Lagringsdator / NAS / Home Server

Permalänk

Lagringsdator / NAS / Home Server

Jag hade tänkt bygga en liten lagringsdator som kör Windows Home Server.
Nja, liten och liten, litet strömsnålt moderkort i alla fall.
Jag har kollat lite på Zotac D510 NM10-B-E

Zotac D510 NM10-B-E Mini-DTX - Inet.se

Den har en Intel Atom D510 CPU
6 st SATA-anslutningar mm

Någon som har erfarenhet av Zotac D510 NM10-B-E

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Nu är den här infon kanske helt onödig, men jag delar med mig av den ändå.

Jag planerar en liknande lösning, efter min första elräkning. Jag kommer köra Raid6 och crypto över Linux, och en atom kommer garanterat flaska i en sådan lösning om du kör mjukvaruraid.

Så om du vill köra en större raid med crypto, skaffa en core2duo lösning eller kör hårdvaruraid.

Permalänk

Lite om moderkortet:
#10205867

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Skrivet av Xeon404:

Nu är den här infon kanske helt onödig, men jag delar med mig av den ändå.

Jag planerar en liknande lösning, efter min första elräkning. Jag kommer köra Raid6 och crypto över Linux, och en atom kommer garanterat flaska i en sådan lösning om du kör mjukvaruraid.

Så om du vill köra en större raid med crypto, skaffa en core2duo lösning eller kör hårdvaruraid.

Problemet med hårdvaruraid (förutom priset) är att man inte riktigt kan lita på att kontrollerna implementerar det korrekt, alltså kan kontrollern/arrayen gå åt helvete utan att du har någon chans att få tillbaks din data.

Ett bra exempel på detta är en person jag känner som hade en dyr, fin och batteribackad raidkontroller från Promise där arrayen "försvann" från kortet, kortet byttes ut mot ett likadant, fortfarande syntes ingen array.
Ett år senare kommer personen fram till hur datan var strukturerad.
Det var helt enkelt bara så att kortet hade lagt arrayen i en raid0 och stoppat paritetsdatan på BARA sista disken, alltså helt utan att sprida ut det.
Till slut så gick det iaf att få ut datan från diskarna, men fan vad mycket lättare det hade varit med softraid.

Jag kör alltid på mjukvaruraid av den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adisbladis:

Problemet med hårdvaruraid (förutom priset) är att man inte riktigt kan lita på att kontrollerna implementerar det korrekt, alltså kan kontrollern/arrayen gå åt helvete utan att du har någon chans att få tillbaks din data.

Ett bra exempel på detta är en person jag känner som hade en dyr, fin och batteribackad raidkontroller från Promise där arrayen "försvann" från kortet, kortet byttes ut mot ett likadant, fortfarande syntes ingen array.
Ett år senare kommer personen fram till hur datan var strukturerad.
Det var helt enkelt bara så att kortet hade lagt arrayen i en raid0 och stoppat paritetsdatan på BARA sista disken, alltså helt utan att sprida ut det.
Till slut så gick det iaf att få ut datan från diskarna, men fan vad mycket lättare det hade varit med softraid.

Jag kör alltid på mjukvaruraid av den anledningen.

Jo men Promise så kallade Raid kontrollerkort är kanske inte de bästa..... jag kör ett DELL Perc 5i (vilket egentligen är ett LSI). Där kan du spara ner konfigurationen från raid-kortet på en fil. Självklart finns det batteribackup samt 256MB ECC minne på kontrollerkortet.

Tidigare körde jag Promise Rocketraid vilket är semi mjukvaru/hårdvaru raid. Paritetsberäkningarna kördes på CPU och resten sköttes av kortet. Hade två kort med en 4 diskars array på varje. Jag upplevde inte att deras produkt var 100% stabil vilket är centralt för en lagringslösning.

Så innan du gnäller om "FINA" kort så kolla upp att de verkligen har de nödvändiga funktionerna som krävs för att du ska kunna byta kortet. Om du har möjligheten, prova även att rycka ut sladden för att säkerställa att den klarar att bygga upp din raid-5-6a eller raid-1a igen. (DVS prova EJ med en Raid-0 då det ger garanterad dataförlust).

mvh
zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Hur har det gått? Blev det ett Zotac-kort? Hur är prestandan? Jag funderar nämligen på motsvarande, men jag är rädd att prollen blir en flaskhals...

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem

Du kan kika på min setup på en NAS jag byggde ihop. Den lär kunna prestera bra även med kryptering.
Du måste inte nödvändigtvis använda FreeBSD, utan tänkte kanske mest på hårdvaran..

Guide: Att bygga och konfigurera en NAS

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

Bara så ni vet så stödjer kortet inte jbod på de 4 svarta portarna och raid kretsens bios tillåter enbart att 1 disk/raid array kan visas i enhetshanteraren. Så om ingen bios update fixar det så är detta kort oanvändbart....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2