Rånad på 1900kr av Mircosoft

Permalänk

Rånad på 1900kr av Mircosoft

Hej, jag vet inte om jag har blivit rånad rakt av av Mircosoft för jag kan inte aktivera mitt operativsystem som kostade mig 1900kr.

Det är så här att ett stift i min processorsockel hade blivit böjd och då var jag tvungen att köpa nytt moderkort.

Jag sitter med mitt nya moderkort och försöker aktivera mitt windows 7 nu, men det går inte.

När jag försöker aktivera får jag bara till svar av rånarna: Produktnyckeln du har angett går inte att aktivera på den här datorn.

Får felmeddelande: 0xC004C008

Efter att ha försökt att få någon sort av support på mircosofts hemsida som är som en jävla djungel, blir arg hur krånglig sida de har med massa skit.

Jag hittar mitt felmeddelande och det enda microsoft har till hjälp att säga är att jag får den när jag försöker aktivera en aktiveringsnyckel fler gånger än vad licensen gäller. En windows produkt går att obegränsat på samma dator, men en annan windowsprodukt går att använda 10 gånger på sex olika datorer, läs i din produkts låda om hur många gånger du kan installera din produkt.

Jag har vänt och tittat överallt både i och på lådan och hittar inget.

Mitt windows kostade 1900kr och jag köpte den netonnet. Ni menar inte att netonnet säljer en OEM version för 1900kr????????????!!!!!!!!!!! Då vet jag banne med inte vad jag gör!!!!!!

Hjälp mig att aktivera mitt windows!!! Datorn står och visar ej äkta windows nu, trevligt för 1900kr!!!

MVH Ted

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

om den visar att den är oäkta, så är det bara ringa till MS, tyvärr.

"Om du behöver aktivera din Microsoftprodukt eller upplever problem med produktaktivering kan du kontakta oss per telefon på: 020-140 00 15"

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

ring MS och förklara läget så kan de under aktiveringen aktivera den åt dig ( välj telefon aktivering)

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk

Har du testat deras automatiska telefonaktivering? Jag brukar göra det, fungerar galant. Efter att jag bytte processor så sade den samma sak som för dig men pröva det. Om inte det fungerar så släng iväg ett mail till micosoft där du förklarar läget, de brukar inte tycka om det men de brukar ge dig en chans till.

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||

Permalänk
Medlem

Du får väl ringa microsoft och förklara din situation så löser dom det säkert åt dig. Känns ju inte som det här är ett helt nytt problem för dom.

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem

Jag har haft kontakt med Microsoftsupporten och den är otroligt grym!
Om jag vore du skulle jag ta och slå en signal till dom imorgon

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Tack för support numret och jag ska testa telefonaktiveringen.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

Jag har haft kontakt med Microsoftsupporten och den är otroligt grym!

Håller med, den är riktigt bra. Dom har återaktiverat mitt Vista OEM tre gånger vilket är hemskt trevligt fast det beror på om man har tur eller inte.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

äh vad fan det är väl bara å ringa den automatiska nummerknappar aktiveringen istället för online-aktivering.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

när det gäller fysisk mänsklig support och problemet är lite av ett annorlunda och krånligt för den man pratar med så handlar det hela om vem som svarar. Jag fick tala med 4st olika personer i en sportaffär innan den siste sa att han självklart kunde kapa och borra nya hål så att den sista bandyklubban av sitt slag i stockholm blev vänster istället för höger så jag kunde spela med den =), som sagt helt beroende på vem som svarar. Så försök igen om dom nekar eller är jobbiga.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Detta är anledningen till att man inte skall köpa OEM i mina ögon.
Sitta och fjäska för MS när man activerat för många gånger eller pga att man var tvungen att köpa nytt mobo.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Exakt: "Bra", "Snabbt", "Billigt" - välj två.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med min licens, hade strul med dualboot så jag installerade typ 10 gånger på samma dag vilket inte gick så bra...
Mailade microsoft support, fel adress så klart då deras sida är en mardröm men jag fick åtminstone svar med rätt adress. Sen behövde jag bara ge numren som står då man väljer telefon aktivering och vips funkar det tills vidare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toivo83:

om den visar att den är oäkta, så är det bara ringa till MS, tyvärr.

Annars skulle det nog inte vara problem med att aktivera det...
Jo lite jobbigt är det men de måste väl göra något mot piratkopieringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Annars skulle det nog inte vara problem med att aktivera det...
Jo lite jobbigt är det men de måste väl göra något mot piratkopieringen.

dom kan börja med att göra det enkelt att äga en laglig kopia samt kanske även sänka priset bara lite.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Alltså problemet är det att netonnet har ingen som helst information om att det är en OEM version jag har köpt av dem, vilket jag tycker är mycket dåligt om det nu visar sig vara en OEM version. Komplett.se kostar en OEM version 1095kr och en full 1800kr ca. Då tänkte jag att då måste det vara en full version eftersom netonnet slår till med 1900kr. Om det är en OEM version så är det sanslöst löjligt dyra netonnet är, då visare det sig att netonnet inte är bättre priser, i detta fall sämsta priser.

Dåligt still netonnet och ni som ska öppna i Helsingborg, fy skäms!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Alltså problemet är det att netonnet har ingen som helst information om att det är en OEM version jag har köpt av dem, vilket jag tycker är mycket dåligt om det nu visar sig vara en OEM version. Komplett.se kostar en OEM version 1095kr och en full 1800kr ca. Då tänkte jag att då måste det vara en full version eftersom netonnet slår till med 1900kr. Om det är en OEM version så är det sanslöst löjligt dyra netonnet är, då visare det sig att netonnet inte är bättre priser, i detta fall sämsta priser.

Då hade jag gått och reklamerat och bet om ersättning då det är en oem och inte en full som man kan tro då det inte nämns något om oem av dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

dom kan börja med att göra det enkelt att äga en laglig kopia samt kanske även sänka priset bara lite.

Priset är skäligt. Och vadå "göra detenkelt att äga en laglig kopia" ? Det är ju görsimpelt. aldrig strul öht. Sluta snacka goja och återgå till att pirata lite wärch istället.

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Då hade jag gått och reklamerat och bet om ersättning då det är en oem och inte en full som man kan tro då det inte nämns något om oem av dom.

Man kan ju testa ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Men snälla, lugna ner dig lite, ta ett djup andetag. Innan du börjar anklaga MS och netonet för bedrägeri så först, kolla ifall du har ett kvitto, där lär du se ifall det är oem eller inte. Annars kolla direkt på skivan eller serienumret, ifall det är oem så står det på etiketten till serienumret eller direkt på skivan. Eller ännu enklare, gå in på kontrollpanelen -> system och säkerhet -> system och kolla under "Windows-aktivering" där står det "Produkt-ID: XXXXX-OEM-XXXXXXXX-XXXXX". Visa det sig att du har en OEM version så ring bara, de har en jäkligt bra support, lycka till! Ifall inte.... ring ändå.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Priset är skäligt. Och vadå "göra detenkelt att äga en laglig kopia" ? Det är ju görsimpelt. aldrig strul öht. Sluta snacka goja och återgå till att pirata lite wärch istället.

För din info så äger jag en license till windows 7 ultimate men den krånglar varje gång jag måste köra om datorn. Samt att windows update inte alltid vill. Ena dagen är den inte genuin nästa är den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det är en OEM version så framgår detta av nyckel
Dock Har sett att även retail kan krångla en del OM man har installerat KB971033
via windows uppdate, finns den bland installerade updates så ligger nog förklaringen här.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Okej, killar.

Jag har ringt och pratat med mircosoft och de hjälpte mig att aktivera mitt windows. Jag frågade om jag hade OEM, men det hade jag inte. Mitt problem är löst, tack till alla som ville hjälpa till ^^

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tednasadator:

Okej, killar.

Jag har ringt och pratat med mircosoft och de hjälpte mig att aktivera mitt windows. Jag frågade om jag hade OEM, men det hade jag inte. Mitt problem är löst, tack till alla som ville hjälpa till ^^

Man kanske ska söka fel hos sig själv innan man kastar skit?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Avstängd

förstår de som pritakopierar mer och mer...

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Skrivet av adolf512:

förstår de som pritakopierar mer och mer...

Vad menar du nu? Det är fullständigt naturligt att man inte kan aktivera en licens på olika hårdvara. Sen så löste det sig direkt med ett samtal till supporten. Förstår inte hur det hade kunnat vara enklare!

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Sen är det väl inte tillåtet att sälja OEM licenser enbart? Dvs måste levereras med en dator.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Sen är det väl inte tillåtet att sälja OEM licenser enbart? Dvs måste levereras med en dator.

Jodå, det är tillåtet. Dock så bryter man mot licensen om man inte installerar det på en ny dator

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Vad menar du nu? Det är fullständigt naturligt att man inte kan aktivera en licens på olika hårdvara. Sen så löste det sig direkt med ett samtal till supporten. Förstår inte hur det hade kunnat vara enklare!

Det hade kunnat fungera på en gång?
Sen att man byter ett moderkort så tycker jag det är naturligt att den skall funka på den hårdvaran också.
Att man inte kan köra in den på alla sina datorer hemma är en annan sak.
Förstår inte hur du tycker det är ok att man skall behöva ringa support bara för att man bytt moderkort och skall försöka aktivera det igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Sen att man byter ett moderkort så tycker jag det är naturligt att den skall funka på den hårdvaran också.

Hur ska Windows skivan hålla koll på om man bara bytt moderkort eller CPU? Man får dra gränsen någonstans innan saker och ting blir för komplicerade, man har ju alternativet att köpa en fullständig licens.

Tänk på att Microsoft är inte tvungna att sälja OEM-licenser precis som du inte är tvungen att köpa dem. Passar inte deras villkor så finns det ju massor av alternativ, fullständig licens, Linux, Mac, dos, skriva ett eget OS osv....

Till trådskaparen, hur blev du rånad av Microsoft då? För det är starka rubriker du använder varje gång du har problem.

Visa signatur

En Laptop