Vertex 2 vs Corsair Force!

Permalänk

Vertex 2 vs Corsair Force!

Tja,

Undrar vilket ni tycker är det bästa valet att köra på! (vill få ut så mycket prestanda så möjligt)

Att köra 4 st Corsair SSD Force Series 40GB 2.5" - Inet.se

eller 2 st OCZ Vertex 2 SSD 60GB 2.5" - Inet.se

Det blir ju ca 500 kr dyrare att köra 4 st force, blir då prestandan värd pengarna? Om det är någon som är vet på ett ungefär läs/skriv hastigheten med 2st vertex 2 samt med 4 st Corsair force, skriv gärna det också!

Mvh André

Permalänk

Köp en 120gb corsair-disk.

Permalänk
Medlem

Ska du ha masslagring på SSD då är det stora sekvensiella läs/skriv som gäller (raid0).

Nu vet inte jag din finasiella situation, men att köpa SSD för masslagring är inte billigt.

Det man oftast vill få ut av SSD är små läs/skrivningar till operativsystems-disk. Där gäller det att ha bra diskar (där Sandforce-diskarna är riktigt bra dock). Där hjälper det föga med raid:ade diskar (jag kör själv en raid0 på burken och det ger i praktiken mycket lite - bättre med en disk som är snabb på små läs/skriv).

mina $0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Ska du ha masslagring på SSD då är det stora sekvensiella läs/skriv som gäller (raid0).

Nu vet inte jag din finasiella situation, men att köpa SSD för masslagring är inte billigt.

Det man oftast vill få ut av SSD är små läs/skrivningar till operativsystems-disk. Där gäller det att ha bra diskar (där Sandforce-diskarna är riktigt bra dock). Där hjälper det föga med raid:ade diskar (jag kör själv en raid0 på burken och det ger i praktiken mycket lite - bättre med en disk som är snabb på små läs/skriv).

mina $0.02

Vet inte om ni missförstog mig lite där men jag ska absolut int ha ssd diskarna till masslagring xD, utan där har jag en vanlig sata 3.5:a det jag undrade var bara hur pass bättre prestanda i läs/skriv jag får melan 4 st force/ 2 st vertex 2 dvs hur mkt ökar skriv/läs hastighete då man kör 2/4?

Permalänk
Medlem

Det är det jag kommenterade.
Att raid0a flera diskar är bra om man vill ha prestanda på sekvensiella läs/skriv (dvs stora filer på lagring).
Vill du ha prestanda till systemdisk är det små slumpmässiga läs/skriv du vill ha. Då hjälper det inte att köra raid0 på en massa diskar. Visst, stora sekvensiella filer ökar prestandan (masslagring) men det är nog inte det du ska ha diskarna till (såvida du inte är en stekare med rosa skjorta och lidingö-pappas amex i fickan).

DVS, raid0 på en massa disk ökar prestandan - och ger viss epeen - men i praktiken ger det inget på systemdisken.

Visa signatur

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

En viktigare fråga; vad ska du ha din raid till?

SSD skalar hyfsat bra i raid, så du kommer få lite under 4x prestanda (om du anser prestanda är MB/s på stora filer)

dvs 4st corsair kommer ge mer MB/s i ditt benchmark program

Poängen som jag ser det med SSD är dock access tided som inte förbättras när du raidar.

Sedan det jag upplever med ssd är att system i dag är inte anpassade efter den enorma iops (upp mot 30k i sandforce fallet) men detta är nått jag tror kommer ändras.

Edit: det är samma chip i båda diskarna så de är likvärdiga (så när som på 5%)

Permalänk

Jag kommer väl mest använda datorn till spel och en del 3d rendering osv. det jag är ute efter i stora drag är bara att det ska gå så snabbt som möjligt när man laddar spel etc. "Tid är pengar"

Skrivet av varget:

En viktigare fråga; vad ska du ha din raid till?

SSD skalar hyfsat bra i raid, så du kommer få lite under 4x prestanda (om du anser prestanda är MB/s på stora filer)

dvs 4st corsair kommer ge mer MB/s i ditt benchmark program

Poängen som jag ser det med SSD är dock access tided som inte förbättras när du raidar.

Sedan det jag upplever med ssd är att system i dag är inte anpassade efter den enorma iops (upp mot 30k i sandforce fallet) men detta är nått jag tror kommer ändras.

Edit: det är samma chip i båda diskarna så de är likvärdiga (så när som på 5%)

Permalänk
Medlem

För spel hade jag haft en SSD singel för systemet (smidigast när winblows kajkar ur och måste ominstalleras) och spelen installerade på egen disk eller raid (kan inte så mycket där, men jag gissar på att vissa spel har stora filer?).

För rendering är det bättre du lägger pengarna på REJÄLT med RAM istället.

Visa signatur

Permalänk

Tack för svaret

Skrivet av Pappy:

För spel hade jag haft en SSD singel för systemet (smidigast när winblows kajkar ur och måste ominstalleras) och spelen installerade på egen disk eller raid (kan inte så mycket där, men jag gissar på att vissa spel har stora filer?).

För rendering är det bättre du lägger pengarna på REJÄLT med RAM istället.

Permalänk
Medlem

Sen så förlorar man ju TRIM vid raid?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"