Lägre FPS i CSS efter uppdatering

Permalänk
Medlem

Lägre FPS i CSS efter uppdatering

Valve uppdaterade nyligen Counter-Strike: Source och gjorde en hel del uppdateringar i spelet. Men sedan uppdateringen så får jag mycket lägre FPS än förr. Jag minns inte vad jag fick i det inbyggda stresstestet förr, men jag tror att det var någonstans mellan 150-200 FPS. Nu får jag ungefär 83 FPS. När jag spelar så sjunker den ofta lägre så att det märks tydligt.

Är det någon annan som har fått detta problem? Jag har ett HD4770 och jag tror att jag kör på CCC 10.5

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Vet att HL2 motorn fick kraften från processorn. Nu är css-motorn ny men antar att det är samma princip med denna, dvs att grafikkort inte spelar så stor roll..

Nyare kräver mer dessutom, tror nog att det är ganska så normalt att din dator presterar sämre med nyare spel.

Själv märkte jag ingen skillnad överhuvudtaget.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

jag har samma problem

har XFX Radeon HD5770 XXX 1GB kör med upplösningen 1920*1080
har ca 189 fps
när jag gjorde grafiktest på css innan de uppdaterade hade jag ca 220-230 fps och nu 180-190

Permalänk
Medlem

får 242 fps

har tyvärr inget att jämföra med från tidigare då jag aldrig gjort testet förut

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Precis samma graffikkort som 4tech ,min var ca 200+ men nu är den så låg som 80-160 :S

Visa signatur

i7 860 @ 2.80 GHz | H50 PnP | XFX 5770 | XMS3 4 GB | FD R3
Fraktfritt Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

men hur kan det vara sån stor skilnad?

Permalänk
Medlem

Bara jag som får mer fps efter uppdateringen?
Har ni aktiverat multicore stödet?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Haha, man märker ju ingen skillnad om det är 200 fps eller 100 fps.
Det eviga tjatet om fps...

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Man måste fan ha mer än 200 fps DET ÄR ETT MÅSTE AAARGH

Visa signatur

Fraktfritt Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Var tvungen att kolla... vill också minnas att det var relativt höga FPS förut. Nu låg jag mellan 80-150 fps vilket verkade fungera bra ändå. Det är väl det onödiga achievements som tar kraft. Har inte lirat CSS på.... säkert > 6 månader (gick också rätt bra ändå) och nu kom jag ihåg varför; det är bra Dust 2 som spelas... skittråkigt. Same ol' same ol'...

Och för att reta några: MW2 FTW!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Men det är inge kul om det börjar hacka för att man har låg FPS. Inte för att det gör det vid 100 FPS men.

Skrivet av matx:

Bara jag som får mer fps efter uppdateringen?
Har ni aktiverat multicore stödet?

Jag hade aktiverat det. Då fick jag 86,68 FPS. När jag tog bort multicorestödet fick jag 111,33. Skumt! :S

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag fick 390 fps i 1920x1080. Vet inte vad jag får nu dock.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Var tvungen att kolla... vill också minnas att det var relativt höga FPS förut. Nu låg jag mellan 80-150 fps vilket verkade fungera bra ändå. Det är väl det onödiga achievements som tar kraft. Har inte lirat CSS på.... säkert > 6 månader (gick också rätt bra ändå) och nu kom jag ihåg varför; det är bra Dust 2 som spelas... skittråkigt. Same ol' same ol'...

Och för att reta några: MW2 FTW!

Gå in på en annan server då Finns ett 20-tal svenska servers som aldrig spelar d2
Än bättre, skaffa klan och lira på vald map

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

håller med, mellan 100-200 är skillnaden inte stor, det är dock större skillnad mellan 60-100 fps.....

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Min har fastnat på 299 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

Min har fastnat på 299 fps.

fps_max 1000 - skrvi det i console

Visa signatur

Permalänk
Medlem

CSS fick ju även uppdaterad grafik så där har ni problemet.

Permalänk

fick 600 @ gamla css och nu får jag typ 200 men careface på den eftersom att jag endast behöver 60. processorn verkar ha störst roll i css, kan underklocka mitt grafikkort och ändå få liknande fps

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Avstängd

Jag kör gamla css och får 581fps i stress testet (kör dock inte på max upplösning)
Men det är ju tråkigt att dom gör nya uppdateringar som gör att man får mindre fps, man kan behöva all fps man får i css om man joinar en 60pers server tex.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag kör gamla css och får 581fps i stress testet (kör dock inte på max upplösning)
Men det är ju tråkigt att dom gör nya uppdateringar som gör att man får mindre fps, man kan behöva all fps man får i css om man joinar en 60pers server tex.

Skrivet av shivers:

CSS fick ju även uppdaterad grafik så där har ni problemet.

Om det shivers säger stämmer så är det ju inte alls konstigt om fpsen sjönk

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Är det märkbart snyggare grafik?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Changelog;

Citat:

Updates to Counter-Strike: Source have been released and the game is now available on the Mac. To celebrate this update, Counter-Strike: Source will be on sale for 66% off until Friday. For more information, click here.

The updates will be applied automatically when your Steam client is restarted. The major changes include:

General
144 achievements added
New lifetime player stats and summary screens
New match player stats and summary screens
New end of round display with MVP and interesting fact about a player
Updated scoreboard with new icons, visual style, MVP stars, and avatar pictures
New cinematic death camera
New domination and revenge system
Added avatar icons to voice chat, scoreboard, and end of round display
Incorporated many source engine updates
Disallowed the use of arbitrary command strings for the message of the day screen. Now only a specific list of commands is allowed.
Addressed issue in which AWPs and Scouts sometimes did not make the zooming sound.
cvar mat_showlowresimage is now a cheat command.
Many development console commands which would crash the server removed.
Updated source engine addresses many issues:
Better flashlight effect
Better HDR behavior
Multicore rendering support
Added sv_disablefreezecam cvar to turn off the freezecam on a server.
Added sv_nonemesis cvar to turn off domination/revenge on a server.
Added sv_nomvp cvar to turn off MVP stars on a server.
Added sv_nostats cvar to turn off stats on a server.
Removed -tickrate command line option and defaulted tick rate to 66 rather than 33. This addressed a number of issues, including:
Tick rate affecting how fast doors open / close
Tick rate causing players hitting the ground to stutter
Tick rate affecting the firing mechanisms of certain guns

UI
Added the following cvars to allow players to customize their scoreboards.
cl_scoreboard_ct_color_red
cl_scoreboard_ct_color_green
cl_scoreboard_ct_color_blue
cl_scoreboard_t_color_red
cl_scoreboard_t_color_green
cl_scoreboard_t_color_blue
cl_scoreboard_dead_color_red
cl_scoreboard_dead_color_green
cl_scoreboard_dead_color_blue
Changed the screen that appears when the message of the day fails to load to display proper error text.
Made the CT silhouette for the auto-select option in the Choose a Class screen smaller and corrected its aspect ratio.
Addressed a problem that occasionally caused characters to be colored incorrectly on the Change a Class screen.

Gameplay
Made ladders easier to climb. Added cvars sv_ladder_dampen and sv_ladder_angle.
Fixed issue that awarded three points when the bomb explodes after the round ends by elimination criteria instead.
Fixed issue in which you weren’t given credit for grenade damage if you fired a weapon at someone then hit them with a grenade (in that order). Also fixed problem in which grenading a player and then killing them with another weapon showed as ‘*** in 1’ on console.
There’s now a priority order for displaying win conditions when multiple win conditions are set.
If timelimit exists and is not 0, then show timelimit.
If timelimit does not exist, show maxrounds if not 0.
If both timelimit and maxrounds are 0, show winlimit.
If timelimit, maxrounds, and winlimit are all 0, show nothing.
Added a cvar to ignore win conditions: mp_ignore_round_win_conditions.

Skrivet av robalm:

Är det märkbart snyggare grafik?

Japp.

Permalänk
Avstängd

Trevligt då kanske man skulle ta och köpa det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag märker ingen skillnad i grafiken(förutom typ när bomben sprängs), men jag får ta och kolla lite nogare då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns en hel del andra ändringar som inte står med, som t ex motion blur och högre texturer. Dom har uppdaterat CSS med nyaste Source motorn.

Permalänk
Medlem

Det har fortforande inget med grafikkortet att göra.. som så många andra spel

Får samma fps med mitt hd4850 och mitt 2400pro.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag hade ett jävla problem med detta spelet ,hacka helt mkt ,visade sig att det var Motion blur :S xD.
Nu funkar det fint fint ,från min "nya fps" 60-150 till min gamla , 200+ (L)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

KAn kanske vara att en del settings försvann efter uppdateringen?

Permalänk
Avstängd

Ni med Quad core, får ni bättre fps med "multicore" på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med multicore aktiverat så fick jag ~285fps i stresstestet tror jag... Minns iallafall att det blev mer när jag aktiverade det
Kör i 1920x1200 btw.