Permalänk
Medlem

Datorn fryser sig

Hej! Det är såhär att för ungefär 1 månad sen har köpt en ny dator och byggt/monterad ihop den själv. Allt har fungerat som en klocka förrens 1 vecka sen - datorn började frysa sig. Jag har provat med att trycka i delarna i datorn lite hårdare i hopp om att det skulle fungera, men problemet kvarstår. Har även formaterat datorn en gång och provat, fast det blev inte bättre. Eftersom att jag inte är så speciellt kunnig om datorproblem så tänkte jag om någon här ute kan hjälpa.

Datorspecifikationer:
Chassi: Cooler master Elite
Moderkort: Asus M4A785TD-M EVO DDR3
Processor: AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE AM3
Grafikkort: XFX Radeon HD5770 1GB
Ram-minne: 4 gb
Nätaggregat: Fractal Design Integra 500W
Hårddisk: 250 GB - Cirka 4 år gammal, så den är ganska seg.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

uppdatera drivrutiner först hos hårdvarutillverkarna, frysningar är ofta gamla , buggiga drivrutiner, eller minnes fel

Permalänk
Medlem

Jag provade med att formatera datorn och installera allt på nytt, men problemet kvarstår. Det som händer är att datorn fryser sig och i mitt headset blir det ett tokhögt ljud! Har ni fler förslag på vad jag kan prova?

Permalänk
Medlem

Provade att köra "prime95". Jag körde blendtestet för att kolla vad som hände. Det gick inte ens 10 sekunder så fryste sig datorn. Jag provade testet fyra gånger och samma sak, inte ens 10 sekunder tills datorn låste sig.

Fick ut temperaturerna på datorn:
Moderkort: 37
cpu-1 : 37*
cpu-2 : 37
cpu-3 : 37
cpu-4 : 37

aux : 35
hårddisk : 36

Voltvärden
cpu kärna : 1,33v
+3,3v - 3,31v
+12v - 12,86v
vbat batteri - 3,25

Någon som vet vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shuluh:

Provade att köra "prime95". Jag körde blendtestet för att kolla vad som hände. Det gick inte ens 10 sekunder så fryste sig datorn. Jag provade testet fyra gånger och samma sak, inte ens 10 sekunder tills datorn låste sig.

Fick ut temperaturerna på datorn:
Moderkort: 37
cpu-1 : 37*
cpu-2 : 37
cpu-3 : 37
cpu-4 : 37

aux : 35
hårddisk : 36

Voltvärden
cpu kärna : 1,33v
+3,3v - 3,31v
+12v - 12,86v
vbat batteri - 3,25

Någon som vet vad felet kan vara?

Hårddisk, minnen, vad har du för OS?

Permalänk
Hedersmedlem

Ladda ner, bränn och kör Memtest86, det är troligen minnena som strular.

Permalänk
Medlem

Bara en snabb tanke. Men blendtest belastar ju minnena mest så fet kanske är de som det är fel på. Testa köra memtest och kolla om du får några fel.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ram-minne: Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se
Hårddisk: Seagate Barracuda 7200.9 ST3250824AS 8MB 250GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om 3,5 tums S-ATA-hårddiskar

Jag testade även att köra ett minne i taget och sedan köra "blendtest". Då gick det kanske 10minuter innan datorn la av, kan det vara minnena som strular?

Ska testa memtest86 också - Tack för snabba svar!

Permalänk
Medlem

Körde memtest86 i 8 timmar och inga errors visades. Har bytt håddisk till en " 500GB Western Digital Caviar Blue SATA II - Inet.se " som låg hemma, samma problem fortfarande... hjälp!!

Permalänk
Medlem

Byt hårddisk som i att snabb formatera och installera om Windows med nya drivrutiner osv?

Grafik drivrutiner kanske är problemet. Ibland måste man få bort de gamla innan man lägger in nya eller testa andra versioner.