Hjälp med att skriva CV, tips någon ?

Permalänk
Skrivet av Derox:

Jag tycker man skall låta sina meriter få en att sticka ut. Som om man pluggar, varför inte ta en extra examen? Det får mig att sticka ut från mina kurskamrater som faktiskt kommer gå ut samtidigt som mig, och tävla om samma jobb.

Precis man måste tänka efter varför ska arbetsgivaren anställa just en, är det då ett arbete som några hundra andra söker så kan man formulera sig hur som helst man kommer inte få något jobbet ändå.

Tar vi cv och personligt brev så vet inte arbetsgivaren ens vem som har skrivit den, det finns flera som p.g.a. bristande språk/skrivkunskaper har fått en anställd på arbetsförmedlingen att skriva en/några mallar åt dem.

Så mitt råd till trådskaparen och samma sits (långvarig arbetslöshet) är att fundera på utbildning, då det bara blir svårare att få jobb för var månad som går. Problemet är dock att många inte får utbilda sig vidare för a-kassan, men det är en annan femma. (nej det räcker inte med att bara gå ur akassan)

Egentligen så är det inte svårt att komma till en arbetsintervju, problemet är att komma vidare och sedan vidare igen. (det är inte ovanligt med flera arbetsintervjuer idag, då man ska gå en på bemanningsföretaget och sedan på arbetet)
Så man bör tänka långsiktigt och inte enbart på att få komma på en arbetsintervju.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Du kan inte under några omständigheter lämna en lucka på 1.5 år i ditt CV. Arbetsgivaren kommer utgå från att du satt på kåken eller liknande. Skriv att du läst 3 terminer på omvårdnadsprogrammet

cashflow och kåken is the shit?

Edit:
Själv upplever jag som att det är nödvändigt ha ett Personligt brev, och ett CV!

Alltså, inte ha ett "alltihop-i-ett"-brev. Tycker det känns oseriöst...

Samma CV till alla, olika personligt brev till alla..

Utvecklar lite mer;

Söker jag en säljtjänst på SAAB i Trollhättan vill de veta att jag är en självgående och driftig person.

Söker jag en svarvtjänst på FFS vill de veta att jag är nörd och kan inget annat än sitta still och läsa på en skärm - alltså inte så driftig och motiverad...

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Jag fick precis svar att jag är antagen till utbildning som det personliga brevet tidigare i tråden gällde. Jag har för mig att det var tre sökande för varje plats. Kanske ingen jordskredsseger, men det gick, så de måste ha tyckt att mitt upplägg var tillfredsställande. Eller så var de andra sökande idioter. Vem vet.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Skrivet av Boo:

Jag fick precis svar att jag är antagen till utbildning som det personliga brevet tidigare i tråden gällde. Jag har för mig att det var tre sökande för varje plats. Kanske ingen jordskredsseger, men det gick, så de måste ha tyckt att mitt upplägg var tillfredsställande. Eller så var de andra sökande idioter. Vem vet.

It was the swecare aura!

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Är precis klar med högskolan och ska börja söka jobb, fick tyvärr inget genom mitt examensarbete. Det jag undrar är om jag ska ha med examensarbetet i CV, som t.ex "Examensarbete företag XX" och sen skriva om det i personliga brevet om jag tycker det är relevant för jobbet jag söker?

Det andra är referenser. Jag har pluggat konstant i 3år och har således ingen riktig referens från arbetslivet. Hur viktigt är det med referens? Ska jag ha med en lärare på skolan bara för att? Kanske handledaren på exjobbet även fast vi aldrig träffades så mycket så hon känner mest bara till resultatet.

/Ph

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalle:

Lånar tråden lite. Är precis klar med högskolan och ska börja söka jobb, fick tyvärr inget genom mitt examensarbete. Det jag undrar är om jag ska ha med examensarbetet i CV, som t.ex "Examensarbete företag XX" och sen skriva om det i personliga brevet om jag tycker det är relevant för jobbet jag söker?

Det andra är referenser. Jag har pluggat konstant i 3år och har således ingen riktig referens från arbetslivet. Hur viktigt är det med referens? Ska jag ha med en lärare på skolan bara för att? Kanske handledaren på exjobbet även fast vi aldrig träffades så mycket så hon känner mest bara till resultatet.

/Ph

Håller själv på att omforma mitt CV en del just nu, eftersom jag inte varit framgångsrik i mitt jobbsökande såhär långt. Jag har själv tagit kontakt med en jobbcoach som verkade professionell och även diskuterat med vänner som fått jobb med sina cv:n.

Det finns givetvis inget rätt och fel, men alla verkar ha följande tips :

* Gör CV:t längre och det personliga brevet kortare. För över information om erfarenhet och historik och kanske även personliga saker till ditt CV istället för att ha det i pers. brevet.
CV:t bör vara upp till två sidor, men det personliga brevet kanske bara en halv sida.

* Rekryterare läser ofta bara alla CV:n och gör en stor gallring redan där. Först bland de CV:n som anses intressanta går de vidare och läser de personliga breven (Alla gör inte såhär, men det är tydligen mycket vanligt). Därför bör CV:t innehålla allt slagkraftigt skryt.

* Var gärna mer specifik i CV:t. En rekryterare är inte någon allvetande person som vet vad alla utbildningar och termer i ditt CV innebär. Skriv mer specifikt vad du kan på ett sätt som vem som helst kan förstå.

* I det personliga brevet bör du fokusera på nuet och framtiden istället för historien. Skriv varför du tycker att du passar för jobbet och kanske något tilldragande skrytrubrik med någon personlig slogan.
Skriv vad du gör idag och vad dina mål är.

* Angående CV:t så är all form av erfarenhet det som värderas högre än allt annat, så allt sådant är bra att ta upp. Referenser är viktigt, men du kan skriva att referenser finns om så önskas. Att de som rekryterar kan få bekräftelse på att du inte är någon dåre och är pålitlig är viktigt för de flesta företag.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

Mycket intressant tråd, ska följas.

Hur länge skriver ni era CV och personliga brev för varje specifikt jobb?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Skrivet av Phalle:

Lånar tråden lite. Är precis klar med högskolan och ska börja söka jobb, fick tyvärr inget genom mitt examensarbete. Det jag undrar är om jag ska ha med examensarbetet i CV, som t.ex "Examensarbete företag XX" och sen skriva om det i personliga brevet om jag tycker det är relevant för jobbet jag söker?

Det andra är referenser. Jag har pluggat konstant i 3år och har således ingen riktig referens från arbetslivet. Hur viktigt är det med referens? Ska jag ha med en lärare på skolan bara för att? Kanske handledaren på exjobbet även fast vi aldrig träffades så mycket så hon känner mest bara till resultatet.

/Ph

Jag tycker absolut att du ska ha exjobbet inkluderat. Det är ju trots allt någonting unikt som du och ingen annan gjort.

Försök få med handledaren och kanske din examinator som referenser. Även om du inte pratat så mycket med dom vet dom vad du gjort och förhoppningsvis har dom något positivt att säga
Fanns det möjligtvis någon annan på företaget som hade koll på vad du gjorde och du pratade mer med?

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Håller själv på att omforma mitt CV en del just nu, eftersom jag inte varit framgångsrik i mitt jobbsökande såhär långt. Jag har själv tagit kontakt med en jobbcoach som verkade professionell och även diskuterat med vänner som fått jobb med sina cv:n.

Det finns givetvis inget rätt och fel, men alla verkar ha följande tips :

* Gör CV:t längre och det personliga brevet kortare. För över information om erfarenhet och historik och kanske även personliga saker till ditt CV istället för att ha det i pers. brevet.
CV:t bör vara upp till två sidor, men det personliga brevet kanske bara en halv sida.

* Rekryterare läser ofta bara alla CV:n och gör en stor gallring redan där. Först bland de CV:n som anses intressanta går de vidare och läser de personliga breven (Alla gör inte såhär, men det är tydligen mycket vanligt). Därför bör CV:t innehålla allt slagkraftigt skryt.

* Var gärna mer specifik i CV:t. En rekryterare är inte någon allvetande person som vet vad alla utbildningar och termer i ditt CV innebär. Skriv mer specifikt vad du kan på ett sätt som vem som helst kan förstå.

* I det personliga brevet bör du fokusera på nuet och framtiden istället för historien. Skriv varför du tycker att du passar för jobbet och kanske något tilldragande skrytrubrik med någon personlig slogan.
Skriv vad du gör idag och vad dina mål är.

* Angående CV:t så är all form av erfarenhet det som värderas högre än allt annat, så allt sådant är bra att ta upp. Referenser är viktigt, men du kan skriva att referenser finns om så önskas. Att de som rekryterar kan få bekräftelse på att du inte är någon dåre och är pålitlig är viktigt för de flesta företag.

Ser att det är över 6 månader sedan du skrev detta men jag har en fråga som är relevant för min CV/personligt brev-skrivning. Vad för typ av jobb söker du med hjälp av dessa tips?

Jag sitter nämligen och knåpar på CV och brev för att söka jobb som lagersnubbe/försäljare på IKEA och diverse matbutiker, och jag har hittills inte följt dessa råd speciellt mycket. Jag tar till exempel upp saker jag gjort (pluggat utomlands när jag var 14-16 år och jobbat som engelsklärare - är 19 nu) och beskriver vilka erfarenheter jag fått/hur jag utvecklats av detta i mitt personlig brev, inte i mitt CV. Mitt CV är mest en utförlig text i punktform över saker jag gjort, med underrubriker såsom "arbetslivserfarenhet" och "studier".

Personlig slogan i rubriken på det personliga brevet? Lååångt ifrån vad jag har. Skriver med en personlig ton men förhållandevis formellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Ser att det är över 6 månader sedan du skrev detta men jag har en fråga som är relevant för min CV/personligt brev-skrivning. Vad för typ av jobb söker du med hjälp av dessa tips?

Jag sitter nämligen och knåpar på CV och brev för att söka jobb som lagersnubbe/försäljare på IKEA och diverse matbutiker, och jag har hittills inte följt dessa råd speciellt mycket. Jag tar till exempel upp saker jag gjort (pluggat utomlands när jag var 14-16 år och jobbat som engelsklärare - är 19 nu) och beskriver vilka erfarenheter jag fått/hur jag utvecklats av detta i mitt personlig brev, inte i mitt CV. Mitt CV är mest en utförlig text i punktform över saker jag gjort, med underrubriker såsom "arbetslivserfarenhet" och "studier".

Personlig slogan i rubriken på det personliga brevet? Lååångt ifrån vad jag har. Skriver med en personlig ton men förhållandevis formellt.

Numera har jag ett jobb sedan ganska exakt 6 månader tillbaka där jag trivs mycket bra.
Jag är matematiker med forskarutbildning, samt har en del kunskaper i programmering. Den typen av jobb jag sökte var därför dels tjänser som universitetslektor, dels matematiklärarjobb på komvux och gymnasier, dels programmeringstjänster, men kanske främst olika typer av jobb inom finanssektorn som kräver matematik.

De råd jag skrev torde vara rätt allmängiltiga och passa om man söker till privata företag.
Det du skriver om hur du lagt upp det låter som helt ok. Allt prat om hur duktig man själv är och hur man utvecklats och varför man passar utmärkt till just det företag man söker bör ligga i det personliga brevet. Dock hindrar ju inte det att man lägger till lite extra info under sina rubriker i CV:t med lite extra skryt.
Man kan bre på ganska mycket med sitt skryt så att det nästan låter pinsamt när man själv läser det.
Dock bör det givetvis inte bara vara tomt skryt. Kan man ge exempel på hur ens vinnande egenskaper har kommit till uttryck så är det mycket bra.

En personlig slogan eller iallfall en rubrik som sammanfattar ens viktigaste egenskaper kan nog vara bra.
Det är framför allt rubriken som den som läser kommer att komma ihåg och då är det bra att få med det viktiga där.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Man får inte glömma att förutom att CV är välskrivet så är det alltid bra att både maila och överräcka en papperskopia till den du söker jobb hos det brukar alltid ge ett bra intryck. Gjort detta när jag sökt sommarjobb har alltid funkat.
Kommer nog inte behöva göra detta då 89% av alla som går elprogrammet på min skola får jobb på sin APU.

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på är att du bör ha både CV och Personligt brev som handlar om tjänsten du söker, skriv bara saker som är RELEVANT för tjänsten och inte "Jag gillar att vara ute och plocka svamp..".

MÅLSÄTTNING -
ARBETSLIVSERFARENHET -
UTBILDNING -
SPRÅK -
DATORKUNSKAPER -

Det är rubrikerna jag utgått ifrån på mitt CV. En sak du bör tänka på är att CV är en sammanfattning av dina livserfarenheter/jobberfarenheter och utbildningar och bör hållas inom ramen: Högst ett A4 och helst ett A4 med luft i topp och botten för att det ska bli "lite mäktigare".

Sedan kommer vi till personliga brevet. Här bör du läsa på om företaget för att se hur deras hemsida ser ut och hur du ska utveckla dina ord. Kort sagt; anpassa dina ordval efter hur du upfattat personernas stavning/ord val på hemsida/telefon.

Söker faktiskt själv jobb, men är mera intresserad av att studera nu och fokuserar mycket mera på det en att få jobb.

Med vänliga hälsningarr
MS / MARCUS

Permalänk
Skrivet av Mr.Snark:

En sak att tänka på är att du bör ha både CV och Personligt brev som handlar om tjänsten du söker, skriv bara saker som är RELEVANT för tjänsten och inte "Jag gillar att vara ute och plocka svamp..".

MÅLSÄTTNING -
ARBETSLIVSERFARENHET -
UTBILDNING -
SPRÅK -
DATORKUNSKAPER -

Det är rubrikerna jag utgått ifrån på mitt CV. En sak du bör tänka på är att CV är en sammanfattning av dina livserfarenheter/jobberfarenheter och utbildningar och bör hållas inom ramen: Högst ett A4 och helst ett A4 med luft i topp och botten för att det ska bli "lite mäktigare".

Håller med ovan, kan även lägga till övriga meriter.

Det är viktigt att lufta CV:et så det inte blir wall of text. Personliga brevet kan man gärna stycka upp också, och t.om även sätta stödord vid sidan av texten. Tex. mål, varför borde jag anställas, vad kan jag bidra med. Det låter den som läser det personliga brevet snabbt kunna hoppa till det som är mest intressant. Och så ser det jävligt organiserat ut.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Vore kul om ni hade lite feedback på mitt nya ihopsnickrade CV.

http://bayimg.com/gAhLjaaDh

Jag är lite paranoid så jag har valt att maskera rätt mycket tyvärr, men det är mest upplägget/designen jag vill ha feedback på

Det finns ett årtal (2008) på höger sida som inte är i linje med de andra, det har jag åtgärdat.

tpfh

Permalänk

I brist på pengar (i kombination med brist på fritid vilket omöjliggör halvtidsjobb) så tänkte jag försöka få jobb på ett läxhjälpsföretag. Företaget jag först och främst tänkte söka till vill att man skickar in CV:t och "en kort presentation av dig själv". Vad är det egentligen man ska presentera om sig själv och hur lång kan man tänka sig att texten ska vara?

Antar att det som efterfrågas är något i stil med namn, uppväxt, ålder på en rad, några rader buzzwords för varför jag borde bli anställd och eventuellt en kortare anekdot eller två (som är relevant för jobbet i fråga, jag antar att det är okej att nämna tidigare jobb även om det inte är CV:t man skickar in). Bör jag nämna något om företaget? Mina intressen? (känns tveksamt då de är närmast stereotypiskt tråkiga sett till vad jag ansöker till; programmering, fysik och matematik...).

Jag har förövrigt en referens (en ≈vän som jobbar där), hur ska jag få in det i texten på ett bra sätt? "Jag fick tips om $företagetsnamn via $vänförnamn $vänefternamn" känns lite stelt på något sätt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Vore kul om ni hade lite feedback på mitt nya ihopsnickrade CV.

http://bayimg.com/gAhLjaaDh

Jag är lite paranoid så jag har valt att maskera rätt mycket tyvärr, men det är mest upplägget/designen jag vill ha feedback på

Det finns ett årtal (2008) på höger sida som inte är i linje med de andra, det har jag åtgärdat.

tpfh

Lite spontant är känslan jag får att ditt CV ser estetiskt snyggt ut, men att man som läsare får lite för lite information vad de olika erfarenhets och utbildningspunkterna främst handlat om och gett för värdefull erfarenhet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag har suttit i flera dagar och försökt skriva personligt brev. Jag är rätt fåordig av mig och "to the point", så att säga. Utsmyckande meningar som trollbinder den potentiella arbetsgivaren är inte min grej. Jag har sammanlagt fått ihop ungefär fem rader text i brevet. Måste bli klar idag, önska mig lycka till !

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Ducky One 3 SF | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Jag har suttit i flera dagar och försökt skriva personligt brev. Jag är rätt fåordig av mig och "to the point", så att säga. Utsmyckande meningar som trollbinder den potentiella arbetsgivaren är inte min grej. Jag har sammanlagt fått ihop ungefär fem rader text i brevet. Måste bli klar idag, önska mig lycka till !

Kort och koncist behöver inte vara någon nackdel. Får du med det viktiga så ringer de upp dig, och då får du tillfälle att trollbinda arbetsgivaren med utsmyckande meningar

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Kort och koncist behöver inte vara någon nackdel. Får du med det viktiga så ringer de upp dig, och då får du tillfälle att trollbinda arbetsgivaren med utsmyckande meningar

Nu har jag skickat in ansökan, hoppas på det bästa )

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Ducky One 3 SF | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Någon som har någon åsikt om rekommendationer på Linkedin?

Är det värt att skaffa rekommendationer på Linkedin från kollegor/chefer/partners eller är det mest bortkastat? Att be ens polare skriva rekommendationer syftar jag givetvis inte på