Objektiva åsikter tack! [Iphone vs. Android]

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Jag tycker den sista posten, med länkarna, var otroligt intressant läsning. Har bara skummat igenom det än.

Överlag kan jag säga att jag visste om att ingen sitter på så mycket användar-data som Google, de registrerar oerhört mycket. Å andra sidan så brukar de oftast inte använda det på det mest utelämnande sättet, utan anonymisera, göra statistik etc. "Don't be evil". En del av det länkade materialet verkar vara skrivet innan iOs / iPhone4.

För min del så var det nyheterna i iPhone4 som fick "droppen att rinna över". Jag skulle kunna tänka mig att äga en 3Gs, men inte en 4.

Är man mån om sin integritet så är ju apples och googles telefoner det sämsta man kan ha!, utan tvekan.
Det beror ju hur man ser på saken. Dock tycker jag, att om apple kan ha nytta av att veta hur jag använder deras iphone så bjuder jag gärna på det.
Jag utgår att de kan då göra en bättre iphone5 eller en annan produkt som jag även kommer köpa.

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens läst alla inlägg i tråden här men tillför mitt tyckande iaf. Jag är en ägare till en HTC Legend (Android) och valde den pga priset då den var flera tusen kr billligare än en iphone. Dock är det så att jag känner flera med iPhone och ska jag vara helt ärlig så skulle jag hellre ha en iPhone. men är ändå jäkligt nöjd med min Android. Inget att klaga på.. känns bara som att iPhone är en mer genomtänkt telefon från hårdvara till mjukvara. Men man får även betala för det.

det var iaf min synpunkt på denna fråga.

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk

Andelen apps i Apples Appstore är ju fullständigt puckat som ett argument i alla fall. De som säger att Market översvämmas av skräp - tja, se bara på Appstore. Visserligen är nyheten bara ett par månader gammal, men det är fortfarande en mycket lik statistik:

"Över 100 000 applikationer finns tillgängliga för nedladdning i Iphone. Men det är bara 2 000 som faktiskt används.

Enligt statistik från bloggen Appfire.com är det bara de drygt 2 000 mest populära applikationerna i App Store som faktiskt används. Det innebär att 98 procent av alla de 100 000 tillgängliga Iphoneapplikationerna i princip inte används av någon alls.

Enligt statistiken är det 1,76 procent av alla Iphone användare som har installerat den 1 000:e mest populära applikationen. Vid den 2000:e applikationen når den siffran så nära noll att den redovisas som noll procent i Appfires statistik. Över 98 000 applikationer finns alltså till för i princip ingen."

Metro - Fiasko för 98 procent av alla Iphone-appar

Mest, betyder inte bäst, tänk på det. Samma sak gäller Market för Androidtelefonerna. Bara för att Apple har "kontrollerat" en (alla) app som någon har gjort, betyder det inte att det är bra skit. Det kan lika gärna vara dålig skit och det visar statistiken på också. ´Nuff said!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sean.wiklund:

Andelen apps i Apples Appstore är ju fullständigt puckat som ett argument i alla fall. De som säger att Market översvämmas av skräp - tja, se bara på Appstore. Visserligen är nyheten bara ett par månader gammal, men det är fortfarande en mycket lik statistik:

"Över 100 000 applikationer finns tillgängliga för nedladdning i Iphone. Men det är bara 2 000 som faktiskt används.

Enligt statistik från bloggen Appfire.com är det bara de drygt 2 000 mest populära applikationerna i App Store som faktiskt används. Det innebär att 98 procent av alla de 100 000 tillgängliga Iphoneapplikationerna i princip inte används av någon alls.

Enligt statistiken är det 1,76 procent av alla Iphone användare som har installerat den 1 000:e mest populära applikationen. Vid den 2000:e applikationen når den siffran så nära noll att den redovisas som noll procent i Appfires statistik. Över 98 000 applikationer finns alltså till för i princip ingen."

Metro - Fiasko för 98 procent av alla Iphone-appar

Mest, betyder inte bäst, tänk på det. Samma sak gäller Market för Androidtelefonerna. Bara för att Apple har "kontrollerat" en (alla) app som någon har gjort, betyder det inte att det är bra skit. Det kan lika gärna vara dålig skit och det visar statistiken på också. ´Nuff said!

Japp. Det där att ett fåtal av applikationerna faktikst laddas ner gäller för android market också, eller i alla fall för appbrain.
AppBrain: Kvalitet, inte kvantitet, är vad Android Market behöver | Swedroid

"Av alla de applikationer som finns tillgängliga på Android Market, så var bara 5 500 av dessa installerade på mer än 0.1% av telefonerna bland AppBrains användarskara. Av detta drar man den slutsatsen att inga av de resterande 64 500 applikationerna finns installerade på fler än 0,1% av alla Android-telefoner."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sean.wiklund:

Andelen apps i Apples Appstore är ju fullständigt puckat som ett argument i alla fall. De som säger att Market översvämmas av skräp - tja, se bara på Appstore. Visserligen är nyheten bara ett par månader gammal, men det är fortfarande en mycket lik statistik:

"Över 100 000 applikationer finns tillgängliga för nedladdning i Iphone. Men det är bara 2 000 som faktiskt används.

Enligt statistik från bloggen Appfire.com är det bara de drygt 2 000 mest populära applikationerna i App Store som faktiskt används. Det innebär att 98 procent av alla de 100 000 tillgängliga Iphoneapplikationerna i princip inte används av någon alls.

Enligt statistiken är det 1,76 procent av alla Iphone användare som har installerat den 1 000:e mest populära applikationen. Vid den 2000:e applikationen når den siffran så nära noll att den redovisas som noll procent i Appfires statistik. Över 98 000 applikationer finns alltså till för i princip ingen."

Metro - Fiasko för 98 procent av alla Iphone-appar

Mest, betyder inte bäst, tänk på det. Samma sak gäller Market för Androidtelefonerna. Bara för att Apple har "kontrollerat" en (alla) app som någon har gjort, betyder det inte att det är bra skit. Det kan lika gärna vara dålig skit och det visar statistiken på också. ´Nuff said!

min personliga upplevelse är ju ändå att just de programmen som jag letar efter, är bättre på appstore än på android market. men det är ju högst ovetenskapligt o min högst personliga åsikt. sen vad det beror på låter jag vara osagt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av sean.wiklund:

Andelen apps i Apples Appstore är ju fullständigt puckat som ett argument i alla fall. De som säger att Market översvämmas av skräp - tja, se bara på Appstore. Visserligen är nyheten bara ett par månader gammal, men det är fortfarande en mycket lik statistik:

"Över 100 000 applikationer finns tillgängliga för nedladdning i Iphone. Men det är bara 2 000 som faktiskt används.

Enligt statistik från bloggen Appfire.com är det bara de drygt 2 000 mest populära applikationerna i App Store som faktiskt används. Det innebär att 98 procent av alla de 100 000 tillgängliga Iphoneapplikationerna i princip inte används av någon alls.

Enligt statistiken är det 1,76 procent av alla Iphone användare som har installerat den 1 000:e mest populära applikationen. Vid den 2000:e applikationen når den siffran så nära noll att den redovisas som noll procent i Appfires statistik. Över 98 000 applikationer finns alltså till för i princip ingen."

Metro - Fiasko för 98 procent av alla Iphone-appar

Mest, betyder inte bäst, tänk på det. Samma sak gäller Market för Androidtelefonerna. Bara för att Apple har "kontrollerat" en (alla) app som någon har gjort, betyder det inte att det är bra skit. Det kan lika gärna vara dålig skit och det visar statistiken på också. ´Nuff said!

Fast jag håller med en av de kommentarerna som lagts på artikeln du länkade till. Som han säger "Res i stockholm" är en app som jag som stockholmare använder väldigt flitigt men för alla andra är den i princip meningslös och sannolikt ligger den inte med bland de 2000 mest nerladdade apparna. Finns många liknande exempel av appar som används mycket, dock väldigt lokalt. Så bara för att appen har en relativt liten användarskara gör det inte till någon skitapp.

Skrivet av jens:

min personliga upplevelse är ju ändå att just de programmen som jag letar efter, är bättre på appstore än på android market. men det är ju högst ovetenskapligt o min högst personliga åsikt. sen vad det beror på låter jag vara osagt.

Jag gissar på att en anledning kan vara att iPhone användare till mycket större utsträckning betalar för sina appar enligt de senaste undersökningar jag sett.

Det är såklart enklare att för företag att motivera utvecklandet av applikationer om de vet att det finns ett enkelt sätt att nå ut till användarna och att man kan få betalt för allt jobb man lägger ner.

Tycker det är väldigt märkligt att inte google satsar mer på att få upp betalmarket för fler länder.

Permalänk
Skrivet av jens:

min personliga upplevelse är ju ändå att just de programmen som jag letar efter, är bättre på appstore än på android market. men det är ju högst ovetenskapligt o min högst personliga åsikt. sen vad det beror på låter jag vara osagt.

Jo, det är ju subjektivt. Det var däremot inte därför jag postade länken. Jag ville påvisa att bara för att det finns femtiosjuttonbiljoner apps, så innebär det inte att det är bra, eller någon slags kvalitet. Det är därför heller inte ett "argument" för att välja en iPhone framför en Android - om du förstår hur jag menar. Det är som att gå till Hornbach och säga att man behöver en viss typ av skruv, och så försöker försäljaren berätta att de minsann har 2000 typer av skruv i sitt lager. Jaha? So what. Jättebra, men jag behöver en typ av skruv, till mitt skåp hemma.

Permalänk
Medlem

Ligger just nu i valet mellan iPhone 4 och Galaxy S.

Men är rikigt kluven, lutar just nu åt Galaxy S. Så en liten bump nu på denna så att fler kommer med kritik.

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!

Permalänk
Medlem

Jag valde mellan dom oxå och har haft min Galaxy S en vecka nu..
Jag är mycket nöjd med mitt val, Det finns så mycket man kan göra med Android och öppenheten är så skön (hade en iphone 3gs innan) ..
Jag har inga av dom "problem" jag läst om på många sidor när det gäller Galaxyn..
Jag laddar min telefon varje natt men har ca 50 % kvar av batteriet när jag sätter i laddaren efter en del surf o samtal och allmänt pill varje dag.. Inget "lagg" eller några andra problem..Den funkar hur bra som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wannebe:

Jag valde mellan dom oxå och har haft min Galaxy S en vecka nu..
Jag är mycket nöjd med mitt val, Det finns så mycket man kan göra med Android och öppenheten är så skön (hade en iphone 3gs innan) ..
Jag har inga av dom "problem" jag läst om på många sidor när det gäller Galaxyn..
Jag laddar min telefon varje natt men har ca 50 % kvar av batteriet när jag sätter i laddaren efter en del surf o samtal och allmänt pill varje dag.. Inget "lagg" eller några andra problem..Den funkar hur bra som helst

om jag fattat det rätt så är det en ny bättre firmware som börjat dyka upp i nyare galaxys, fixar inte allt men en del...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

jo och med Froyo som ska komma i september så tror jag galaxyn blir en fullgod konkurrent till iphone 4..

Det absolut bästa med den är ju helt klart friheten man har att göra som man vill.. sån skillnad mot appel