Tele2 har "glömt" ta betalt....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hkq8:

Min mamma har vart i rätte gång med tele2 för dom krångla med telefonen i hennes företag.
Hon vann till sist och slutsatsen som vi sa var att man aldrig sak ge upp såna saker i rätte gång bara för det är ett stort företag man stämmer....
Det är bara att kämpa på om det skulle komma så långt..

Håller med man ska ALDRIG ge sig när det gäller såna här saker. Det är viktigt annars så gör det felande företaget om det på nästa kund :(.

OfT: Hade ju problem med det scam företagen ''livsprognoss'' dom ville att jag skulle pröjsa typ 300:- för en undersökning jag hade gjort på min Ip-adress enligt dom :S och det slutade med att jag stämde dom med PuL-lagen och jag vann tyvärr så lyckades detta scam företag samla ihop runt 1milj på att lura folk som tyvärr betalade innan dessa själlösa människor bakom livsprognos blev stämda och flydde från Sverige

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Jag åkte på 259kr jag med, tjejen åkte däremot på runt 1500kr.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det här är ett relativt vanligt problem teleoperatörer har, men det brukar inte komma i någon större omfattning.

Definiera gärna "relativt vanligt", det betyder allt och inget. Jag har haft Telia i +20 år med specificerad räkning och ALDRIG blivit efterfakturerad. Men du syftar kanske enbart på källarfirmorna Comviq/Tele2?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av lillaana:

Både jag, min man och min dotter har fått samma brev!
Det är ju helt sjukt!
Det är som om jag skulle köpa en vara på postorder och sen kom företaget på att de satt ut fel pris och skickar en faktura på mellanskillnaden flera månader senare!
Vi är snart inte kunder hos Tele2 längre om detta inte löser sig.

Nej, det är en avsevärd skillnad.

Detta handlar faktiskt om telefonsamtal du ringt, dvs du har inte debiterats någon extra kostnad

Permalänk

Efterdebitering

För c:a 2 år sedan hade comviq/Tele2 bekymmer med att prissätta GPRS/surfning som gjordes under tre månader.
Då passade folk på att surfa och efter 4 månader när äldre trafik lästes in i faktureringssystemet fick ett flertal saftiga räkningar, några till och med på uppemot 150,000 kr.

Folk passade alltså på i tron att surfning var gratis. Man måste verkligen hålla koll på avtal och vad allt kostar. Inget är gratis och Tele2 har helt rätt i vad de gjort med denna efterdebitering.

Däremot har jag full förståelse att det är surt att få betala för gamla mobilsamtal men tjänsten är tillgodosedd av leverantören så de har helt rätt att göra detta.

Permalänk

Detta förklarar varför tele2 är det billigaste mobil abonnemanget eller?

Som sagt, företag har rätt att upp till 3år (om jag inte minns fel) fakturera för tjänster mm. Är ju därför många har fått betala extra efter som det är preliminära avläsningar mm..... Bara bita i det sura äpplet och betala. Billigast är inte alltid bäst....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Men du syftar kanske enbart på källarfirmorna Comviq/Tele2?

Ja, för Stenbecks driver källarfirmor. Väx upp televerkare.

Klart att bolaget har rätt att ta betalt för de tjänster som kunden förbrukar. Solklart fall som welleerdeball också beskriver.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Inkompentens kallas det. Oavsett om företaget har rätt till det så är det att skjuta sig själv i foten att kräva sin kunder att betala för sina egna misstag.
Hade det varit mitt företag så had ejag givetvis blivit jävligt sur om detta felet hade uppkommit. Men då hade jag sparkat den/de ansvariga och tagit den smällen och behållt alla kunder.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv

"När han ringde kundtjänst fick han beskedet att han var en av 360 000 kunder som drabbats av debiteringsfelet och att han skulle få ett brev med mer information. "

360 000 kunder är inte lite, jag har tele2 dock bara som bredband och bara det borde vara en dödssynd, vilken skit.

Tele2 tar betalt för gamla samtal | Nyheter | Aftonbladet

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ja, för Stenbecks driver källarfirmor. Väx upp televerkare.

Läser man inlägg som fan läser bibeln är det kanske lätt att vifta med pekpinnarna. Seriösa företag har ordning på torpet, här är det uppenbart att någon ordning inte existerar så hur kan Tele2s kunder vara säkra på att fakturorna verkligen stämmer?
F.ö. har jag inga invändningar mot att någon får betalt för sina tjänster - så länge man sköter sina åtaganden korrekt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

billigaste priserna

Man får inte se sig blind på totalsumman utan se på pris/minut och sms och jämföra med andra operatörer.

men inser att om man inte blivit debiterad för trafik ex. 100 kr per månad så blir det det ju 1,400 kronor på 14 månader så visst är det surt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Inkompentens kallas det. Oavsett om företaget har rätt till det så är det att skjuta sig själv i foten att kräva sin kunder att betala för sina egna misstag.
Hade det varit mitt företag så had ejag givetvis blivit jävligt sur om detta felet hade uppkommit. Men då hade jag sparkat den/de ansvariga och tagit den smällen och behållt alla kunder.

Vill se hur det hade gått!

Permalänk
Medlem

Det roliga är att det här är inte första gången det här händer. Jag råkade ut för samma sak för något år sedan med Tele2, och då handlade det om samtal något halvår innan dess.

Permalänk
Avstängd

Man får vad man pröjsar för, tele2 är skit usel samtalskvalité och dålig täckning räcker för att jag ska välja något annat.

Permalänk
Medlem

Gött med kontantkort...

Permalänk
Medlem

Telia fifflar med min fakutera varje månad, varje månad får jag ringa och diskutera den med supporten som är helt värdelös och dessutom kommer jag vid hälften av tillfällena inte ens så långt då den automatiska kundtjänsten säger: "Det är väldigt många som ringer just nu så vi kan inte besvara ditt samtal, var god försök igen."

-16 månader och 23 dagar kvar av mitt abonemang.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trollhattan:

Man får vad man pröjsar för, tele2 är skit usel samtalskvalité och dålig täckning räcker för att jag ska välja något annat.

3g är sämre.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

3g är sämre.

Om du nu inte gillar Tele2s 3G-nät kan du alltid köra på deras GSM-nät istället.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Om man inte är insatt i hur ett telefonsamtal hanteras, och vilken utav parterna i operatörskedjan som har felat, är det väl svårt att klaga på någon?

Jag kan berätta om ett typ-exempel.

Jag ringer till min farmor i Slovakien, detta är alltså ett utomlandssamtal.
För att jag ska betala för detta samtal, så måste operatören i Slovakien skicka en pytte-liten fil till min operatör, som visar massa information som tex när samtalet gjordes, när det kopplades upp, hur lång tid det varade och när det avslutades (En hel del information till, men mer än så är väl inte så viktigt)

Nu är det som så att operatören i Slovakien ägs av en f.d ko-skötare, och dom är bara 3 killar som sitter i en sunkig lokal 30m under jord. Det tar deras enda "support-personal" cirka 4månader att få rätt på dessa små filer som ska skickas till någon Svensk operatör, och det ligger inte ens högt på deras prioritering..

Min operatör här i Sverige har ingen aning om att jag har gjort detta samtal till Slovakien förens dom får in denna lilla fil, och om dom inte vet att jag har ringt, så kan dom inte ta betalt!
Enligt de flesta telefon-operatörers användare-avtal så har dom rätt att efterdebitera sina kunder, just när denna typen av situationer uppkommer, och jag förväntar mig att dom kommer göra det med.

Det finns säkerligen ett par hundra olika anledningar till varför just din operatör har missat att ta betalt för vissa samtal, kanske deras system har krashat eller liknande, men varför klaga på att du får betala för dina samtal, är inte det moralisk korrekt att betala för samtalen? Om du inte betalar för samtalen du gör, ser jag det som stöld. I de flesta fall är det din uppgift som kund att betala fakturan och rätt belopp, ÄVEN OM DU INTE FÅR HEM EN FAKTURA. (Jag vet, det låter dumt men så är ofta reglerna, du ska betala även om posten har slarvat bort fakturan...)

Ett slutgiltigt tips efter min "rambling", det finns operatörer som har en fakturerings-specifikation direkt på deras hemsida, i vissa fall, uppdateras den dagligen och ibland även nästan direkt (ett par timmars fördröjning). Har ni problem att komma ihåg vem eller vad ni ringer, skaffa er en sådan tjänst så har ni alltid koll på kostnaden som kommer på er faktura!

Inte för att jag gillar Tele2, men detta går faktiskt för alla operatörer, Tele2 är inte bättre eller sämre än Telia, Telenor eller RixPort80, dom har alla problem

//Dexel

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Hedersmedlem

Hahaha!!! Du har förovisso rätt i att de har rätt att debitera kostnaden. Frågan är om det är rätt att göra affärer på det viset. Jag tycker inte att det är det. Jag tycker att man ska betala rätt och att rätt summa att betalas ska utrönas så snabbt det bara går. Det verkar staten också tycka i och med att man tex stiftar lagar som månadsavläsning av elmätaren som just syftar till att man ska betala rätt direkt och inte behöva rätta till i efterhand.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Kermit_Mupp:

När de behandlar mig som nån livegen spargris de kan sparka lite på och få mer pengar när de känner för det, då tröttnar jag faktiskt.

Det var nog den roligaste meningen jag läst här på forumet

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Nu har tele2 glömt å ta betalt sep, okt .. Kanske man skall ringa skitföretaget å då räkningen så man inte sitter med en fet räkning när dom ser felet själv om 6mån...

suck.. Ändå har man haft tele2/comviq sen 90tal å inte haft så stora problem. Trött på skitföretaget, strul med nät å nu detta.

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem

sa upp ett telefonnummer på tele 2 en gång.. han i telefonen sa: "de blir 1000kr".. får en räkning på 13.000 kr... ringde dom och får svaret: "oj, vi räkade fel på momsen"...

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Inaktiv

Skulle aldrig få för mig att skaffa telefon abonnemang kör hellre med kontantkort där man slipper överraskningar som dyra samtal, felaktiga fakturor och fakturering efter flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palleralla:

Skulle aldrig få för mig att skaffa telefon abonnemang kör hellre med kontantkort där man slipper överraskningar som dyra samtal, felaktiga fakturor och fakturering efter flera år.

nästan tänk å göra det. Har dock haft tele2 med obundet abg i många många år men i somras ringde en försäljare som naturligtvis ringde med dolt nr och vid fel tillfälle. Blev bunden i 12mån, annars brukar jag inte svara på försäljare men när det är dolt så svarar jag alltid då jag har kontakt med polisen ofta så ringer dom med dolt nr. Jaja... Skall kika på kontokort mot våren istället.

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Skrivet av Gooogle:

Har haft mycket kontakt med både vanlig support och återförsäljarsupport. De enda som verkar sköta sig i min mening är Telia. Synd att de ska vara dyrast bara. Att ångra abonnemang eller lösa problem har alltid gått smärtfritt för mig när det handlar om telia. De andra kan vara rena mardrömmar. 3 är roligast då man kan t.ex ringa upp dom och ångra ett abonnemang (detta har hänt mig) och de totalvägrar och säger att det inte finns något att göra om kunden redan har skrivit på och papperna är inskickade. Lägger man då på luren och ringer upp samma support igen och nån annan svarar så låter det så här istället: "javisst, vilket nummer gäller det?"

hahahaha precis! min mor blev lurad på någon ipad och iphone för att hon täknade ett gratis abonemang så var det bara ringa några gånger tills man fick en mentalt stabil person att prata igenom skiten med så löste det sig

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av djaxxo:

nästan tänk å göra det. Har dock haft tele2 med obundet abg i många många år men i somras ringde en försäljare som naturligtvis ringde med dolt nr och vid fel tillfälle. Blev bunden i 12mån, annars brukar jag inte svara på försäljare men när det är dolt så svarar jag alltid då jag har kontakt med polisen ofta så ringer dom med dolt nr. Jaja... Skall kika på kontokort mot våren istället.

Är väl bara tacka nej? Har du ingen stake i dig pojk?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Även om de har all rätt så låter det riktigt skumt.Blir glad att jag (och familj) har Telia när jag läser igenom alla inlägg... eller får alla fall hoppas, men kan ju inte vara säker