 900W kyleffekt ligger ju på 350W kompressoreffekt, kan bli en saftig elräkning.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Grejen är väl att bara min minimala AC med 900W kyleffekt ligger ju på 350W kompressoreffekt, kan bli en saftig elräkning.

hmm låter som det kan bli det ja.
Kanske kan spara in lite av dom pengarna på att lampan i projen kan hålla 800timmar extra om det är svalare.

Får räkna lite på det. tack för upplysningen

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Gardiner Stockholm - Plisségardiner
Antisol är väl den smartaste lösningen.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Billigaste lösningen och den mest effektivaste är ju ändå Korsdrag!

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Billigaste lösningen och den mest effektivaste är ju ändå Korsdrag!

Synd att jag redan har det och utan att det hjälper det minsta :\

Skrivet av fagerja:

hmm antisol.se kanske man bör åka till och prata nogare med. malmö är inte så väldigt långt bort heller.
Det som står som skall testat nu då är solfilm samt "gardiner" med ljus utsida och lite tjockare (för mörkläggningen vid filmtittande)

Tack för svar. nu skall bara tiden infinna sig så man kan testa det också :\
Nu kanske man kan se fram emot en sval lägenhet och om inte så blir det att fixa en liten ac i alla fall.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Om du bor på översta våningen kanske det är för lite isolering i taket osv vilket möjligen hyresvärden kan vara tvungen att utgärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ed76:

Om du bor på översta våningen kanske det är för lite isolering i taket osv vilket möjligen hyresvärden kan vara tvungen att utgärda.

Bor på översta våningen ja. ang isolering vet jag faktiskt inte hur det ser ut men det är nog inte omöjligt att det är dåligt.
bygget är nog nära 70 år gammalt tror jag.

Man kan ju alltid höra med dom om hur det ligger till. tack för tipset.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

jag gjorde ett torn av 120mm fläktar som jag klämde fast i ett fönster som blåste in kall luft utifrån, är man riktigt hardcore så gör man 2 st ett för insug och ett för utblås. men att köpa ca 10-15 fläktar kostar ju lite men har man några liggandes så...

en nackdel med det hela var att väldigt många småkryp tog sig in dock ofta sågade i tu av fläktbladen så ett myggnät framför fläktarna är ett hett tips såvida du inte gillar halva småkryp i din lägenhet

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Vrid ner elementen och se till så att termostaterna är 'inställda rätt' så att de går vrida till 0. oftast mixas det i lgh och skolor mm för att det ska vara en vis min cirkulation på vattnet.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Vrid ner elementen och se till så att termostaterna är 'inställda rätt' så att de går vrida till 0. oftast mixas det i lgh och skolor mm för att det ska vara en vis min cirkulation på vattnet.

ettrörssystem med fjärrvärme, så det är inte det bästa inom uppvärming. sen är termostaterna så gammla så stänger jag av dom så får jag ingen värme under vinterna om det skulle behövas.
dock så fungerar det bra så dom är kalla även om termostaterna är öppna till hälften.

lite liten men tack för tipset.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt