Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Steg 1 trimning på en så mainstream familjebil som den där känns inte riktigt försvarbart tycker jag.
Bättre att spara pengarna och köpa en riktig sportbil

Hur menar du nu? Att gå från 150hk till 220hk för 8000kr är väl en bra deal? Bilen går ju inte precis som ett strykjärn längs vägen men vid omkörningar mm är det trevligt med lite mer pulver under huven. Vilken sportbil skulle jag få för 8000kr?

Dom sportbilar jag skulle vilja ha kommer jag aldrig ha råd med, därför får medelmåtta familjebilar och motocross räcka för mig

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Skrivet av logoz:

Hur menar du nu? Att gå från 150hk till 220hk för 8000kr är väl en bra deal? Bilen går ju inte precis som ett strykjärn längs vägen men vid omkörningar mm är det trevligt med lite mer pulver under huven. Vilken sportbil skulle jag få för 8000kr?

Dom sportbilar jag skulle vilja ha kommer jag aldrig ha råd med, därför får medelmåtta familjebilar och motocross räcka för mig

Ah, du har rätt - tänkte lite konstigt. Sure, inga sportbilar för 8000 men om du undrar, som i ditt tidigare inlägg, om du kommer få råd med det så känns det vettigare att lugna sig och göra något vettigare av bilintresset längre fram när det finns mer pengar..

Det är bara så jag resonerar... istället för att chippa en tråk-SAAB (som i för sig skulle bli lite mindre seg i omkörningar) så skulle jag se de 8000 kronorna som starten på en sportbilsfond.

Det finns många vettiga sportbilar som inte kostar 300 000...

Permalänk
Skrivet av Rymdvanilj:

Ah, du har rätt - tänkte lite konstigt. Sure, inga sportbilar för 8000 men om du undrar, som i ditt tidigare inlägg, om du kommer få råd med det så känns det vettigare att lugna sig och göra något vettigare av bilintresset längre fram när det finns mer pengar..

Det är bara så jag resonerar... istället för att chippa en tråk-SAAB (som i för sig skulle bli lite mindre seg i omkörningar) så skulle jag se de 8000 kronorna som starten på en sportbilsfond.

Det finns många vettiga sportbilar som inte kostar 300 000...

Kan inte göra annat än att hålla med. Visst chip är kul skulle få 420nm och 256hk på min v70n 2.5t. Ser dock inte glädjen med den effekten. Visst kul vid rödljus och omkörningar, saknar dock egentligen inte effekten idag.

Skulle personligen börja med att skapa en "fond" för en bil som tillåter lite mera inspirerad körning. En sportbil för mig handlar mindre om design och effekt. Utan mer av körglädje och bra väghållning. Du behöver inte ha 400hk++ och 8st kompressor matade cylindrar för att ha en sportbil. Visst kul rakt fram, men tråkigt när det svänger. Det är då det är kul med en bil med knappa hälften av effekten, "tråkig design" men ändå mycket bättre väghållning och körglädje.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Min nya bil

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Skrivet av LsdBoy:

Kan inte göra annat än att hålla med. Visst chip är kul skulle få 420nm och 256hk på min v70n 2.5t. Ser dock inte glädjen med den effekten. Visst kul vid rödljus och omkörningar, saknar dock egentligen inte effekten idag.

Skulle personligen börja med att skapa en "fond" för en bil som tillåter lite mera inspirerad körning. En sportbil för mig handlar mindre om design och effekt. Utan mer av körglädje och bra väghållning. Du behöver inte ha 400hk++ och 8st kompressor matade cylindrar för att ha en sportbil. Visst kul rakt fram, men tråkigt när det svänger. Det är då det är kul med en bil med knappa hälften av effekten, "tråkig design" men ändå mycket bättre väghållning och körglädje.

Mhm, bland det roligaste man kan köpa lär ju vara en Mazda Miata.. finns från 40 000

Sen finns ju Honda S2000, Nissan 350Z, Corvette C5, BMW Z3 M och så vidare i olika prisklasser. Annars funkar Alfa GTV V6 prima kan jag intyga.. kostar inte mer än 40-60000 i inköp den heller, men är betydligt dyrare än Miatan att hålla i fint skick.

Bilkörning handlar om känslor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRiN^:

Min nya bil

[IMG]/IMG]

Du har en av mina drömbilar. Vad betalade du för monstret?

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av H3Nc3:

Du har en av mina drömbilar. Vad betalade du för monstret?

ca. 180, svensksåld

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Från 7H som vet att ta betalt för sina bilar

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Från 7H som vet att ta betalt för sina bilar

jag köpte inte bilen från dom själv, jag köpte denna privat.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Steg 1 trimning på en så mainstream familjebil som den där känns inte riktigt försvarbart tycker jag.
Bättre att spara pengarna och köpa en riktig sportbil

Skrivet av Rymdvanilj:

Mhm, bland det roligaste man kan köpa lär ju vara en Mazda Miata.. finns från 40 000

Sen finns ju Honda S2000, Nissan 350Z, Corvette C5, BMW Z3 M och så vidare i olika prisklasser. Annars funkar Alfa GTV V6 prima kan jag intyga.. kostar inte mer än 40-60000 i inköp den heller, men är betydligt dyrare än Miatan att hålla i fint skick.

Bilkörning handlar om känslor...

Miata? Hoppas jag inte klampar någon på tårna nu men är inte det en gubbabil? En bekant som är 50+ hyrde en sån för en dag och han tyckte den var "det roligaste han kört på länge" men hans uttalande gjorde inte intryck på mig då han tycker det går livsfarligt fort när man kör i 140km/h på motorväg (han "rastade" sin Volvo på autobahn... ) Varenda gång jag sett en Miata är det en blivande gubbe med keps som kör. Jag får ta och prova en sån någon gång, man ska ju inte va trångsynt

Mitt "problem" med sportbilar är att det ofta blir så himla dyrt att äga. Någon annan har haft det roliga och slitit ut bilen och själv får man stå där med dyra verkstadsbesök. Låter kanske gnällig nu men det är den uppfattningen jag har. Men som sagt, man ska vara ödmjuk och inte trångsynt. Drömmen hade varit varmgarage med lyft, verktyg och mer tid så man hade kunnat bejaka sitt bilintresse och lärt sig något på kuppen Dom där 8000kr får kanske gå till en fond iaf

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Skrivet av logoz:

Miata? Hoppas jag inte klampar någon på tårna nu men är inte det en gubbabil? En bekant som är 50+ hyrde en sån för en dag och han tyckte den var "det roligaste han kört på länge" men hans uttalande gjorde inte intryck på mig då han tycker det går livsfarligt fort när man kör i 140km/h på motorväg (han "rastade" sin Volvo på autobahn... ) Varenda gång jag sett en Miata är det en blivande gubbe med keps som kör. Jag får ta och prova en sån någon gång, man ska ju inte va trångsynt

Mitt "problem" med sportbilar är att det ofta blir så himla dyrt att äga. Någon annan har haft det roliga och slitit ut bilen och själv får man stå där med dyra verkstadsbesök. Låter kanske gnällig nu men det är den uppfattningen jag har. Men som sagt, man ska vara ödmjuk och inte trångsynt. Drömmen hade varit varmgarage med lyft, verktyg och mer tid så man hade kunnat bejaka sitt bilintresse och lärt sig något på kuppen Dom där 8000kr får kanske gå till en fond iaf

Har aldrig kört nån Miata själv, för jag tog körkort för två månader sedan. Däremot har jag läst biltidningar sedan jag kunde sitta upprätt, och fått många journalisters syn på alla tre generationer av Miator. Visst, den ser mjuk och kramgo ut, och för bankörning är den definitivt det i standardutförande. För landsvägsbus är alla generationer dock jättetrevliga, och för banåka kan man modifiera i det oändliga. Det finns en egen racingklass för modifierade Miator i Sverige...

Det som gjorde Miatan så populär var det faktum att den återupplivade den brittiska sportbilskulturen i början på 90-talet - den kultur som förvaltades så framgångsrikt av olika Triumph, Lotus, Austin Healey, men framför allt MG, och då särskilt MG B, under 50-, 60-, och 70-talet. Bilarna karaktäriseras av lätta karosser, snygg och simpel design, lågt inköpspris, men kanske mest av den enkla, standardmässiga mekaniken. Motorer, växellådor osv. kom ifrån det vanliga familje- och småbilssortimentet, vilket borgade för driftsäkerhet och billiga reservdelar. Dock gjorde elektronik från Lucas mfl och kasst rostskydd livet kortvarigt och dyrt för flertalet trevliga engelska sportbilar.

Miatan tog tillvara på de positiva sidorna, till exempel lågt pris, billiga delar, trevlig design och trevligt format, låg vikt och en väldigt trevlig brist på komplexitet. Trots en klen rak fyra så är Miator bland det roligaste man kan köra på kurvig väg tack vare balansen, harmonin, bakhjulsdriften, avsaknaden av inblandning från en massa datorer, och den direkta känslan i allt.

Som sagt, med en skral budget är Miator troligtvis bland det intelligentaste man köpa, samtidigt som man har barnsligt roligt. Jag tänker åtminstone prova när jag fått mitt första stabila jobb!

Kom just på att jag inte vet hur mycket du vet om Mazda Miata, men nu har jag i alla fall skrivit av mig

Edit: Just det, borde svara på dina funderingar ang. "nån annan har slitit ut den och jag får betala."
Självklart finns den risken, och det är sånt som är farligt med exempelvis Alfa Romeo-modellen jag nämnde ovanför. Kamremsbyte kostar minst 6000, gärna uppåt 10 000...

Dock känner jag att det du skriver passar perfekt som stereotyp för buskörda äldre BMW. Folk som vill åt körglädjen i åldrande BMW-modeller och gasar tills det nästan rasar, och lämnar över till någon annan som får stå för notan när saker börjar gå sönder. Visst, chansen finns, men det finns alltid tecken på detta. Servicebok och -historik är värda sin dubbla vikt i guld... om du förstår vad jag menar
Höga mil är inte alltid farliga i sig, men dåligt underhåll är det!

Förresten, om drömmen om varmgarage med lyft ska komma till nytta - se till att inte köpa en för ny bil. Det var enklare när elsystemet inte innehöll 1km kabel på en vanlig familjebil, hehe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av logoz:

Som jag sa tidigare i tråden blev det en Saab att åka till jobbet med och skjutsa runt familjen i. Snuskigt skön att köra och att mata mil på motorvägen är riktigt trevligt. Framtidsplaner är att tona rutorna och evenutellt ett steg 1-trim om ekonomin tillåter.

Saab 9-3 SC 1,8t BioPower, 2007

För det första: Grattis till en grymt fin bil, som dessutom är gudomlig att köra.

Har en 9-3 SS -06 2.0t som jag chippade igår. Gör det säger jag bara. Vilken enorm skillnad det blev! Nu är det mycket roligare att köra bil.
Du som har 1.8t vinner ännu mer på det än vad jag gjorde. Det är ju samma motor som jag har fast min kallas 2.0t, båda får runt 215 hästar med steg 1 från valfri respekterad firma.
Jag körde BSR då de dels fanns i staden jag bor och sen är det ruskigt smidigt att kunna göra det själv. Och att kunna ändra tillbaka till original om man skulle vilja göra det. Mycket väl investerade pengar för min del som kör en hel del mil på landsväg och motorväg för att komma till jobbet.

Det kan både vara skönt OCH roligt att köra bil. Jag behöver då ingen sleten Miata för att ha roligt...
Fast en S2000 hade gjort sig i mitt garage!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Våran nya kärra!
Saab 900 2.0T Coupé

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

nyrekondad och fin

tryck gärna visa bild för att få dom i rätt storlek

Permalänk

Min bil då...

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skusty:

Fräsch! Upp med den i höjd bara!

Firmabil:

16 liters V8 på 580hk.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Fräsch! Upp med den i höjd bara!

Firmabil:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs181.snc4/37379_...

16 liters V8 på 580hk.

Nja, den är bra sådär.

Schysst, riktigt spis i den med, inte dags för spjäll? Här får man nöjja sig med en 114 på 380hk.

Permalänk

Min bil jag köpte tidigare i somras
Det är en Seat Toledo -99 1.6l 100hp förresten

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Jag har en Alfa Romeo 156 Sport -98a med en 1.6L TS Motor.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

http://mjornis.mine.nu/pics/DSC00052.jpg

Big fashion no-no

Permalänk
Skrivet av HarmlessWarrior:

Big fashion no-no

Men..... Vinge.... Metallic.... Plåtfälgar..... :/

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Men..... Vinge.... Metallic.... Plåtfälgar..... :/

Skrivet av anton_mjor:

Metallic.... Plåtfälgar

Skrivet av anton_mjor:

Plåtfälgar

Där har du problemet

Visa signatur

Permalänk

Amagaaad! Ta bort dekalen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

+1

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

http://mjornis.mine.nu/pics/DSC00052.jpg

Borde kunna gå riktigt snålt om man håller sig under 90

Och till de som whinar på utseendet, så skit i dom. Jag har en lika ful vw jetta -92 1,8l med lite rosttrim men den går i alla väder, drar lite,enkel o meka med och faktiskt ganska kul o köra

Permalänk
Skrivet av Rymdvanilj:

Jag ska, men det är inte jag som lagt dit dekalen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SpammerN^:

Där har du problemet

Hehe, ska försöka fixa några snygga LM- fälgar, alternativt lacka plåtisarna i nån skoj färg.
Fälgarna är nästan nya så de har inte hunnit rosta än

Skrivet av nmc:

Borde kunna gå riktigt snålt om man håller sig under 90

Och till de som whinar på utseendet, så skit i dom. Jag har en lika ful vw jetta -92 1,8l med lite rosttrim men den går i alla väder, drar lite,enkel o meka med och faktiskt ganska kul o köra

Jo, den borde gå o köra riktigt snålt
Det är förresten ingen av mina kompisar som säger att den är ful, förutom de som bara säger det för o jävlas

Edit: .... Vaddå lika ful?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Edit: .... Vaddå lika ful?

Haha

Nej men på med några passande LM fälgar så blir den 100 ggr snyggare.
Att lacka plåtisar är väl inte så jättesnyggt på en sådan bil.

Edit: Ta och polera + vaxa den också

Permalänk
Skrivet av SteFFoo:

Haha

Nej men på med några passande LM fälgar så blir den 100 ggr snyggare.
Att lacka plåtisar är väl inte så jättesnyggt på en sådan bil.

Edit: Ta och polera + vaxa den också

Hehe, polering och det ska bli av snart.
LM-fälgar så snart som möjligt.
Och jag är medveten om att det inte är världens snyggaste bil men jag tycker i alla fall inte att den är ful
Ville bara se om jag kunde få fram lite skam

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Hehe, ska försöka fixa några snygga LM- fälgar, alternativt lacka plåtisarna i nån skoj färg.
Fälgarna är nästan nya så de har inte hunnit rosta än

Nejnej, inte lacka några fula plåtfälgar, nya är alltid bättre!
Själv rotar jag runt efter Volvo R-fälgar, förbannat dyra dock

Visa signatur