Obegripligt problem, datorn dör ibland.

Permalänk

Obegripligt problem, datorn dör ibland.

Hej, är en relativt erfaren datoranvändare som byggt egna maskiner sedan windows 95 kom ut.
Har relativt nyligen sprungit in i problem jag bara inte fattar.

Helt plötsligt låser datorn och jag måste starta om den. Detta är inte helt ovanligt och är ofta förknippat med att jag lirar ett eller annat spel (Witcher eller Call of Priypat över Steam).

Bara det att när jag startar om datorn så händer följande.

Skärmen hamnar i standby och kommer aldrig ur,
fläktar o lampor tänds, hdd arbetar men inget pip vid start.

Jag stänger då av datorn genom att slå av brytaren på PSU, låter den stå i ett par veckor och vips, när jag startar den så funkar allt.
Tänkte att det kanske var för att cpun var klockad (en 4300 i 3GHz+) så jag köpte en E7500 och kör den i normal hastighet. Verkade funka till en början men sedan återvänder problemen.

Fattar ingenting. CPUn har helt ok temperaturvärden, grafikkortet verkar inte belastat alls, men ändå...

Känner ni igen detta?

Visa signatur

Willow:
E7500@2.93GHz / 4x1GB XMS2-6400 800MHz / GA-965P-DS3 (1.0) / Gigabyte HD5770 1GB
WD-Caviar Black 1TB / Audigy2 / Corsair 450W VX ATX / Win7 32bit / Samsung HS 2494

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har presic samma problem fast när ja lirar starcraft 2 så händer det.. fattar inte va ja ska göra.. Och kan tycka att jag själv är rätt så duktig på att bygga datorer

Permalänk

Hade liknande problem när jag tror mitt grafikkort var paj, ett gammalt geforce 8500gt och eftersom ditt är nytt så bör det ju inte vara problemet, även om de symptomen du beskriver låter väldigt likt. Testa om grafikkortet fungerar bra och länge i en annan burk för att utesluta det.

Permalänk
Avstängd

Kan det vara någon drivrutin till spelet/det som är installerat som spökar?:S Jag har gått över till Mac och (helt ärligt nu:)) så har glömt lite (läs: mycket:P) av win-världen men om du laddar ner Revo Uninstaller och tar bort varenda smula av spelet och sen testar att:

a) köra datorn utan spel (avinstallerat)
b) installera om spelet och ser om b1) drivrutinen kom med b2) ser om det funkar bättre över lag.

Lycka till!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Haft exakt samma symptom vid 3 tillfällen, och varje gång har det varit grafikkorten som gett upp efter ett par års tjänst.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem

Går skärmen in i energisparläge och går inte att få ut ur det?
Jag har exakt samma problem i alla 3D spel utom WoW.
Det jag fick göra för att få det att sluta var att underklocka grafikkortet med 25%.
Nu sedan dess har det bara hänt en gång

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem

jag tycker det låter som nätdelen, men det kan ju iof vara grafikkortet också..
Prova belasta grafik / nätdel / minne var för sig inne i windows med tex occt/furmark eller nått liknande så märker du om det är nått vajsing på nån av grejerna !

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rootboy:

Jag har presic samma problem fast när ja lirar starcraft 2 så händer det.. fattar inte va ja ska göra.. Och kan tycka att jag själv är rätt så duktig på att bygga datorer

Tjena!

Mitt SC2 hänger sig också, men kom på varför. (iaf på min data)
Har jag firefox eller andra program igång samtidigt så hänger sig datorn, stänger jag ner alla större program (utom msn etc) så funkar det perfekt, prova detta

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew