Permalänk
Medlem

Steam sparade spel ?

Tja ! Har fått ny disk + Windows 7 i julklapp så de ska ju självklart installeras !

Då undrar jag bara för jag spelar football manager och gör det via steam. Kommer dom sparade spelen att sparas i steams huvuddator så när jag installerar steam på den nya disken kommer mina sparade spel vara kvar eller försvinner de ?

Mvh eddie

Permalänk
Medlem

Dina köpta spel registreras hos steam.

Men spelinnehållet kommer att försvinna och du kommer få installera/ladda ner innehållet igen.

/ daniel

Permalänk
Avstängd

Går att göra backup med steam om jag inte minns fel. Nu vet jag inte om den bara gör backup av själva steam programmet eller om den kopierar spelfilerna med

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Går att göra backup med steam om jag inte minns fel. Nu vet jag inte om den bara gör backup av själva steam programmet eller om den kopierar spelfilerna med

Bara kopiera hela steam mappen med allt innehåll till den nya disken, kan eventuellt bli tvungen att installera om steam, men sålänge allt ligger på nya disken så är det bara omdirigera installern hos steam att installeras i den mappen.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Sparade filer hamnar oftast i "mina dokument" eller liknande.

Permalänk
Medlem

Det går att göra en så kallad backup på dem spelen du vill. Alla sparade spel följer dock inte med då så du får göra en manuell backup på dina sparade spel.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så sparas alla spel registrerade på Steam (eller nedladdade via Steam) i en speciell mapp. För att hitta "rätt" spels sparningsfiler så kan du börja med att gå in i t.ex. "C:\Program\Steam\steamapps" därifrån klickar du vidare till Steam accountet som spelet spelas på, sedan väljer du rätt mapp för spelet och letar reda på en "SAVE" mapp. Sen så är det bara att lägga in innehållet från den mappen på samma ställe efter att du har installerat om.

Hoppas att förklaringen duger, är du osäker så kan du ju bara kopiera hela steam mappen som Mupp3n föreslog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johen
Så vitt jag vet så sparas alla spel registrerade på Steam (eller nedladdade via Steam) i en speciell mapp. För att hitta "rätt" spels sparningsfiler så kan du börja med att gå in i t.ex. "C:\Program\Steam\steamapps" därifrån klickar du vidare till Steam accountet som spelet spelas på, sedan väljer du rätt mapp för spelet och letar reda på en "SAVE" mapp. Sen så är det bara att lägga in innehållet från den mappen på samma ställe efter att du har installerat om.

Hoppas att förklaringen duger, är du osäker så kan du ju bara kopiera hela steam mappen som Mupp3n föreslog

Nu är det ju så att sen flera år tillbaks så läggs i regel sparningsfilerna i "Mina doukment" för alla spel med eller utan Steam, så med största sannolikhet så måste man leta där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Nu är det ju så att sen flera år tillbaks så läggs i regel sparningsfilerna i "Mina doukment" för alla spel med eller utan Steam, så med största sannolikhet så måste man leta där.

Det låter väldigt konstigt eftersom att det inte fungerar så för mig, men TS kan ju testa båda sätten och se vart han hittar sina sparningar isåfall...

EDIT:
Bara för att förtydliga, det jag beskrev gäller ju endast för mina Steam spel, självklart så sparas alla vanliga spel på diverse olika platser beroende på spel (t.ex. i Mina dokument)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johen
Det låter väldigt konstigt eftersom att det inte fungerar så för mig, men TS kan ju testa båda sätten och se vart han hittar sina sparningar isåfall...

Vilka spel menar du har sparningsfilerna i sina installationsmappar?

Hittade denna sida som förklarar hur man laddar upp "savedgames" till internet och sökvägen för de sparade spelen till Football Manager 2008.

Här har du sökvägen till det spelet:
C:\Documents and Settings\My Documents\Sports Interactive\Football Manager 2008\games

Alltså i "Mina dokument".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johen
EDIT:
Bara för att förtydliga, det jag beskrev gäller ju endast för mina Steam spel, självklart så sparas alla vanliga spel på diverse olika platser beroende på spel (t.ex. i Mina dokument)

Vad jag vet som har jag inga sparade spel i Steam-mappen. Är ej hemma nu så jag kan ej kolla det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Vilka spel menar du har sparningsfilerna i sina installationsmappar?

Du har rätt i att endast en del äldre spel har sparningfilerna i installationsmappen, men den mappen jag avser i "steamapps" för varje visst spel, innehåller bara konfiguration, cache och sparningsfiler, själva "installationen" är i något speciellt format som steam lagrar direkt i steamapps mappen.

EDIT:
Rent generellt för spel nedladdade via Steam alltså, inte nödvändigtvis för alla spel.

EDIT 2:
Din länk ovan förklarar antagligen hur man laddar sparade spel från retailversionen av spelet, alltså inte den som är bunden till Steam. F.ö. så är allt jag har sagt om huruvida vart "steamspel" sparas så är det bara vad jag tror och har kommit fram till genom att titta på mina egna sparade spel. Jag påstår inte att du har fel, jag går endast på egna erfarenheter om man säger så

Permalänk
Medlem

Här är en bra sida som visar vart alla savegames finns , iallafall för de flesta spelen.

http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?p=962913...

Permalänk

Alltså, jag fortsätter på ämnet Steam. Jag är inte så insatt i datorspelsvärlden. Vad är det för något? vad använder man det till? och kostar det pengar att vara medlem på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hemisphere:

Alltså, jag fortsätter på ämnet Steam. Jag är inte så insatt i datorspelsvärlden. Vad är det för något? vad använder man det till? och kostar det pengar att vara medlem på det?

Snälla, man kan googla..
Welcome to Steam

Visa signatur

Asus M4A79XTD EVO DDR3 | AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE AM3 | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | XFX Radeon HD5770 1GB | 500GB Seagate Barracuda 7200.12 SATA II | Corsair TX 650W 80+ | Antec Two Hundred | Optiarc AD-7240S DVD±RW Svart SATA | Windows 7 Home Premium 64-bit | BenQ TFT 24'' E2420HD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av hemisphere:

Alltså, jag fortsätter på ämnet Steam. Jag är inte så insatt i datorspelsvärlden. Vad är det för något? vad använder man det till? och kostar det pengar att vara medlem på det?

Skrivet av Godn0ken:

Snälla, man kan googla..
Welcome to Steam

*Slap*

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Snap

Visa signatur

Asus M4A79XTD EVO DDR3 | AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE AM3 | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | XFX Radeon HD5770 1GB | 500GB Seagate Barracuda 7200.12 SATA II | Corsair TX 650W 80+ | Antec Two Hundred | Optiarc AD-7240S DVD±RW Svart SATA | Windows 7 Home Premium 64-bit | BenQ TFT 24'' E2420HD