Permalänk
Medlem

XFX, Gigabyte eller PowerColor

Undrar vad som är skillnaden emellan märkena XFX, Gigabyte och PowerColor?

Har sett alla dessa märken för Radeon 5770.

Enda skillnaden jag har sett är att XFX kortet har högre minnes frekvens (5100 mhz) jämfört med Gigabyte och PowerColor som har 4800 mhz, och XFX har lite högre GPU frekvens på 25mhz.. Gör detta stor skillnad?

Permalänk
Inaktiv

Ingen större skillnad mer än det du nämnde. De kan dock ha olika utformning och kylare.

Alla korten kan vara i Crossfire med varandra

Permalänk
Medlem

tack! men skillnaden på 300 Mhz i minnes frekvensen gör inte så stor skillnad i t.ex. spel?

Permalänk
Hedersmedlem

Max ett par procents ökning i FPS'en, du kan lika gärna köpa ett med lägre frekvens och klocka upp det själv istället så slipper du styras av den faktorn när du väljer kort.

EDIT: Annars finns ju denna: PowerColor Radeon HD5770 PCS+ 1GB (OC) DiRT2 KAMPANJ - Inet.se
Öveklockat kort med tyst kylare och DiRT 2 på köpet
Dessutom lätt att göra rent från damm då man kan skruva loss fläkten från kylaren utan att behöva ta loss hela kylflänsen från kortet och sätta på ny pasta som med andra kort.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Har själv användt XFX kort de sista åren och kan bara rekommendera dem faktsikt...

Visa signatur

DESKTOP: Intel I9-14900K ** Arctic Freezer III Pro 360 ** ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** 32GB Dominator Titanium @ 7200 Mhz CL34 ** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS x2
LAPTOP: ASUS Zephyrus G16 Intel I9-13900H ** 32 GB Ram ** RTX 4070

Permalänk
Medlem

Jag kör powercolor, tyst och grym

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

nice! Tackar

Har en annan fråga. Lär 5770 + AMD Phenom2 X4 925 2,8Ghz, AM3, 4gb minne+ 2 hårdiskar gå på ett nätagg på 450W? (nätagget)

Enligt corsairs hemsida så ska det räcka.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det bör funka om det är ett kvalitetsagg och inte något skräpmärke.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Antar att du har ett crosair nätagg då du nämner deras sida och isånt fall så ja det kommer att räcka fint

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

nu blev jag lite virrig, du skriver om corsairs hemsida, men länkar till en annan nätdel? Vad för märke och modell är det du har?:)

Permalänk

Om jag samtidigt spinner vidare på tråden och frågan om samma setup som Kaitoli nämner fast med ett till 5770-kort med ett 500W kvalitetsagg (fractal integra), går det?

Och för att inte helt vara off-topic så är PowerColor av de du nämnde i titeln svalast. I alla fall enligt det test jag har läst En följdfråga på det; gör det någon som helst skillnad om man har CrossFire med två 5770 av två olika tillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

nu blev jag lite virrig, du skriver om corsairs hemsida, men länkar till en annan nätdel? Vad för märke och modell är det du har?:)

Det finns ett test man kan göra på Corsairs hemsida för att se vilket nätagg man bör ha för ett visst system.
Du kan hitta det här

Märket och modellen på mitt nätagg är länken jag först hade. Den här har jag Det är Deltaco nätagg.

Hoppas det det är tydligt nu

@Replicator, har du en länk till testet? Det finns massor av versioner av 5770
Jag tror att korten kan vara crossfire med varandra, det skrev i alla fall I/O tidigare i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Replicator:

Om jag samtidigt spinner vidare på tråden och frågan om samma setup som Kaitoli nämner fast med ett till 5770-kort med ett 500W kvalitetsagg (fractal integra), går det?

Och för att inte helt vara off-topic så är PowerColor av de du nämnde i titeln svalast. I alla fall enligt det test jag har läst En följdfråga på det; gör det någon som helst skillnad om man har CrossFire med två 5770 av två olika tillverkare?

Med samma setup och den nätdelen kommer det funka alldeles utmärkt. Eller menade du med dubbla 5770? Alltså i cf?

Nej, du kan ha samma grafikkort från olika tillverkare i CF, bara det är samma serie kort. Alltså 57xx / 58xx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaitoli:

Det finns ett test man kan göra på Corsairs hemsida för att se vilket nätagg man bör ha för ett visst system.
Du kan hitta det här

Märket och modellen på mitt nätagg är länken jag först hade. Den här har jag Det är Deltaco nätagg.

Hoppas det det är tydligt nu

@Replicator, har du en länk till testet? Det finns massor av versioner av 5770
Jag tror att korten kan vara crossfire med varandra, det skrev i alla fall I/O tidigare i denna tråd.

Jaha, men såna testar visar inte alltid hela sanningen :P.

Men svar OnT då, eftersom din nätdel inte hade fått så jätte bra betyg i sweC test, så skulle jag rekomendera ett annat. Det är klart att det skulle klara av att driva systemet, men om du kollar testerna så kanske du vill ha ett annat :).

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Med samma setup och den nätdelen kommer det funka alldeles utmärkt. Eller menade du med dubbla 5770? Alltså i cf?

Nej, du kan ha samma grafikkort från olika tillverkare i CF, bara det är samma serie kort. Alltså 57xx / 58xx

Tack för ditt svar.

Ja, jag menade i CF. Om du nu svarar nej...hur högt skall man gå så det blir OK?

@Kaitoli, ska leta! Återkommer om jag hittar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Replicator:

Tack för ditt svar.

Ja, jag menade i CF. Om du nu svarar nej...hur högt skall man gå så det blir OK?

@Kaitoli, ska leta! Återkommer om jag hittar den.

Alltså, rent effektmässigt så skulle ett 450W klara av 5770 i CF. Men, är tveksam på din nätdel. Vet inte hur den skulle må, eller resten utav datorn. Den kanske ger upp och tar med sig någon komponent i datorn.

Ett Fractal Integra 500W, för 500kr skulle klara av det där systemet med CF.
Fractal Design Integra 500W - Inet.se