FSP först till 80 Plus Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

Spelat mycket Runescape?

Och absolut bästa ska heta 80+ Dragon

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

vad sägs om att göra dem passiva? då de inte borde ge så mycket värme? eller hybrid = med en fläkt som startar om den blir för varm=) en liten fläkt för att spara plats, så kan man bygga en tyst dator=) inte för att jag hör mitt nätagg..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zlim_zune:

vad sägs om att göra dem passiva? då de inte borde ge så mycket värme? eller hybrid = med en fläkt som startar om den blir för varm=) en liten fläkt för att spara plats, så kan man bygga en tyst dator=) inte för att jag hör mitt nätagg..

Finns redan passiva:
Seasonic X-400 Fanless PSU | silentpcreview.com

I många fall så är det dock bättre med någon sorts låghastighetsfläkt eftersom man blir av med övrig värme i lådan...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Varför skall mänskligheten alltid göra saker så komplicerade? Istället för fem kategorier (Plus, Plus Bronze, Plus Silver, Plus Gold, Plus Platinum) med knappt några skillnader och man kliar sig i skallen över vart gränsvärdena ligger så varför inte ha tre kategorier?

80 Plus, 85 Plus, 90 Plus (95 Plus för framtiden?). Enkelt och alla förstår på direkten vart gränsvärdena ligger.

Mänskligheten utvecklar så det blir invecklat.

Permalänk

Kanske blir ett sånt till HTPC'n...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffy:

Varför skall mänskligheten alltid göra saker så komplicerade? Istället för fem kategorier (Plus, Plus Bronze, Plus Silver, Plus Gold, Plus Platinum) med knappt några skillnader och man kliar sig i skallen över vart gränsvärdena ligger så varför inte ha tre kategorier?

80 Plus, 85 Plus, 90 Plus (95 Plus för framtiden?). Enkelt och alla förstår på direkten vart gränsvärdena ligger.

Mänskligheten utvecklar så det blir invecklat.

Anledningen är antagligen för att sälja bättre. "Plus Platinum" låter ju mycket "mäktigare" i en vanlig tomtes öra.

Ditt förslag är helt klart bättre, ingen tvekan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande lite imponerad av Antec's CP-850 nätdel. Den levererar 850watt men ligger under 15db tills belastningen stiger upp mot 400watt.

Och De bästa är ju att de kostar typ samma som Corsair TX 750 watt. Så man får ett 100 watt mer och ett betydligt tystare agg som dessutom är modulärt när man köper Antec CP-850.

Enda nackdelen är att man antingen måste ha ett antec chassi som är förberett för CPX form factor eller så får man modda.

Och hur många här på swec skulle inte va kapabla att modda in ett Antec CP-850 i sitt chassi om de nu ville? är ju inte direkt svårt.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Trodde att någon annan skulle vara först men nu kanske de hänger på istället.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det heter 80+ är för att det är en organisation som sköter certifieringen och dom heter just 80plus jämför med TCO märkningen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

FSP gör bra grejer, men ack så fula!

Haft min bluestorm 500 i över fyra år nu på tre datorer

FSP Blue Storm 500w » Reviews - XSReviews.co.uk - Trusted Hardware Reviews

Aldrig haft några fel med den och tycker den ser mer än hyffsat ut.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

Har haft mitt i 3 år, reklamerat den 1a en gång och nu i somras dog den 2a... Lagom till att garantin gick ut... Inte mer FPS för min del iaf.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag trodde nästan att de skulle bli först. Men jag tycker att det mesta över 80+ är bra. även om inte FD's integra är 80+ certade så duger de ju ändå eftersom de sparar:)

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

vad är poängen med en sånt nätag? är det gjord för att överklocka eller? det känns som att snart kan man köpa en elkabel som klarar av si och så

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Skrivet av zlim_zune:

vad sägs om att göra dem passiva? då de inte borde ge så mycket värme? eller hybrid = med en fläkt som startar om den blir för varm=) en liten fläkt för att spara plats, så kan man bygga en tyst dator=) inte för att jag hör mitt nätagg..

Om fläkten är det som genererar merparten av värmen är det kanske en god idé. Nu tror jag att det är förluster i själva transformeringen som ger värme, så resonemanget är lite bakvänt. Får man upp verkningsgraden så blir det mindre värme och då kanske inte fläkten behövs även om amn inte har en gigantisk kylfläns.

Permalänk
Skrivet av ARICE:

vad är poängen med en sånt nätag? är det gjord för att överklocka eller? det känns som att snart kan man köpa en elkabel som klarar av si och så

Vad? Du sparar pengar och nätagget blir inte lika varmt.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en som är lite kraftigare med.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Lurcazzus:

Får man bättre eller sämre effekt på 230V? Min tanke är att det borde bli större energiförlust på 230V då omvandlingen blir större?

Skrivet av guos89:

Det är effektivare när det drivs från 230v utav någon anledning vad jag har hört och sett.

Skrivet av The Door:

Om jag inte har helt fel så handlar det om att man vid 230V får mindre förluster på 230V sidan då denna sidan har en given resistans (samma delar i båda fallen) och då U=R*I och P=U*I => P=U*U/I => Mindre förluster på en given spänning och resistans.

/Erik

Ett nätagg som körs vid 230 V är ofta mer effektiv eftersom högre spänning innebär lägre strömstyrka och lägre strömstyrka innebär mindre motstånd och mindre motstånd innebär mindre värme.

Här har Corsair tagit fram ett litet diagram för deras nättagg vid 115v resp. 230v.

http://www.corsair.com/_images/charts/hx520w_efficiency.jpg

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem

Inte direkt företaget man trodde skulle hinna först

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

OOh detta är bra, hoppas det kommer minst 2 modeller till sen, en med lägre och en med högre effekt.
Skulle vara kanon att ha en med mindre effekt i filservern eller HTPCn.

Nu borde de inte dröja länge för dom andra tillverkarna att börja punga ut nya effektivare nätdelar.

Vart tror ni den praktiska gränsen går för effektiviteten?
95-97%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag är fortfarande lite imponerad av Antec's CP-850 nätdel. Den levererar 850watt men ligger under 15db tills belastningen stiger upp mot 400watt.

Och De bästa är ju att de kostar typ samma som Corsair TX 750 watt. Så man får ett 100 watt mer och ett betydligt tystare agg som dessutom är modulärt när man köper Antec CP-850.

Enda nackdelen är att man antingen måste ha ett antec chassi som är förberett för CPX form factor eller så får man modda.

Och hur många här på swec skulle inte va kapabla att modda in ett Antec CP-850 i sitt chassi om de nu ville? är ju inte direkt svårt.

Jo men synd att det endast finns i 850 och 1000w >.< får hoppas att dom gör en uppgraderad modell i framtiden.

Kul med FSP som gör detta agg, dom har verkligen fått ett uppsving på senare tid och är OEM till många bra nätagg som tex Silverstone Nightjar 400/450w (passiva och grymma men också grym prislapp) och OCZ StealthXStream v2 som också är kanon då jag läst test.

Permalänk
Skrivet av zachry:

OOh detta är bra, hoppas det kommer minst 2 modeller till sen, en med lägre och en med högre effekt.
Skulle vara kanon att ha en med mindre effekt i filservern eller HTPCn.

Nu borde de inte dröja länge för dom andra tillverkarna att börja punga ut nya effektivare nätdelar.

Vart tror ni den praktiska gränsen går för effektiviteten?
95-97%?

den teoretiska går egentligen vid 100%, men praktiska (inom en rimlig framtid) borde ligga vid 95%

hoppas agget kommer snart, skulle sitta perfekt i min andra dator

Permalänk
Skrivet av zachry:

OOh detta är bra, hoppas det kommer minst 2 modeller till sen, en med lägre och en med högre effekt.
Skulle vara kanon att ha en med mindre effekt i filservern eller HTPCn.

Nu borde de inte dröja länge för dom andra tillverkarna att börja punga ut nya effektivare nätdelar.

Vart tror ni den praktiska gränsen går för effektiviteten?
95-97%?

Antagligen vid 99.9+.

Permalänk
Medlem

Många som inte tycker det är snyggt. Jag vill bara säga att det är så här ett manligt agg ser ut. Det ska vara olackad industriplåt och vassa kanter.

Tjock kabelstam, manligt Hur vackert som helst!

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Något att byta ut Ace aggregatet i föräldrarnas PC kanske.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inaktiv

Mycket trevligt nätaggregat, jag hade dock gärna sett en modulär modell och gärna med ett roligare färgtema.

Fler nätaggregat som klarar 90% och uppåt ser jag fram emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

Spelat mycket Runescape?

Haha, nån blev sjukt ägd xD

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför folk är överraskade av att FSP är först att nå denna certifiering. FSP om några har väl störst kapacitet, erfarenhet och vilja att utveckla just denna sorts teknik. Även om FSP inte direkt satsar på flashiga nätagg så är det ju i mångt och mycket de som driver den tekniska utvecklingen, de "fräsigare" aktörerna är ju inte sena med att köpa teknik från FSP om man säger så.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Finns redan passiva:
Seasonic X-400 Fanless PSU | silentpcreview.com

I många fall så är det dock bättre med någon sorts låghastighetsfläkt eftersom man blir av med övrig värme i lådan...

det har jag totalt missat:( vad gött, jag som letat lite.. men jag tänkte köra luft genomströmningen på annat vis, då slipper man även allt damm=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Förstår inte riktigt varför folk är överraskade av att FSP är först att nå denna certifiering. FSP om några har väl störst kapacitet, erfarenhet och vilja att utveckla just denna sorts teknik. Även om FSP inte direkt satsar på flashiga nätagg så är det ju i mångt och mycket de som driver den tekniska utvecklingen, de "fräsigare" aktörerna är ju inte sena med att köpa teknik från FSP om man säger så.

Exakt, FSP lever på att folk köper plattformarna av dom och sen finns som i många OEM datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Exakt, FSP lever på att folk köper plattformarna av dom och sen finns som i många OEM datorer.

Köpa licenslösning från FSP, lacka chassit och slänga på lite modulära kablar så har man större delen av entusiastsegmentet ihopbuntat.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!