Första bilderna på Fractal Design Define XL

Permalänk
Melding Plague

Första bilderna på Fractal Design Define XL

Svenska Fractal Design förbereder en ny datorlåda i serien Define, denna gång med mer utrymme än tidigare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Fruktansvärt ointressant chassi, ge oss Fractal Design Define R3.

Permalänk
Medlem

Hyffsat dyrt jämfört med det gamla chassit

Permalänk

Hoppas den inte är dendär färgen?.. Gillade den inte! Sen tycker jag det va lite väl dyrt!

Visa signatur

What was your favourite single player Quake level? One of the forty identical greenish-brown castles or one of the forty identical brownish-green castles? - Ben Croshaw

Permalänk

Ser riktigt bra ut. Blir nog att beställa ett när det väl släpps! Har redan 2st Fractal Design Define R2 - Svarta

Visa signatur

AMD Phenom II X 940 3.0Ghz Black Edition | Cooler Master V8 | Corsair 8Gb DDR2 800Mhz | WD VelociRaptor 74Gb + 4x WD Caviar Black 500Gb | Sparkle GeForce GTX 480 1536Mb | Asus M4N72-E | Antec Nine Hundred | 3x Scythe 120mm Slip Stream Fans | Zalman ZM-MFC1 Plus | Fractal Design 1000W | Windows Vista Business Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Påminner om Antec P180 serien invändigt....

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Känns som om Fractal design kanske borde kontakta en designer för att leva upp till sitt namn, duktigt ful design på den där lådan...

Visa signatur

CPU: i7 8086K, MK: Asus Maximus Apex, Minne: Corsair 32GB 3000
PSU: Seasonic 850W 80+P, Kylare: Corsair 150iPro, GK: MSI 1080ti Gaming X trio, Låda: Fractal design define r6 Blackout TG

Permalänk
Medlem

Ser helt ok ut. Inget speciellt men ingenting som säger ifrån heller.
fast jag måste säga, efter att ha börjat modda mitt R2 så känner jag att Fractal verkligen borde se över antalet popnitar de sätter i sina chassin. Mitt r2 hade 20st bara för att lossa takplåten... Börjar tro att det är mer nit än någonting annat i det chassit.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av mackan50:

Hyffsat dyrt jämfört med det gamla chassit

Observera att det är ett fulltower, dvs. avsevärt mycket större än R3 (som i och med dollarkursen kommer kosta 895 kr).

Permalänk
Medlem

snygg utsida. Synd bara på sidofläkten

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Knappast dyrt med tanke på vad man får för pengarna. Ser bra ut tycker jag.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Ser helt ok ut. Inget speciellt men ingenting som säger ifrån heller.
fast jag måste säga, efter att ha börjat modda mitt R2 så känner jag att Fractal verkligen borde se över antalet popnitar de sätter i sina chassin. Mitt r2 hade 20st bara för att lossa takplåten... Börjar tro att det är mer nit än någonting annat i det chassit.

Förstår din poäng, men å andra sidan kostar lådan bara 790:- då får man nog stå ut med lite nitar

Jag tycker faktiskt XL versionen verkar riktigt trevlig och ser fram emot lansering snart! Hade hellre sett att det låg runt 1000:- men oavsett är det mycket låda för pengarna!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

Såg intressant ut!

Permalänk
Avstängd

Blir ett till nästa bygge

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

En större version av R2an kan ju inge bli fel!
Men i vilka färger kommer den?

Och när släpps R3an?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Nykomlingen har plats för en hel del fläktar. Define XL levereras med en 180 mm-fläkt i toppen av lådan samt två 140 mm-fläktar i den främre respektive bakre delen av chassit. Det finns dessutom hål för ytterligare tre fläktar i storlekarna 140 och 120 mm.

Öh, vart sitter de resterande 3 fläktarna? Jag räknar bara till två st platser, en i sidan (120mm gissningsvis) och en till i fronten. Eller kan man sätta 3st 140mm i fronten? Fast det skulle inte lämna mycket plats för 5.25" platser.

Hur som helst, så gillar jag den (förutom 180mm fläkt, kunde varit en 140mm...). Jag står och stampar om jag ska ta en 700D eller vänta lite på XL, priset är ju så lockande.

Föresten, vet nån på Fractal om Antecs CP PSU (lol), den modellen med en 120mm utanpå passar i XL? Vet att det är deras specialare, men det skadar ju inte att fråga.

Permalänk

Kan tänka mig att man får se en hel del byggen med denna i galleri delen efter släpp och några månader fram

Permalänk
Medlem

Lär bli riktigt mysig med vattenkylning

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

stilrent, lagom stort en given vinnare för mig.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Första bilderna? Vi såg bilder på detta chassi i början på juni på denna sidan tom. Hursomhelst verkar iintressant, kommer dock se lite tester på detta innan köp så man har ett hum om kvalitén, tyckte R2 var lite undermålig med sin lite sladdriga "hårddiskbur" Nu är det ju lite lättare i detta chassi då den är uppdelad på 3 mindre burar.

Permalänk

Me likey. Inte dyrt heller.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

R2an är på tok för liten, så detta kan bli riktigt intressant. Här inställd på ett köp redan

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av murklor:

Nykomlingen har plats för en hel del fläktar. Define XL levereras med en 180 mm-fläkt i toppen av lådan samt två 140 mm-fläktar i den främre respektive bakre delen av chassit. Det finns dessutom hål för ytterligare tre fläktar i storlekarna 140 och 120 mm.

Öh, vart sitter de resterande 3 fläktarna? Jag räknar bara till två st platser, en i sidan (120mm gissningsvis) och en till i fronten. Eller kan man sätta 3st 140mm i fronten? Fast det skulle inte lämna mycket plats för 5.25" platser.

Hur som helst, så gillar jag den (förutom 180mm fläkt, kunde varit en 140mm...). Jag står och stampar om jag ska ta en 700D eller vänta lite på XL, priset är ju så lockande.

Föresten, vet nån på Fractal om Antecs CP PSU (lol), den modellen med en 120mm utanpå passar i XL? Vet att det är deras specialare, men det skadar ju inte att fråga.

Följande fläktplatser finns;
1st 180mm (medföljer) i toppen
2st filtrerade inblås 140mm i fronten (varav en medföljer)
1st filtrerad 120mm inblås i fronten (medföljer ej)
1st 140mm i bakpanelen (medföljer)
1st 120mm/140mm i sidopanel (medföljer ej)
Sidopanelshålet är likt Define R2/R3 täckt med ett sk "ModuVent" vid leverans.
Det finns inget fläkthål/plats i botten av lådan.

Antecs CPX-serie kommer inte att passa i Define XL "out of the box" men går att få in med lite modifikationer.

Permalänk
Medlem

ser ut som en blatant kopia av p183 fast fulare och de har mage att ta ut samma pris för den.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

FDs bästa låda hittills, har få av nackdelarna med R2 och mer lik de Antec/Lian Li lådor i alla fall jag vill ha.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

ser ut som en blatant kopia av p183 fast fulare och de har mage att ta ut samma pris för den.

Glöm inte att det här är en fulltower med EATX-stöd och 10 hårddiskplatser etc...
Fast visst har den tagit inspiration från P180 och P190 serien
(P193 kostar ju närmre 1600 spänn som jämförelse)

...

Jag är lite nyfiken på hur luftflödet är tänkt funka i undre kammaren med det där täckande plastlocket, men det lär ju framgå framöver.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Roger W:

Jag är lite nyfiken på hur luftflödet är tänkt funka i undre kammaren med det där täckande plastlocket, men det lär ju framgå framöver.

Det är tyvärr inte helt lätt att se på bilderna. Du har som användare två alternativ här; antingen har du det täckande plastlocket monterat (som det är vid leverans) och låter luftflödet från 140mm-fläkten i fronten gå över diskarna och sedan ut bakom moderkortsplåten och genom ventilationshålen som finns på baksidan. Det låter kanske som en lite krånglig väg för luften att gå, men det fungerar bra i våra tester.

Alternativ två är att du tar bort plastluckan och luften blåser rätt fram och ut i de ventilationshål som finns över nätdelen. Luftflödet blir då "rakare" men med nackdelen att nätdelen kan värmas upp något.

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att ta bort hårddiskhållarna likt Antec p18x/p19x?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av MickeV:

Är det möjligt att ta bort hårddiskhållarna likt Antec p18x/p19x?

Är lite osäker på vad du menar, men den övre hårddiskburen går att plocka ur helt och hållet, de undre hårddiskburarna är fasta, men de enskilda hårddiskvaggorna går att plocka ur.

Permalänk
Medlem

Om det är så tyst som jag vill att det ska vara så blir det ett givet köp.
Annars blir det till att spara till Lian-Li PC-A71FB

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare