WD hårddiskar opålitliga?

Permalänk
Medlem

WD hårddiskar opålitliga?

Hej. Jag ska köpa en ny hårddisk av storleken 120GB. Jag funderade på WD's 120GB:are med 8MB cache eftersom den har bra prestanda.

Men när jag frågade på ett annat forum var det många som sa att WDs hårddiskar är opålitliga och ofta kraschar. De sa till och med att de är värre än IBM på att krascha.

Stämmer detta, och bör jag undvika WD? Någon som haft problem med WD's nyare diskar?

Jag har sökt lite och sett att det är problem med VIA KT133A/686B kretsen och WD:s hårddiskar. Jag har ett Epox 8KHA+ som använder KT266A. Skulle det fungera ihop med en WD?

Jag har jusst nu en IBM 60GXP på 40GB, en hårddisk som många också varnat för, men den har fungerat felfritt i över ett år nu.

En annan sak. Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska sälja den gamla HD:n eller ha kvar den när jag köper ny. Om jag har kvar den, bör jag montera en av hårddiskarna i en 5.25" vagga? För om jag monterar båda under floppyn kommer de ju att ligga nästan mot varandra, och då blir väl luftcirkulationen lidande?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

jag har en wdc 40 gb 7200 rpm och en 80 gb 7200 rpm men ingen med 8 mb cache och 40 gb:aren har väl tuffat på i lite mer än ett år nu och 80 gb:aren har tuffat på i ett halvår och jag har inte haft några problem med dom

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

Har kört med WD för lääänge sen...på den tiden då man kunde flasha med sin fina 6.4Gb

Iallafall så hade jag en WD6.4 vilken såklart kraschade efter en tid...fick en ny...å vad händer...jo, den kraschar oxå efter några månader...

Slutsats: Jag har aldrig mer funderat på att köpa en WD, dock var jag inte skrajj att köpa en IBM även om dom tydligen har fått rykte om sig att vara kraschningsbenägna... Men min håller... Har t.em hållt att köra i 205MHz FSB utan att få minsta fel.... Inte alla diskar som klarar det

Skulle tro att det är ganska individuellt vad man anser vara bra eller mindre bra diskar, men WD HAR iallafall haft rykte om sig att inte vara särskillt bra kvalité på... (även om dom har 3 års garanti, tror inte alla HDD-tillverkare har det!?).
Har iallafall haft 2st som kraschat (innan min tid som överklockare) och har hört mängder med historier om kraschade WD-diskar så.... Skulle nog kanske hällre satsa på en Seagate som av någon underlig anledning INTE verkar ha så stort kraschningsrykte...!?!?!?

Har iofs inte bara haft WD-diskar som kraschat...
2xWD
1xQuantum
tror även att kag kraschat en IBM en gång i tiden.....
Så alla diskar kan nog krascha...tror mest det är en fråga om flyt..eller oflyt...

Visa signatur

MSI K8N Neo2 939 | A64 3000+ Winchester | A-data Vitesta PC4000 2x512mb | Leadtek WinFast GeForce 6800NU 128MB @ 16/6 | Seagate 200gb 7200 SATA / Seagate 200gb 7200 IDE / WD 80gb 7200 / Seagate 40gb 5400 | Nec-3500 | Aspire 500W | Antec SLK3000B-EU | Hyundai L90D+

HP Pavillion 1475 | PentiumM 1.8 | 14" | 1024mb RAM | 100gb HDD

Permalänk
Medlem

Datate: De gamla WD diskarna som du har haft kraschade väldigt ofta, jag hade oxå 2 st som tog livet av sig, den ena när jag körde linux och den andra vid en formatering.
Däremot de nya WD diskarna funkar lika bra som någon annan disk. Sitter med 2 st 80gb i raid 0 så...hehehe Har funkat finfint nu ett tag.

Permalänk

Köpte en WD 80Gb 8 Mb cache förra veckan. Den höll 5 dagar. Gick sedan och köpte en Barracuda medans jag väntar på att den första ska dyka upp.
Innan detta har jag kraschar ett 30 tal diskar, men inga WD. Maxtor skulle jag aldrig sätta i min pc. Inte heller Ibm.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk
Medlem

Jag har haft min wd80gb i ett par månader och den tuffar på finfint

Ibland så klickar den till lite när som helst, lite konstigt....... men den fungerar bra iaf.....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En polares 1.2gb WD har funkat fint i 4-5år nu..En skadad sektor men annars inget fel, sen har han en 4.3gb WD också, som jag har lånat och kör i min server...Funkar klockrent också, men deras nyare diskar kan mycket väl vara av sämre kvalité.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
En polares 1.2gb WD har funkat fint i 4-5år nu..En skadad sektor men annars inget fel, sen har han en 4.3gb WD också, som jag har lånat och kör i min server...Funkar klockrent också, men deras nyare diskar kan mycket väl vara av sämre kvalité.

har en likandan 4.3:a och den funkar klockrent, så jävla bra kvalitét

Permalänk
Avstängd

Min 100GB disk höll ca ett år, diskarna tål inte att arbeta 24/7. Den disken hade jag diverse saker på som folk laddade ner hela tiden så disken fick aldrig ta det lugnt.

Visa signatur

[size="1"][font="verdana"] <| Ateist och SAAB hatare |>
<| Metallic Lila Addtronics 7896A | 2x100GB Western + 120GB Western + 40GB Barracuda IV - Totalt: 360GB |>[/font][/size]

Permalänk
Medlem

lol...det är då verkligen individuellt. Min erfarenhet med Seagate har varit mycket dålig, trots att de tydligen har gott rykte om sig. Köpte en Barracuda II 30GB som höll i 6 månader. Fick en ny som pajade efter en vecka. Då bytte jag till den IBM disk som jag har nu och den har som sagt funkat i över ett år nu.

Kanske köper en WD med 8MB cache ändå, och har kvar min gamla 40GB för att backupa det viktigaste från den nya lite då och då.

Hellraiser hur i glödheta h-vete har du lyckats krascha ett trettiotal hårddiskar? Använder du hammare och kofot istället för skruvmejsel när du meckar i datorn?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

WDC
Gamla = yep
Nya = nope

IBM
Gamla = nope
Nya = yep

Enligt mig... har båda typer

EDIT: dom håller sig alltså inte enligt mina erfarenheter

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da_Bear
Datate: De gamla WD diskarna som du har haft kraschade väldigt ofta, jag hade oxå 2 st som tog livet av sig, den ena när jag körde linux och den andra vid en formatering.
Däremot de nya WD diskarna funkar lika bra som någon annan disk. Sitter med 2 st 80gb i raid 0 så...hehehe Har funkat finfint nu ett tag.

Tjenare....
Har precis köpt 2 nya WDC 80 GB 8 MB cache, men dom hänger sig mitt i installationen av win 2000....

Är det någon som kan veta vad det e för fel???

Gå in på min "RAID??" i lagringsmedia - övrig hårdvara och svara...

tack...

/Scrooby

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600
MSI P965 Platinum
Corsair DDR2 2048 MB 6400

Permalänk
Medlem

Och förresten glömde nämna att jag ska köra dom i raid 0...

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600
MSI P965 Platinum
Corsair DDR2 2048 MB 6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silent Assassin
WDC
Gamla = yep
Nya = nope

IBM
Gamla = nope
Nya = yep

Enligt mig... har båda typer

'

vad är det du svarar på?!
betyder yep att "Ja de är dåliga" eller "Ja, de håller"

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axzell
'

vad är det du svarar på?!
betyder yep att "Ja de är dåliga" eller "Ja, de håller"

Eftersom topicen är "WD hårddiskar opålitliga?" så skulle jag gissa:

yup = Ja, de är opålitliga

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

min 8gb WD har tagit jävligt mkt stryk och endå hållt , haft 3st ibm gxp serie som paja , har en maxtor 80gb nu som funkar finfint, blir rätt varm dock.
och jag är inte långt ifrån att fixa dom WD med 8mb.

Visa signatur

Partilles största Ghetto vattenkylning | We are The MICROSOFT! Lower your firewall and surrender your sourcecode,we will add your features and technological destinctivness to our own. Your ideas will adapt to service us. RESISTANCE IS FUTILE.

Permalänk
Medlem

Är på lan just nu, och så kom en klasskompis hit med sin dator och sin nya wd 80 giggare, och när han koppla in och starta datorn så fick han höra ett jävla ljud, låter som om dom har trimmat hårddisken eller nåt... den spinner på som fan och låter högre än normalt.... fast han hittar hårddisken lite konstigt.

Kan tilllägga att han inte var särskilt glad. Nu kan man undra vad som orsakade felet.... för den lär knappast ha gått sönder när han installerade den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har 3 st WD: 1 st 13.7 från -99, 1 st 40.0 från 2001, 1 st 80.0 från 2002.

Alla har gått HUR bra som helst, inga problem nånsin, däremot har en 30.7 IBM gett upp, bara skar i hop och dog...

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Beställde en WD 120GB med 8MB cache och fick den idag.

Inga problem hittils.

Går ju tokfort det här! Riktigt snabb är den. Så slipper man ta bort nånting så fort man ska installera nåt, som jag fick göra med den gamla lilla 40giggaren. Är ju ungefär som att behöva slänga ut soffan för att få plats med köksbordet

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da_Bear
Datate: De gamla WD diskarna som du har haft kraschade väldigt ofta, jag hade oxå 2 st som tog livet av sig, den ena när jag körde linux och den andra vid en formatering.
Däremot de nya WD diskarna funkar lika bra som någon annan disk. Sitter med 2 st 80gb i raid 0 så...hehehe Har funkat finfint nu ett tag.

30diskar, det var inte illa pinkat.
Hur gör man för att krasha så många?

Har tre st hårdiskar, en 1.5Gb, som är typ 5-6år en Fujitsu 20Gb, ca 3år och en WD 60Gb snart 1år tror jag.
Alla dessa funkar fint och det hoppas jag dom forsätter med ett bra tag till.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av res

Ibland så klickar den till lite när som helst, lite konstigt....... men den fungerar bra iaf.....

Du jag upplever samma sak men nu har det blivit värre. Du kan kolla in DENNA tråd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av res
Jag har haft min wd80gb i ett par månader och den tuffar på finfint

Ibland så klickar den till lite när som helst, lite konstigt....... men den fungerar bra iaf.....

Hehe..dom där fina små "klicken" är ett ganska säkert tecken på att disken kommer pajja...

Har upptäckt samma mysiga ljud från min IBM GXP34 nu för någon vecka sen.....å jag som nästan hade tänkt lägga pengarna på ett nytt grafikkort....nu blir det nog snarare så att pengarna får gå till en ny HD istället.....skulle tippa på att den håller några månader till eller så....

Visa signatur

MSI K8N Neo2 939 | A64 3000+ Winchester | A-data Vitesta PC4000 2x512mb | Leadtek WinFast GeForce 6800NU 128MB @ 16/6 | Seagate 200gb 7200 SATA / Seagate 200gb 7200 IDE / WD 80gb 7200 / Seagate 40gb 5400 | Nec-3500 | Aspire 500W | Antec SLK3000B-EU | Hyundai L90D+

HP Pavillion 1475 | PentiumM 1.8 | 14" | 1024mb RAM | 100gb HDD