"Bästa Datorpaketen 5-10k! Uppdateras 1-2 gånger i månaden!"

Permalänk
Medlem

Någon som har några invändningar på detta paket?

AMD PHENOM II X6 1055T 2.8GHZ 9MB SOCKET AM3 BOX

ARCTIC SILVER 5 KYLPASTA (3.5 GRAM)

ASUS CROSSHAIR IV FORMULA 890FX AM3 ATX

COOLER MASTER MIDITOWER SILEO 500 ATX BLACK

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC10600 1333MHZ

OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT PSU

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART

SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

XFX RADEON HD5870 ALIEN 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/D...

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Någon som har några invändningar på detta paket?

Ja.

Skrivet av el30:

AMD PHENOM II X6 1055T 2.8GHZ 9MB SOCKET AM3 BOX

Tycker inte att den är prisvärd. AMD 965 eller 1090T är bättre.

Skrivet av el30:

ARCTIC SILVER 5 KYLPASTA (3.5 GRAM)

Behövs bara om du köper en annan kylare och ska överklocka.

Skrivet av el30:

ASUS CROSSHAIR IV FORMULA 890FX AM3 ATX

Ska du köra CrossFire med HD5870? Annars är det lite väl dyrt moderkort...

Skrivet av el30:

COOLER MASTER MIDITOWER SILEO 500 ATX BLACK

Det är svårt att få plats med HD5870 i det...

Skrivet av el30:

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC10600 1333MHZ

Om det är CL7, så är det bra. Annars byt till CL7.

Skrivet av el30:

OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT PSU

Räcker inte till CrossFire med HD5870 och är väl kraftigt för bara ett...

Skrivet av el30:

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART

SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

Detta är OK!

Skrivet av el30:

XFX RADEON HD5870 ALIEN 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/D...

Och, ja, det är inte så tokigt.

Mitt motförslag får bli något i stil med:

Hitta lägsta priskombination

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xJom:

Ja.

Tycker inte att den är prisvärd. AMD 965 eller 1090T är bättre.

Behövs bara om du köper en annan kylare och ska överklocka.

Ska du köra CrossFire med HD5870? Annars är det lite väl dyrt moderkort...

Det är svårt att få plats med HD5870 i det...

Om det är CL7, så är det bra. Annars byt till CL7.

Räcker inte till CrossFire med HD5870 och är väl kraftigt för bara ett...

Detta är OK!

Och, ja, det är inte så tokigt.

Mitt motförslag får bli något i stil med:

Hitta lägsta priskombination

/xJom

Okej, lite dumt av mig att inte motivera.
Såhär:
Processorn har jag valt för att den ska vara relativt framtidssäker med nya spel. Kombinerat med det där moderkortet tänkte jag ge mig in på klockning faktiskt och pröva vad man kan kräma ur processorn.
Kylpasta behövs alltså inte, är det redan monterat?

Har du tips på något annat fint chassi som ligger i samma prisklass? Passar kortet bra i R2? Byter genast till det sånnafall.
Jag ska inte köra Crossfire, dock är nätagget på rea på 500kr. Kan man lika gärna ta det.

Tack för hjälpen, det uppskattas.

Permalänk
Skrivet av xJom:

Med de valen slutar jag på 9821 kr + frakt (som är dyr om du inte har nära till hämtbutik...)
Vill ge dig ett alternativ på Inet - Hitta lägsta priskombination

Plus 795 kr för montering = 9279 kr

Eller med HD5770

Hitta lägsta priskombination

= 8588 kr inkl montering

Frakten från Inet är gratis...

Ser det som rätt svårt att komma ner i 7k, dock, med de förutsättningarna du har givit.

/xJom

Tack för utförligt svar! Jag inser nu att jag kanske får vidga budgeten lite, och tack för tipset om Inet. Jag satt själv och försökte jämföra delarna mellan Komplett och Inet, men gav upp då jag inte blev klok på alla produktnamn. Jag bor i Göteborg, så kör nog uthämtning där. Blir nog inget köp förens någongång i augusti så jag har tid att fundera kring grafikkortet du rekommenderade. 600 kr är ju inte speciellt mycket i sammanhanget, om det nu var ett snäpp vassare.

Det är tur att det finns såna som dig som kan tillrättavisa en förvirrad

mvh Rickard

Edit: Utav ren nyfikenhet, hur stor skillnad är det med 6 kontra 4gb i ram? Med de andra komponenter jag funderar på kanske det inte gör så stor skillnad, utan det är kanske är mer nödvändigt för kraftfullare maskiner?

Om jag säger att jag har råd med det, skulle du rekommendera det eller bespara mig dom slantarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Processorn har jag valt för att den ska vara relativt framtidssäker med nya spel. Kombinerat med det där moderkortet tänkte jag ge mig in på klockning faktiskt och pröva vad man kan kräma ur processorn.

OK, men det är isåfall bättre att försöka skaka fram några hundralappar extra till 1090T. (1850 för prestandan i 1055T är rätt mycket, tycker jag. Fast i budgeten blir det ju rätt mycket, så det kanske inte är ett realistiskt alternativ?)

Skrivet av el30:

Kylpasta behövs alltså inte, är det redan monterat?

På den boxade kylaren, den som följer med processorn - ja.

Skrivet av el30:

Har du tips på något annat fint chassi som ligger i samma prisklass? Passar kortet bra i R2? Byter genast till det sånnafall.

Define R2 funkar. Kör på det du - annars kan du kolla listan på mina rekommendationer här - xJom.se - Chassi

Skrivet av el30:

Jag ska inte köra Crossfire, dock är nätagget på rea på 500kr. Kan man lika gärna ta det.

Ja, det var ju ett bra pris på ett bra nätagg!

Skrivet av ThatSeger:

Edit: Utav ren nyfikenhet, hur stor skillnad är det med 6 kontra 4gb i ram? Med de andra komponenter jag funderar på kanske det inte gör så stor skillnad, utan det är kanske är mer nödvändigt för kraftfullare maskiner?

Om jag säger att jag har råd med det, skulle du rekommendera det eller bespara mig dom slantarna?

6 Gb vs 4 Gb handlar om två olika plattformar där X58-plattformen med Triple-Channel (som vill ha 6 Gb) är bra mycket dyrare, så skippa det. Du klarar dig fint med 4 Gb (Jag klarar mig fortfarande bra på 2 Gb), och nästa steg upp på din plattform är 8 Gb, och det är lätt att ploppa i 4 Gb minne till om och när du behöver det.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

jag tänkte göra mitt första dator köp och bygge, vad har jag gjort för fel?

https://www.komplett.se/k/cart.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av boegen2:

jag tänkte göra mitt första dator köp och bygge, vad har jag gjort för fel?

https://www.komplett.se/k/cart.aspx

Du har inte länkat ordentligt ^^

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Problem 1 - http://www.sweclockers.com/nyhet/12364-gigabyte-stoppar-gefor...

Problem 2 - Jag tycker att x8,x8 är på gränsen för att köra GTX 460 OC i SLI (det ser iallafall ut som du valt komponenter för att kunna uppgradera. X58+i7 930 behöver inte bli så vansinnigt mycket dyrare om du nöjer dig med 3 Gb minne till att börja med...)

Problem 3 - Jag tycker också att Tesla 650W är på gränsen, i och med att rek. är 55A och 750W för att köra SLI. Jag säger inte att det inte går, men att jag inte skulle göra valet. TDP för GTX 460 SLI är 320W. Dessutom är det bara 2 PCI-Express-kontakter på Tesla 650W. Om du ska ha ett 650W-agg så är Antec New Power ett bra val. Dock kan prisskillnaden upp till Corsair TX750W ses som väldans liten i sammanhanget och då får du ett rejält nätagg.

Problem 4 - Minnena är inte CL7, köp dessa istället - A-Data 4GB (2x2GB) Extreme Vitesta 1600MHz - Inet.se

I övrigt är det bra.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Du har inte länkat ordentligt ^^

haha men nej! störigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av boegen2:

haha men nej! störigt

Det är sant. Det är bara du som kan se din länk när du gör på det där sättet...

Du måste logga in, sedan spara kundkorgen, och trycka på Dela? och sedan klistra in den långa, krångliga länken du får då.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Helt ok paket, ska själv inköpa det snarast.

https://www.inet.se/kundvagn/7c0e422f-e436-4fdb-af43-27913755...

Visa signatur

När grafikkortet går sönder då häller jag vatten på det och sätter tillbaka det i moderkortet. <- Utfört 2007-08-11

Permalänk
Medlem
Skrivet av xJom:

Det är sant. Det är bara du som kan se din länk när du gör på det där sättet...

Du måste logga in, sedan spara kundkorgen, och trycka på Dela? och sedan klistra in den långa, krångliga länken du får då.

/xJom

okej -.- den kundvagnen försvann för mig med... jag hade iallafall utgått ifrån ditt AMD 8K paket och gjort några små ändringar då jag ville köpa allt från samma sida och ha ett nvidia grafikkort av gammal vana det landade på runt 11K men då med skärm. hur som helst så tror jag att jag kör på ditt 8k paket eller du skulle inte orka sätta ihop ett paket med ett nvidiakort istället för radeon 5850 som håller jämn standard med ditt amd8k paket?

Permalänk
Medlem

Tjolahopp, med nVidia GTX 460 istället, så blir det rätt billigt hos Misco - Hitta lägsta priskombination

Går ju att fundera på om du vill lägga till något? Bättre chassi? Större hårddisk? Kylare för att överklocka? SLI-ready?

SLI-ready låter mest tilltalande för mig, och så här blir det då Hitta lägsta priskombination

(Under 8k med SweC personalrabatt på Misco!)

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

xJom! Tänkte bara fråga om du har lust att sätta ihop ett paket för 7k på inet.
Skrev tidigare i tråden (förgående sida) mina specifikationer och fick ett grymt paket av dig. Men om jag nu undviker att bygga ihop datorn själv, så blir det att jag beställer allting från inet och slänger i en montering i kundvagnen!
3 av komponenterna i paket du tipsa mig fanns nämligen inte på inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leemanftw:

xJom! Tänkte bara fråga om du har lust att sätta ihop ett paket för 7k på inet.
Skrev tidigare i tråden (förgående sida) mina specifikationer och fick ett grymt paket av dig. Men om jag nu undviker att bygga ihop datorn själv, så blir det att jag beställer allting från inet och slänger i en montering i kundvagnen!
3 av komponenterna i paket du tipsa mig fanns nämligen inte på inet.

OK, då - allt från Inet - 200 kr dyrare, men du slipper 99 kr i frakt så totalt sett blev det bara plus 100.

Hitta lägsta priskombination

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Skrivet av xJom:

Problem 1 - http://www.sweclockers.com/nyhet/12364-gigabyte-stoppar-gefor...

Problem 2 - Jag tycker att x8,x8 är på gränsen för att köra GTX 460 OC i SLI (det ser iallafall ut som du valt komponenter för att kunna uppgradera. X58+i7 930 behöver inte bli så vansinnigt mycket dyrare om du nöjer dig med 3 Gb minne till att börja med...)

Problem 3 - Jag tycker också att Tesla 650W är på gränsen, i och med att rek. är 55A och 750W för att köra SLI. Jag säger inte att det inte går, men att jag inte skulle göra valet. TDP för GTX 460 SLI är 320W. Dessutom är det bara 2 PCI-Express-kontakter på Tesla 650W. Om du ska ha ett 650W-agg så är Antec New Power ett bra val. Dock kan prisskillnaden upp till Corsair TX750W ses som väldans liten i sammanhanget och då får du ett rejält nätagg.

Problem 4 - Minnena är inte CL7, köp dessa istället - A-Data 4GB (2x2GB) Extreme Vitesta 1600MHz - Inet.se

I övrigt är det bra.

/xJom

Tack för hjälpen Har ändrat lite nu och skulle uppskatta om du kunde ge mig din åsikt om detta paket:

Uppgraderingspaket Core i5 + Stormrise - Inet.se
Samsung 22X DL SH-S223C, Svart - Inet.se
Corsair TX 750W 80+ - Inet.se
Cooler Master Dominator 690 Svart, Utan nätagg - Inet.se
PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB COD Modern Warfare 2 - Inet.se
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se

Vet inte riktigt om jag ska välja hd5850 eller gtx 460 dock.

Permalänk
Medlem

Allt är bra utom uppgraderingspaketet... Dåligt moderkort (med x4,x16 i SLI/CrossFire) och dåliga minnen med CL9...

Skulle föredra - A-Data 4GB (2x2GB) Extreme Vitesta 1600MHz - Inet.se
och - Asrock P55 Deluxe3 - Inet.se

istället.

Ganska godtyckligt med HD5850 och GTX 460 m a p de andra prylarna kompatibilitetsmässigt, men rent prestandamässigt så är HD5850 att föredra, plus att du skulle kunna behålla det dåliga moderkortet och CrossFireX-a med HD5830 utan att tappa *för* mycket prestanda, om du är tight i budgeten...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Skrivet av xJom:

OK, då - allt från Inet - 200 kr dyrare, men du slipper 99 kr i frakt så totalt sett blev det bara plus 100.

Hitta lägsta priskombination

/xJom

Jag förmodar att denna dator är exakt lika bra som den förra du tipsade mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leemanftw:

Jag förmodar att denna dator är exakt lika bra som den förra du tipsade mig?

Lite bättre.

Nyare moderkort och bättre chassi. Minnet är helt likvärdigt och det andra är exakt samma.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xJom:

Tjolahopp, med nVidia GTX 460 istället, så blir det rätt billigt hos Misco - Hitta lägsta priskombination

Går ju att fundera på om du vill lägga till något? Bättre chassi? Större hårddisk? Kylare för att överklocka? SLI-ready?

SLI-ready låter mest tilltalande för mig, och så här blir det då Hitta lägsta priskombination

(Under 8k med SweC personalrabatt på Misco!)

/xJom

gjorde beställning igår natt, blev det senare paketet som var SLI-ready beställde från B-ray och misco.
schyssta bananer xjom, tack som fan!

Permalänk

Dator för 8k

Tja!

tänkte köpa ny dator men behöver lite hjälp med vad jag ska köpa för grejjer. Max budgeten är 8000. Jag spelar spel som CoD4, MW2, BC2, CS 1.6 mm.

Så ska jag köpa en färdig dator eller i delar i så fall vad??

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska bygga själv.

Antingen den som boegen2 köpte (SLI-ready) - Hitta lägsta priskombination

Eller med HD5850:

Hitta lägsta priskombination

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Hitta lägsta priskombination

Räcker verkligen ett 450w nätaggregat till det paketet?

Permalänk
Medlem

Denna fina burk hade jag tänkt mig till i höst, ser allt bra ut eller är det något jag bör ändra på?

Tacksam för svar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av leemanftw:

Hitta lägsta priskombination

Räcker verkligen ett 450w nätaggregat till det paketet?

Ja, det ger dig inte 60% effektutnyttjande, då behöver du 500W, så med mycket god marginal på nätagget så bör du gå upp på 550W-agget.

Hitta lägsta priskombination

Skiljer ju bara en hundring, så det är det nog värt.

Skrivet av Pelle|N:

Denna fina burk hade jag tänkt mig till i höst, ser allt bra ut eller är det något jag bör ändra på?

Dels kan det ju hända en del till hösten, men annars tycker jag väl att minnet och moderkortet bör vara snäppet vassare. T ex:

Gigabyte GA-870A-UD3 - Inet.se

och

A-Data 4GB (2x2GB) Extreme Vitesta 1600MHz - Inet.se

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av xJom:

Dels kan det ju hända en del till hösten, men annars tycker jag väl att minnet och moderkortet bör vara snäppet vassare. T ex:

Gigabyte GA-870A-UD3 - Inet.se

och

A-Data 4GB (2x2GB) Extreme Vitesta 1600MHz - Inet.se

/xJom

Tack för tipset, kundkorgen uppdaterad

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nätagget går utmärkt att använda. Dock skulle jag hellre köpa två HD5770 än att återanvända HD4870-t, men här är en intressant observation över vad som skiljer (2st HD5770 är lite bättre än HD5870.)

Dirt 2: 4870 vs 5870 - techPowerUp! Forums

Det enda jag har att invända mot delarna är att uppgraderingspaketet innehåller CL9-minnen, men ska du inte överklocka, så kan du skruva ner dem manuellt på 1333 MHz CL7 (eller CL8).

En fundering på paketet är om du verkligen ska ha ett silver-chassi och en svart DVD-brännare?

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Men om två HD5770 är lite väl över min budget, hur ska jag göra då? Köpa ett HD5770?