Nya rykten om Intel Sandy Bridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Det var väll inte helt okänt att Intel skulle byta socket tidigt.

To bad för alla som inte läste på innan datorköpet.

Har egentligen bara en sak att klaga på här och det är dessa förbannade modellnamn, dom borde väll åtminstone döpt quadsen till 4xxx...vilket hade underlättat.

Håller helt med om modellnamnen. Dåligt och förvirrande och Intel borde veta bättre.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Det är ju en pin mindre i Socket 1155!

oups! ja jösses snacka om tankevurpa

aja är väl kul när det kommer ut lite nya grejer, förvisso lite tjåligt med en ny sockel fast det berör ju inte dom som köper helt nya datorer och datorer säljs det ju massor av. skulle gissa att "processor uppgraderare" är en sån försvinnande liten del sett ur intels perspektiv för att dom skulle ta hänsyn till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ordklyveri, men såvitt jag läst så är PCI-E lane:sen på P55 express chipsetet faktiskt 2.0, men de är begränsade i throughput till 2.5GT/s precis som på 1.0. Så visst: prestandamässigt lär de prestera som gamla 1.0.

Se här tex: (sjunde stycket)
Intel's P55 Express chipset - The Tech Report - Page 1

...

Hur är det förresten, kommer verkligen P67 integrera in Sata6? Det var länge sen jag läste, men då fick jag intrycket av att det inte skulle ingå någon integrerad Sata6 i chipsetet? Vore himla trevligt ifall det har ändrats (eller ifall jag misstolkat nånstans)

Faktum är att dom ska vara 2.0 kompatibel men reducerade till 2.5GT/s som 1.1 eller 1.0a ja man kan ju undra vad 2.0 kompatibel innebär när bandbredden är halverad och just 2.5GT/s läget för PCi-E 2.0 är ett bakåtkompatibilitet läge. Är lite småförändrigar utöver banbredden gjorda till 2.0 protokollet men annars var just bandbredden stora nyheten med 2.0 men man kan nog anta att det är enkelt att göra dessa små förändrigar och tada så har man billig 2.0 PCi-E buss med 1.1 prestanda eftersom 2.5GT/s stödjs av 2.0. Men det är ju knappast vad en medveten kund egentligen vill ha. Så vist kalla det 2.0 men många tar det som dom är 5GT/s vilket dom inte är.

Enligt äldre rykten ska det finnas sata 3 på P67 i alla fall, numera vem vet. Vore extremt dum om det inte fans. Men någon USB 3.0 blirt ju inte.

Intel säger följaden om P55.

Citat:

Offers up to 2.5GT/s for fast access to peripheral devices and networking with up to 8 PCI Express* 2.0 x1 ports, configurable as x2 and x4 depending on motherboard designs.

Står även i databladet för P55. Mycket bättre att kolla intels hemsida dom har dockument för allt.

Men jag vet redan att dom är PCI-E 2.0 enligt Intels definitionen men dom är lika värdelösa som 1.1 med tanke på att 2.0 hårdvara är helt bakåtkompatibel med 1.1.
Så som sagt faktum kvarstår att det är totalt värdelöst. Ända som skiljer PCI-E på 1156 mot 1155 är att man går över till 5GT/s villket man borde gjort för längesedan.
Det man kan hitta i ämnet så anser många att det är ren marknadsföringsknep. Och jag kan bara hålla med.

Köpte själv tex ett 2 ports intel server nätverkoskort.
Kollade på en model och den hade 4x PCI-E 1.1.
Sedan kollade jag på en något billigare dock lite nyare model och den hade 4x PCI-E 2.0.

Sedan efter ett tag efter jag köpt kortet fick jag reda på i ett nytt datablad att det jag köpte är 4x 2.0 @ 2.5GT/s aka 1.1 hastighet. Kul. Så intel gillar att köra rippoff knepet på sina kunder.

Permalänk

Hur vanligt är det då att man behåller sitt moderkort men stoppar in en ny processor? Om man inte uppgraderar på ett tag så lär man ju behöva ett nytt moderkort för att nyttja sin processors kapacitet. Kul att bara kunna köra den @ stock.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Sedan efter ett tag efter jag köpt kortet fick jag reda på i ett nytt datablad att det jag köpte är 4x 2.0 @ 2.5GT/s aka 1.1 hastighet. Kul. Så intel gillar att köra rippoff knepet på sina kunder.

Lågt. Riktigt lågt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Det som stör mig mest är att ersättaren för LGA1156 (som dessutom är rätt färsk) kallas LGA1155. Detta kommer bli trassligt och krångligt för många människor.

Personligen hade jag gärna sett att Intel gör lite mer framtidssäkra socklar. Kunde man inte förutse behoven för LGA1155 under LGA1156's utveckling? Får hoppas att det fortsätter lanseras processorer för både LGA1156 och LGA1366 efter att dessa ersatts.

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Det som stör mig mest är att ersättaren för LGA1156 (som dessutom är rätt färsk) kallas LGA1155. Detta kommer bli trassligt och krångligt för många människor.

Personligen hade jag gärna sett att Intel gör lite mer framtidssäkra socklar. Kunde man inte förutse behoven för LGA1155 under LGA1156's utveckling? Får hoppas att det fortsätter lanseras processorer för både LGA1156 och LGA1366 efter att dessa ersatts.

Räkna inte med att det kommer nya prestanda CPU:er till 1156 och 1366 bara.
1366 tror jag Intel kommer att överge helt när s2011 släpps för att de inte har någon användning av den. 1156 kan komma att fungera som "budgetplatformen" med en massa nysläppta Celerons och annat skräp! Så den som sitter med en i5-750 eller i7-860 kommer inte ha något att uppgradera till utan att byta moderkort.

Men detta är bara min teori så allt annat kan fortfarande hända!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Finns igen anledning att uppgradera från 1156 till 1155. Att gå från 2Gb/s till 4Gb/s DMI buss varav det egentligen är 1Gb vardera håll för 1156 och 2Gb vardera håll för 1155 och sedan gå från 2.5GT/s på 8st PCI-E lains till 5GT/s är inte mycket lyft. Det är som jag sa vad 1156 skulle haft från början. 2.5GT/s var omodernt redan när plattformen lanserades, denna PCI-E 2.0 2.5GT/s skiten som jag anser är PCi-E 1.1 då den inte stödjer 5GT/s som en fullt 2.0 kompatibel PCi-E 2.0 buss gör borde aldrig använts.

Men bortsett från dessa skillnader och lite Sata 6Gb portare eventuellt så är skillnaden marginell. Ökning banbred på PCI-E och DMI bussen är för liten för att i dagsläget spela någon roll. Primärt där för att se till att SATA 6Gbit och eventuelt USB3 får den banbred den behöver i alla lägen.
Så för dom med 1156 system är det billigare och enklare att köpa sig ett SATA 6Gb PCi-E kontrollerkort och uppgradera med istället om man vill modernisera lite och även ett USB3. ASUS har redan sådan kort med både och integrerat.

1155 processorerna blir säkert lite snabbare än 1156 men jag tror inte det är lönt att uppgradera från 1156 till 1155. För marginella skillnader.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyberkyckling:

Räkna inte med att det kommer nya prestanda CPU:er till 1156 och 1366 bara.
1366 tror jag Intel kommer att överge helt när s2011 släpps för att de inte har någon användning av den. 1156 kan komma att fungera som "budgetplatformen" med en massa nysläppta Celerons och annat skräp! Så den som sitter med en i5-750 eller i7-860 kommer inte ha något att uppgradera till utan att byta moderkort.

Men detta är bara min teori så allt annat kan fortfarande hända!

Mm. känns rätt troligt att dessa plattformar förpassas till budgetmärkena, Celeron och Pentium dvs.

Nåja, nuvarande produkter bör ju hålla iallafall. Jag hoppas personligen att Intel nu väljer att använda och satsa mer på sina nya socklar bara. Det trevliga med LGA775 var hur länge den användes samt att det förenklade vid uppgraderingar när man kunde återanvända hårdvara enklare i andra system.

Permalänk

"Intels nya processor passar till LGA 1155"

Då tänker jag automatiskt att de SAMTLIGA nya processorerna har 1155.
Men sen läser jag: "Den nya sockeln ersätter dagens LGA 1156"

Förvirrande, har alla processorerna socket 1155 eller är det bara de sämre presterande processorerna som har det (i5 etc), medan i7 kör med 1366??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

"Intels nya processor passar till LGA 1155"

Då tänker jag automatiskt att de SAMTLIGA nya processorerna har 1155.
Men sen läser jag: "Den nya sockeln ersätter dagens LGA 1156"

Förvirrande, har alla processorerna socket 1155 eller är det bara de sämre presterande processorerna som har det (i5 etc), medan i7 kör med 1366??

Om man kollar wikipedia verkar det som alla nya som kommer q4 2010 har den sockeln, däremot de som kommer senare q3 -q4 2011 har sockel LGA2011 och verkar vara för high end desktop och servrar

Sandy Bridge (microarchitecture) - Wikipedia, the free encyclopedia