Rånad på 1900kr av Mircosoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Men då är det ju en ny burk... Om du formaterar din andra disk så kommer MS fortfarande ha info om att den nyss var igång och aktiverad. Vilket skulle innebära att 2 datorer med samma nyckel är inne inom en kort period. Då är det klart att det ska stängas ner så du får ringa

Om jag säljer min gamla burk formaterad så skall väll MS skita i om den hade min nyckel eller inte? jag använder ju bara mitt os på en burk och inte på två.
Hade jag sålt burken med os installerat och sen kört in det på min där hemma så borde jag skutas och bli spärrad. Men nu gör man ju inte det.

Så länge inte två är aktiverade samtidigt så skall det fungera.

Man skall väl inte behöva formatera och sedan vänta 1vecka innan man installerar om på en ny dator? för det är det du säger.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Vilket krig det blev i denna tråden! ;P

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Vilket krig det blev i denna tråden! ;P

Antar att det blir så när personliga åsikter och principer krockar med varandra XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Om jag säljer min gamla burk formaterad så skall väll MS skita i om den hade min nyckel eller inte? jag använder ju bara mitt os på en burk och inte på två.
Hade jag sålt burken med os installerat och sen kört in det på min där hemma så borde jag skutas och bli spärrad. Men nu gör man ju inte det.

Man skall väl inte behöva formatera och sedan vänta 1vecka innan man installerar om på en ny dator? för det är det du säger.

Men hur vet MS om att du har formaterat datorn?
Känns som vi snackar om definitionsfrågor. Vad är definition av att byta dator och vad är definitionen av att använda på två datorer?
Enligt mig är det att använda på datorer om man använder samma licens på 2 olika datorer inom en kort tid. Byta dator är väl när man gör större / totala hårdvaruförändringar?

Eftersom MS inte får reda på att du har formaterat datorn tycker inte jag det känns konstigt att du måste informera dem om det?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Olaglig kan sluta att fungera när som helst, laglig kan eventuellt ge några minuters problem vid ominstallation. Jag föredrar det senare.

det är ganska mycket mer än några minuters problem vid en laglig. olagliga strular däremot nästan aldrig, och verkligen aldrig om man stänger av automatisk uppdatering.

vill dock förtydliga att jag knappast laddar ned eller förespråkar illegal fildelning, bara att microsoft borde se över sitt koiperingsskydd

Permalänk
Skrivet av alibababert:

det är ganska mycket mer än några minuters problem vid en laglig. olagliga strular däremot nästan aldrig, och verkligen aldrig om man stänger av automatisk uppdatering.

vill dock förtydliga att jag knappast laddar ned eller förespråkar illegal fildelning, bara att microsoft borde se över sitt koiperingsskydd

Vad är det för problem som är mer än några minuter?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Men hur vet MS om att du har formaterat datorn?
Känns som vi snackar om definitionsfrågor. Vad är definition av att byta dator och vad är definitionen av att använda på två datorer?
Enligt mig är det att använda på datorer om man använder samma licens på 2 olika datorer inom en kort tid. Byta dator är väl när man gör större / totala hårdvaruförändringar?

Eftersom MS inte får reda på att du har formaterat datorn tycker inte jag det känns konstigt att du måste informera dem om det?

Min definition av att använda två datorer är när samma nyckel ligger och är aktiv samtidigt på två helt olika burkar.
byta dator är för mig är mer eller mindre byte av cpu mobo och kanske även graffe.

Kan säga att skifte av dator under kort tid är ett byte då den andra inte brukas av dig längre.
Så länge du ersätter och inte använder din andra burk så är det ett byte.

Annars, hur lång tid är kort tid.
Så fort du ansluter till nätet (om du har automatisk uppdatering igång) så kommer ms veta att din dator är der och reggas då. Om du då startar datorn för att säkerhetskopiera saker inför ett byte så kan du inte aktivera dit os på den nya datorn under det tidsspann som är "kort" tid för du brukar du två datorer trots att den gammla kanske är skrotad, strippad och såld eller bortskänkt till farmor helt ren och utan os.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Min definition av att använda två datorer är när samma nyckel ligger och är aktiv samtidigt på två helt olika burkar.
byta dator är för mig är mer eller mindre byte av cpu mobo och kanske även graffe.

Kan säga att skifte av dator under kort tid är ett byte då den andra inte brukas av dig längre.
Så länge du ersätter och inte använder din andra burk så är det ett byte.

Annars, hur lång tid är kort tid.
Så fort du ansluter till nätet (om du har automatisk uppdatering igång) så kommer ms veta att din dator är der och reggas då. Om du då startar datorn för att säkerhetskopiera saker inför ett byte så kan du inte aktivera dit os på den nya datorn under det tidsspann som är "kort" tid för du brukar du två datorer trots att den gammla kanske är skrotad, strippad och såld eller bortskänkt till farmor helt ren och utan os.

Precis, då håller vi med om vad som innebär att byta dator och varför det kan bli problem.

Att den är strippad och såld utan OS spelar ju ingen roll alls. Ditt os avaktiveras ju inte för att du inte använder det på några dagar utan du måste såklart ringa MS så att de vet att du har formaterat den?

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Precis, då håller vi med om vad som innebär att byta dator och varför det kan bli problem.

Att den är strippad och såld utan OS spelar ju ingen roll alls. Ditt os avaktiveras ju inte för att du inte använder det på några dagar utan du måste såklart ringa MS så att de vet att du har formaterat den?

Varför måste jag ringa och säga det.
Om jag activerar tex ett spel på en dator och sen köper en ny dator och måste activera det igen så avactiveras det gamla och ny dator reggas. Skulle nu den gammla datorn dyka upp igen med samma nyckel utan att ha activerats igen och kanske till och med samtidigt som den nya så är det ju kört och man blir bannad.

Kan det inte vara lika dant med os. Och om jag inte missminner mig så är det så det funkar också men pga deras begränsade mängd activeringar så gå det inte.

Dom har för stort kontrollbehov för att det skall fungera så att alla hade varit nöjda.
Du kan ju knappast säga att det hade blivit jobbigare för dig om du sluppit ringa dom och säga att din disk är formaterad.
Alla hade vart glada och ms hade sluppit läga pengar på ett piratskydd som ändå inte fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Grejen är det att man aldrig avaktiverar sin licens, och vid normal användning görs ingen kontroll om licensen fortfarande är aktiv eller inte. Endast vid vissa nerladdningar från microsoft.com görs kontroll av licensen, tex WMP, Security Essentials och IE.
MS har ingen möjlighet att veta om installationen fortfarande är i drift, datorn bara avstängd eller om installationen är raderad.

Först när ny aktivering begärs skickas information från din dator för godkännande av MS aktiveringsserver och checksumman av hårdvaran uppdateras, eller så godkännes det ej och du blir tvingad att ringa 0200-numret för att få godkänt innan checksumman uppdateras.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Grejen är det att man aldrig avaktiverar sin licens, och vid normal användning görs ingen kontroll om licensen fortfarande är aktiv eller inte. Endast vid vissa nerladdningar från microsoft.com görs kontroll av licensen, tex WMP, Security Essentials och IE.
MS har ingen möjlighet att veta om installationen fortfarande är i drift, datorn bara avstängd eller om installationen är raderad.

Först när ny aktivering begärs skickas information från din dator för godkännande av MS aktiveringsserver och checksumman av hårdvaran uppdateras, eller så godkännes det ej och du blir tvingad att ringa 0200-numret för att få godkänt innan checksumman uppdateras.

Låter lågiskt.
Anser dock fortfarade att det är ett iritationsmoment som bara är onödigt då bara dom som är lagliga måste ha med det att göra.
När man köper film lagligt så måste man titta på en antipiratfilm som inte går att spola förbi medans en rippad film slipper man det på, i spel så måste man aktivera och vara online för att starta medans pirat slipper detta (gäller bara vissa spel) windows så sitter man med en laglig kopia som bara kan installeras några gånger sen måste man ringa support medans pirat slipper detta och kan fortfarande uppdatera sitt os från ms servrar (så länge man skippar vissa uppdateringar)

Nu säger jag verkligen inte att man skall pirata för att få det lätt men det är så det ser ut.
Jag gör mitt bästa för att vara laglig. Köpt os, köper alla filmer (får tag på skit ibland tyvärr men laddar man inte så) och köper alla spel jag vill ha (tack och lov väldigt lite spel som tilltalar)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men vafan,,, ett OS som är installerat på en burk ,, som märker att , Oooops nytt Mobo!!! ,,, ska väl för fan kunna aktiveras utan att man ska behöva ringa en support!
Blir fan lack och läder på att det ska strula MERA på ärliga versioner av ,, vadenuärmankör, än vad "piratebay-versionen" gör.

fuuuu it! ,, ska fan knäcka plasten på min WinME och installera i ren protest! (näää , skoja bara.)

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Men vafan,,, ett OS som är installerat på en burk ,, som märker att , Oooops nytt Mobo!!! ,,, ska väl för fan kunna aktiveras utan att man ska behöva ringa en support!
Blir fan lack och läder på att det ska strula MERA på ärliga versioner av ,, vadenuärmankör, än vad "piratebay-versionen" gör.

fuuuu it! ,, ska fan knäcka plasten på min WinME och installera i ren protest! (näää , skoja bara.)

Grejen är att OS tänker inte "OOOPS nytt MOBO", OSet tänker att datorn har bytts

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Är glaset halvfullt eller halvtomt?

Skrivet av RainesX:

När man köper film lagligt så måste man titta på en antipiratfilm som inte går att spola förbi medans en rippad film slipper man det på...

När man laddar ner piratfilm så kan man få RIAA i hälarna; med lagligt inköpt version slipper man det.

Skrivet av RainesX:

..., i spel så måste man aktivera och vara online för att starta medans pirat slipper detta (gäller bara vissa spel)...

Med lagligt spel kan man spela mot andra online; med pirat kan man (oftast) inte göra det.

Skrivet av RainesX:

... windows så sitter man med en laglig kopia som bara kan installeras några gånger sen måste man ringa support medans pirat slipper detta och kan fortfarande uppdatera sitt os från ms servrar (så länge man skippar vissa uppdateringar).

Med olagliga versioner kan man oftast inte få Service Packs; med lagliga kan man det.

Glöm dessutom inte bort att om MS verkligen tar upp kampen mot piraterna en dag så skulle det vara mycket enkelt att göra livet riktigt surt för alla som kör olagligt. MS-anställda får lika enkelt tag på piratverktygen som vanligt folk. Med veckovisa uppdateringar av denna antipiratdatabas och policyändringar till att låta alla uppdateringar kräva verifiering så kan man tvinga alla pirater till att köra opatchade system (vem vågar göra det?).

Att antipiratskyddet idag är tandlöst är högst troligen ett medvetet drag av MS och har väldigt lite med tekniska begränsningar att göra. Marknadsandelar, negativ publicitet (tidningar skulle inte bry sig om X miljoner virussmittade system hade kört piratversioner med inaktiverade säkerhetsuppdateringar), o.s.v. är långt viktigare än ett tiotal miljoner dollar mer i inkomst.

Skyddet idag är redan fullt tillräckligt för att stoppa vanligt folk från att köpa en licens och sedan installera på flera datorer (som på den gamla Windows 2000-tiden), utan att vara alltför besvärligt för majoriteten av slutanvändarna.

Om du nu vill byta moderkort stup i kvarten så kan du överväga att inte aktivera alls. Du har en grace-period på 30 dagar som kan re-armas upp till 120 dagar.

Jag är verkligen imponerad om du för varje enskild installation behåller dem mer än 120 dagar och byter moderkort fler än 5 gånger.

Skrivet av Lordsqueak:

Telefonaktivering är inte detsamma som support.

Ta upp luren, ring ett nummer, knappa in några siffror och sedan är det klart. Du behöver inte prata med någon levande varelse alls.

Om något så tycker jag att produktaktiveringen för Windows är något som har implementerats på rätt sätt. Jämför bara med Spore...

Typoooss....
Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Hedersmedlem

Hör man av sig till dem, tom med OEM, och förklarar läget att mobot har dött osv så tror jag inte att det skall vara några problem (förutom om det är företagsspecifik liscens då möjligen).

Permalänk
Medlem

Ni som håller på klagar har uppenbarligen inte testat telefonaktivering, då hade ni nog inte haft en så negativ bild. Deras support är inte heller så tokig...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av KurreKula:

Vad är det för problem som är mer än några minuter?

ominstalation, försöka luska ut tele numret till rätt m$ avdelning, telefonkö, etc

menom du nu verkligen tycker att m$ är gudar, så ska inte jag förstöra din världsbild

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hahaha.. Ni får ju numret förfan när aktivering misslyckas!..

Ni har ju inte ens försökt ellerhur? Gör det istället för att gnälla hela tiden.

Permalänk
Medlem

m$... Deras hemsida är en riktigt djungel indeed!

Permalänk

Förstår inte problemet då jag alltid har ringt och pratat med MS då jag bytt hårdvara,
dom är alltid trevliga och ställer några frågor sen får man en ny kod man knappar in bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av alibababert:

ominstalation, försöka luska ut tele numret till rätt m$ avdelning, telefonkö, etc

menom du nu verkligen tycker att m$ är gudar, så ska inte jag förstöra din världsbild

Du har uppenbarligen aldrig använt telefonaktivering så du har ingen rätt att yttra dig om det. Numret står på skärmen om du klickar på (vill jag minnas) alternativ aktiveringsmetod eller mer info. Det enda du måste göra är att välja sverige om det är engelsk windows. Jag har aldrig varit med om telefonkö där, oavsett när på dygnet man ringer.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Hör man av sig till dem, tom med OEM, och förklarar läget att mobot har dött osv så tror jag inte att det skall vara några problem (förutom om det är företagsspecifik liscens då möjligen).

Har en god vän som bytte ALLT på sin Dell när den gick sönder. Bättre CPU, GPU, PSU, RAM HDD och moderkaka införskaffades. Obs! Ej Dell original. Sedan ringde han MS på knagglig engelska och förklarade läget. Tro't eller ej men han fick en ny aktiveringslicens! Troligen orkade dom inte med honom

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vid byte av hårdisk, minne, gpu, nätverkskort, cpu, ljudkort så SKA de inte finnas nå check. Dessa är nåt som kan bytas flera ggr på kort tid.
En check mot mobo räcker enbart i min åsikt.

Sen att behöva ringa eller nåt annat som bekostar din ekonomi för att du vill följa lagen är mig helt obegripligt. (alla har inte tillgång till fast tele å kan ringa 020/0200 gratis)
Beroende på tid som åtgår ska detta falla in under betänkbar skälig kostnad som man bör vara berättigad i ersättning.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Sötast

Så... Först rånade de jävlarna dig på 1900 kr...

Sen så gjorde de inbrott igen och la tillbaka pengarna på kudden medans du satt i telefon?

Sinnessjukt, förjävligt. Dagens företag!!!

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Sen så gjorde de inbrott igen och la tillbaka pengarna på kudden medans du satt i telefon?

Haha, den var bra den

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Skrivet av alibababert:

Men det står ju rakt framför dig på skärmen!

Skrivet av Bloopy:

Vid byte av hårdisk, minne, gpu, nätverkskort, cpu, ljudkort så SKA de inte finnas nå check. Dessa är nåt som kan bytas flera ggr på kort tid.
En check mot mobo räcker enbart i min åsikt.

Sen att behöva ringa eller nåt annat som bekostar din ekonomi för att du vill följa lagen är mig helt obegripligt. (alla har inte tillgång till fast tele å kan ringa 020/0200 gratis)
Beroende på tid som åtgår ska detta falla in under betänkbar skälig kostnad som man bör vara berättigad i ersättning.

Men han som skrev ovan bytte ju MOBO också?

Skrivet av Allexz:

hahaha

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurand:

Hur ska Windows skivan hålla koll på om man bara bytt moderkort eller CPU?

du vill inte ens veta vad windows har allt koll på...

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Skrivet av tombman:

du vill inte ens veta vad windows har allt koll på...

Det han menar är att Windows inte kan veta att man bara bytt MOBO eller om man bytt dator

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

det är väl klart de kan
vid WPA kontrolleras följande saker

Display Adapter
SCSI Adapter
IDE Adapter (effectively the motherboard)
Network Adapter (NIC) and its MAC Address
RAM Amount Range (i.e., 0-64mb, 64-128mb, etc.)
Processor Type
Processor Serial Number
Hard Drive Device
Hard Drive Volume Serial Number (VSN)
CD-ROM / CD-RW / DVD-ROM
och denna information skickas vid aktivering automatisk med ditt key till microsoft och hårdvaran kollas vid varje boot.....

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Fint att det löste sig i alla fall Jag har också aft problem att aktivera och ringt. Jag fick reda på att min licens var aktiverad ett par gånger i Spanien ... Trevligt för spanioren som sitter där med fraud skyddet aktiverat nu för varje lisens han försöker aktivera med det mobot för efter att ha aktiverat med piratkoder ett visst antal gånger listar man mobot inte licensen som spärrat !!