Permalänk
Medlem

Enkel .bat fil

Som rubriken lyder skulle vilja ha ett bat fil som byter namn på en mapp i flera under mappar tex

c:\\hej1/hej2/hej3/kossa
Så att den byter namn till kossa1

Hittade inget på mina googlesökningar

ska ha 2 mappar i hej3 en kossa och en kossa 1 så ska jag byta namn mellan dom med ett dubbel klick.

Mvh

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

@echo off
cls
rename "sökväg till mapp" "nytt mappnamn"

Kanske det funkar eller inte, men hjälper på vägen iaf.

Permalänk
Medlem

det här är ganska enkelt gjort.
I din bat fil så skriver du in

@echo off echo Renaming... rename c:\\hej1/hej2/hej3/kossa kossa2 ping localhost >null rename c:\\hej1/hej2/hej3/kossa1 kossa ping localhost >null rename c:\\hej1/hej2/hej3/kossa2 kossa cls echo Renaming Clear... PAUSE

Dett sätt fungererar men det tar lite tid (orsaken att jag anväder ping localhost är för att den byter namn lite förfort annars och inte byter alls)
och att jag byter kossa till kossa2 och sedan till kossa1 är för att en mapp kan inta ha samma namn

Permalänk
Medlem

Funkade inte först så gjorde om den lite och la den i samma mapp som kossa och kossa 2
kom på att jag kunde göra en genväg
Tack hade inte klarat det utan er
Hur gör man om det är mellanrum i mappnamnet det funkade inte med "_"

@echo off echo Renaming... rename kossa kossa1 PING 1.1.1.1 -n 1 -w 1000 >NUL rename kossa2 kossa PING 1.1.1.1 -n 1 -w 1000 >NUL rename kossa1 kossa2 cls echo Renaming Finished... exit

Permalänk
Medlem

Löste det var bara att sätta flashiga "" vid varje ände av namnet

rename "call of duty modern warfare 2" "call of duty modern warfare 2 1" PING 1.1.1.1 -n 1 -w 1000 >NUL rename "call of duty modern warfare 2 2" "call of duty modern warfare 2" PING 1.1.1.1 -n 1 -w 1000 >NUL rename "call of duty modern warfare 2 1" "call of duty modern warfare 2 2" exit