Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Hur sorterar ni?

Hej jag har skaffat iMac 27" och har haft PC innan och jag kommer aldrig skaffa nåt annat än Mac. Jag undrar när jag innan jag skaffade den så la jag bara i filer som jag ville ha till macen lite håller om buller. Håller på att rensa på dem. Hur gör ni för att sortera filer i Mac och på era externa hårddiskar? På datorn så har man bara låtit iTunes fixa det men hur gör man med det andra?

Permalänk
Medlem

Det mesta sparar jag på min NAS. Annars kör jag mappar på skrivbordet enbart. Enklast att hålla reda på filerna då tycker jag. Säkerligen inte det mest optimala men det passar mig bra.

Permalänk
Medlem

Grupperar in i många mappar, efter ett tag blir det dock för många <,< svårt att hitta då.

Permalänk
Medlem

Det finns ju bra sortering i din hemmapp. Dokument, Bilder, Filmer, Musik, Hemsidor osv. Jag lade till en installationsmapp också så att jag har alla installationsfilerpå samma ställe. Mycket har jag dock kvar på min filserver.

Permalänk
Medlem

De enda mappar jag använder för sortering i OS X är Program, Dokument, Hämtade filer, Bilder m.m som är skapade från början.
Jag låter iTunes sortera min musik utan att jag är och rotar i det. Lightroom tar hand om mina bilder. Timemachine och Backblaze(Online)tar hand om backup.
Installationsfiler och dylikt raderar jag omedelbart från disken då jag inte finner någon anledning till att spara på dem, de finns alltid tillhand på nätet.
Jag har även en disk som en ytterligare backup bara till mina bilder som är det viktigaste jag har bland mina filer.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Skrivet av WalterEgo:

De enda mappar jag använder för sortering i OS X är Program, Dokument, Hämtade filer, Bilder m.m som är skapade från början.
Jag låter iTunes sortera min musik utan att jag är och rotar i det. Lightroom tar hand om mina bilder. Timemachine och Backblaze(Online)tar hand om backup.
Installationsfiler och dylikt raderar jag omedelbart från disken då jag inte finner någon anledning till att spara på dem, de finns alltid tillhand på nätet.
Jag har även en disk som en ytterligare backup bara till mina bilder som är det viktigaste jag har bland mina filer.

Nu har jag inte testat Lightroom men antar man kan sortera efter Album, Ansikter och plaster som i iPhoto? Tycker det känns konstigt på nåt sätt att sortera i mappar på hårddisk när man verkar inte göra det så mycket på datorn.

Permalänk
Medlem

Lightroom sorterar inte på samma sätt som iPhoto (som faktiskt om man väljer det slänger ihop alla bilder till en stor biblioteksfil). Lightroom är, hur ska man säga, mer verklighetsförankrat. Och med det menar jag att man får vad man ser. Flyttar du ett gäng bilder från en mapp till en annan i programmet så flyttas dessa på hårddisken också. iPhoto å andra sidan låter dina bilder ligga kvar. Även de du tagit bort från programmet ligger kvar i den faktiska mappen.

Permalänk
Medlem

Jag har skrivbordet helt tomt då jag läst att OS X ska ha en tendens att bli slött om man har mycket filer på skrivbordet.

Annars låter jag program som itunes hantera mina mp3 filer. Annars sparar jag alla mina dokument och filer i hemkatalogen där jag har separata mappar för respektive sak.

Det är bara webbserver mappen för utveckling av hemsidor som jag har i en www mapp på rooten av hårddisken. Detta är en vanesak från Linux och det är mitt enda undantag.

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Filmer ligger på externa för att användas med Plex, musik finns i Spotify, Program ligger i Applications, dokument i Documents, nedladdningar i Downloads, klar

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Det kanske är en windows vana men jag brukar sortera i mappar. Tycker känns konstigt att vissa grejer kan man sortera i program och andra kan man inte.

Permalänk

Vad finns det för mer program för att lagra filer? Tycker det är jobbigt att sortera i mappar. Håller nu på att rensa mina externa hårddiskar >.<

Permalänk
Medlem

Vill säga att jag är inte jätteförtjust över Finder. För filhanteringen använder jag Pathfinder istället: Path Finder 5 by Cocoatech

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Skrivet av datar:

Vill säga att jag är inte jätteförtjust över Finder. För filhanteringen använder jag Pathfinder istället: Path Finder 5 by Cocoatech

Själv så använder jag iTunes för det låtar som inte finns i Spotify och tycker det är skönt att inte behöva sortera eller så. Tycker själv att pathfinder är för bloatat för mig. Jag testar just nu TotalFinder som jag börjar tycka om.

Frågor till alla macanvändare: Hur sorterar ni tex era bakgrundsbilder? Ni använder väl inte iPhoto eller Lightroom för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysteryUser:

Själv så använder jag iTunes för det låtar som inte finns i Spotify och tycker det är skönt att inte behöva sortera eller så. Tycker själv att pathfinder är för bloatat för mig. Jag testar just nu TotalFinder som jag börjar tycka om.

Frågor till alla macanvändare: Hur sorterar ni tex era bakgrundsbilder? Ni använder väl inte iPhoto eller Lightroom för det?

Tycker också att PathFinder är för bloatat, framförallt så är det långsamt och gränssnittet har fördröjningar som är ganska irriterande. Totaltfinder ser ju ganska intressant ut, det ska jag ta en titt på.

Alla mina bakgrundsbilder ligger bara rakt i en stor katalog, ren kaos!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

Tycker också att PathFinder är för bloatat, framförallt så är det långsamt och gränssnittet har fördröjningar som är ganska irriterande. Totaltfinder ser ju ganska intressant ut, det ska jag ta en titt på.

Alla mina bakgrundsbilder ligger bara rakt i en stor katalog, ren kaos!

Totalfinder läggs ju till i vanliga findern från skillnad från Pathfinder. Jag gillar att ha tappfunktionen som TotalFinder har. Kul att du verkar få intresse för det programmet.

Jag tycker det känns konstigt att lägga in bakgrundsbilder i iPhoto eller Lightroom för dem är ju mer för såna foton man har tagit. Man vill ju helst undvika allt vad mappar och sortering heter tycker det är såå Windows att ha i mappar. Men man vill ändå ha ordning Men jag frågar dig för du verkar kunna och gilla OS X Hur gör du backup? Använder du TimeMachine med en extern och sen använder du en annan extern för att lagra annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysteryUser:

Totalfinder läggs ju till i vanliga findern från skillnad från Pathfinder. Jag gillar att ha tappfunktionen som TotalFinder har. Kul att du verkar få intresse för det programmet.

Jag tycker det känns konstigt att lägga in bakgrundsbilder i iPhoto eller Lightroom för dem är ju mer för såna foton man har tagit. Man vill ju helst undvika allt vad mappar och sortering heter tycker det är såå Windows att ha i mappar. Men man vill ändå ha ordning Men jag frågar dig för du verkar kunna och gilla OS X Hur gör du backup? Använder du TimeMachine med en extern och sen använder du en annan extern för att lagra annat?

Ja, det var det jag gillade med TotalFinder.. att det bara är en plugin. Har inte provat det än dock.

Mm.. jag har alla bakgrunder i en mapp för det spelar inte så stor roll om de är sorterade eller om någon försvinner osv.. man hittar alltid nytt.

Jag använder TimeMachine till en extern disk (WD Passport II FW800) och det fungerar toppen! Har även en WD Studio II 1TB (2x500) som jag använder för lagring. Denna kommer bli backup (spegling) när jag fått min nya iMac.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

Ja, det var det jag gillade med TotalFinder.. att det bara är en plugin. Har inte provat det än dock.

Mm.. jag har alla bakgrunder i en mapp för det spelar inte så stor roll om de är sorterade eller om någon försvinner osv.. man hittar alltid nytt.

Jag använder TimeMachine till en extern disk (WD Passport II FW800) och det fungerar toppen! Har även en WD Studio II 1TB (2x500) som jag använder för lagring. Denna kommer bli backup (spegling) när jag fått min nya iMac.

Okies jag har nu också bara en mapp kallad väggpapper och lägger in allt. Har inte direkt använt TimeMachine men det verkar bra. Det är bara att hårddisken blir låst till den , så man kan inte lägga över annat men det hade väl blivit så med andra backuplösningar med. Älskar iMac 27" så grym synd bara det verkar inte finnas lika mkt bakgrunder till den som är anpassad för den skärmen men det kommer Enda minuset är tycker jag nog att den har blank skärm hade valt matt om det hade gått, sagt hellre det än ingen iMac Hade gärna velat ha den nya versionen så man kan ha plats för en SSD + en stor hdd utan att ta bort drivern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysteryUser:

Okies jag har nu också bara en mapp kallad väggpapper och lägger in allt. Har inte direkt använt TimeMachine men det verkar bra. Det är bara att hårddisken blir låst till den , så man kan inte lägga över annat men det hade väl blivit så med andra backuplösningar med. Älskar iMac 27" så grym synd bara det verkar inte finnas lika mkt bakgrunder till den som är anpassad för den skärmen men det kommer Enda minuset är tycker jag nog att den har blank skärm hade valt matt om det hade gått, sagt hellre det än ingen iMac Hade gärna velat ha den nya versionen så man kan ha plats för en SSD + en stor hdd utan att ta bort drivern.

Du kan skapa två partitioner på disken som du ska använda för TimeMachine. Säg att du har en 1TB disk som du vill ta backup på och har en 2TB disk för TimeMachine. Då kan du partionera 2TB-disken så att det är 2st 1TB-partitioner och sen ställa in TimeMachine att bara använda en utav dem. Sen kan du använda den andra till annat.

Här har du lite schysta bakgrunder ("There are 508 desktop wallpapers listed below"):
InterfaceLIFT: 2560x1440 Wallpaper sorted by Date

Min kommande iMac kommer ha plats till en SSD så jag ska flytta över min från MBPn till iMacen.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

Du kan skapa två partitioner på disken som du ska använda för TimeMachine. Säg att du har en 1TB disk som du vill ta backup på och har en 2TB disk för TimeMachine. Då kan du partionera 2TB-disken så att det är 2st 1TB-partitioner och sen ställa in TimeMachine att bara använda en utav dem. Sen kan du använda den andra till annat.

Här har du lite schysta bakgrunder ("There are 508 desktop wallpapers listed below"):
InterfaceLIFT: 2560x1440 Wallpaper sorted by Date

Min kommande iMac kommer ha plats till en SSD så jag ska flytta över min från MBPn till iMacen.

Jao jag vet man kan göra så men jag har bara en 1tb och en 500gb båda externa. Tänker köpa en större med helst firewire inom en snar framtid.

Jag tänker nu i höst lägga undan lite pengar till en SSD. Jag verkar dock inte hitta en sån där så man kan ta bort cdläsarn mot extra plats till en hdd. Bara sett såna till bärbara datorer.

Permalänk
Medlem

Jag upplever inte PathFinder som segt. Tuffar på galant för mig! Sedan om man tycker det är överbloatat eller ej är ju en smaksak. Jag gillar alla möjligheter det erbjuder samt att man smidigt och enkelt får tillgång till terminalen.

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Varför skyr du Windows så mycket att du inte ens klarar av mappar? Om det är mappar som går smidigast, använd det. De finns av en anledning. Alla jobbar inte på samma sätt.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Varför skyr du Windows så mycket att du inte ens klarar av mappar? Om det är mappar som går smidigast, använd det. De finns av en anledning. Alla jobbar inte på samma sätt.

Själv så föredrar jag att program sorterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysteryUser:

Jag tänker nu i höst lägga undan lite pengar till en SSD. Jag verkar dock inte hitta en sån där så man kan ta bort cdläsarn mot extra plats till en hdd. Bara sett såna till bärbara datorer.

Om jag inte minns fel så är de samma sak.. det är samma typ utav cdläsare till iMacen som till laptops = samma hdd-bay passar.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Skrivet av WalterEgo:

De enda mappar jag använder för sortering i OS X är Program, Dokument, Hämtade filer, Bilder m.m som är skapade från början.
Jag låter iTunes sortera min musik utan att jag är och rotar i det. Lightroom tar hand om mina bilder. Timemachine och Backblaze(Online)tar hand om backup.
Installationsfiler och dylikt raderar jag omedelbart från disken då jag inte finner någon anledning till att spara på dem, de finns alltid tillhand på nätet.
Jag har även en disk som en ytterligare backup bara till mina bilder som är det viktigaste jag har bland mina filer.

Hur tycker du att Backblaze funkar? Hur mycket data har du liggandes hos dem? Är det sant att det bara kostar 5$ i månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Om jag inte minns fel så är de samma sak.. det är samma typ utav cdläsare till iMacen som till laptops = samma hdd-bay passar.

Vad grymt glad jag skulle vara om det var det. Jag känner själv jag har sån stor lust att offra min läsare mot extra utrymme och för en SSD. Det enda skulle vara men förlorar SD-läsaren men det är bara skaffa en USB läsare så får man stöd för andra minneskort. Hur blir det med garantin om man gör detta själv?