Rånad på 1900kr av Mircosoft

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Det hade kunnat fungera på en gång?
Sen att man byter ett moderkort så tycker jag det är naturligt att den skall funka på den hårdvaran också.
Att man inte kan köra in den på alla sina datorer hemma är en annan sak.
Förstår inte hur du tycker det är ok att man skall behöva ringa support bara för att man bytt moderkort och skall försöka aktivera det igen.

Hur kan du via kod veta att det är samma dator om datorid byts ut?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Hur kan du via kod veta att det är samma dator om datorid byts ut?

Dom regar ju vad som sitter i datorn och när du aktiveras så kollas det emot vad den nyckeln hade innan.
Det jag fått sagt till mig i alla fall.
Microsoft samlar ju in data om vad folk sitter på för hårdvara.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Dom regar ju vad som sitter i datorn och när du aktiveras så kollas det emot vad den nyckeln hade innan.
Det jag fått sagt till mig i alla fall.
Microsoft samlar ju in data om vad folk sitter på för hårdvara.

Ja precis, den kollar mot vad nyckeln hade innan och nu har det ju ändrats?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

När jag ringde för att aktivera mitt "student win7" ville dom ha person uppgifter ^^

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk

Kul, de hjälpte inte mig när jag fick byta moderkort, så jag fick ta till en annan variant..

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Ja precis, den kollar mot vad nyckeln hade innan och nu har det ju ändrats?

Men varför när jag har betalt en licens kan jag inte få byta moderkort om det gammla tex gick sönder?
Måste jag köpa en ny licens då?
Tycker det känns dumt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Om ni läser tråden så säger han att det INTE är en OEM

Skrivet av tednasadator:

*TEXT*
Jag frågade om jag hade OEM, men det hade jag inte.
*TEXT*

Så han ska visst kunna aktivera den på olika hårdvara , men dock bara på en maskin i sänder.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Så han ska visst kunna aktivera den på olika hårdvara , men dock bara på en maskin i sänder.

Exakt min poäng

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Finns fortfarande en gräns på 5 aktiveringar

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Men varför när jag har betalt en licens kan jag inte få byta moderkort om det gammla tex gick sönder?
Tycker det känns dumt.

Du måste ju inte köpa ny. Du måste bara ringa dem och berätta att det är samma dator men med nytt moderkort..

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Det kunde mycket väl ha varit en OEM version. Jag vet att siba, på kungsgatan, har försökt krånga sådana för 2100 för ett tag sedan.

Sen kan du ju tänka till lite när du sätter rubrik på din tråd nästa gång.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Du måste ju inte köpa ny. Du måste bara ringa dem och berätta att det är samma dator men med nytt moderkort..

Hänger fortfarande på vem man ringer och får tag på där borta. Alla är inte hjälpsamma.
Sen skall man inte behöva ringa och be om att dom activerar nyckeln igen.
Återactiverar dom den så är dom snälla då dom inte behöver göra det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Hänger fortfarande på vem man ringer och får tag på där borta. Alla är inte hjälpsamma.

Då det är samma dator behöver de göra det...
Jag förstår inte hur du resonerar när du själv säger att det är logiskt att den inte kan aktivera när hårdvaran är bytt (vad går egentligen gränsen för en ny dator?) men ändå ska man inte behöva ringa dem? Hur ska det funka då?

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Jag förstår inte hur du resonerar när du själv säger att det är logiskt att den inte kan aktivera när hårdvaran är bytt (vad går egentligen gränsen för en ny dator?) men ändå ska man inte behöva ringa dem? Hur ska det funka då?

Jag tycker du skall kunna byta hårdvara hur du vill utan att behöva ringa till support och be snällt om en reactivering av ens nyckel.
Köper man OEM får man skylla sig själv (så vida man inte blir förd bakom ljuset så klart)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av KurreKula:

utan något anti pirat skit alls, så slipper man det. jag skulle utan att tveka köpa äkta ultimate om jag visste att det skulle fungera i alla evighet. nu är ju problemet att en olaglig verision funkar bättre och är lättare att instalera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alibababert:

utan något anti pirat skit alls, så slipper man det. jag skulle utan att tveka köpa äkta ultimate om jag visste att det skulle fungera i alla evighet. nu är ju problemet att en olaglig verision funkar bättre och är lättare att instalera.

Tack en som förstår ^^

Om det bara var änklare att äga äkta vara så hade fler gjort det

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av KurreKula:

Vad menar du nu? Det är fullständigt naturligt att man inte kan aktivera en licens på olika hårdvara. Sen så löste det sig direkt med ett samtal till supporten. Förstår inte hur det hade kunnat vara enklare!

Hehe, skrattade till där lite, "förstår inte hur det hade kunnat vara enklare".

Tja, asså vad han menade med varför folk piratkopierar mer är för att det är krångligt. Se vad hur det gick för mig! Jag var tvungen att vänta till nästa morgon innan jag kunde få ett äkta windows på min dator för att det inte gick så enkelt som du inte förstår att aktivera online.

Så enklare kunde det ha varit förstår du.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Det kunde mycket väl ha varit en OEM version. Jag vet att siba, på kungsgatan, har försökt krånga sådana för 2100 för ett tag sedan.

Sen kan du ju tänka till lite när du sätter rubrik på din tråd nästa gång.

Ja, fröken, jag ska det i fortsättningen.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

förstår de som pritakopierar mer och mer...

Av dömma av det här så fungerar priatkopierade bättre xD.

(innebär inte att jag har men man vet en del för det)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Finns fortfarande en gräns på 5 aktiveringar

Var står det om den gränsen? Vilka versioner?
Om det stämmer så lär jag få problem nästa gång jag ska ominstallera min studentversion av win7.
Finns det några andra dolda gränser eller hinder att ominstallera och/eller byta hårdvara med de olika operativsystemen Microsoft har.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Mitt windows kostade 1900kr och jag köpte den netonnet. Ni menar inte att netonnet säljer en OEM version för 1900kr????????????!!!!!!!!!!! Då vet jag banne med inte vad jag gör!!!!!!

Såvitt jag kan se så säljer inte NetOnNet några OEM-operativsystem överhuvudtaget, bara retail och uppgraderingar. Däremot ska du veta att det mycket väl går att köpa oem-programvara i den prisklassen: Windows 7 Ultimate 32-bit Svensk OEM - Inet.se

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Tack en som förstår ^^

Om det bara var änklare att äga äkta vara så hade fler gjort det

Men snälla lilla, ifall det inte hade krävts något dator-id så hade du ju kunnat installera OS:et på flera olika datorer och det strider mot licensen som du accepterar vid installation. Men om du tycker det är sååå jobbigt att lyfta på luren och snacka några minuter, eller ännu bättre, gör en automatiserad telefonaktivering(ifall du byter mobo) så kanske du rent av inte ska använda windows?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Var står det om den gränsen?

Jag tror inte att siffran någonsin har officiellt släppts från Microsoft. Dock har den inofficiellt bekräftats av diverse anställda: How many times can I activate Windows 7?

Skrivet av Freezer64Pro:

Vilka versioner?

Troligen alla vanliga retail varianter av produkter som kräver aktivering överhuvudtaget.

OEM, "riktig OEM" och företagsversioner som använder egna aktiveringsservrar har andra regler.

Skrivet av Freezer64Pro:

Om det stämmer så lär jag få problem nästa gång jag ska ominstallera min studentversion av win7.
Finns det några andra dolda gränser eller hinder att ominstallera och/eller byta hårdvara med de olika operativsystemen Microsoft har.

Det är bara att lyfta på luren och slå den automatiska telefonsvararen en signal. Jag känner inte till något fall där man har nekats aktivering (speciellt inte för retail-versionen).

Begränsningarna finns där är för att aktiveringsskydet annars skulle vara ganska meningslöst...

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Men snälla lilla, ifall det inte hade krävts något dator-id så hade du ju kunnat installera OS:et på flera olika datorer och det strider mot licensen som du accepterar vid installation. Men om du tycker det är sååå jobbigt att lyfta på luren och snacka några minuter, eller ännu bättre, gör en automatiserad telefonaktivering(ifall du byter mobo) så kanske du rent av inte ska använda windows?

Att inte kunna köra det på flera datorer samtidigt är en helt annan sak och det kan jag förstå men detta är bara drygt.
Att dom låser ute en från att köra en och samma licens på flera är helt ok och det ogillar jag inte då man köper för EN datorn. Men att inte kunna activera mer än 5 ggr (som har framkommit att man inte kan) och inte kunna activera igen bara för att man bytt moderkort är fel och dom kan skilja på det lätt.

Att ringa dom kan jag göra och har fått göra men det skall inte behövas.
Jag vill inte ringa folk och be om att få installera om mitt os.

Det är mer en principsak för mig att det helt enkelt skall fungera när man vill vara laglig.
Man skall inte ha det lättare när man piratar och slipper betala än om man köper en ultimate för nästan 2900kr.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av alibababert:

Det fungerar ju i all evighet! Om du nu ska bygga om din dator / byta dator löser sig allt med ett par minuters samtal. Hur svårt är det?

Skrivet av tednasadator:

Tja, asså vad han menade med varför folk piratkopierar mer är för att det är krångligt. Se vad hur det gick för mig! Jag var tvungen att vänta till nästa morgon innan jag kunde få ett äkta windows på min dator för att det inte gick så enkelt som du inte förstår att aktivera online.

Följde du verkligen instruktionerna som kom upp om telefonaktivering..? Har för mig att det står rätt tydligt om att du måste ringa dem...

Skrivet av RainesX:

Att inte kunna köra det på flera datorer samtidigt är en helt annan sak och det kan jag förstå men detta är bara drygt.
Att dom låser ute en från att köra en och samma licens på flera är helt ok och det ogillar jag inte då man köper för EN datorn. Men att inte kunna activera mer än 5 ggr (som har framkommit att man inte kan) och inte kunna activera igen bara för att man bytt moderkort är fel och dom kan skilja på det lätt.

Det är mer en principsak för mig att det helt enkelt skall fungera när man vill vara laglig.
Man skall inte ha det lättare när man piratar och slipper betala än om man köper en ultimate för nästan 2900kr.

Men hur ska MS veta att det är samma dator om du börjar byta komponenter? Att man inte kan aktivera mer än 5 gånger är inte så farligt enligt mig då det krävs rätt mycket jobb för att aktivera 5 gånger och då är den minuten det tar att ringa inte så farlig enligt mig i alla fall. Om du piratar kommer du att behöva skippa massa uppdateringar, hålla koll på när de släpper nya antipirat-uppdateringar etc. Det är helt säkert inte enklare i längden!

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KurreKula:

Men hur ska MS veta att det är samma dator om du börjar byta komponenter? Att man inte kan aktivera mer än 5 gånger är inte så farligt enligt mig då det krävs rätt mycket jobb för att aktivera 5 gånger och då är den minuten det tar att ringa inte så farlig enligt mig i alla fall. Om du piratar kommer du att behöva skippa massa uppdateringar, hålla koll på när de släpper nya antipirat-uppdateringar etc. Det är helt säkert inte enklare i längden!

En uppdatering faktiskt sofar som är deras såkallade antipiratuppdatering.. T.om den fungerar inte alls

Permalänk
Skrivet av tcntad:

En uppdatering faktiskt sofar som är deras såkallade antipiratuppdatering.. T.om den fungerar inte alls

Haha, yeayea, trying to make a point!

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneT1c:

När jag ringde för att aktivera mitt "student win7" ville dom ha person uppgifter ^^

Förmodligen för att du ringde till supporten där du skulle registreras i supportsystemet. Köp en Dell och ring till deras support så kommer du registreras i systemet innan de kan hjälpa dig. Samma sak.

Skrivet av RainesX:

Tycker det känns dumt.

Inte alls. Det enda jag kan se som kan ge problem är om du har en märkesburk med märkesspecifik licens. Tex Dell OEM-version och du byter till valfritt moderkort. Märkesfri OEM-licens som man köper i butik kan man byta moderkort hur som helst, även om man inte får det enligt EULA.

Skrivet av RainesX:

Det är därför man ringer telefonsvararaktivering istället för att snacka med någon på supporten. Numret står till och med i hjälpinformationen när onlineaktivering misslyckats.

Skrivet av RainesX:

Jag tycker du skall kunna byta hårdvara hur du vill utan att behöva ringa till support och be snällt om en reactivering av ens nyckel.
Köper man OEM får man skylla sig själv (så vida man inte blir förd bakom ljuset så klart)

Se ovan, även OEM-kunder klarar sig bra.

Skrivet av alibababert:

Olaglig kan sluta att fungera när som helst, laglig kan eventuellt ge några minuters problem vid ominstallation. Jag föredrar det senare.

Skrivet av tednasadator:

Om du var lite mer sansad och läst vad som stod på skärmen hade du haft licensen aktiverad på kortare tid än det tog för dig att skriva inlägget här på swec.

Skrivet av RainesX:

Jag har fått intrycket av att 5 aktiveringar inte är en fast gräns. Det beror på hur tätt aktiveringarna kommer. 5 aktiveringar på en vecka så säger aktiveringsservern stopp då det kan vara ett serienummer som sprids, men om det är med några månaders mellanrum så fungerar det.

Som sagt, det är endast om du ringer "fel" nummer du behöver be någon om lov för att installera om datorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Det fungerar ju i all evighet! Om du nu ska bygga om din dator / byta dator löser sig allt med ett par minuters samtal. Hur svårt är det?

Följde du verkligen instruktionerna som kom upp om telefonaktivering..? Har för mig att det står rätt tydligt om att du måste ringa dem...

Det skall inte behöva vara samma dator.
Jag vill kanske sälja min burk och skaffa en helt ny men fortfarande kunna använda mitt os jag köpt (hyr rättigheter till) och köra in det i min nya burk.

Jag sa att det kan skötas enklare sa inte att det är vanvettigt jobbigt, jag kan leva med det men som jag även sagt så är det en principsak för mig. Har några biljämförelser men tyar inte blanda in bilar här.
Sen så uppdaterar jag sällan windows. Håller alltid koll redan som det är på vad som kommer och vad jag tycker kan vara till hjälp för mig (inte det säkrastejag vet men orkar inte kladda ner oset för mycket med skit som inte gör något i vilket fall.

Lägger mig nu då det är en personlig fråga tydligen på vad som är rättfärdigat och inte i denna frågan om reactiveringar av nycklar osv.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Det skall inte behöva vara samma dator.
Jag vill kanske sälja min burk och skaffa en helt ny men fortfarande kunna använda mitt os jag köpt (hyr rättigheter till) och köra in det i min nya burk.

Jag sa att det kan skötas enklare sa inte att det är vanvettigt jobbigt, jag kan leva med det men som jag även sagt så är det en principsak för mig. Har några biljämförelser men tyar inte blanda in bilar här.
Sen så uppdaterar jag sällan windows. Håller alltid koll redan som det är på vad som kommer och vad jag tycker kan vara till hjälp för mig (inte det säkrastejag vet men orkar inte kladda ner oset för mycket med skit som inte gör något i vilket fall.

Lägger mig nu då det är en personlig fråga tydligen på vad som är rättfärdigat och inte i denna frågan om reactiveringar av nycklar osv.

Men då är det ju en ny burk... Om du formaterar din andra disk så kommer MS fortfarande ha info om att den nyss var igång och aktiverad. Vilket skulle innebära att 2 datorer med samma nyckel är inne inom en kort period. Då är det klart att det ska stängas ner så du får ringa

Visa signatur

MovieDatabase