Tinnitusljud vid load och klickljud i acer aspire 5740g i3

Permalänk
Medlem

Tinnitusljud vid load och klickljud i acer aspire 5740g i3

Hej! Har haft min 5740g ett tag nu och haft en del problem. Jag har dels haft den inne för att det kommer ett högt klickande ljud från hårddisken till men de kunde inte se nåt fel så klart. Inte helt oväntat. Det har jag lärt mig leva med men nu har det börjat tjuta som tinnitus uppe vid startknappen till när fläkten drar igång. Det är väl när den laddar. Ljudet försvinner direkt datorn slutar ladda. Har även kommit ett likadant klickljud som från hårddisken precis uppe vid startknappen men väldigt sällan. Ja, vad säger man. Finns det något att göra eller är det bara att sälja skiten?

Tinnitusljudet har jag sett en del som säger att det beror på i processorerna men det tror jag inte på i det här fallet. Det kommer ju bara vid load.

Permalänk
Medlem

"Låter" som coil whine, inte mycket att göra, beror i princip på "billiga" komponenter. Om man kan hitta vad som låter fungerar en droppe smältlim eller motsvarande på spolen, som dämpar den.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för svaret! Hur kommer jag åt spolen? Låter lite riskabelt med tanke på garantin. Kanske kan be nån kunnig i och för sig. Har aldrig hållt på med sånt där.