Permalänk
Medlem

vilken 40-42tums TV ?

Hejsan,! ska flytta hemifrån i slutet av sommaren och har därför tänkt mig att köpa en ny tv. Jag har ingen aning om vilka TV apparater som är bra eller vart det är bäst att köpa, Skulle vara bra om affären/kedjan finns i Umeå eftersom det är dit som jag kommer flytta.

Kommer tjäna något mellan 7-10 tusen i sommar så den får max kosta 5-7tusen eftersom jag ska betala lite på en Iphone och ett xbox 360 också.

Har kikat lite på Andersson A421FD PVR 42 tums Full HD LCD-TV med inspelning! - TV OCH BILD - LCD, LED och plasma-TV - TV 42 tum

Eftersom jag kommer koppla datorn till TVn för att se film på den ,eventuellt högupplöst fillm så måste den enkelt gå att koppla ihop dem med genom VGA kontakt eftersom min dator ej har hdmi utgång . Jag kommer även se lite olika tv program.

Jag vet inte heller om det är bäst med plasma, lcd eller led tv vilket ni gärna får hjälpa mig med

Har ni något bättre eller likvärdigt alternativ?

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Mvh

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 8800gt (7970inc) - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ HP Probook 6450

Permalänk
Medlem

jag har en sån här: LG 42LH3000 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om LCD-TV

Synd att du skrev nu. för 1 månad sen gick dom för 4.999 på komplett.se.

full hd as bra bild

Permalänk
Medlem

Jo, lite synd alltid...

Men den såg väldigt fin ut, några fler förslag?

edit: Hittade dock denna på komplett nu, för 4990kr, den verkade helt okej om man kollar på priset. Komplett.se - LG 42" LCD-TV 42LD420

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 8800gt (7970inc) - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ HP Probook 6450

Permalänk
Medlem

7990 för du en trevlig 50" på komplett.se Samsung 50B535

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Dumpade precis min 100 kilos CRT i flytten och är i samma köptankar som dig. Hade tänkt att köpa en LG 42LH3000 när de var billiga men de hann ju ta slut innan jag hade bestämt mig.

Kollar för tillfället på en plasma, SAMSUNG PS-42B450, men det är lite blandade omdömen. Får hoppas att det kommer fler fina erbjudanden snart.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Letar också efter en tv i den storleken, i prisklassen runt 5000kr. Skall också användas till xbox 360 samt tv och film såklart. Hoppas det kommer några bra förslag här.

En undran bara, jag kommer antagligen köpa ifrån Siba, eller mediamarkt, hur löser man transporten hem av tvn?

Visst kan jag beställa över internet, men jag tycker det känns bättre att se varan fysiskt innan jag betalar, även om det blir något dyrare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förutom att det är dyrare så är supporten ofta förjävlig i många av de fysiska butikerna, av min erfarenhet.

Har aldrig haft problem med dustin eller komplett. SIBA och Elgiganten vill gärna ha mycket pengar bara för att kolla på varan.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Förutom att det är dyrare så är supporten ofta förjävlig i många av de fysiska butikerna, av min erfarenhet.

Har aldrig haft problem med dustin eller komplett. SIBA och Elgiganten vill gärna ha mycket pengar bara för att kolla på varan.

Det har du iofs helt rätt i. Brukar annars undvika Siba och liknande butiker, främst pga bristande/okunnig personal. Hur får man tvn fraktat ifrån exempelvis Komplett? Vill inte att nån gasglad 18åring i en budbil ska lämpa av tvn utanför hemmet under min arbetstid, om du förstår mitt tänkande. Men självklart så funkar den biten bra antar jag. brukar annars hämta ut paket på Statoil, kanske blir lite svårt med en stor tv? Har som du/ni ser aldrig beställt nåt sånt otympligt som en platt-tv över internet:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Det har du iofs helt rätt i. Brukar annars undvika Siba och liknande butiker, främst pga bristande/okunnig personal. Hur får man tvn fraktat ifrån exempelvis Komplett? Vill inte att nån gasglad 18åring i en budbil ska lämpa av tvn utanför hemmet under min arbetstid, om du förstår mitt tänkande. Men självklart så funkar den biten bra antar jag. brukar annars hämta ut paket på Statoil, kanske blir lite svårt med en stor tv? Har som du/ni ser aldrig beställt nåt sånt otympligt som en platt-tv över internet:)

Komplett har ju uthämtningsställen i flera stora städer, bland annat där jag bor. Då blir frakten riktigt billig också. Annars får du nog hämta den på posten i din stad. Vet inte riktigt var gränsen går, men jag fick hämta ett trumset där i alla fall.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Skrivet av saigon:

Jag beställde min Panasonic plasma från komplett, och det fungerade kanon ända tills posten skulle köra ut min förbetalda TV och lämnade ut den på en annan adress...
Komplett löste det dock mycket bra.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är skitskumt med 42LD420. Inga omdömen någonstans. Är det verkligen ingen som har slått till på den än? Fattig student som man är har man inte råd att chansa.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Ingen fler som kan tipsa oss om en bra tv? Som sagt, runt 40-42", runt 5000kr, till tv och filmtittande, men främst tv-spel.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av tofupunk:

Jag tycker att det är skitskumt med 42LD420. Inga omdömen någonstans. Är det verkligen ingen som har slått till på den än? Fattig student som man är har man inte råd att chansa.

Är inte jättekonstigt tycker jag. Instegsmodell från LG som de flesta handlare väljer att inte ta in, få ingångar och medioker svärta och kontrast.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyber Judas:

Är inte jättekonstigt tycker jag. Instegsmodell från LG som de flesta handlare väljer att inte ta in, få ingångar och medioker svärta och kontrast.

Jojo, men jag vet att det är fler än mig som inte har råd med något dyrare än så. Har du sett sett TVn IRL eller baserar du det på specifikationerna?

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Jag ska också köpa en tv efter att jag får min lön för mitt sommarjobb i slutet av sommarn. Jag ska köpa en för samma pris och samma storlek, och jag har tittat på denna som verkar bra: Samsung LE40C535F1WXXE Full HD LCD-TV med MPEG4-mottagare - TV OCH BILD - LCD, LED och plasma-TV - TV 40 tum

Den tycker jag verkar utmärkt, full-hd, mpeg4 mottagare, mm.
Men sen så finns det än snarlik för 500 mer: Samsung LE-40B555A5WXXE Full HD-upplöst LCD-TV med MPEG4-mottagare - TV OCH BILD - LCD, LED och plasma-TV - TV 40 tum
Och den ända stora skillnaden jag kan se på den är att den har en mer hmdi port.
Ska jag satsa på den billigare? För att den har en mer hdmi port gör inget då jag ska använda en ps3 som bluray och sedan använda den inbyggda digitalboxmottagaren. Då får jag plats för en framtida xbox360 slim som jag ska köpa + en hdmi port över. Sedan något som mer väger över på den billigare är att den har smalare ram vilket jag gillar bättre en en tjockare som den dyrare har.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av J0hAnN48:

Jag ska också köpa en tv efter att jag får min lön för mitt sommarjobb i slutet av sommarn. Jag ska köpa en för samma pris och samma storlek, och jag har tittat på denna som verkar bra: Samsung LE40C535F1WXXE Full HD LCD-TV med MPEG4-mottagare - TV OCH BILD - LCD, LED och plasma-TV - TV 40 tum

Den tycker jag verkar utmärkt, full-hd, mpeg4 mottagare, mm.
Men sen så finns det än snarlik för 500 mer: Samsung LE-40B555A5WXXE Full HD-upplöst LCD-TV med MPEG4-mottagare - TV OCH BILD - LCD, LED och plasma-TV - TV 40 tum
Och den ända stora skillnaden jag kan se på den är att den har en mer hmdi port.
Ska jag satsa på den billigare? För att den har en mer hdmi port gör inget då jag ska använda en ps3 som bluray och sedan använda den inbyggda digitalboxmottagaren. Då får jag plats för en framtida xbox360 slim som jag ska köpa + en hdmi port över. Sedan något som mer väger över på den billigare är att den har smalare ram vilket jag gillar bättre en en tjockare som den dyrare har.

LE40C betyder att den är från är från 2010. LE40B är från 2009. LE40C5 betyder att det är en modell ur 5-serien. XXE i slutet på modellbeteckningen betyder att modellen är avsedd för den nordiska marknaden.
Kolla 40" Full-HD LCD-TV med inbyggd digitalbox LE40C535 - LCD-TV - TV | SAMSUNG
Om du trycker på Välj annan produkt kan du ta reda på vad som skiljer LE40B555 och LE40C535.

Hoppas det hjälper, har tagit mig ett tag att reda ut det. Är själv på jakt efter nått nytt, därför snubblade jag över den här tråden.

Permalänk
Medlem

Någon som vet något om LG 42PJ350N? Har börjat kolla på plasmor då jag inte har råd med några HDkanaler, eller ens digitalTV..

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk

Det bästa tipset jag kan ge er som är på jakt efter ev TV är att åka till en affär som säljer den/dom modellerna ni är intresserade utav och kolla på den/dom, man får en så mycket större uppfattning av vad tv'n presterar om man kan inspektera dom i verkligheten.
Däremot så kan jag tipsa er om samsungs 6-serie, snuskigt bra bildkvalitet.

mvh// Mattias

Visa signatur

Asus Z690| Intel Core i9 12900k @ 5000mhz| 32gb Corsair Vengance @ 3600mhz| MSI RTX 3090 Gaming X Trio @ 1830mhz| Corsair H170i| Asus PG279Q| Eizo fg2421| Fractal Design Meshify 2 XL| Corsair HX 1200
Ljud: B&W MM1| SA Mantra 70| Hegel H80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciferr:

Det bästa tipset jag kan ge er som är på jakt efter ev TV är att åka till en affär som säljer den/dom modellerna ni är intresserade utav och kolla på den/dom, man får en så mycket större uppfattning av vad tv'n presterar om man kan inspektera dom i verkligheten.
Däremot så kan jag tipsa er om samsungs 6-serie, snuskigt bra bildkvalitet.

mvh// Mattias

Jag vet inte om jag håller med om det, mest eftersom inställningarna på TV-apparater på elektronikkedjorna ofta går ut på att sälja en VISS modell, och inte alla. Jag kan för lite för att hålla på att ställa in varje TV jag är intresserad av. Tack för svaret, jag är nämligen också ut efter en TV efter sommarn:P

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har fått för mig att LG och Andersson är rena skiten? Kort livstid och sämre tv, dock lite billigare.
Letar också efter en tv i samma storlek för samma peng och känner mig helt bortblåst. Ingen som har lite nyare heta tips?

LG 42LD420 42" LCD-TV FULL-HD - Stilren platt-tv med Full-HD upplösning - Produktinformation den är det enda jag hittar nu, men det är en LG. Funkar dem fint eller är det skit.

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så har Panasonics G20 plasma-tv den överlägset bästa bilden, kan vara värt att gå upp lite i pris för att få en bra plasma...

Panasonic Viera TX-P42G20E - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Plasma-TV

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Mjo har hört att den är bra jag med, men det är ju nästan dubbla priset.

Permalänk
Skrivet av andelf:

Jag vet inte om jag håller med om det, mest eftersom inställningarna på TV-apparater på elektronikkedjorna ofta går ut på att sälja en VISS modell, och inte alla. Jag kan för lite för att hålla på att ställa in varje TV jag är intresserad av. Tack för svaret, jag är nämligen också ut efter en TV efter sommarn:P

Din teori kan mycket väl stämma, det är dock inte speciellt avancerat att ändra tillbaka, till fabriksinställningarna.

Sen vet jag inte hur mycket man kan förstöra bildkvaliteten genom att ändra inställningarna t.ex. skärpa, tycker mest det bara finns inställningar för bakrundsljus, kontrast, ljusstyrka.

Poängen med mitt förra inlägg var att du får en väldigt bra uppfattning hur bildkvaliteten är, ifall du står och tittar på tv'n, på riktigt mvh

Visa signatur

Asus Z690| Intel Core i9 12900k @ 5000mhz| 32gb Corsair Vengance @ 3600mhz| MSI RTX 3090 Gaming X Trio @ 1830mhz| Corsair H170i| Asus PG279Q| Eizo fg2421| Fractal Design Meshify 2 XL| Corsair HX 1200
Ljud: B&W MM1| SA Mantra 70| Hegel H80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullingz:

Är det bara jag som har fått för mig att LG och Andersson är rena skiten? Kort livstid och sämre tv, dock lite billigare.
Letar också efter en tv i samma storlek för samma peng och känner mig helt bortblåst. Ingen som har lite nyare heta tips?

LG 42LD420 42" LCD-TV FULL-HD - Stilren platt-tv med Full-HD upplösning - Produktinformation den är det enda jag hittar nu, men det är en LG. Funkar dem fint eller är det skit.

Jag har en exakt sån på mitt rum.

bättre bild än polarens samsung som kosta 12k för ½ år sen

samsung är ju överlägset allt men.. seriöst.. 4k~ för en full hd 42" lcd med as bra bild.. blir inte bättre än så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullingz:

Köpte en sån, förutom att jag tycker att den är lite småful är den helt klart värd sitt pris. Bilden är helt ok med vanlig kabel/SDmaterial, men drar man på 720/1080p är bilden underbar.

Schyssta menyer, okej med anslutningar. Rekommenderas!

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Köpte en sån, förutom att jag tycker att den är lite småful är den helt klart värd sitt pris. Bilden är helt ok med vanlig kabel/SDmaterial, men drar man på 720/1080p är bilden underbar.

Schyssta menyer, okej med anslutningar. Rekommenderas!

Blev sugen på ensåndär nu Får dock inte pengar föres den 27e Ska främst har den till xbox360, fungerar de bra på den eller du har inte provat någe tv-spel?

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

Blev sugen på ensåndär nu Får dock inte pengar föres den 27e Ska främst har den till xbox360, fungerar de bra på den eller du har inte provat någe tv-spel?

har en likadan.. fungerar as bra med xbox

ända jag inte gillar är att det tar 2-3 sec för den att byta kanal
annars är det den perfekta tvn för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrefreak:

har en likadan.. fungerar as bra med xbox

ända jag inte gillar är att det tar 2-3 sec för den att byta kanal
annars är det den perfekta tvn för pengarna

Hur menar du, när man trycker på siffrorna? Så ska det ju vara, så att man hinner trycka på nästa siffra om man vill.

Skrivet av E_maN:

Är inte så mycket för TVSpel men jag kopplade in ett Xbox(det gamla, alltså) och det såg skitbra ut. Hänger med skitbra i snabba spel.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Själv kom jag fram till att jag kan leva utan 1080p och köpte därför en 5000 kr LG 42" plasma.

Prioriterar färger, rörelser före skärpa, perfekt betraktningsvinkel. Kunde inte vara mer nöjd, då även 1080p ser mycket bra ut på den.. Har dessutom förra årets modell PQ3000 så årets modeller torde vara ännu bättre och av vad jag sett mer stilrena.

T.ex. PC City - LG 42" Plasma-TV

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /