Permalänk

Bästa ~80gb SSD

Är det fortfarande intels 80gb ssd som är bäst för runt 2000kr? har hört att corsairs force 80gb ska vara bra, stämmer detta?

Permalänk
Medlem

Corsair force är mycket snabbare i skrivningar vilket gjorde att jag valde den över Intel disken. I övrigt så är de rätt lika i prestanda så som jag har förstått det.

http://www.sweclockers.com/recension/12326-ssd-sommaren-2010/...

Permalänk
Medlem

Intelns svaghet är densamma som alltid, skrivhastigheten:275 vs 70MB
Nära nog 4 gånger så snabb, i praktiken. Corsairs Force serie har fått genigen bra kritik och bör spöa Intel ganska rejält i det segmentet.
Satsa på Corsair hade jag gjort, lätt värt dom ca. 150:- extra kr, valde själv F60 pga. just skrivhastigheten.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Force-SSDn har en skrivhastighet som beror på hur lätt det går att komprimera den data som ska skrivas, data som går lätt att komprimera skrivs i 275 MB/s ("begränsas endast av SATA-kabeln"), data som inte går att komprimera skrivs i 80 MB/s ("begränsas av flashminnet"). I praktiken hamnar därför skrivhastigheten ngnstans mellan 80 och 275 beroende på vilken data det är som skrivs.

Intels SSD är det säkra valet (vill du ha en SSD som garanterat fungerar i alla väder och är bevisad värdig välj Intel), Force-SSDn är snabbare på pappret men ngt av ett osäkert kort (vill du ha det som ger bäst i benchmarks välj Force). Båda ger "SSD-prestanda".

Permalänk
Medlem

Jag köpte force f80 och är tok nöjd, för läs och skriv hastigheter över 200mb/s i crystal mark, denna disk är snabbare än intels.

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk

Tack för tipset om Crystalmark! Har velat testa ett disk-program för att se hastigheterna på min SSD, då min "Windows Experience Index" inte gick upp något när jag bytte från min c2d och standard 7200-rpm till en i7 med en Intel SSD.
Anledningen måste vara skrivhastigheterna på SSD'n, 70MB/s är ju inte svårt ens för en vanlig 7200-rpm:are
Anyways, kunde inte varit mer nöjd med min intel, jäklar vad systemet går fort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Force-SSDn har en skrivhastighet som beror på hur lätt det går att komprimera den data som ska skrivas, data som går lätt att komprimera skrivs i 275 MB/s ("begränsas endast av SATA-kabeln"), data som inte går att komprimera skrivs i 80 MB/s ("begränsas av flashminnet"). I praktiken hamnar därför skrivhastigheten ngnstans mellan 80 och 275 beroende på vilken data det är som skrivs.

Intels SSD är det säkra valet (vill du ha en SSD som garanterat fungerar i alla väder och är bevisad värdig välj Intel), Force-SSDn är snabbare på pappret men ngt av ett osäkert kort (vill du ha det som ger bäst i benchmarks välj Force). Båda ger "SSD-prestanda".

Enligt det du säger så är Corsair antingen bättre eller minst lika bra. Och vad är det som gör att Intels SSD är det "säkra" valet?

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaucous:

Enligt det du säger så är Corsair antingen bättre eller minst lika bra. Och vad är det som gör att Intels SSD är det "säkra" valet?

Finns inget säkert kort i min mening, vad är Inels övertag gentemot Corsair? Populärare möjligtvis, men det är ingen nyhet att Corsairen är ett bättre val om man är på jakt efter bra prestanda.
Priset på X25 80GB är dock idag/just nu väldigt bra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X