Permalänk
Medlem

Olika typer av HD5970?

Jag har tänkt köpa ett grafikkort och har fastnat för ATI HD5970 men jag ser att det finns olika sorters. Vad är skillnaderna på dem? Det jag kan se i olika jämförelser är bara garantitiden. Jag har kollat på Asus, Sapphire, Gigabyte och XFX. De verkar ha samma klockfrekvens och minneshastighet.

Är där någon skillnad på hur mycket man kan klocka dem eller vad är anledningen till prisskillnaden?

Permalänk
Medlem

Jag tror att asus har en annan voltregulator, är inte helt säker på att dom har det på 5970, men dom har det på 5850't iaf, annars är det olika kylare med någon grads skillnad kanske. (och såklart garantitiden som du skrev)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

Jag tror att asus har en annan voltregulator, är inte helt säker på att dom har det på 5970, men dom har det på 5850't iaf, annars är det olika kylare med någon grads skillnad kanske. (och såklart garantitiden som du skrev)

Voltregulator? Att de ska matas med olika volttal?
Jag tänker köpa vattenkylning till denna så då är det skit samma?

Permalänk

Finns några modeller med högre klock och mer minne somt större kylare men dom är saftigt prissatta

Permalänk
Medlem

Ska du vattenkyla så bör du köpa ett 5970 AMD referens kort! Alltså med standardkylningen som ges ut av AMD.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Cooling Stuff, vattenkylning till datorer är endast för referenskylare, kan dock säga att det kyler riktigt jäkla bra, i min setup ligger det på MAX 38c efter 3 timmar i furmark

Permalänk
Medlem
Skrivet av fifthy:

Voltregulator? Att de ska matas med olika volttal?
Jag tänker köpa vattenkylning till denna så då är det skit samma?

man kan tydligen mata på med mer volt för att klocka mer och få ett stabilare kort med asus, men som jag sa är jag osäker på 5970'n och alla andra verkar rekomendera referenskortet, så kör på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

man kan tydligen mata på med mer volt för att klocka mer och få ett stabilare kort med asus, men som jag sa är jag osäker på 5970'n och alla andra verkar rekomendera referenskortet, så kör på det.

Det borde man väll kunna göra med vilket referenskort som helst ändå?

Jag vet inte vad Asus har bytt ut referens VRM mot, men med referens så vet man att man får bra och högkvalitéts komponenter som tål att överklockas. Fast ja, alla kort är ju olika.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0m0ney:

Ska du vattenkyla så bör du köpa ett 5970 AMD referens kort! Alltså med standardkylningen som ges ut av AMD.

Mvh Daniel

Ursäkta att man är lite dum men hur vet jag vilket det är?

Permalänk
Medlem

Ingen som kan svara?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd

Sjukt dyra :S

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Sjukt dyra :S

Det kostar att vara cool!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n0m0ney:

Jo det gör det

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Skrivet av n0m0ney:

Indeed sir...

Man hade tur att inet släppte kortet för 5500 riksdaler för några månader sedan

fin fint kort ifall spelen stödjer crossfire

Visa signatur

Asus Z690| Intel Core i9 12900k @ 5000mhz| 32gb Corsair Vengance @ 3600mhz| MSI RTX 3090 Gaming X Trio @ 1830mhz| Corsair H170i| Asus PG279Q| Eizo fg2421| Fractal Design Meshify 2 XL| Corsair HX 1200
Ljud: B&W MM1| SA Mantra 70| Hegel H80

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fifthy:

Ingen som kan svara?

Notera att inlägg av den här typen, sk bumpning, är emot reglerna. Den här gången låser jag inte din tråd, jag rekommenderar dock att läsa igenom reglerna igen så att vi slipper något liknande i framtiden.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.