Permalänk
Medlem

Tv som permanent skärm

Hejhopp.

Pga platsbrist så kommer jag behöva använde en TV som datorskärm.
Vägrar laptop, hatar verkligen laptops så det går bort.

Så alternativet blir då "soffpotatis". Datorn kopplad till tv'n.
Eftersom det ska bli en "datorskärm" så är FullHD ett absolut måste, oavsett storlek.

Minst 46 tum. Minst 100hz. Ej över 12 000kr.

Någon som har nå tipps?

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Min är bara 32" och det tycker jag nästan blir för stort och använda som datormskärm. Nu vet jag inte hur långt du planerar och sitta ifrån skärmen men ändå.

Elgiganten - LG 42" LED-TV Verkar inte så tokig. Nu har jag inte googlat recensioner men den såg bra ut iaf.

Visa signatur

Phenom II 955 3,2ghz, M4N98TD EVO, 4gb Corsair 1600mhz, Corsair TX 550w, Sparkle GTX470, Fractal Design R2, Win7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Medlem

Tänker sitta i soffan 2 meter bort så det är en bit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

2 meter är ju ingenting om du ska ha 50", låter som 32" till max 40" låter vettigt. Gärna med LED-teknik då det drar mindre ström och ger fin bild.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Egenskaper för Samsung UE40B7050 denna?
Eller någon annan 40 tum LED från samsung hört att de ska vara nice:)

EDIT: eller denna Samsung UE40B6050 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om LCD-TV

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

Updaterat tråden och frågan.

Har hört att annvända en plasma som skärm är som att döda plasman direkt?

Är Led/Lcd enda valet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på 40 tums LED.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Noxxer:

Har hört att annvända en plasma som skärm är som att döda plasman direkt?

Va? Kan någon intyga detta? :S Jag som nyligen blev tipsad till en plasma till att köra HTPC:n på i min tråd.

Permalänk
Skrivet av Doctor Pepper:

Va? Kan någon intyga detta? :S Jag som nyligen blev tipsad till en plasma till att köra HTPC:n på i min tråd.

gammla plasmor dödar man, de nya skall klara sig bättre, men jag rekomenderar led föst och främst, och vill man ha billigare så är det lcd som gäller, kör själv med lcd sedan länge och skall byta till led snart

men plasma funkar, så en smak sak - fast de har ju som sakt va lättare för att "bränna in" om de står stilla med samma bild för länge, skall man se på film och spela mest så är dessa inga problem

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Nya plasmor har inte så stora problem med inbränningar som äldre. För att motverka den lilla risken .Skaffa en skärmsläckare.

Permalänk
Medlem

inte inbränningarna som är problemet på plasmor som skärm, utan det är att bilden är inte lika skarp som lcd. Jag föredrar plasmor i alla andra samanhang förutom som datorskärm.

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att led-tv och lcd INTE är två olika saker "led-tv" är helt enkelt en lcd-tv som är bakgrundsbelyst med led's

Permalänk
Medlem
Skrivet av burk404:

Vill bara påpeka att led-tv och lcd INTE är två olika saker "led-tv" är helt enkelt en lcd-tv som är bakgrundsbelyst med led's

Slår vad om att det fanns folk som verkligen trodde att det satt miljoner små LEDlampor för varje pixel i de skärmarna ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werdes:

Slår vad om att det fanns folk som verkligen trodde att det satt miljoner små LEDlampor för varje pixel i de skärmarna ^^

Jag var en av dessa människor förr. Det låter ju inte helt orimligt vid en första tanke.

Permalänk
Medlem

100Hz Tv gör ingen nytta direkt när du kopplar till en dator, du kan ändå inte mata den med mer än 60Hz, och den virtuella 100Hz tekniken eller hur många Hz det nu står att det är 200, 600 etc, kan ställa till det i spel, inputlag, och dålig respons, man vill ha så lite "bildförbättrar" grejer när man kör mot dator, blu ray osv, oftast

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

På 2 meter skulle jag minst vilja ha 50 tum, blir ju ungefär samma som 1 meter med en 24a.

Permalänk
Skrivet av aMp:

2 meter är ju ingenting om du ska ha 50", låter som 32" till max 40" låter vettigt. Gärna med LED-teknik då det drar mindre ström och ger fin bild.

Sitter ca 2,5m från min 50", tycker den e för liten efter att ha haft den i ca 5 månader. 32" till max 40" blir på tok för litet för att ha på det avståndet.

Kan om inget annat rekommendera denna 46an
Samsung LE46B535 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om LCD-TV

Permalänk
Medlem

För att utveckla extra:
Tv'n kommer vara kopplad till:
Dator
Reciver ( genom den X-box, ps3, tv box )

Så den kommer även användas som vanlig tv, därav 100hz krav, samt känns så jävla hjärndött att köpa en ny tv idag utan 100hz.

En 50 tums LG PK350N skulle då passa mig rätt bra om plasma fungerar bra. Är ganska inne på den när det gäller plasma.
Eller PK250N men jag fattar inte riktigt vad skillnaden är.
LED/LCD har jag inte direkt kollat på så mycket ännu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hoppas det inte gör nott att jag bumpar denna tråden, men jag funderar på att införskaffa LG 37LD420 37# LCD-TV FULL-HD + WALLMOUNT - Full HD med bildkalibreringsmöjligheter - Produktinformation (37" LG lcd 60hz 1080p) och undrar om det kan vara vettigt att använda som tv/datorskärm?, jag är orolig att den kanske blir för stor om jag sitter typ 1.5meter ifrån?,
desutom har jag läst om 'flashlightning' på större lcd's, är det något jag borde oroa mig för?

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Jag har en underbar Samsung 40", som ibland körs till datorn, sitter från 2.5m och det känns stort, som permanent skärm hade jag inte köpt mer än det, knappt ens 37".

Egenskaper för Samsung LE40B755

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Medlem

hmm, kanske ska tänkaöver det då, jag behöver ha en skärm med både fullhd samt hdmi ingång eftersom jag tänker kombinera den med blueray o dator
kanske Samsung SyncMaster P2770H Black Produktinformation - PriceRunner Sverige skulle vara mer rimligt, dock är det ju bara en tusenlapp mer för en 37" så jag vet inte riktigt

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Blir en 50PK250N. Sen 2 stycken 24 tums skärmar bredvid någonstans.

Visa signatur