Filmspelare som klarar alla vanliga format med bravur?

Permalänk

Filmspelare som klarar alla vanliga format med bravur?

Använder Media player classic nu och har gjort det i flera år men saknar att den inte kan spela lite nyare format som mp4 etc.

Tänkte direkt då på VLC, provade den men upplevde den så buggig. Den klarade dock alla format jag ville men den startar betydligt segare än Media player classic + att bilden hackar ibland om man hoppar fram i filmen. VLC senaste verisonen hängde sig även ibland.

Skulle helst vilja behålla Media player classic om jag hittar rätt codec för mp4 osv.

Vilken spelare använder ni?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag använder Media player classic home cinema(som är en vidareutveckling på MPC) och jag har då inte några problem med MP4. Kanske har du missat MPC HC?

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk

Aha, tackar för tipset! Ska kolla det. Fler tips?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Aha, tackar för tipset! Ska kolla det. Fler tips?

Jag använder i sanning bara den spelaren, förutom Mplayer då om jag vill spela trasiga eller konstiga filer Mplayer är ju jättebra om man orkar vara utan GUI och bara använda sig av tangentbord eller om man har en något slöare dator med lite RAM.

Jag tycker du kollar upp båda och ser till att tanka alla codecs som finns påMPlayer - The Movie Player Jag tror inte du kommer behöva några andra spelare Du kanske rent av klarar dig på bara MPCHC.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

jag antar att flera kommer säga emot mig lite nu, men jag tycker att k-lite codec paketet fungerar bra, kan köra allt jag har provat iaf, och använder för de mesta wmp 12, och om nåt fattas, mpc hc
mpc hc följer också med i k-lite paketet och det uppdateras rätt ofta

Codec Guide: K-Lite Codec Pack - Windows 7 codecs

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk

The KMPlayer
eller
GOM Player

Bättre än VLC och funkar felfritt för mig och har gjort under många år.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk

Installerade Media player classic home cinema (senaste) och testade .mp4 filmer, men det funkade inte för mig
Sedan sa den till vid installationen att jag behövde uppdatera directx till senaste versionen. Så jag gjorde det men funkade ändå inte.

Ska testa KMplayer!

Visa signatur

Permalänk
Permalänk

Hittar inte KMplayers sida! Vilken är senaste skarpa versionen?

Visa signatur

Permalänk
SpelClockers

Som Pjuppi sa så är K-lite codec pack guld värt. Det har klarat i stort sett allt.

Permalänk
Medlem

CCCP - codec packet som där finns allt och lite till i. Jag kör det tillsammans med XBMC (htpc program) samt mpc.

Funkar klockrent.

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart XBMC så jag slipper packa upp saker innan jag spelar dom.

Fungerar utan att behöva något externt codec.

Permalänk
Snusfri

MPC-HC med ffdshow och coreavc, helt överlägset.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

Var fixar man coreavc? Kostar det att använda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Var fixar man coreavc? Kostar det att använda?

Gäsp!

Let me google that for you

Permalänk

Sökte på det men den verkar kosta pengar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Sökte på det men den verkar kosta pengar!

stämmer

Permalänk
Medlem

Rekommenderar som flera andra MPC-HC. Har kört den spelaren i flera år och har aldrig haft problem, spelar upp alla filer. Behövs inte något codecpack överhuvudtaget. Jag vet att det kan uppstå problem med externa codecs och då alla filer spelas ser jag inget behov av dem alls. Har även stöd för DXVA, utan att behöva något externt.

Det enda jag gör är att köra Reclock samtidigt. Kolla gärna upp det programmet, kan vara lite jobb att få igång men fördelen är att filmen och ljudet synkas mot en systemklocka som ser till att synken är perfekt och man undviker att bilden hackar när man exempelvis kopplar till en tv-skärm. Läs mer här:

ReClock - SlySoft Forum

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Installerade Media player classic home cinema (senaste) och testade .mp4 filmer, men det funkade inte för mig
Sedan sa den till vid installationen att jag behövde uppdatera directx till senaste versionen. Så jag gjorde det men funkade ändå inte.

Ska testa KMplayer!

Med senaste, så menas det senaste DX9
Vet att MPC HC inte klarar alla MP4 format, en del går andra inte, men går ju bra att komplettera MPC med just saknade codec,

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Ingen som hittar KMplayer hemsida? Hittar bara något forum som handlar om KMplayer. Svårt att hitta på den sidan vilken version som är senaste.

Edit:

Verkar som KMplayer är nerlagt? Istället är det denna som är en utveckling av kmplayer:

PotPlayer
DVB Support Download Center » Tools » Players » Daum PotPlayer 1.5.24134

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag kör med denna versionen av KMPlayer 2.9.4.1437, funkar kalas fint för min del.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Lät som att det skulle vara väldigt riskfyllt att prova den
Många som haft problem med den? Aldrig hört talas om den.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av swenorth1:

Ingen som hittar KMplayer hemsida? Hittar bara något forum som handlar om KMplayer. Svårt att hitta på den sidan vilken version som är senaste.

Edit:

Verkar som KMplayer är nerlagt? Istället är det denna som är en utveckling av kmplayer:

PotPlayer
DVB Support Download Center » Tools » Players » Daum PotPlayer 1.5.24134

The KMPlayer's Forums - Powered by Pandora TV

- Senaste versionen [2009/9/15] The KMPlayer 2.9.4.1435 Release - The KMPlayer's Forums

Dom har inte gjort någon ny sen 2009 så.

Testa Annars GOM player - Same shit diffrent name ^^

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Skrivet av CitroFrukten:

The KMPlayer's Forums - Powered by Pandora TV

- Senaste versionen [2009/9/15] The KMPlayer 2.9.4.1435 Release - The KMPlayer's Forums

Dom har inte gjort någon ny sen 2009 så.

Testa Annars GOM player - Same shit diffrent name ^^

Skumt! För enligt filehippo så är senaste versionen
KMPlayer 3.0.0.1438

Download KMPlayer 3.0.0.1438 - FileHippo.com

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av swenorth1:

Lät som att det skulle vara väldigt riskfyllt att prova den
Många som haft problem med den? Aldrig hört talas om den.

Nej, troligtvis helt riskfritt, men Jag har inte provat den själv. Så därför får Jag skriva så.
Så här skriver dom på majorgeeks. |MG| SPlayer 3.6 Build 1543 Download

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Skumt! För enligt filehippo så är senaste versionen
KMPlayer 3.0.0.1438

Download KMPlayer 3.0.0.1438 - FileHippo.com

Stämmer. Dock litar jag inte på filehippo.
Här finns det mesta i codec-väg man kan behöva:
Free-Codecs.com :: Download latest audio codecs, video codecs, codec packs and tools, FREE!

Mvh

Permalänk

Funderar på att köra någon av K-lite codec packarna, vilken rekommenderas?

Mega, full, standard eller basic?

Vill att den ska klara .mp4 .flv gärna .mts + dom andra vanligaste formaten.

Visa signatur

Permalänk

Eller så kan man köra XBMC så slipper man packa upp grejerna också

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.