ArchLinux: wlan "startar" inte automatiskt vid boot

Permalänk
Medlem

ArchLinux: wlan "startar" inte automatiskt vid boot

Får ta och tacka för all hjälp.
Efter att ha installerat bl.a. gnome & wicd samt lite paket jag missat så funkar allt perfekt. Visade sig även att jag gjort fel i nätverksdelen av rc.conf som Hund här på sweclockers hjälpte mig lösa.

Tjenare!

Har precis dragit in ArchLinux för experiment på min laptop och lekt omkring litegranna och så. Är dock bara i text-stadiet än så länge (kommer fan inte ihåg vad det kallas ^^)
Hur som helst, efter boot och login så funkar inte wlanet. Dock om jag skriver i

# wpa_passphrase TP-LINK "lösenordet" > /etc/wpa_supplicant.conf

# wpa_supplicant -B -Dwext -i wlan0 -c /etc/wpa_supplicant.conf

följt av

# dhcpcd wlan0

så tar den emot ipadress av routern och allt är frid och fröjd.
Vad behöver jag göra för att få det att ske per automatik vid uppstart?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Ok, så du vill undvika GUI.. tja, då blir det till att skriva direkt i /ect/network/interfaces

Första raden (wpa_passphrase) borde du bara behöva göra en gång.

Du behöver nog bara något som

auto wlan0 iface wlan0 inet dhcp wireless-essid my_essid pre-up wpa_supplicant -Bw -Dwext -i wlan0 -c/etc/wpa_supplicant.conf post-down killall -q wpa_supplicant

i /etc/network/interfaces och sedan är det klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micket:

Ok, så du vill undvika GUI.. tja, då blir det till att skriva direkt i /ect/network/interfaces

Första raden (wpa_passphrase) borde du bara behöva göra en gång.

Du behöver nog bara något som

auto wlan0 iface wlan0 inet dhcp wireless-essid my_essid pre-up wpa_supplicant -Bw -Dwext -iwlan0 -c/etc/wpa_supplicant.conf post-down killall -q wpa_supplicant

i /etc/network/interfaces och sedan är det klart.

Nja, inte undvika. Jag har bara inte kommit dit än. Är fortfarande rätt färsk på linux skulle jag säga, men tänkte att om får göra sånt här så lär jag mig ju lite i alla fall.

Nu kom jag på något som jag inte gjort ännu! Hur gör jag för att skriva in det i interfaces? ^^ Är inne där för tillfället, men vettefanken hur man skapar en fil från kommandorad såhär, eller vad det ens skall vara för fil (.conf eller?).

Och just det "my_essid" skall det stå just det eller skall det stå TP-LINK eller liknande där?

Edit: Kom ihåg hur jag skapade fil, nu är bara frågan vad den skall heta och om jag behöver lägga in en rad någon annanstans för att köra filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leelooo:

Har precis dragit in ArchLinux för experiment på min laptop och lekt omkring litegranna och så.

Bra val av distro

Skrivet av Leelooo:

Nu kom jag på något som jag inte gjort ännu! Hur gör jag för att skriva in det i interfaces? ^^ Är inne där för tillfället, men vettefanken hur man skapar en fil från kommandorad såhär, eller vad det ens skall vara för fil (.conf eller?).

Det finns massa olika texteditorer for terminal. De vanligaste ar nog nano, vi, vim och emacs. Jag skulle nog rekommendera dig att anvanda nano eftersom den fungerar mest som en "normal" texteditor. Syntaxen ar samma pa de flesta editorer (ej emacs):

# <editor> <filename>

Sa for att andra filen kan du gora foljande (som root pga behorigheterna pa filen):

# nano /ect/network/interfaces

Edit: vill du veta mer om ett kommando testa:

man <x>

<x> --help

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Jo, nano har jag bekantat mig lite granna med i alla fall. Men skall filen heta något speciellt och skall jag hänvisa till den från någon annan configfil eller dylikt?

Permalänk
Medlem

Filen heter 'interfaces' och ligger i '/ect/network/'. Pa Windows hade det antagligen blivit filen 'c:\etc\network\interfaces' eller nat sant. Jag har dock inte koll pa just den filen, var ett tag sedan jag anvande Arch. Men jag vet hur man andrar i den

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem

Jaså? För den säger att interfaces är en mapp och jag har kunnat navigera in i den med hjälp av cd. Fast då är det igenom /etc/network.d/interfaces/

Men nu har jag i alla fall öppnat den i nano (# nano /etc/network.d/interfaces) och lagt in texten. Men skall "my_essid" vara just det eller skall det vara TP-LINK eller vad ska det vara? Dock när jag försöker spara vill den att jag skall namnge filen och då hamnar den i /etc/network.d/, så med andra ord ändras inte interfaces. :/

edit: Får väl tillägga att jag inte har någon mapp inom /etc/ som heter bara network, utan det jag har som börjar på net är "netconfig" och "network.d"

edit2: Hittade den här: WPA supplicant - ArchWiki
Tänkte prova detta och se om det kan göra något.
Update: Nix, inget där. :/

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera WICD (wicd - home) som skoter allt at dig. Har aven ett terminal-gui (utover det grafiska guit). En daemon som kors i bakgrunden, och sedan en klient som ansluter till daemonen. Riktigt smidigt.

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem

Okaj, tack! Skall ta mig en titt.

Edit: Det verkar inte som om jag får igång det. :/ Och än en gång nämns /etc/network/interfaces. Men jag har ju ingen network-mapp, eller? Oo

Hursomhelst, när jag försöker starta wicd genom wicd-client, wicd-client -n eller wicd-curses så får jag samma meddelande varje gång.

Traceback (most recent call last): File "/usr/share/wicd/curses/wicd-curses.py", line 52, in <module> from wicd import dbusmanager File "/usr/lib/python2.6/site-packages/wicd/dbusmanager.py", line 93, in <module> DBUS_MANAGER = DBusManager() File ""/usr/lib/python2.6/site-packages/wicd/dbusmanager.py", line 57, in __init__ self._bus = dbus.SystemBus() File ""/usr/lib/python2.6/site-packages/dbus/_dbus.py", line 202, in __new__ private=private) File "/usr/lib/python2.6/site-packages/dbus/_dbus.py", line 108, in __new__ bus = BusConnection.__new__(subclass, bus_type, mainloop=mainloop) File "/usr/lib/python2.6/site-packages/dbus/bus.py", line 125, in __new__ bus ? cls._new_for_bus(address_or_type, mainloop=mainloop) dbus.exceptions.DBusException: org.freedesktop.DBus.Error.FileNotFound: Failed to connect to socket /var/run/dbus/system_bus_socket: No such file or directory

Vad är det den klagar över? Fel i kodningen i några filer eller någon fil som saknas eller vad är det?
Ursäkta om det blir lite mycket för er. ^^

Permalänk
Medlem

Det jag gillar med Arch ar deras forum och wiki:
Wicd - ArchWiki

Det verkar som dbus daemonen inte ar igang. Folj guiden pa wikin sa hittar du bla:

# /etc/rc.d/dbus start

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem

Finns inte /etc/network/interfaces? uhm.. allt jag kan tänka mig är att ifupdown inte är installerat. Det låter lite konstigt för mig, men tydligen startar inte arch dbus automatiskt heller, så jag skall väl sluta anta sånt.

Permalänk
Medlem

dbus ska väl starta om man har hal i daemons i rc.conf vad jag vet. Testa "netcfg" det fungerade bra för mig.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

kolla på archwiki wireless setup och se om det funkar.

interfaces-delen har du i rc.conf

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm