Identifiera bostad för ADSL utan fast tele

Permalänk
Medlem

Identifiera bostad för ADSL utan fast tele

Tja,

Har nyligen flyttat till ny lya och tvingats nergradera från fiber till ADSL. =(

Har beställt ADSL och IP telefoni från Universal Telekom, dvs ingen fast telefoni. Problemet är att de inte kan identifiera min bostad, då de behöver veta telefonnummret till en tidigare fast telelina. Utan den informationen kan de tydligen inte aktivera bredbandet.

Det numret jag fick tag på från tidigare boende kunde de inte hitta och nu är jag lite lost.

Går det att identifiera sin lina på något annat sätt? Är hyfsat påläst gällande bredband och teknik men ADSL är jag lite efter på. Jag vill ju inte ha fast telefoni; valde enbart VOIP då det blev lite billigare ADSL då.

Tacksam för er expertis!

/Chorce

Visa signatur

[Laptop] HP nc6220
[Speldator] Antec 900 | Gigabyte P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3,2GHz | Thermalright Ultra 120 Extreme | Corsair XMS2-6400 2x1GB CL4 | PNY Geforce 8800GTX @ 621/2052 | 2xSamsung SpinPoint 500GB | Corsair 520W

Permalänk

Det är Telia / Sonera som sitter inne med alla dessa uppgifter.
Ibland jävlas de... vilket hände mig efter att jag sagt upp Telia bredband i Frölunda.
Telia undvek att lägga ut mina uppgifter där konkurenter inhämtade sina uppgifter.
Endast Tele2 fick del av dem så jag fick lov att välja Tele2 före en billigare leverantör.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Hade samma problem själv när jag flytta in i en lya där tidigare hyresgäster inte haft telefon. Men det löste sig smidigt ändå. BBB som jag valde kunde se vilken telestation mitt bostadshus hörde till och på inkopplingsdagen kom en tekniker från relacom eller vad nu BBB har för teknikeravtal. Antagligen tog han bara en random ledig telelina från telestationen till mitt hyreshus och såg till att min tråd från telestationen gick till just min lägenhet i kopplingsskåpet i källaren. Behövde inte betala någon installationsavgift alls.
Jag valde BBB ADSL utan fast teleabonnemang med ip-telefoni.

Permalänk
Medlem

Dom kan skicka en gubbe som lyssnar av hur du är kopplad. Men det gör dom inte för det är dyrt.

Permalänk
Medlem

Väldigt konkurrenshämmande av Telia, får de verkligen hålla inne uppgifterna?

Har haft kontakt med kundtjänst igen, de ska försöka ta reda på informationen med hjälp av namnen på grannarna på min våning. Är inte särskilt hoppfull

Visa signatur

[Laptop] HP nc6220
[Speldator] Antec 900 | Gigabyte P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3,2GHz | Thermalright Ultra 120 Extreme | Corsair XMS2-6400 2x1GB CL4 | PNY Geforce 8800GTX @ 621/2052 | 2xSamsung SpinPoint 500GB | Corsair 520W

Permalänk
Medlem

Flytt via "helledning" alltså ingen fast telefon, brukar kunna vara lite knepigt för alla operatörer. Dock skall det gå att lösa utan tidigare telefonnummer och liknande.

Problemet som uppstår i dessa lägen är att adressen inte finns med i Skanova´s
register. Det skall dock inte vara några problem för operatören ifråga att kontakta Skanova och be dom uppdatera registret med ny information om en fastighet/lägenhet.

Enda problemet för Skanova är att tekniker dom skickar ut för inkoppling av Adsl via helledning oftast vill komma in i bostaden för att sätta någon typ av signalsändare på jacket för att kunna identifiera vilken ledning i skåpet som tillhör bostaden.

Som jag har uppfattat det hela...

Det andra problemet som nämns, När man flyttar till en adress där man får problem med inkoppling pga av tidigare boende, beror oftast på att den tidigare boendes operatör inte har gjort en fysisk urkoppling i stationen trots att personen i frågar har fått sitt abb flyttat eller uppsagt. Ingen rolig situation att hamna i om den tidigare boende är omöjlig att få tag på eller helt enkelt skiter i att kontakta operatören och be dom göra en urkoppling.

Rätta mig gärna om jag har fel :=)

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Verkade tyvärr inte gå att lösa. Antar att Universal inte vill betala kostnaden till Skanova för ovannämnda teknikerjobb.

Bytte istället ut VoIP mot fast telefoni, spelar mig ingen större roll då jag inte kommer använda telefonin. Var mest av principskäl och en struntsumma i prisskillnad. Once again, bureaucracy wins..

Visa signatur

[Laptop] HP nc6220

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Waxinator:

Ibland jävlas de... vilket hände mig efter att jag sagt upp Telia bredband i Frölunda.
Telia undvek att lägga ut mina uppgifter där konkurenter inhämtade sina uppgifter.
Endast Tele2 fick del av dem så jag fick lov att välja Tele2 före en billigare leverantör.

Låter fullständigt horribelt och olagligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chorce:

Verkade tyvärr inte gå att lösa. Antar att Universal inte vill betala kostnaden till Skanova för ovannämnda teknikerjobb.

Bytte istället ut VoIP mot fast telefoni, spelar mig ingen större roll då jag inte kommer använda telefonin. Var mest av principskäl och en struntsumma i prisskillnad. Once again, bureaucracy wins..

Gör så här. Så fort allt är inkopplat och klart och du har testat att det fungerar så avbeställer du telefonin (om du inte vill ha det).

Detta gjorde jag redan år 2001 när jag flyttade in i en lägenhet och inte ville ha telefoni. På den tiden så kunde ingen operatör erbjuda ADSL utan att man hade ett fast telefonnummer. JAg skaffade då först telefon, sedan ADSL och avbeställde sedan min telefoni. 2 år senare fungerade fortfarande mitt ADSL

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Om du ändå vill ha voip istället för PSTN (fast telefoni) så kan du alltid välja att göra en portering från telefonioperatören till ADSL-leverantören direkt inkoppling av allting är genomfört för att få det lägre priset.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Var har du fakta för dessa påstående?

Kan säga att det är taget helt ur luften, inte Telias fel att andra operatör har så knapp händiga system.

OnTopic:
Lösning till dig skulle kunna vara att beställa Fast telefoni först och sedan bredband på det för att sedan göra om Fast till IP-tele, om universal är villiga vill säga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nikwad:

Kan säga att det är taget helt ur luften, inte Telias fel att andra operatör har så knapp händiga system.

Är de händiga med knappar borde de ju klara av det galant eller hur?

Underbara särskrivningar, kunde inte låta bli.

Du menar att Waxinators påståenden är felaktiga? Jag vet inte, men är nyfiken. Har själv Telia för närvarande ute i ödemarken. Glad att de tillhandahåller ledningar hit.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Är de händiga med knappar borde de ju klara av det galant eller hur?

Underbara särskrivningar, kunde inte låta bli.

Du menar att Waxinators påståenden är felaktiga? Jag vet inte, men är nyfiken. Har själv Telia för närvarande ute i ödemarken. Glad att de tillhandahåller ledningar hit.:)

Kan vara så. Om en bostad ej har något abonnemang på sin telelina är det inte säkert att det finns någon färdig kopplingsväg hela vägen till jacket. En tekniker måste då ut (oavsett om det är tele2, telia etc. som beställer abonnemanget) och lösa detta.

Uppgifter om vilken kopplingsväg man kan välja rent fysiskt bistår Skanova, men man måste ha någon som ska göra det, vilket inte "skrivbordsoperatörerna" har/vill betala för.

Bekvämt när de skyller på / vill att Telia ska stå för notan.

Permalänk
Skrivet av nikwad:

...

Vad i hela friden vet du om detta ? Är du anställd i bolaget eller bara totalt urblåst ?
Detta är faktiska händelser som verifierats av berörda parter och inget påhittat.

Man kunde då söka efter stöd för olika uppkopplingshastigheter via Telias Internsttjänst
genom att ange telefonnummer och få fram avståndet till närmaste station.
Mina uppgifter fanns inte att tillgå.

Datum för (påtvingat) Tele2 abonnemang: 2006-10-18 KundNr: 100000035108

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Det är ett mycket vanligt problem om fast telefoni inte har funnits där innan, eller om senaste ägaren inte hade fast telefoni.
Om ADSL anslutning varit inkopplat där innan, går det alldeles utmärk att koppla in. Detta förutsätter att man vet förra ägarens Internet leverantör samt sk "FB-nummer". Vet man numret så kan operatör se på vilken tråd ADSL anslutning skall kopplas utan att tekniker behövs skickas ut.

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Telia får självklart också problem med att hitta rätt adress för inkoppling, och de går också i sin tur till skanova för att kolla den biten.
Betvivlar starkt att Telia håller inne med uppgifter eftersom de inte är nätägare, utan allt sådant går genom Skanova.