Permalänk
Medlem

Åsikter ang. 30k drömpaket.

Hejsan gottfolk, det här blir mitt första inlägg här på Sweclockers. Jag har varit rätt flitig besökare under en tid men inte tagit mig tid att skapa ett konto.

Jag har i alla fall bestämt mig för att köpa, kort och gott, min drömdator. Jag orkar inte med kommentarer ang. den höga budgeten jag har. Detta är mitt val, och så här ska det bli.

Budgeten ligger alltså på runt 30 000 kronor, men jag antar att en tusenlapp eller två åt endera hållet inte spelar någon roll då det trots allt rör sig om en ganska liten summa procentuellt sett.

Jag har inte kompromissat på nånting, och vill ha en så snabb, tyst, snygg och BRA allrounddator som möjligt för pengarna.

Här är vad jag har satt ihop:

Lite kommentarer:

Chassit: Helt enkelt det snyggaste chassit på marknaden idag. Funktionellt och kvalitativt efter vad jag har läst mig till. Dock rekommenderades inte luftkylning. Problem?

Grafikkort: Känns smidigare med ett 5970 klockat att prestera som 5870CF, både utrymmesmässigt och med tanke på kylning. Har alltid varit inne på ATI, kanske är fel? Övertyga mig i så fall.

SSD: Enkelt val. Behöver inte systemdisk större än 80gb, och x-25 har ju sitt rykte!

Montering: Självklart hade drömmen varit att bygga detta monster själv, men köper jag en dator för 30 000 kronor så vill jag faktiskt ha garanti på bygget också=)

Så. Vad säger experterna?

Mvh

Permalänk
Medlem

Paketet i sig ser väldigt bra ut. Men när du ändå köper en fläktkontroller då tycker jag du skall köpa GT fläktar istället då dem flyttar MYCKET mer luft än vad FD fläktarna gör

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Satsa på ett roligare moderkort också?

t.ex Gigabyte GA-X58A-UD3R - Inet.se

Håller även med Wodont, ta gentle typhoon fläktar istället för fractal fläktarna ^^ Eller om du vill ha verkligen tysta fläktar som blåser extremt bra så ta ett par Noctua NF-S12B FLX 120mm - Inet.se

Permalänk
Medlem

Overkill på Nätagget?

Annars lycka till! Vill också göra som du, skapa min dröm

Permalänk
Medlem

Overkill mycket minne. Jag tror du väldigt sällan kommer använda alla 12gb.
Köp istället 3x2 gb. Typ såna här kanske: Corsair 6GB (3KIT) DDR31600MHz/CL8/XMS3 w. DHX+ - Inet.se

Edit: Och som personen ovanför sa. Overkill nätagg. Det kan vara trevligt att ha i framtiden, men Corsair HX850W räcker annars. Corsair HX 850W 80+ - Inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av wdont:

Paketet i sig ser väldigt bra ut. Men när du ändå köper en fläktkontroller då tycker jag du skall köpa GT fläktar istället då dem flyttar MYCKET mer luft än vad FD fläktarna gör

Vad är en "GT" fläkt? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nessur:

Vad är en "GT" fläkt? :S

Gentle Typhoon.
Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm - Inet.se

Permalänk
Medlem

*avundsjuk*

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Tipsen om fläktarna tas i beaktande. Gentle typhoon verkar vara ett bra alternativ!

Ang. nätagget så känns det praktiskt att ha inför eventuella framtida uppgraderingar, och då det ändå är billigare än exempelvis Corsair HX850w känns det som ett bra köp.

6gb vs 12gb minne skiljer sig så lite i pris att det kändes mer prisvärt att köpa 12gb. Det enda som talar emot är vissa rapporter om sämre överklockningsresultat vid användning av samtliga minnesslots. Får fundera vidare på det.

Tack för tips och åsikter, fortsätt gärna!

Permalänk
Medlem

Jag skulle iallafall tagit en Corsair Force 120GB. 120GB 2.5" SSD Corsair Force Series - Inet.se
Istället för en Intel 80GB.
Sedan bytt skärm då jag tycker det är rätt onödigt med en 120Hz skärm ifall du inte har tänkt köra 3D med den (vilket du inte har eftersom du valde ATI kort).
Och som sagt du kommer knappast behöva 12GB RAM, byt till 6GB istället.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Skrivet av rabiesekorre:

Jag skulle iallafall tagit en Corsair Force 120GB. 120GB 2.5" SSD Corsair Force Series - Inet.se
Istället för en Intel 80GB.
Sedan bytt skärm då jag tycker det är rätt onödigt med en 120Hz skärm ifall du inte har tänkt köra 3D med den (vilket du inte har eftersom du valde ATI kort).
Och som sagt du kommer knappast behöva 12GB RAM, byt till 6GB istället.

Jag har bara hört gott om 120hz-skärmar än sålänge, visst, man kan använda dem till 3d och jag älskar 3d (3ds on the way, yay!!), men tydligen går 3d vision och fps-spel (m.fl.) inte särskilt bra ihop. Istället ger 120hz jämnare rörelser som vissa gamers inte ens klarar sig utan, det finns folk som fortfarande har tjockskärmar pga att 120hz lcd inte har funnits så länge.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Knepigt det här med skärm. Som ovanstående nämner har jag hört mycket gott om 120hz, men det kan ju också vara onödigt om 3d inte är syftet. Har bytt ut den jag hade till en:

HP TFT ZR24W 24" IPS-panel - Inet.se

Samt även gått ner till 6gb ram. Behåller inteldisken dock. Behöver inte mer utrymme och då känns en tusenlapp extra på corsairdisken onödigt.

Permalänk
Medlem

denna dator ska jag köpa, våra datorer kommer vara lika snabba nästan, fast min kostar 9tusen kronor billigare.

btw kan någon rekommendera fläktar till chassit och fläktfilter?

Edit: bilden funkade inte

Permalänk
Medlem

Jag själv skulle valt 800D ist , dessa dyra kompnenter vill kanske synas lite :)?, sedan så skulle jag själv tyckt de var väldigt skönt med hotswaps. Och jag vet inte vad du tkr, men om budgeten håller så varför inte eyefinity :)?

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk
Medlem

Vad jag tänker då jag ser paketet är att det är ju förstås jätteskönt med en 120hz skärm, jag har själv viewsonics 22" 120hz skärm.
Men då du har en så pass hög budget, borde du inte satsa på en eyefinity setup? Kolla runt lite på youtube, det ser hur fräckt ut som helst att köra på tre skärmar.

Det hade nog jag gjort om jag köpte ett datorpaket i den prisklassen.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinan:

denna dator ska jag köpa, våra datorer kommer vara lika snabba nästan, fast min kostar 9tusen kronor billigare.

btw kan någon rekommendera fläktar till chassit och fläktfilter?

Edit: bilden funkade inte

Jag vet inte vart du vill komma med det påståendet? Ja de är nästan lika snabba. Lägg in en bättre skärm och ett 5970 så är vi ju jämnt upp. Ganska intetsägande egentligen.

Skrivet av knezovic:

Jag själv skulle valt 800D ist , dessa dyra kompnenter vill kanske synas lite :)?, sedan så skulle jag själv tyckt de var väldigt skönt med hotswaps. Och jag vet inte vad du tkr, men om budgeten håller så varför inte eyefinity :)?

Jag har aldrig varit förtjust i att visa upp min dator, och skulle förmodligen störa mig mer på ljuset från fönstret än uppskatta utsikten så att säga=)

Skrivet av Mögel:

Vad jag tänker då jag ser paketet är att det är ju förstås jätteskönt med en 120hz skärm, jag har själv viewsonics 22" 120hz skärm.
Men då du har en så pass hög budget, borde du inte satsa på en eyefinity setup? Kolla runt lite på youtube, det ser hur fräckt ut som helst att köra på tre skärmar.

Det hade nog jag gjort om jag köpte ett datorpaket i den prisklassen.

Mvh

Klart att eyefinity vore häftigt, men egentligen ganska opraktiskt känns det som. Vill jag ha flera skärmar så är det kanske när jag arbetar med många olika program, inte när jag spelar. Känns inte som något värt att prioritera. När kanterna runt skärmarna börjar vara millimetertjocka kan jag börja överväga saken. Skulle nog störa mig alltför mycket på centimeterbreda svarta gap emellan dem=)

Permalänk
Avstängd

Ett moderkort med sata3 borde man ta hdd med sata3 också tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Singel:

Ett moderkort med sata3 borde man ta hdd med sata3 också tycker jag

Mycket sant^^ Åtgärdat!

Edit: Ser även hur mycket bättre Corsairdisken presterar jämfört med Intel och faller för trycket...=)

Permalänk
Medlem

Bara satsa på skärmar med tunna kanter, och de flesta vänjer sig. Alla som haft Eyeinfinity har pratat otroligt bra om det och säger att de inte kan tillbaka till utan Eyeinfinity.

Själv tycker jag det ser riktigt coolt ut och funderar på att skaffa det OM jag skulle gå tillbaka till att börja spela igen. Förövrigt så är det bara maffigt att ha 3st 24" skärmar

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hej Freddaan!
Luftkylningen i 700D/800D är ingen katastrof..
Har själv två fläktar i taket som intake (den tredje sitter H50 på), sedan den i botten och bak på chassit som exhaust. Efter tre timmars intensivt spelande så ligger chassi temperaturen sex grader över min rumstemperatur (26-32), vilket är lika bra och nästan bättre än mitt Coolermaster Storm Scout chassi med alla extra fläktar installerade.

Om du införskaffar GentleTyphoon fläktar så lär dina temps till och med bli ännu bättre än ovan, ska notera att jag kör/körde med några sketna Zalman fläktar på 700rpm och Corsairs medföljande fläktar.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Är väldigt dåligt insatt i Eyefinity, men ni får ju intresset att växa. Förstås.
Funkar det med grafikkortet jag valt nu att köra på tre skärmar, 2 via dvi och en via displayporten, eller krävs för eyefinity avsedda grafikkort? Eller behöver jag köpa en adapter?

Permalänk
Medlem

Du måste köpa en adapter, finns på inet aktiv dp till vga för 300kr, om du vill ha till dvi kostar det runt 900kr så jag skulle nog satsat på till VGA. Sedan TROR jag du kan köra vga - dvi adapter på det för 50kr eller vad det kostar. Förhoppningsvis vet någon här ifall det går eller inte, är själv väldigt intresserad av det.

eller nvm, om du har en skärm med displayport så går det köra via den utan adapter vad jag vet!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Uploaded with ImageShack.us

Här är det jag skulle satsat på personligen om jag skulle byggt en ny burk för 30k+

Plus ett råd. Bygg själv det är mer än halva nöjet.

Visa signatur

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddaan:

Är väldigt dåligt insatt i Eyefinity, men ni får ju intresset att växa. Förstås.
Funkar det med grafikkortet jag valt nu att köra på tre skärmar, 2 via dvi och en via displayporten, eller krävs för eyefinity avsedda grafikkort? Eller behöver jag köpa en adapter?

tar ja inte fel så ska du bara behöva köpa nån adapter av något slag.

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddaan:

Eyefinity fungerar utmärkt med ett 5970, fast du behöver en adapter.

EDIT: Gud var långsam jag var...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Köpråd:

Här är det jag skulle satsat på personligen om jag skulle byggt en ny burk för 30k

OK

Skrivet av Köpråd:

Plus ett råd. Bygg själv det är mer än halva nöjet.

Skulle som sagt ytterst gärna göra det, men beställer jag en dator för 30k vill jag ha garanti på bygget.

Skrivet av Nembo:

Eyefinity fungerar utmärkt med ett 5970, fast du behöver en adapter.

EDIT: Gud var långsam jag var...

Topp! Någon vänlig själv som har lust att länka till lämplig?

Permalänk
Medlem

Varför envisas med att köra Intel SSD disk?
Läs testet som kom för någon dag sedan här på sweclockers.
Corsair Force eller OCZ Vertex 2 är det som gäller.

Permalänk
Medlem

Gå inte ned i minne, bygger du en sån här burk vill du väl ändå att den ska hålla ett tag. Personligen skulle jag aldrig gå under mina 8GB i minne igen, usch hemska tanke.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Varför envisas med att köra Intel SSD disk?
Läs testet som kom för någon dag sedan här på sweclockers.
Corsair Force eller OCZ Vertex 2 är det som gäller.

Var jag för kryptisk när jag skrev tidigare att jag bytt till Corsairdisken?

Skrivet av x1zt:

Gå inte ned i minne, bygger du en sån här burk vill du väl ändå att den ska hålla ett tag. Personligen skulle jag aldrig gå under mina 8GB i minne igen, usch hemska tanke.

Har på senaste tiden klarat mig med 4gb minne, och tror egentligen att 6gb ska räcka. Frågan är ju hur teknologin utvecklas, för som du säger räknar man ju med att en sån här set up ska hålla ett tag.

Permalänk
Medlem

För 30.000 bör du ju kunna slänga in 2st GTX 480 utan problem

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X