Permalänk
Medlem

Val av chassi som är dammtätt?

Jag sitter och filurar på att köpa lite nya komponenter, Jag har lite extra skit att lägga cash på så jag sitter och funderar på en ny chassi och uppdatera lite fläkt etc.

Jag sitter med en gammal Thermaltake xaser V Chassi. Det jag lärt mig av mitt chassi är att det är sjukt otympligt att arbeta i och kablarna till fläktarna är sjukt korta, samt att den släpper in en hel del damm. Därför letar jag chassi mellan 1000-2000kr som skall vara snyggt, svalt, lätt att dölja kablage, samt ska ha dammfilter för samtliga fläktar. Det är även skit bra om
Zalman CNPS9900A LED [CNPS9900A] - 511.35SEK : B-ray.se :: Dator Prispressaren, din Internetbutik får plats i chassit. Chassit får gärna ha transparant sida, då jag tycker om att visa upp min dator

Har en Hiper 580w PSU, någon som vet om den kommer klara av att driva en Phenom II x6 1090T Black edition samt ett Radeon HD 5xxx kort eller två? eller är det dags att köpa ny PSU igen? jag har tänkt överklocka en del.

Är det värt att köpa en corsair SSD 64 gig, för att driva på win7 samt korta ner laddtiderna i spel? eller är det lika bra att köpa en sata 7200 varvare?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

eller är det dags att köpa ny PSU igen?

JA! Hiper tillverkade riktiga skitaggregat.

Fractal Design Define R2 är motstår damm bra, dock finns det ingen fönstersida (kanske kommer).

Permalänk
Medlem

Håller med Tuppel, Nytt nätagg skulle vara bra!

Rekommenderar detta Cooler Master Cosmos 1000 850W - Inet.se
iofs är jag inte hundra på nätagget, men det är gott om kräm i det iaf.

Chassit är nästintill damfritt i min kompis dator, han har inte damsugit filtern eller i datorn på nästan ett halvår, och det är helt damfritt inuti!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar ett Komplett.se - Corsair HX 750W PSU nätagg det bör fixa biffen och kostar inte allt för mycket.

Samt detta chassi Komplett.se - Cooler Master HAF X Big Tower Svart det är snyggt, kostar under 2k och har dammfilter till samtliga fläktar, nästintill verktygs fria monteringar, rymligt, finns möjligheter för vattenkylning, plexi sida som du även ville ha + mycket mycket mer.

Ända minus är väll att jag inte kommer på något minus med chassit på rak arm.

Sen SSD disken, personligen så skulle inte jag köpa en SSD disk på w7 samt spel när det gäller laddnings tid, några sec hit och dit skadar inte mig iaf. Och SSD diskar e ju verkligen skit dyra =P

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk

kommer luft in/ut kommer damm in

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuppel:

JA! Hiper tillverkade riktiga skitaggregat.

Fractal Design Define R2 är motstår damm bra, dock finns det ingen fönstersida (kanske kommer).

Sidopanel med fönster kommer tillsammans med R3 efter sommaren.

Ärligt talat kan du välja vilket chassi du vill och köpa fläktfilter till fläktarna, då blir det så damfritt som det kan bli.
Alternativt kan du fulmodda och göra fläktfilter av sådana som tjejer använder till benen... Kommer inte ihåg vad de heter, men du vet jag menar hoppas jag.

Permalänk
Medlem

vattenkyl allt så kan du ju ha radiatorn utanför chassit o sen lufttäta chassit, blir det garanterat inget damm:P

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Tack för tippsen, tror jag ska bygga ett eget chassi dock, så att jag kan skräddarsy det. Någon som har en bra länk för billigt material samt chassi moddning?

Edit: Stavning ( xperia x10 tangentbord suger åsnekabanoss)

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Som en annan skrev, byt nätagg. Jag hade ett Hiper 580W. Visserligen så fungerade den perfekt i 3 år, sen en morgon var den stendöd utan några som helst varningar...