Fingrar på Köpknappen - Speladator för max 12k inkl allt!

Permalänk
Medlem

Fingrar på Köpknappen - Speladator för max 12k inkl allt!

Tjena Sweclockare!

Jag har faktiskt gjort två trådar om en speldator de senaste två åren, men då har det bara varit spekulationer! Nu sitter jag och fingrar på köplnappen på följande system! --->

"Nytt system" där komponenter finns i lager:

Tangentbordet, musen, musmattan, OS:et, ihopbyggnad är spikade! Jag ska endast headset som ljudsystem och om någon har ett tips på ett sådant på <500 kr är del välkommet!
Som sagt max 12k, nu är redan systemet i dyraste laget!

Tacksam för svar!

Permalänk

Tja Limey!

Vet att du skrev headset under 500 men om du inte ska köpa några högtalare rekommenderar jag att du lägger till lite och skaffar dig lite mer kvalité. Speciellt om du pratar mycket på t.e.x Ventrilo så har detta headset en grym mic! Clas Ohlson - Creative Arena Gaming HS1100, headset

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Nejmen ah! Extremt chill =).

Permalänk

Kylpasta är bland det onödigaste jag vet...

Permalänk

Såg nu att du hade en AMDprocessor...Varför? Så mycket mer för pengarna i en Intel. Många säger tvärtom men det stämmer vekrligen inte. En schysst Intelprocessor kommer tjäna dig väl i under en väldigt lång tid. Mycket större risk att du får krångel med en skräpig AMD.

Permalänk
Medlem

Får väl också skriva lite då ;D

* Moderkortet finns inte i lager. https://www.inet.se/artikel/1901792/asus-m4a785td-v-evo-u3s6 istället.
* Det finns mer prisvärda alternativ när det gäller hårddiskar. https://www.inet.se/recensioner/4303036/500gb-western-digital... till exempel.
* Internminnen finns det också mer prisvärda alternativ utav, eftersom du inte ska överklocka så behövs nog inte mer än dessa: https://www.inet.se/artikel/5315032/corsair-4gb-2x2gb-value-s....
* Kylpasta - ditt beslut, men jag tycker inte du behöver det speciellt eftersom du bestämt ska ha processorkylare.
* Processorkylaren finns inte heller i lager. https://www.inet.se/recensioner/5321388/noctua-nh-u12p-se2 är en större och därmed tystare variant, och finns i lager.
* Chassit finns inte heller i lager. https://www.inet.se/artikel/6900656/fractal-design-define-r2-... + minst en till fläkt: https://www.inet.se/recensioner/5321443/scythe-120mm-gentle-t... eller en https://www.inet.se/artikel/6900680/fractal-design-define-r3-... helt enkelt.
* Gå upp i 550w på nätagget. https://www.inet.se/artikel/6900305/fractal-design-tesla-550w...

Lite tips bara

//Aron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix teh Fixer:

Såg nu att du hade en AMDprocessor...Varför? Så mycket mer för pengarna i en Intel. Många säger tvärtom men det stämmer vekrligen inte. En schysst Intelprocessor kommer tjäna dig väl i under en väldigt lång tid. Mycket större risk att du får krångel med en skräpig AMD.

I just den här prisklassen är AMDs 955 bättre än en i5 650.

Krångel är personligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix teh Fixer:

Såg nu att du hade en AMDprocessor...Varför? Så mycket mer för pengarna i en Intel. Många säger tvärtom men det stämmer vekrligen inte. En schysst Intelprocessor kommer tjäna dig väl i under en väldigt lång tid. Mycket större risk att du får krångel med en skräpig AMD.

Okej.....? har haft amd i cirka 10år och de har ALDRIG krånglat.

Visa signatur

Define R3 | 2500k @ 3,3GHz | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Asus GTX 560Ti | 8GB CL9 1333hz XMS3 | Antec 550W

Permalänk
Skrivet av YPro:

Får väl också skriva lite då ;D

* Moderkortet finns inte i lager. https://www.inet.se/artikel/1901792/asus-m4a785td-v-evo-u3s6 istället.
* Det finns mer prisvärda alternativ när det gäller hårddiskar. https://www.inet.se/recensioner/4303036/500gb-western-digital... till exempel.
* Internminnen finns det också mer prisvärda alternativ utav, eftersom du inte ska överklocka så behövs nog inte mer än dessa: https://www.inet.se/artikel/5315032/corsair-4gb-2x2gb-value-s....
* Kylpasta - ditt beslut, men jag tycker inte du behöver det speciellt eftersom du bestämt ska ha processorkylare.
* Processorkylaren finns inte heller i lager. https://www.inet.se/recensioner/5321388/noctua-nh-u12p-se2 är en större och därmed tystare variant, och finns i lager.
* Chassit finns inte heller i lager. https://www.inet.se/artikel/6900656/fractal-design-define-r2-... + minst en till fläkt: https://www.inet.se/recensioner/5321443/scythe-120mm-gentle-t... eller en https://www.inet.se/artikel/6900680/fractal-design-define-r3-... helt enkelt.
* Gå upp i 550w på nätagget. https://www.inet.se/artikel/6900305/fractal-design-tesla-550w...

Lite tips bara

//Aron.

Moderkortet har förra generationens Chipset. Varför skulle man vilja köpa något nytt som redan är gammalt?

Prisvärt är fel ord när du snackar om WD Blue. Skulle aldrig använda en sådan som systemdisk.

Använd 1333mhz minnen om du vill men det skiljer bara typ 150kr eller något, klart bättre val att ta dom dyrare.

Kylpasta är helt klart värt 59kr för en tystare dator iom. att fläktarna kan köras på lägre varvtal

Är väldigt osäker på om NHU12p'n passar i sileot, därför jag valde U9an åt honom.

Chassit kommer i lager om 2dagar, jorden går under!

Varför gå upp 50w? Du snackar om prisvärda saker och så länkar du ett mycket dyrare nätagg.
Integrat är redan tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuzzmeister:

Moderkortet har förra generationens Chipset. Varför skulle man vilja köpa något nytt som redan är gammalt?

Prisvärt är fel ord när du snackar om WD Blue. Skulle aldrig använda en sådan som systemdisk.

Använd 1333mhz minnen om du vill men det skiljer bara typ 150kr eller något, klart bättre val att ta dom dyrare.

Kylpasta är helt klart värt 59kr för en tystare dator iom. att fläktarna kan köras på lägre varvtal

Är väldigt osäker på om NHU12p'n passar i sileot, därför jag valde U9an åt honom.

Chassit kommer i lager om 2dagar, jorden går under!

Varför gå upp 50w? Du snackar om prisvärda saker och så länkar du ett mycket dyrare nätagg.
Integrat är redan tyst.

Öhum. På dåligt humör idag? Prio 1 är ju att allt ska vara i lager.

*Det moderkortet jag länkade till var en av de 2 enda ATX-korten som har usb3 och är i lager. Hellre usb3 än ett snäppet nyare chipset. Det andra är ett Gigabyte-kort för en hundring mer. Gigabyte GA-790XT-USB3ATX, AM3 - Inet.se

*Prisvärd är exakt vad jag beskriver den som, den enda 500gb-hårddisken som är billigare och i lager är en Seagate Barracuda, och en Caviar Blue är tystare för 22 kr mer.

*Att minnena kostar mer betyder inte att de är bättre. Om man inte ska överklocka så ser man inga praktiska skillnader.

*En processorfläkt med 2 st 120mm-fläktar plus ett välkylt chassi behöver inte låta mycket. Några enstaka grader ändrar inte på det.

*Rent teoretiskt så får den större kylaren plats, chassit är 200mm brett och kylaren är 158mm över moderkortet.

*Chassi är ju självklart en smaksak. Och Sileon har ju en väldigt fin och vällysande stor lampa på framsidan också.

*Nätagg är ju nånting man tänker på som framtidssäkert. Ju mindre belastning, desto mindre låter den och desto längre räcker den.

//Aron.

Permalänk
Skrivet av Smygaren:

Okej.....? har haft amd i cirka 10år och de har ALDRIG krånglat.

Nej, det behöver man inte ha haft men risken för att AMD krånglar är så mycket större. Intel krånglar ALDRIG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix teh Fixer:

Nej, det behöver man inte ha haft men risken för att AMD krånglar är så mycket större. Intel krånglar ALDRIG.

Källa?

Permalänk
Skrivet av Fuzzmeister:

Moderkortet har förra generationens Chipset. Varför skulle man vilja köpa något nytt som redan är gammalt?

Prisvärt är fel ord när du snackar om WD Blue. Skulle aldrig använda en sådan som systemdisk.

Använd 1333mhz minnen om du vill men det skiljer bara typ 150kr eller något, klart bättre val att ta dom dyrare.

Kylpasta är helt klart värt 59kr för en tystare dator iom. att fläktarna kan köras på lägre varvtal

Är väldigt osäker på om NHU12p'n passar i sileot, därför jag valde U9an åt honom.

Chassit kommer i lager om 2dagar, jorden går under!

Varför gå upp 50w? Du snackar om prisvärda saker och så länkar du ett mycket dyrare nätagg.
Integrat är redan tyst.

Som Aron sa så gör kylpasta ingen som helst skillnad. Tror alla här inne vet att jag är mest kunnig inom området.

Permalänk
Skrivet av YPro:

Min erfarenhet som datortekniker i över 12 år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix teh Fixer:

Nej, det behöver man inte ha haft men risken för att AMD krånglar är så mycket större. Intel krånglar ALDRIG.

Egna erfarenheter?
Datatekniker brukar ingå i intels Fanklubb

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av YPro:

Öhum. På dåligt humör idag? Prio 1 är ju att allt ska vara i lager.

*Det moderkortet jag länkade till var en av de 2 enda ATX-korten som har usb3 och är i lager. Hellre usb3 än ett snäppet nyare chipset. Det andra är ett Gigabyte-kort för en hundring mer. Gigabyte GA-790XT-USB3ATX, AM3 - Inet.se

*Prisvärd är exakt vad jag beskriver den som, den enda 500gb-hårddisken som är billigare och i lager är en Seagate Barracuda, och en Caviar Blue är tystare för 22 kr mer.

*Att minnena kostar mer betyder inte att de är bättre. Om man inte ska överklocka så ser man inga praktiska skillnader.

*En processorfläkt med 2 st 120mm-fläktar plus ett välkylt chassi behöver inte låta mycket. Några enstaka grader ändrar inte på det.

*Rent teoretiskt så får den större kylaren plats, chassit är 200mm brett och kylaren är 158mm över moderkortet.

*Chassi är ju självklart en smaksak. Och Sileon har ju en väldigt fin och vällysande stor lampa på framsidan också.

*Nätagg är ju nånting man tänker på som framtidssäkert. Ju mindre belastning, desto mindre låter den och desto längre räcker den.

//Aron.

Hellre vänta på ett moderkort alt. köpa från en annan butik istället för att köpa ett som man sedan inte blir nöjd med. En dator är något man har i flera år...?

Förstår du inte vad jag menar? Varför ska man köpa en blue som systemdisk? Inte en chans att den är tystare, min black 500gb är knäpptyst.

Nej men att dom är snabbare betyder att de är bättre. Nej men det skiljer antagligen några procent, vilket lätt är värt den lilla skillnaden i priset.

Klart att datorn blir tystare om man använder bättre kylpasta. Processorn blir kallare utan att fläktarna behöver jobba lika hårt.

Får den säkert. Men det är ganska skönt att veta att den verkligen får plats, samt U9Bn är fortfarande tystare och billigare.

*Nätagg är ju nånting man tänker på som framtidssäkert. Ju mindre belastning, desto mindre låter den och desto längre räcker den.

En skillnad på 50w lär inte märkas på ljudnivån. Speciellt inte med detta system eftersom det är hyfsat energisnålt.

//////////////////////////////////FUzzmeister

Permalänk

Limey, Har du tänkt över mina råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix teh Fixer:

Min erfarenhet som datortekniker i över 12 år...

Så du vet säkert att AMDs Deneb-serie är av sämre kvalité än Clarkdale? AMD är ett storföretag nu, och har kommit ikapp Intel prestandamässigt.

Permalänk
Skrivet av YPro:

Så du vet säkert att AMDs Deneb-serie är av sämre kvalité än Clarkdale? AMD är ett storföretag nu, och har kommit ikapp Intel prestandamässigt.

AMD har inte kommit ifatt Intel på något sätt enligt mig. AMD är dock bra mycket mer prestanda per krona jämfört med Intel där deras billigaste 4kärniga ligger på 2800kr jämfört med AMDs 950kr. Perfekt för vanliga svenssons med andra ord.

Permalänk
Skrivet av YPro:

Så du vet säkert att AMDs Deneb-serie är av sämre kvalité än Clarkdale? AMD är ett storföretag nu, och har kommit ikapp Intel prestandamässigt.

Då är jag intresserad av vad dina erfarenheter och kunskaper kommer ifrån? Du är antagligen någon 16åring som sitter och läser saker hit och dit och inte har någon egentlig erfarenhet. Det gör mig ganska irriterad. Jag ser till att alltid hålla mig uppdaterad inom framför allt processorvärlden då hela mitt jobb och även fritidsintressen är baserade kring det. Intel spöar AMD med hästlängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limey:

Tjena Sweclockare!

Jag har faktiskt gjort två trådar om en speldator de senaste två åren, men då har det bara varit spekulationer! Nu sitter jag och fingrar på köplnappen på följande system! --->

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/-2010%20datorsystem.jpg

Tangentbordet, musen, musmattan, OS:et, ihopbyggnad är spikade! Jag ska endast headset som ljudsystem och om någon har ett tips på ett sådant på <500 kr är del välkommet!
Som sagt max 12k, nu är redan systemet i dyraste laget!

Tacksam för svar!

Grabben har detta han är helnöjd sen ett par år tillbaks.
Creative HS-980 Fatal1ty MKII - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Headsets

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Intel och AMD kan inte spöa varandra. Det beror på vilket scenario vi talar om.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix teh Fixer:

Kylpasta är bland det onödigaste jag vet...

Varför?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Asså skärp er, båda företagen är bra så det räcker, intels dyrare kort är bättre medans amds billiga är bättre.

Visa signatur

Define R3 | 2500k @ 3,3GHz | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Asus GTX 560Ti | 8GB CL9 1333hz XMS3 | Antec 550W

Permalänk
Medlem

Felix teh Fixer som startar krig. Intel spöar AMD si och så.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuzzmeister:

Hellre vänta på ett moderkort alt. köpa från en annan butik istället för att köpa ett som man sedan inte blir nöjd med. En dator är något man har i flera år...?

Förstår du inte vad jag menar? Varför ska man köpa en blue som systemdisk? Inte en chans att den är tystare, min black 500gb är knäpptyst.

Nej men att dom är snabbare betyder att de är bättre. Nej men det skiljer antagligen några procent, vilket lätt är värt den lilla skillnaden i priset.

Klart att datorn blir tystare om man använder bättre kylpasta. Processorn blir kallare utan att fläktarna behöver jobba lika hårt.

Får den säkert. Men det är ganska skönt att veta att den verkligen får plats, samt U9Bn är fortfarande tystare och billigare.

*Nätagg är ju nånting man tänker på som framtidssäkert. Ju mindre belastning, desto mindre låter den och desto längre räcker den.

En skillnad på 50w lär inte märkas på ljudnivån. Speciellt inte med detta system eftersom det är hyfsat energisnålt.

//////////////////////////////////FUzzmeister

*Eftersom datorn ska byggas av Inet, kvarstår bara ett alternativ enligt dig. På vilket sätt kommer man att se skillnaden mellan 880G och 795G? 0,1 fps i spel? 10 dagars kortare livstid?

*Jag säger att den är tystare än en Seagate som kostar 22kr mindre, inte att den är varken tystare eller bättre än en Black för över 100kr mer. Fast jag tycker inte skillnaden i ljudvolym mellan en Blue och en Black är mätbar.

*Några procent i vad?

*Eftersom det följer med duglig kylpasta med Noctua-kylaren skulle skillnaden bli några enstaka grader.

*Och fulare. Tystare kan jag inte säga, finns nog med tester. Billigare än R3, dyrare än R2 (dock med 1 fläkt mer).

*Ett 500w-nätagg räcker, det vet jag. Om det är värt att gå upp till 550, det vet bara karma (eller gud, vilket du än föredrar).

Vi får fortsätta diskussionen imorgon, om du så vill. God natt.

//Aron.

EDIT: Och alla andra som möjligen vill ha en hetsig diskussion. Hoppas ni är kvar imorgon.

Permalänk
Medlem

Felix, jo headsetet vet jag egentligen inget om. Jag bryr mig inte så mycket om själva ljudkvalitén, nu har jag ett Logitec Clear Chat Pro USB (använder det till SKype+Gaming) och är nöjd med det. Dock vill jag ha ett ännu lite bättre om jag ska skippa högtalarsystem. Vad gäller AMD vs Intel säger jag såhär: Alla prestandaskillnader är överdrivna! Jag har på min nuvaranda gamingdator AMD (jag är 17, mina föräldrar är skillda och jag ska införskaffa en dator till min mor ) och den laddar alla spel långt före min kusins Intel i5 650. Min är 2.83 quadcor men är inte helt säker på modell.

Att tilläggas gällande headset är att jag har ett "stort" huvud (one-size-fits-all gäller aldrig mig ), och jag är främst ute efter komfort!

Permalänk
Skrivet av Limey:

Felix, jo headsetet vet jag egentligen inget om. Jag bryr mig inte så mycket om själva ljudkvalitén, nu har jag ett Logitec Clear Chat Pro USB (använder det till SKype+Gaming) och är nöjd med det. Dock vill jag ha ett ännu lite bättre om jag ska skippa högtalarsystem. Vad gäller AMD vs Intel säger jag såhär: Alla prestandaskillnader är överdrivna! Jag har på min nuvaranda gamingdator AMD (jag är 17, mina föräldrar är skillda och jag ska införskaffa en dator till min mor ) och den laddar alla spel långt före min kusins Intel i5 650. Min är 2.83 quadcor men är inte helt säker på modell.

Att tilläggas gällande headset är att jag har ett "stort" huvud (one-size-fits-all gäller aldrig mig ), och jag är främst ute efter komfort!

Att jämföra Intel med AMD är ungefär som att tänka sig en häst med backslick om du fattar vad jag menar?

Permalänk

Dessutom snackar jag om och jämför 4-kärniga processorer.

Permalänk

shit vad det flameades här

det enda jag kan klanka ned på från ts startpaket är att han borde bygga datorn själv. om du inte ska klocka kan du spara några kronor på att gå ned till 945 och 1333mhz minnen, men om du nu har en hyfsat saftig kylare så kan det vara lika bra att vara redo på att klocka. att kolla upp huruvida nhu12-p passar kan vara intresant, då den är lite saftigare än sin mindre kopia.