Playstation 3 : för - och nackdelar

Permalänk
Medlem

Jag har haft en PS3 sen "day 1" och byt in den mot en slim när den kom. Den är absolut värd pengarna, funkar skit bra som media enhet, grymt lätt att byta HDD och installera andra operativsystem om du så vill.

Bil spel skulle jag aldrig orka lira på datorn, inte när jag har PS3 med bra tillbehör för just bil spel samt FPS spel som Killzone etc.

Med en PS3 får du dessutom tillgång till Vidzone eller va det heter som är en gratis musikvideo portal med mängder med musik och musikvideos, Och YT (youtube) funkar också utan problem, du kan även ladda in eget material som du har på USB eller CD in på HDD:n och slipper då alla cd/dvd med mera. Du har även tillgång till andra saker som till ex din facebook/twitter med mera.

Jag rekommenderar starkt ett PS3 för dina behov då det är billigare och bättre uppgradering för 3k än vad du har råd med till din dator. Sen så funkar PS3 också skit bra som en 3D Blu-Ray spelare då det bara var en uppdatering för någon vecka sedan så då är ett till möjligt framtida problem löst. Sen så kan du köpa alla spel via PSN (Playstation Network) vilket blir några 10or (kan vara mycket mer också beroende på titel och hur nytt spelet i fråga är) billigare än i vanliga fysiska butiker och då går också PS3:an tystare utan en "CD" i som arbetar och laddningarna går också mycket snabbare.

Sen så var du ju också oroliga att den bara skulle stå och samla damm. No worries, du kan alltid joina ganska många av oss här på forumet och sweclockers i sweclockers grupp i Folding@Home med "din" PS3:a (om du införskaffar en alltså) när du inte använder den och bidra till lite nödvändig forskning

MVH
swerock (<-- PSN Alias)

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag använder begreppet "dolda kostnader" efter det intryck jag har fått av hur de ihärdigt försöker marknadsföra sina produkter för om du ska få ut någon egentlig glädje av din konsol så ska du minst äga en 32" tv, en stor soffa och ett dugligt surroundsystem istället som när jag växte upp med Sega och Nintendo som marknadsförde sina grejer som leksaker.

Så, för egen min del, att köpa en konsol som mer eller mindre tvingar dig till att "konsumera mjukvara", räkna sedan in alla tillbehör som gitarrer, trummor och vad det nu finns med medföljande uruselt andrahandsvärde på konsol, tillbehör och spelen... det känns inte så jävla lockande då.

Själv ser jag bara större valmöjligheter med PC än med en konsol. Jag är inte nödvändigtvis bunden av mjukvara och jag begränsas bara av hur mycket pengar jag vill plöja ner.

Varför en stor soffa? (sitter själv med 2 sists soffa)
Finns nog inte många som inte har minst 32" TV i dagsläget =P

Sen att köpa tillbehör (trummor osv) det är ju upp till var och en.
Själv har jag aldrig ägt ett GH,singstar eller rockband.

Sen som du sa, "jag begränsas bara av hur mycket pengar jag vill plöja ner".
Så är det ju med PS3 med, vill man lägga ner pengar på konsolen så är det bara att göra.
lika så PC, bara och lägga dom pengarna man vill lägga.

EDIT: Stor fördel med PS3 är ju plinka med en polare.
Slippa konka in en dator extra för att kunna LAN:a.

Men allt har sina + och -.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag använder begreppet "dolda kostnader" efter det intryck jag har fått av hur de ihärdigt försöker marknadsföra sina produkter för om du ska få ut någon egentlig glädje av din konsol så ska du minst äga en 32" tv, en stor soffa och ett dugligt surroundsystem istället som när jag växte upp med Sega och Nintendo som marknadsförde sina grejer som leksaker.

Så, för egen min del, att köpa en konsol som mer eller mindre tvingar dig till att "konsumera mjukvara", räkna sedan in alla tillbehör som gitarrer, trummor och vad det nu finns med medföljande uruselt andrahandsvärde på konsol, tillbehör och spelen... det känns inte så jävla lockande då.

Jag är ju PC-nörd själv, men kan inte hjälpa att jag argumenterar iallafall: minst en 32tummare och soffa har man väl i vardagsrummet iallafall? Och andrahandsvärdet på konsoller och tillbehör är väl lika bra eller bättre än på datorkomponenter? (och det är värt att komma ihåg att enbart ett fett grafikkort tenderar att kosta lika mycket som hela konsollen)

Skrivet av Mcus:

Har provat att spela med ratt, gillade det inte speciellt mycket. Tror att man måste ha någon form av "rally stol" för att njuta fullt ut. Så känslan av att man verkligen kör en virtuell bil komer fram. Handkontroll fungerar bra för mig, och jag har funderat på om det är smartast att köra med en handkontroll som komplement till PC:n just för bilspel.

Det är ju lite vanesak och beror ju mycket på spelet också... Jag rekommenderar att du ger det en chans till, men det är ju förstås upp till dig (personligen tycker jag man tappar massor av att köra bilspel utan ratt. Funkar i typ GTA4, men annars vill jag ha min G25 )

Får du till en bra lösning vid ett stabilt bord, och har pedaler som ligger still, så räcker det IMHO för känslan... Men visst blir det mer inlevelse och mer "konsekvent" med en rejsstol!

När det gäller spelen har ju många lite mer arkadiga spel ganska dålig spelkontroll för ratt. (nu pratar jag PC, men kan tänka mig det om något är värre på konsol)
Grid är "sådär" med ratt, men funkar väl... NFS Shift har en del styrlagg som man delvis kan bli av med, med hjälp av moddar. Många äldre NFS spel har styrlagg och konstigheter, men tex NFS underground 2 fick jag iallafall att funka OK. (Most wanted gick inte för mig tex, och undercover mfl har jag inte testat)

Dirt 2 funkar dock bra med ratt av de nyare spelen tex...
Och lite äldre spel som tex gamla TDU, Live for speed, Race 07/On/Evo, GTR2, rFactor, iRacing, Richard burns rally mfl funkar mycket bra med ratt om man pillar lite med inställningarna.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Hade själv ett PS3 ett tag efter att min gamla dator dog, men tyckte att spelen var för dyra och jag ville ha de flesta Sålde det för ett riktigt bra pris, sen la jag till en del pengar och köpte en speldator istället. Köpte en hdmi -> dvi kabel som jag kopplat från datorn till TV:n, sen en trådlös X360-kontroll. Funkar klockrent och jag ångrar inte en sekund att jag sålde mitt PS3 Har ett Logitech Z5500 kopplat till datorn så allt är perfekt!

Här har du en länk till handkontrollen: MICROSOFT XBOX360 KONTROLL TRÅDLÖS TILL PC - Produktinformation

Uppgradera datorn isåfall, köp inte en konsoll!

Har tänkt på hur mycket det skulle kosta att uppgradera datorn (nytt grafikkort, processor, moderkort och ram). Den jag äger idag kan spela de flesta nyare spel med höga inställningar. Mycket tack vare min 22" skärm då jag inte kommer upp mer än i 1680x1050 pixlar oavsett. Fast spelar jag med handkontroll vill jag hellre sitta i soffan och ha datorn kopplad via HDMI. Då teven endast är av modell 720p blir prestandan avsevärt mycket bättre och jag får ut mer FPS än om jag satt och spelade samma spel på min 22":are. Till kostnad mot en lägre detaljnivå i upplösningen.

Fast frågan är också hur stor skillnad är det på spel till Playstation 3 och PC? Alltså bortsett från direct x 11 och möjligen högre upplösning på texturer (beroende på grafikprestanda givetvis) m.m. Är det en "jäkla" skillnad rent grafiskt och är underhållningsvärdet sämre i låt säga Dirt 2, Dead Space, Need For Speed Shift på Playstation 3 än på PC?

Playstation 3 kostar idag cirka 2900 (120Gb modellen) på Webhallen. Det är en rimlig slant för en konsol som kan prestera relativt bra i spelsammanhang men också i media med tanke på att den har en Blu-ray. Varit sugen på en Blu-ray länge nu och då kan man slå två flugor i en smäll med en Playstation 3.

Dock måste jag erkänna att jag är smått grafikkåt mycket tack vare min utbildning och bakgrund. Eller rättare sagt är jag kräsen på spelupplevelsen i sin helhet. Köper inte en konsol för ett eller två titlar, vem gör det? Fast i fallet med Playstation 3 så finns det en rad titlar som verkar mer eller mindre intressanta (och några av dem finns på PC). Killzone 2, Uncharted 1&2, Need For Speed Shift, Dirt2, Dead Space 2 m.fl. Hur stor skillnad, alla synvinklar, blir det om jag spelar på en Playstation 3 eller på en PC. Då med samma system som jag har idag för någon smärre uppgradering för 3000 kronor kommer man inte så långt för.

Visa signatur

iCus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcus:

Playstation 3 kostar idag cirka 2900 (120Gb modellen) på Webhallen. Det är en rimlig slant för en konsol som kan prestera relativt bra i spelsammanhang men också i media med tanke på att den har en Blu-ray. Varit sugen på en Blu-ray länge nu och då kan man slå två flugor i en smäll med en Playstation 3.

Glöm ej att du kan streama till PS3 också, kalas fint!
så sen att man kan spela på den gör ju inte saken sämre =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av swerock:

Jag har haft en PS3 sen "day 1" och byt in den mot en slim när den kom. Den är absolut värd pengarna, funkar skit bra som media enhet, grymt lätt att byta HDD och installera andra operativsystem om du så vill.

Bil spel skulle jag aldrig orka lira på datorn, inte när jag har PS3 med bra tillbehör för just bil spel samt FPS spel som Killzone etc.

Med en PS3 får du dessutom tillgång till Vidzone eller va det heter som är en gratis musikvideo portal med mängder med musik och musikvideos, Och YT (youtube) funkar också utan problem, du kan även ladda in eget material som du har på USB eller CD in på HDD:n och slipper då alla cd/dvd med mera. Du har även tillgång till andra saker som till ex din facebook/twitter med mera.

Jag rekommenderar starkt ett PS3 för dina behov då det är billigare och bättre uppgradering för 3k än vad du har råd med till din dator. Sen så funkar PS3 också skit bra som en 3D Blu-Ray spelare då det bara var en uppdatering för någon vecka sedan så då är ett till möjligt framtida problem löst. Sen så kan du köpa alla spel via PSN (Playstation Network) vilket blir några 10or (kan vara mycket mer också beroende på titel och hur nytt spelet i fråga är) billigare än i vanliga fysiska butiker och då går också PS3:an tystare utan en "CD" i som arbetar och laddningarna går också mycket snabbare.

Sen så var du ju också oroliga att den bara skulle stå och samla damm. No worries, du kan alltid joina ganska många av oss här på forumet och sweclockers i sweclockers grupp i Folding@Home med "din" PS3:a (om du införskaffar en alltså) när du inte använder den och bidra till lite nödvändig forskning

MVH
swerock (<-- PSN Alias)

Låter ju verkligen toppen som du beskriver det. Vad äter Playstation 3 för mediafiler? Är det alla möjliga eller finns det möljigen ett codec paket som kodar om allt innan? Har spanat in möjligheten att byta hårddisk och enligt en del videos på Youtbube verkar inte helt omöjligt. Men hur är det med diskar av olika typer, fungerar alla eller bara en del. Vet att disken måste vara 2,5" men är det skillnad på om jag trycker in en 5400rpm eller 7200rpm? Den sistnämnda borde ju vara "bättre" men å andra sidan, är den mer högljudd? Är mer sugen efter en Playstation 3 nu efter jag läst ditt inlägg

Visa signatur

iCus

Permalänk
Medlem

är det någon skillnad på slim och gamla modellen? förutom storleken. funderar på att köpa en ps3 gammal 80 gb för 2k.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diphallia:

Playstation går finfint att byta hårffisk på.

Ja, hårffiskar på PS3 är lätta att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcus:

Hur stor skillnad, alla synvinklar, blir det om jag spelar på en Playstation 3 eller på en PC. Då med samma system som jag har idag för någon smärre uppgradering för 3000 kronor kommer man inte så långt för.

En PS3 skulle grafik och prestandamässigt vara mycket bättre än vad din dator skulle vara i spel om du tänker att det är blu-ray och minst 720p och du stöter aldrig på "lagg" någonsin för spelen är ju trotts allt gjorda för enheten. Och en uppgradering på 3k är inte mycket om man tänker på vad du redan har i datorn. Både Grafik/prestandamässigt samt spelupplevelsen så är 8/10 spel bättre på min PS3 än på min dator som har AMD Phenom II x4 955, ATI HD5770 (2st crossfire), 4gb Dominator DDR3 1600 minnen, 22" Benq 1980*1080 2ms 50.000/1 (Dynamisk kontrast). Sixaxis som dessutom är i Dualshock3 kontrollerna bidrar sjukt mycket till hela upplevelsen på PS3, det inte som någonting jag någonsin tidigare testat. + alla sjukt bra titlar på PS3 som inte finns eller ens kommer att komma till PC som du tidigare nämnt.

Skrivet av Mcus:

Vad äter Playstation 3 för mediafiler? Är det alla möjliga eller finns det möljigen ett codec paket som kodar om allt innan? Har spanat in möjligheten att byta hårddisk och enligt en del videos på Youtbube verkar inte helt omöjligt. Men hur är det med diskar av olika typer, fungerar alla eller bara en del. Vet att disken måste vara 2,5" men är det skillnad på om jag trycker in en 5400rpm eller 7200rpm? Den sistnämnda borde ju vara "bättre" men å andra sidan, är den mer högljudd?

Det om HDD's är grymt enkelt att byta, allt man behöver veta finns i manualen, precis allt + videos på YT. En HDD med 7200 bör ju vara bättre men jag skulle gissa att all info du behöver kan finnas på Playstations hemsida Den officiella PlayStation-webbplatsen: PlayStation 3, PS3, Och när det gäller fil-format så har jag inte stött på ett ända format än som den inte käkar som godis. Du kan ju även installera egna program på systemet och sådant står också i manualen. Jag kör själv bara med en Extern 1tb seagate hdd för lite gott och blandat ist för att byta den originala som är på 120gb i slim och 60/80gb i dom äldre modellerna (det finns 2 äldre modeller).

Men om du anser att din PC duger och vill ha en helt ny spelupplevelse så köp en PS3. Du skulle bara testa Sixaxis i en bra spel titel som CoD, GT eller what ever. Det är en så sjukt härlig spelupplevelse.

Citat:

flyawaynille: är det någon skillnad på slim och gamla modellen? förutom storleken. funderar på att köpa en ps3 gammal 80 gb för 2k.

Det är inte så mycket skillnader men jag rekommenderar ju slim då HDD:n är större och den är inte lack svart, det blir mkt fingeravtryck men info om dom hittar även du på PS3's hemsida som jag länkade ovan.

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Varför en stor soffa? (sitter själv med 2 sists soffa)
Finns nog inte många som inte har minst 32" TV i dagsläget =P

Sen att köpa tillbehör (trummor osv) det är ju upp till var och en.
Själv har jag aldrig ägt ett GH,singstar eller rockband.

Sen som du sa, "jag begränsas bara av hur mycket pengar jag vill plöja ner".
Så är det ju med PS3 med, vill man lägga ner pengar på konsolen så är det bara att göra.
lika så PC, bara och lägga dom pengarna man vill lägga.

EDIT: Stor fördel med PS3 är ju plinka med en polare.
Slippa konka in en dator extra för att kunna LAN:a.

Men allt har sina + och -.

Jag har varken soffa eller tv.

Vad kan man köpa till sin konsol då förutom spel? Blu-ray? Sorry, jag köper isf hellre en BD spelare än ett tvspel med BD funktionalitet.

Det förutsätter ju att du har köpt två kontroller och att du och dina polare i Karlskoga inte har tillgång till nätet, vilket du uppenbarligen har, vilket gör LAN rätt irrelevant. Likså PS3.

Skrivet av Roger W:

Och andrahandsvärdet på konsoller och tillbehör är väl lika bra eller bättre än på datorkomponenter? (och det är värt att komma ihåg att enbart ett fett grafikkort tenderar att kosta lika mycket som hela konsollen)

Jag skippar ditt "argument" för det var så larvigt. PM:a om du har en annan åsikt. Andrahandsvärdet på datorkomponenter är förvisso inte särskilt bra det heller men det är iaf bättre än andrahandsvärdet på konsoller, spel och tillbehör. Ett "fett" grafikkort kommer du iofs inte få nypris på när du säljer det men du får iaf bättre betalt än för en PS3.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Ett "fett" grafikkort kommer du iofs inte få nypris på när du säljer det men du får iaf bättre betalt än för en PS3.

Det beror helt på hur du "säljer" det. En konsol kan du alltid byta in och få det bättre eller liknande. Jag skaffa mitt PS3 genom att byta in min PS2 med allt jag hade till butiken Game och jag fick PS3:an gratis + 2 spel, 2 Blu-ray filmer (som jag själv valde ur deras sortiment) och 2 Sixaxis handkontroller. Och detta var när PS3 precis kom ut och kostade sjukt mycket (enligt mig sjukt dyr) Så jag tycker att jag fick SJUKT mycket för min PS2:a och jag tror inte att jag får ens 1 3;dje del för mina gamla g-kort (och då ska dom vara lika mkt använda och begagnade lika länge som min PS2 var) så kort sagt man får mer för en konsoll än för sina gamla g-kort. Kolla bara vad du kan få för gamla NES spel som funkar och är helt original. jag tror inte ett g-kort kan matcha det.

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag har varken soffa eller tv.

Vad kan man köpa till sin konsol då förutom spel? Blu-ray? Sorry, jag köper isf hellre en BD spelare än ett tvspel med BD funktionalitet.

Det förutsätter ju att du har köpt två kontroller och att du och dina polare i Karlskoga inte har tillgång till nätet, vilket du uppenbarligen har, vilket gör LAN rätt irrelevant. Likså PS3.

Yepp, finns inget trevligare än att köra tex upp till 8pers frågesport på TVn vid jul.
Eller soffa mot soffa, dvs 2 pers här mot 2 andra i sverige, slippa sitta själv och uggla.
Eller splitscreen med en polare i soffan, tex piska stjärt i tekken, panga gubbar i split, eller vad man nu gillar.
Vi alla är olika.
Hällre en maskin för 2 syften.
Använder den till att spela och kolla på film.
Så _personligen_ ser jag inget negativt med PS3 då den fyller funktionen jag är ute efter.

Sen vilken version man ska välja, kvittar egentligen på HDD då du kan byta den själv på 5 min.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av swerock:

Det beror helt på hur du "säljer" det. En konsol kan du alltid byta in och få det bättre eller liknande. Jag skaffa mitt PS3 genom att byta in min PS2 med allt jag hade till butiken Game och jag fick PS3:an gratis + 2 spel, 2 Blu-ray filmer (som jag själv valde ur deras sortiment) och 2 Sixaxis handkontroller. Och detta var när PS3 precis kom ut och kostade sjukt mycket (enligt mig sjukt dyr) Så jag tycker att jag fick SJUKT mycket för min PS2:a och jag tror inte att jag får ens 1 3;dje del för mina gamla g-kort (och då ska dom vara lika mkt använda och begagnade lika länge som min PS2 var) så kort sagt man får mer för en konsoll än för sina gamla g-kort. Kolla bara vad du kan få för gamla NES spel som funkar och är helt original. jag tror inte ett g-kort kan matcha det.

Först och främst, intressant defination du har på begreppet "gratis", du bytte ju in en massa prylar mot nya leksaker och då är den väl knappast gratis eller?

Låter som att Game vann mest på det här när hela deras affärsidé och verksamhet går ut på att köpa begagnade spel och konsoller under andrahandsvärdet och sedan sälja till rena ockerpriser. Sedan så vet du väl att en stor internationell kedja som Game kan köpa in långt under normalt försäljningspris när strategin för Sony, Microsoft och Nintendo lär vara att kränga så många burkar som möjligt för när de har etablerat sig hemma hos konsumenten så kommer den konsumenten fortsätta köpa spel eller tjänster även om företagen (Sony i ditt fall) skulle riskera att förlora pengar på varje enskild maskin som säljs. Eller?

Nu kan du väl inte riktigt jämnföra gamla NES spel med grafikkort? NES spel är numera samlarobjekt men visst, det beror vad det är du säljer och om du säljer det till någon excentrisk samlartyp inte sant?

Skrivet av Toivo83:

Yepp, finns inget trevligare än att köra tex upp till 8pers frågesport på TVn vid jul.
Eller soffa mot soffa, dvs 2 pers här mot 2 andra i sverige, slippa sitta själv och uggla.
Eller splitscreen med en polare i soffan, tex piska stjärt i tekken, panga gubbar i split, eller vad man nu gillar.
Vi alla är olika.
Hällre en maskin för 2 syften.
Använder den till att spela och kolla på film.
Så _personligen_ ser jag inget negativt med PS3 då den fyller funktionen jag är ute efter.

Sen vilken version man ska välja, kvittar egentligen på HDD då du kan byta den själv på 5 min.

Hah. Som att läsa "urk.. jag vill inte spela analoga travial persuit men vi kan spela det digitala" och själv umgås jag hellre med min familj och släkt vid jul än knarka frågesport framför dumburken men som du säger så är vi alla olika. Och du låter mer som du försöker övertyga dig själv än mig.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Uploaded with ImageShack.us

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Hah. Som att läsa "urk.. jag vill inte spela analoga travial persuit men vi kan spela det digitala" och själv umgås jag hellre med min familj och släkt vid jul än knarka frågesport framför dumburken men som du säger så är vi alla olika. Och du låter mer som du försöker övertyga dig själv än mig.

Försöker varken övertyga dig eller mig själv.
Ser bara mer fördelar än nackdelar med konsolen.
Fyller funktionen för både mig och sambon. (Spel & BD spelare i ett)

Har faktiskt inga vanliga klassiska sällskapsspel för den delen heller :S

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Först och främst, intressant defination du har på begreppet "gratis", du bytte ju in en massa prylar mot nya leksaker och då är den väl knappast gratis eller?

Låter som att Game vann mest på det här när hela deras affärsidé och verksamhet går ut på att köpa begagnade spel och konsoller under andrahandsvärdet och sedan sälja till rena ockerpriser. Sedan så vet du väl att en stor internationell kedja som Game kan köpa in långt under normalt försäljningspris när strategin för Sony, Microsoft och Nintendo lär vara att kränga så många burkar som möjligt för när de har etablerat sig hemma hos konsumenten så kommer den konsumenten fortsätta köpa spel eller tjänster även om företagen (Sony i ditt fall) skulle riskera att förlora pengar på varje enskild maskin som säljs. Eller?

Nu kan du väl inte riktigt jämnföra gamla NES spel med grafikkort? NES spel är numera samlarobjekt men visst, det beror vad det är du säljer och om du säljer det till någon excentrisk samlartyp inte sant?

Där har du ju delvis rätt. Men om du kollar vad PS2 gick för när PS3 släpptes samt vad PS3 gick för så anser iaf jag att jag tjänade på det då jag inte ens hade fått ½ av vad PS3 kosta om jag sålt PS2:an privat ist för att byta in. Och det anser jag är en "Great Deal" om jag kan byta upp mig utan att lägga något i mellan och få massa gott till vid sidan om, men det kanske bara är jag. Gratis? ja gratis fick jag den kanske inte men man kan ju säga att det bara var en engångs kostnad jag la ut när jag köpte första konsolen Playstation på release dagen och sedan bara byt upp mig utan att betala ett skit på release dagen för PS2 samt PS3. Eller?

Jag tog bara ett exempel med NES men visst det kan ha varit ett dåligt exempel, men inte kan du köpa det bästa g-kortet i dag och vänta runt 5 år och sen byta in eller sälja det och få det nyaste bästa då efter alla dom åren eller hur? det var som det som var poängen. Men det kan du med konsoler.

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackeswe:

(Jag orkar inte ha med bilden men länken får stanna)

Den där bilden är ganska missvisande enligt mig men rolig iaf...
Hela bilden är ju fel men iaf. Jag tror ju att den som gjort den bilden är ett Microsoft freak som skulle göra allt för Bill Gates nästintill, och egentligen inte har någon egen åsikt :S

Allt har sina för och nackdelar, till ex: Datorer är dyra om man vill kunna spela allt på max och alla konstanta uppgraderingar för att kunna fortsätta göra det. Wii är relativt billig men Xbox och PS har allt Wii har + mycket mer förutom många klassiska spel titlar. Xbox är nu ganska billig men online play kostar extra samt ingen Blu-ray och inte har den heller "rörelsekänsliga" kontroller förutom Kinect som kommer nu och sägs bli ganska dyr för det lilla man får. PS3 har allt som dom har + blu-ray och gratis online play men det är ju både för och nackdelar med att det är gratis också men dom orkar inte jag gå in på för det förstår nog dom flesta vilka det är. Men i slutändan är det helt upp till individen vad dom gillar och vill ha, Jag personligen vill ju ha alla men det tillåter inte plånboken

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Entusiast

Om han köper en helt ny PS3:a och uppgraderar hårddisken direkt innan han använt den så behöver han ju inte hålla på med backup å externa hårddiskar.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Om han köper en helt ny PS3:a och uppgraderar hårddisken direkt innan han använt den så behöver han ju inte hålla på med backup å externa hårddiskar.

Nä, sant.
Men det är enklare med en extern HDD med alla godsaker på enligt mig
och låta den originala disken vara, och det blir billigare dessutom.

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag använder begreppet "dolda kostnader" efter det intryck jag har fått av hur de ihärdigt försöker marknadsföra sina produkter för om du ska få ut någon egentlig glädje av din konsol så ska du minst äga en 32" tv, en stor soffa och ett dugligt surroundsystem istället som när jag växte upp med Sega och Nintendo som marknadsförde sina grejer som leksaker.

32" TV är nog ett måste. en stor soffa? ehh why? är det jag eller mina kompisar som ska spela? de kan gott gå och köpa sig en egen konsol =P Surrund system är i min mening inte heller något måste. Det höjer spelupplevelsen minst lika mycket som det gör att sätt surrond till datorn. Själva tycker jag om att kunna välja mellan PC och konsol när jag vill. Vissa spel tycker jag passar bättre till konsol än på PC och vise versa. Konsol ser jag som ett bra alternativ till att game:a bättre än PC billig att köpa in och man vet att man uppfyller kraven som spelet ställer samt att man får samma spel glädje som alla andra har.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk

PS3 har ingen kantutjämning och det är extremt störande då de flesta multiplatforms spel ser bra mycket bättre ut på xbox.
Om vi nu kunde få spelen i 1080 så skulle kanske saknaden av kantutjämning försvinna, men i spel som GTA är det hemskt att se hur kanterna på bilarna ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swerock:

Där har du ju delvis rätt. Men om du kollar vad PS2 gick för när PS3 släpptes samt vad PS3 gick för så anser iaf jag att jag tjänade på det då jag inte ens hade fått ½ av vad PS3 kosta om jag sålt PS2:an privat ist för att byta in. Och det anser jag är en "Great Deal" om jag kan byta upp mig utan att lägga något i mellan och få massa gott till vid sidan om, men det kanske bara är jag. Gratis? ja gratis fick jag den kanske inte men man kan ju säga att det bara var en engångs kostnad jag la ut när jag köpte första konsolen Playstation på release dagen och sedan bara byt upp mig utan att betala ett skit på release dagen för PS2 samt PS3. Eller?

Jag tog bara ett exempel med NES men visst det kan ha varit ett dåligt exempel, men inte kan du köpa det bästa g-kortet i dag och vänta runt 5 år och sen byta in eller sälja det och få det nyaste bästa då efter alla dom åren eller hur? det var som det som var poängen. Men det kan du med konsoler.

Jag har ingen aning om vad för priser det rör sig om men jag gissar på ett par tusen minst och så klart är det viktigaste att du känner dig nöjd med bytet så jag förstår inte riktigt varför du börjar gnälla på mig plötsligt när jag gjorde en analys?

Konsoller åldras snabbare än grafikkort då komponenterna i dem slits hårdare och de flesta konsoller baseras idag kring optisk media, vilket i sig slits fort, så jag köper inte riktigt din poäng men jag håller med dig om att marknaden för begagnade konsoller är mycket större. Men ja?

Skrivet av Toivo83:

Försöker varken övertyga dig eller mig själv.
Ser bara mer fördelar än nackdelar med konsolen.
Fyller funktionen för både mig och sambon. (Spel & BD spelare i ett)

Har faktiskt inga vanliga klassiska sällskapsspel för den delen heller :S

Men dåså. Och du anar inte vad du missar. Alla nätter med Drakborgen, polarna och öl... aah, nostalgi och sentimentala minnen.

Skrivet av Sifear:

Vissa spel tycker jag passar bättre till konsol än på PC och vise versa. Konsol ser jag som ett bra alternativ till att game:a bättre än PC billig att köpa in och man vet att man uppfyller kraven som spelet ställer samt att man får samma spel glädje som alla andra har.

Vad menar du med "samma spelgläjde"? Själv så tycker jag bara att färgglada spel från Japan med tramsiga figurer lämpar sig bäst för konsollerna för de i sig är ju fortfarande leksaker.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

32" TV är nog ett måste. en stor soffa? ehh why? är det jag eller mina kompisar som ska spela? de kan gott gå och köpa sig en egen konsol =P Surrund system är i min mening inte heller något måste. Det höjer spelupplevelsen minst lika mycket som det gör att sätt surrond till datorn.

42" eller större och ett fett surroundsound är ett måste! När jag spelar på min PS3 så sitter jag i en skön soffa och spelar på en dyr och fin 42" plasma med ett redigt surround sound.
ALLA bra spel jag har blir så mycket bättre med bra ljud verkligen förbättrar ljudupplevelsen.

Det saknar jag när jag spela PC-spel. Att så få spel är anpassade efter surround så man kan inte nyttja det till fullo. Man får alltid nöja sig med halvtaskiga saker som i Modern Warefare 2 och sällan bra som i All Point Bulletin.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Konsoller åldras snabbare än grafikkort då komponenterna i dem slits hårdare och de flesta konsoller baseras idag kring optisk media, vilket i sig slits fort, så jag köper inte riktigt din poäng men jag håller med dig om att marknaden för begagnade konsoller är mycket större. Men ja?

Att du ens finner kraften att häva ur dig sådan dynga, på vilket sätt skulle hårdvaran på en konsol slitas snabbare än i en dator?
Hårdvaran blir inte varmare än att den håller sig inom gränsvärdena och då ska det inte vara några problem att få sakerna att hålla i minst 10år.

Om man gämför pc med en konsol så håller konsolen längre just pga att utvecklarna har hårdvaran på papper och måste optimera spelet för att det ska gå på just den maskinen medans på pc sidan behöver dom inte göra det samma då folk får byta hårdvara i stället.

Nästa gång du kommer med ett sådant korkat uttalande att en konsol slits snabbare får du allt ha lite mer kött på benen och hänvisa till tester och källor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Vad menar du med "samma spelgläjde"? Själv så tycker jag bara att färgglada spel från Japan med tramsiga figurer lämpar sig bäst för konsollerna för de i sig är ju fortfarande leksaker.

Hoppsan såg att jag skrev en aning luddigt där.... skyller på att vi inte har någon AC på jobbet
Jo jag menar att det i grund o botten är samma spel på PC som på konsol. Ja om det nu inte är en exsklusiv titel förståss. Själv tycker jag FPS och RTS samt MMO:s hör hemma på PC. FPS är okej men bättre på PC. 3rd person action spel, plattform, racing (Bäst med ratt förståss) samt din färgglada japan spel ska spelas på konsol och inget annat

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbid Angel:

Att du ens finner kraften att häva ur dig sådan dynga, på vilket sätt skulle hårdvaran på en konsol slitas snabbare än i en dator?
Hårdvaran blir inte varmare än att den håller sig inom gränsvärdena och då ska det inte vara några problem att få sakerna att hålla i minst 10år.

Om man gämför pc med en konsol så håller konsolen längre just pga att utvecklarna har hårdvaran på papper och måste optimera spelet för att det ska gå på just den maskinen medans på pc sidan behöver dom inte göra det samma då folk får byta hårdvara i stället.

Nästa gång du kommer med ett sådant korkat uttalande att en konsol slits snabbare får du allt ha lite mer kött på benen och hänvisa till tester och källor.

With hook, bait and sinker! Smakade mitt bait gott?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

With hook, bait and sinker! Smakade mitt bait gott?

Hur skulle det vara att växa upp en aning?

Eftersom du tydligen inte kan något om ämnet som du har givit dig in i så är det nog bättre att du hittar något simplare att diskutera någon annan stans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbid Angel:

Hur skulle det vara att växa upp en aning?

Eftersom du tydligen inte kan något om ämnet som du har givit dig in i så är det nog bättre att du hittar något simplare att diskutera någon annan stans.

Bitter much?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Nu kan vi ju ge oss, detta är ju OFF TOPIC!

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

är det någon skillnad på slim och gamla modellen? förutom storleken. funderar på att köpa en ps3 gammal 80 gb för 2k.

Ja, Slim drar mindre ström, är kallare osv. Mitt PS3 som nu är dött var så varmt att jag på vintern sket i att ha elementet på. Det "gamla" PS3 är sinnessjukt varmt. Sen tar Slim mindre plats och är lättare, vilket är ett plus.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.