Lurar för resa och promenader, Ej In-ear!!!

Permalänk
Medlem

Lurar för resa och promenader, Ej In-ear!!!

Jag skall resa runt i Europa i 3 veckor i sommar och behöver ett par bekväma och gärna lätta lurar. Kommer även använda dem för promenader till och från föreläsningar/arbete. För tillfället har jag ett par Sennheiser CX95 som jag varit nöjd med. Dock har jag fått problem med ökad produktion av öronvax och skulle därför behöva ett par hel- eller halvtäckande lurar istället för dessa in-ear.
Jag har tittat på nedan nämnda lurar men är givetvis öppen för förslag. Tre av dessa är s.k. "nacklurar" vilket jag tycker är bekvämt men jag har inget krav att det måste vara en sådan modell. Det viktiga är att de är bekväma och inte alltför tunga samt att de har bra ljudkvalité och är bra allroundlurar då jag lyssnar på allt från hårdrock till klassiskt.

Sennheiser PMX200
Sennheiser PMX100
Koss Sporta Pro
Koss Porta Pro

Budget: Max 800kr + ev. frakt

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk

Koss sporta/porta pro är identiska bortsett ifrån att sporta'n kan fälla ner huvudbandet, vilket är ett stort plus ifall man är rädd om frisyren
Koss lurarna kan man även vika ihop, dom blir lika stor som en tennisboll då ungefär.

Jag har ägt bägge modellerna och är väldigt nöjd med vad dom presterar, lyssnar själv på allt mellan Beethoven och Dimmu Borgir.
Idag kostar väll inte Porta/Sporta pro mer är ca: 200-300kr vilket gör dom väldigt prisvärda.

Det lilla jag vet om sennheisers lurar är dom jag äger (Pc360), och det är att dom är väldigt bekväma och har väldigt bra ljud.

Hoppas detta kan vara till hjälp, mvh

Visa signatur

Asus Z690| Intel Core i9 12900k @ 5000mhz| 32gb Corsair Vengance @ 3600mhz| MSI RTX 3090 Gaming X Trio @ 1830mhz| Corsair H170i| Asus PG279Q| Eizo fg2421| Fractal Design Meshify 2 XL| Corsair HX 1200
Ljud: B&W MM1| SA Mantra 70| Hegel H80

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar. PC360 är lite för dyra för mig.
Har nu även spanat in AKG K430 och K450. Någon som har erfarenhet av dem?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tackar
Skall knata ner till Hifiklubben och prova dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciferr:

Koss sporta/porta pro är identiska bortsett ifrån att sporta'n kan fälla ner huvudbandet, vilket är ett stort plus ifall man är rädd om frisyren
Koss lurarna kan man även vika ihop, dom blir lika stor som en tennisboll då ungefär.

Jag har ägt bägge modellerna och är väldigt nöjd med vad dom presterar, lyssnar själv på allt mellan Beethoven och Dimmu Borgir.
Idag kostar väll inte Porta/Sporta pro mer är ca: 200-300kr vilket gör dom väldigt prisvärda.

Det lilla jag vet om sennheisers lurar är dom jag äger (Pc360), och det är att dom är väldigt bekväma och har väldigt bra ljud.

Hoppas detta kan vara till hjälp, mvh

Är nog den sämsta skiten jag prövat, oerhört överhypad. Läcker ut ljud och registret är helt ojämt, minns inte hur det var men basen var ju mega keff(har jag för mig). Nej fyfan Antigen kör man inear eller helslutande i mitt tycke, ingen gillar någon som läcker ut massa ljud som bara är irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linppan:

Är nog den sämsta skiten jag prövat, oerhört överhypad. Läcker ut ljud och registret är helt ojämt, minns inte hur det var men basen var ju mega keff(har jag för mig). Nej fyfan Antigen kör man inear eller helslutande i mitt tycke, ingen gillar någon som läcker ut massa ljud som bara är irriterande.

Är det PC360 eller Porta/Sporta Pro du tycker är skit? Kan du rekommendera någon sluten lur?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av linppan:

Ifall man läser topic så beskriver " nyllet " ganska klart att han är ute efter ett par öppna lurar.

Påstod aldrig att Koss lurarna är dom bästa på marknaden, men för 250:- så är dom fan-i-mig prisvärda

Visa signatur

Asus Z690| Intel Core i9 12900k @ 5000mhz| 32gb Corsair Vengance @ 3600mhz| MSI RTX 3090 Gaming X Trio @ 1830mhz| Corsair H170i| Asus PG279Q| Eizo fg2421| Fractal Design Meshify 2 XL| Corsair HX 1200
Ljud: B&W MM1| SA Mantra 70| Hegel H80

Permalänk
Medlem

Porta Pro är det bästa jag hört för ~300 utan tvekan. Så dom kan jag varmt rekommendera.

Visa signatur

jaa soet litten jente dean daer!

Permalänk
Medlem

Tycker Porta Pro låter riktigt bra i hela registret. Prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linppan:

Porta Pro har ju bättre ljud än de flesta in ear lurar, mellanregistret är ju inte fullt lika bra men basen har ju bättre balans. Och att det läcker ut ljud är inte mitt problem, hellre bra lurar och läckande än sämre och täta.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

AKG K450 är top of the line när det gäller slutna lurar för mp3-spelare till det priset och Sennheiser PMX100 är också bra men PMX200 har inget att komma med mot PMX100 när det gäller ljudkvalité. Porta Pro har bra ljud för pengen men kvalitén i själva lurarna är inte mycket att hurra för och inte blir det roligare när varje fjortis går runt med Porta Pro.