Permalänk

Stor skillnad på 12mb och 6mb cache?

Jag ska köpa en ny processor, den jag har är en Q9550 som ligger på 2,8GHz och 12mb cache. Jag tänkte köpa en Q9400 2,66GHz och klocka upp den till 2,8. Men dock är den på 6mb är det stor skillnad? kommer jag märka det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cardealer:

Jag ska köpa en ny processor, den jag har är en Q9550 som ligger på 2,8GHz och 12mb cache. Jag tänkte köpa en Q9400 2,66GHz och klocka upp den till 2,8. Men dock är den på 6mb är det stor skillnad? kommer jag märka det?

varför köpa en sämre processor till å börja med ?? =S

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Cachen på prollar har störst inverkan i spel. Hur stor skillnaden är och om man faktiskt märker något vet jag dock inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cardealer:

Varför nedgradera processorn?

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

varför köpa sämre än det man har?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Precis samma fråga som alla andra: Varför betala pengar för att få en sämre processor?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Ja ibland läser man skumma trådar...

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk

Den bättre är sönder... är lite kort på cash så tänkte spara in lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cardealer:

tack. fannslite logik trots allt ^^;

ang cache så är det som nämnts tidigare spel som drar mest nytta av det dock tror jag inte du märker det på en intel, vill minnas att amd drar mer nytta av högre cach än intel (kan dock fått det fel så någon får gärna verifiera)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

ang cache så är det som nämnts tidigare spel som drar mest nytta av det dock tror jag inte du märker det på en intel, vill minnas att amd drar mer nytta av högre cach än intel (kan dock fått det fel så någon får gärna verifiera)

Det är väl mest för att Intel har HT som kompenserar för det.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Skrivet av RainesX:

hmm... i och med att jag spelar väldigt mycket och kommer att göra i flera år framöver, är det kanske lite smartare att köpa en 12mb iaf? eller att köpa denna och vänta tills att jag behöver en bättre. Kommer ju antagligen finnas bättre alternativ.

Lirar förövrigt CoD: MW2 och WoW mest nu, sen lär det bli mycket Starcraft. Är det några av dom som behöver mycket cache?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cardealer:

och när du ska ändå klocka så kan du väl göra det ordentligt. att höja frekvensen på hela (grovt ironi) 140mhz kommer ge dig.....1% högre prestanda om ens det.
det borde vara förbjudet att kalla det klockning om det inte handlar om minst 500Mhz (det minsta). annars är det inte värt det.
man kan lätt få den prolle upp i 3.4.-3.8Ghz

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av Redzo:

och när du ska ändå klocka så kan du väl göra det ordentligt. att höja frekvensen på hela (grovt ironi) 140mhz kommer ge dig.....1% högre prestanda om ens det.
det borde vara förbjudet att kalla det klockning om det inte handlar om minst 500Mhz (det minsta). annars är det inte värt det.
man kan lätt få den prolle upp i 3.4.-3.8Ghz

ville bara att min e-penis skulle bli lite längre så jag kallade det att överklocka

Permalänk
Medlem

socket 775 tvivlar jag på kommer få mycket bättre än q9550 då det är socket 1156, 1366 som gäller nu.
Så om du inte planerar byta upp halva systemet så kör på en q9550 igen eller om du klarar dig på en q9400 så kör på den.
Annars anser inte jag det vara värt pengarna utan hade i dit läge bytt ut det mesta (alt köpt en riktigt billig processor och sparat ihop under tiden)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cardealer:

Sönder? Vad har du gjort med den?
Processorer går i regel inte sönder o_O

Permalänk
Skrivet av RainesX:

socket 775 tvivlar jag på kommer få mycket bättre än q9550 då det är socket 1156, 1366 som gäller nu.
Så om du inte planerar byta upp halva systemet så kör på en q9550 igen eller om du klarar dig på en q9400 så kör på den.
Annars anser inte jag det vara värt pengarna utan hade i dit läge bytt ut det mesta (alt köpt en riktigt billig processor och sparat ihop under tiden)

aj då... så du menar att ett nytt moderkort och en ny prolle skulle behövas? eller mer?

Permalänk

Ofta en så gammal prolle har 12mb cache! Va fan nutidesn prollar har ju fan inte ens de^^.¨
Men jag skulle kört på en likadan annars skulle ja tro att du får prestanda skillnad i wow.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Sönder? Vad har du gjort med den?
Processorer går i regel inte sönder o_O

Extrema överhettningsproblem, har testat med andra kylare etc etc. förstår inte felet... trodde först att temp mätaren hade ballat ur men så var inte fallet. Har fått slut på idéer och detta värkar vara ända utvägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cardealer:

aj då... så du menar att ett nytt moderkort och en ny prolle skulle behövas? eller mer?

jag skulle vilja säga det ja.
skaffar du en ny intel så behöver du nya ramminnen ddr3 (tror inte det finns någon med ddr2 men kan ha fel), skaffar du en amd så skall dom ha stöd för ddr2 och 3 så man inte behöver byta upp allt på en gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltek:

Det är väl mest för att Intel har HT som kompenserar för det.

S775 processorerna har inte HT.

Permalänk

om man skulle köpa ett nytt moderkort och en ny processor. Vilka skulle man då välja? har en budget på 7k, datorn är det viktigaste just nu (aj, det kändes att erkänna...). Titta lite på detta: JME Data / DATORKLIPPET Uppgraderingspaket Intel - Core i5
Värt? eller ska man satsa på s1366? annan prolle? etc.etc.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | GIGABYTE X570 AORUS MASTER | 32GB Corsair Vengeance RGB PRO | Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB AORUS MASTER

Permalänk
Permalänk
Medlem

hade vart bra med budget nu ^^;

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RainesX:

hade vart bra med budget nu ^^;

Skrivet av Cardealer:

har en budget på 7k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cardealer:

XD
missade det
my bad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillgubbn:

Ofta en så gammal prolle har 12mb cache! Va fan nutidesn prollar har ju fan inte ens de^^.¨

ja...

Intel® Core?2 Quad Processor Q9550 - SLAWQ

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

S775 processorerna har inte HT.

Tja.. du har både rätt och fel berorende på vilen prolleserie du syftar på, P4:na hade ju detta, men inte Core ditona

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Du kommer nog undan billigare med en am2+ bräda och en phII 945 för 2000kr sammanlagt på ett ungefär.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.