Catalyst-beta ger stöd för OpenGL ES 2.0

Permalänk
Melding Plague

Catalyst-beta ger stöd för OpenGL ES 2.0

Mjukvarudivisionen hos AMD har rullat ut en ny betaversion av grafikdrivrutinen Catalyst. Uppdateringen ger stöd för OpenGL ES 2.0.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Hoppas 10.7 blir bättre än 10.4

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jobbigt att man måste tanka 32 och 64 bitars.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag hörde för ett par dagar sedan att AMD planerar att släppa CCC med ett nytt och bättre gränssnitt. Men jag tror inte det är i denna version.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Jag hörde för ett par dagar sedan att AMD planerar att släppa CCC med ett nytt och bättre gränssnitt. Men jag tror inte det är i denna version.

Tyvärr kommer den CCC versionen inte ut förrän nästa år, eller det är vad jag hört.

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför komponenttillverkare, framförallt grafikkortstillverkare måste envisas med posande tjejer på banners och kartonger. Så smaklöst och ser allmänt oseriöst ut.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Jobbigt att man måste tanka 32 och 64 bitars.

Varför tankar du båda? Har du ett 64-bitars system tankar du 64-bitar annars 32-bitar.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Jag hörde för ett par dagar sedan att AMD planerar att släppa CCC med ett nytt och bättre gränssnitt. Men jag tror inte det är i denna version.

Tror inte dom byter gränssnitt i CCC 10.7

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Inaktiv

Detdär ser inte ut som mitt catalyst iaf?

Permalänk
Medlem

Samma #%& problem att installera paketet som med 10.6, fastnar på installationen av CCC och kommer ej längre än så. Detta efter avinstallation av 10.5 + driver sweeper.

Går dock utmärkt att installera 10.4, 10.5 & 10.5 fixen, jag blir så besviken på de senaste drivrutin släppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Samma #%& problem att installera paketet som med 10.6, fastnar på installationen av CCC och kommer ej längre än så. Detta efter avinstallation av 10.5 + driver sweeper.

Går dock utmärkt att installera 10.4, 10.5 & 10.5 fixen, jag blir så besviken på de senaste drivrutin släppen.

10.5 samt 10.6 har varit riktigt problematiska, speciellt 10.6 om du använder Crossfire.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Catalyst 10.7 släpps ju idag sen skickar de ut en beta? Jag väntar till release iaf.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Superlight:

Catalyst 10.7 släpps ju idag sen skickar de ut en beta? Jag väntar till release iaf.

Det är inte säkert att just OpenGL ES 2.0 finns med i skarpa Catalyst 10.7, så har ju AMD gjort förr med nya funktioner. Återstår att se.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara enkelt vad OpenGL ES 2.0 är? Vad betyder det för mig?

"En av de mest lovande är OpenGL ES 2.0-baserade WebGL, 3D-acceleration i HTML5 helt utan externa insticksprogram." är det enda jag fick ut av artikeln

WebGL, 3D-acceleration i HTML5 ?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Någon som kan förklara enkelt vad OpenGL ES 2.0 är? Vad betyder det för mig?

"En av de mest lovande är OpenGL ES 2.0-baserade WebGL, 3D-acceleration i HTML5 helt utan externa insticksprogram." är det enda jag fick ut av artikeln

WebGL, 3D-acceleration i HTML5 ?

Låter ju som att det t.ex. kan ge stöd för spel med avancerad grafik som kan spelas på pc, linux och mac. Fullt kompatibelt och helt utan några extra plugins i webläsaren.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Det låter lite som att ATI förbereder någonting för smartphones / netbooks då OpenGL ES 2.0 nog mest kan ses som en standard som används av smartphones. Kanske ett svar på Tegra på G?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av zhrooms:

Någon som kan förklara enkelt vad OpenGL ES 2.0 är? Vad betyder det för mig?

"En av de mest lovande är OpenGL ES 2.0-baserade WebGL, 3D-acceleration i HTML5 helt utan externa insticksprogram." är det enda jag fick ut av artikeln

WebGL, 3D-acceleration i HTML5 ?

Jag slängde in lite Wikipedia för den nyfikne.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Jag hörde för ett par dagar sedan att AMD planerar att släppa CCC med ett nytt och bättre gränssnitt. Men jag tror inte det är i denna version.

Om det kommer ett nytt gränssnitt så är jag tveksam till att det blir bättre. Inte för att det nuvarande gränssnittet är optimalt eller så, men i stort sett varje gång ett program uppgraderar gränssnittet så blir det bara mera bloatat och långsammare, medan det ser lite "tuffare" & flashigare ut.

Men "tufft" är inte bra. tofupunk nämnde förut att de envisas med posande tjejer på banners och kartonger och att det är smaklöst och oseriöst. Men av någon anledning så tycker inte företagen det, utan dom tycker det är "tufft".

Permalänk
Medlem

Några prestanda förbättringar ?

Visa signatur

Lancool K-62 | ASUS P7P55D-E PRO | Intel i5 @3,2 | Corsair XMS3 8GB 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD 5970 | Corsair 750W
Samsung Galaxy S3, Cyanogenmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Fattar inte varför komponenttillverkare, framförallt grafikkortstillverkare måste envisas med posande tjejer på banners och kartonger. Så smaklöst och ser allmänt oseriöst ut.

Bättre än halvnakna killar åtminstone

Ontopic: Undrar också hur det är med prestanda förbättringar.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Skrivet av tofupunk:

Fattar inte varför komponenttillverkare, framförallt grafikkortstillverkare måste envisas med posande tjejer på banners och kartonger. Så smaklöst och ser allmänt oseriöst ut.

Håller med dig till fullo. Kan dom inte anlita nån extremt skillad photoshop nörd som gör något riktigt smakfullt och artistiskt istället för dom där hemskt fula 3d tjejerna... Skulle säkert leda till högre försäljnings siffror om dom var SNYGGA, samma sak på själva grafikkorten, där ska det inte heller va nån jävla 3d-tjej imo... Helst stilrent skall det vara.

Permalänk
Medlem

Testade senaste VLC med GPU acceleration. Första som hände var att drivrutinen krashade. Sedan testade jag igen och hela datorn krashade. Etfer en omstart så testade jag igen, och visst det fungerar fast lika uselt som med de gammla drivrutinerna. Konstiga block i filmer etc. Har inte testat något spel men som det ser ut nu är det nog bäst att folk avvaktar.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Testade senaste VLC med GPU acceleration. Första som hände var att drivrutinen krashade. Sedan testade jag igen och hela datorn krashade. Etfer en omstart så testade jag igen, och visst det fungerar fast lika uselt som med de gammla drivrutinerna. Konstiga block i filmer etc. Har inte testat något spel men som det ser ut nu är det nog bäst att folk avvaktar.

MPC-HC betaversion + Catalyst 10.5+ fungerar klockrent med GPU-accellererad video i princip alla H.264/AVC-filmer. Vill man ha GPU-stöd är MPC-HC ett bättre val än VLC, men MPC-HC är också väldigt Windows-fokuserad. För allmänt bruk kanske VLC är bättre.

-----

Själv undrar jag varför det kommer en beta så här sent. Tänker de inte släppa 10.7 officiellt? Snart blir det 10.8 annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Detdär ser inte ut som mitt catalyst iaf?

Inte mitt heller..

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

MPC-HC betaversion + Catalyst 10.5+ fungerar klockrent med GPU-accellererad video i princip alla H.264/AVC-filmer. Vill man ha GPU-stöd är MPC-HC ett bättre val än VLC, men MPC-HC är också väldigt Windows-fokuserad. För allmänt bruk kanske VLC är bättre.

-----

Själv undrar jag varför det kommer en beta så här sent. Tänker de inte släppa 10.7 officiellt? Snart blir det 10.8 annars.

Jag använder MPC-HC som min huvud media-spelare. Ibland får man dock konstiga block och färger. Detta beror på att ATi har tydligen problem med 5.0 L / 5.1 L filer. En av de stora nyheterna med 10.7 var att det skulle släppas något slags stöd för GPU-acceleration för VLC. Tänkte att de kanske skulle fixa det problemet, men icke.

Även jag trodde att det var de officiella 10.7 som skulle släppas idag.

Är det bara för mig det fortfarande står 10.6 i CCC?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Funkar klockrent på min laptop iaf, har aldrig haft några problem med CCC öht.

Kör(såklart) MPC-HC men testat VLC och det funkar som vanligt det med. Får se om det buggar i nåt annat när ja provat lite mer.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Kazutoyo:

Men "tufft" är inte bra. tofupunk nämnde förut att de envisas med posande tjejer på banners och kartonger och att det är smaklöst och oseriöst. Men av någon anledning så tycker inte företagen det, utan dom tycker det är "tufft".

Det kunde varit mycket värre!

Permalänk
Medlem

hm, kan väll inte vara sämre än 10.6 eller? hehe
Kanske pungar igång crossfire igen om man har tur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Jobbigt att man måste tanka 32 och 64 bitars.

Ja, nu gäller det här inte betan. Här har man inte separerat 32- och 64-bit versionerna.

Skrivet av tofupunk:

Fattar inte varför komponenttillverkare, framförallt grafikkortstillverkare måste envisas med posande tjejer på banners och kartonger. Så smaklöst och ser allmänt oseriöst ut.

...och samma här. Laddade ner och installerade 10.7 betan och ingen som helst 3D Ruby, varken på supportsidan eller under installationens gång. Det är en annan sak vad Swec har valt att visa för banner.

Värst vad AMD reagerat snabbt på era klagomål, eftersom sidan för nedladdning av drivrutiner är riktigt stilren nu och även 3D tjejerna är borta. Downloads

Skrivet av Mögel:

Samma #%& problem att installera paketet som med 10.6, fastnar på installationen av CCC och kommer ej längre än så. Detta efter avinstallation av 10.5 + driver sweeper.

Går dock utmärkt att installera 10.4, 10.5 & 10.5 fixen, jag blir så besviken på de senaste drivrutin släppen.

Har inte stött på några av dessa problem. Använder mig dock inte av driver sweeper.