IBM Travelstar 40GNX 2,5"
Behovet av en snabb hårddisk är uppenbart, må så vara om man sitter med en stationär eller en bärbar. För ungefär ett halvår sen fick jag tillgång till en Dell Inspiron 8100 med en 30GB hårddisk.
Utrymmet var väl hyfsat för att vara en bärbar, men jag tyckte att systemet segade lite väl mycket när hårddisken användes.
Den disk som satt i visade vara en Hitachi DK23DA-30F, en 4200 rpm ATA-100 disk med 2MB cache.
Efter att tittat runt lite bestämde jag mig för en IBM Travelstar 40GNX 40GB 5400rpm ATA-100 med 8MB cache. Det är en av IBM's nyaste hårddiskar för mobilt bruk och finns i 20GB och 40GB-varianter.
Skillnaden mot gamla 40GN är snabbare rotationshastighet och större cache-minne.
Förhoppning var just att den snabbare rotationshastigheten och ett cache-minne på hela 8MB skulle hjälpa upp systemhastigheten.
Technical Specifications:
Travelstar 40GNX
40/20 GB
9.5 mm in height
5,400 RPM
5.5 ms average latency
297 Mbits/sec media transfer rate
34 billion bits per square inch maximum areal density
2/1 glass disk platter(s)
4/2 GMR recording head(s)
800 Gs (1ms) nonoperating shock, 175 Gs (2 ms) operating shock
12 ms average seek time
ATA-5 100 MB/sec Ultra DMA mode-5 maximum interface transfer rate
109/109 grams in weight
2.4/2.4 Bels typical idle acoustics
3.1/3.1 Bels typical operating acoustics
Egna tester i SiSoft Sandra ger att prestandan är duglig:

Jämfört med en 7200rpm ATA-100 står den sig slätt, men med tanke på 40GNX användningsområde är prestandan väldigt bra. Rent
Spontant kan jag säga att allt känns som det går lite kvickare och raskare. IBM-disken upplevs som den blir lite varmare, men är å andra sidan en hel del tystare än Hitachin.
Den gamla Hitachin har jag monterat i en liten Firewire-ansluten låda och fungerar som extra lagring till den bärbara eller som portabel "filflyttare" när man ska hem till någon.
Varför använda 700MB CD-R när man kan ta en 30GB HDD nästan lika lätt?
På det hela taget är jag nöjd med köpet. Jag fick betala lite drygt 2200:- på Dustin.
Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.