Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Digital distribution går om fysisk försäljning av datorspel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Har köpt rätt mycket spel via steam... Var köper ni?

Köper från Internet eller butik, alltid fysiskt.

Gillar ha Spelen. Dessutom är steam, EA, blizzards dyrare än om man köper genom nätet, många gånger. Tycker de borde vara billigare.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk

Jag har ett sjukt sug efter att ha många spel på min hylla, så jag köper alltid spel i fodral. Har tom. köpt spel som jag inte ens spelat bara för att de ser fint ut (och mycket för att stödja utvecklarna). Penumbra Collection va ett sånt spel, som jag iofs testat innan köp... Ska lätt köpa Amnesia: The dark decent också Enda spelet jag saknar är STALKER Call of Pripyat som endast finns att köpa tillsammans med Clear Sky, som jag redan har. ARMA 2 borde nog fan också inhandlas... JAG ÄLSKAR SPEEEL!!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

För att bryta mönstret kan jag säga att att jag köpte Just Cause 2 och Batman: Arkham Asylum i Eidos onlineaffär. 150 spänn för 40-60 timmars underhållning är helt underbart.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Om jag handlar ett spel vill jag ha det i fysiskt format, saknar de stora kartongerna som man brukade få, istället för dessa plastfodral som man får idag.

Men det har hänt ett fåtal gånger att jag handlat från Steam.

just ja, hade nästan glömt de stora kartongerna som ofta innehöll allt möjligt ibland smyckes liknande saker, har ett par gamla pc spel med kartong och allt. kändes lyxigt och exklusivt. fodralen idag är lite tråkiga MEN sparar plats och sänker säkert priset och vill man ha lite finare så finns ju special utgåvor.

inte köpt på steam än, klarade mig långt med HL2 kortet jag fick med mitt graffe för några år sen, finns ju en del mods som man kan leka med.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

För att citera ett klassiskt PC-spel: "Who are you and what are you doing here?"

Jag råkade helt enkelt sälja min i5-rigg i våras och tvingas leva med en mac tills något stort händer på PC-fronten så att jag "måste" köpa ett nytt system. Ett tomt silverstone fortress II står och väntar ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Att spel är dyrare hos Steam beror ju på att dom anser att en $ är värt lika mycket som en €. Och vi i Europa får inte betala med dollar därför blir det så dyrt för oss.

Ah fast det där stämmer ju inte heller..

För övrigt är det lite synd som några andra sa att man inte får fina kartonger längre, har Shogo ståendes i hyllan=))

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Är väl inte konstigt att försäljningen av PC-spel minskat det senaste halvåret, förutom Starcraft II har det väl inte kommit speciellt mycket att hurra för?

Permalänk
Medlem

Det kallas evolution, dessutom är det jävligt mycket mer miljövänligt,...

Permalänk
Medlem

Gillar att man har alternativ att ladda ner på nätet, har gjort det massvis med gånger, dock om man får erbjudande på nån vanlig webbutik så köper jag på skiva med fodral osv. Dock brukar digital download erbjudanden ha så grymt låga priser och det går fort att få hem dom om man vill börja spela på en helg eller annan ledig dag, skönt att slippa vänta på posten (och frakt i vissa fall)...

Jag hoppas också att det är bra mycket miljövänligare med nerladdning, slippa frakta spel till butiker, till mej, slå in i plastfodral med papper...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMO KOTOR:

Är väl inte konstigt att försäljningen av PC-spel minskat det senaste halvåret, förutom Starcraft II har det väl inte kommit speciellt mycket att hurra för?

Vad jag sett av speltoppen på FZ så sålde BC2 och MW2 som smör till PC och låg över konsol för det mesta, om inte minnet är helt fel säkerligen fler spel?!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Man köper ju i affär så man får känna på grejerna

Permalänk
Medlem

Föredrar det fysiska mediet. Då äger man iaf någonting.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Tommy_h:

Vad jag sett av speltoppen på FZ så sålde BC2 och MW2 som smör till PC och låg över konsol för det mesta, om inte minnet är helt fel säkerligen fler spel?!

Det stämmer.
PC-spel säljer bra i Sverige, förmodligen för att vi är ett modernt land.

Kollar man marknaden i tex Storbritannien så ser man att alla casual konsolkramare dominerar.

Permalänk

Fördelarna med steam etc är najs så man inte behöver beställa och vänta på spel eller gå ner till butik(köpt flera spel genom steam själv). Men jag gillar vanliga fysiska mer då man har dvd som backup och cd key i fodralet(gå även snabbare att installera från dvd än att tanka med adsl)

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

digital distribution alla dagar. skivan är ett tröttsamt lagringsformat.

This.
Köper bara i fysiskt format om jag är tvungen till det.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Mjukvara är gratis.
Får jag ingen hårdvara, samt att spelet ej går att användas offline så är det inte värt att betala för, då du egentligen inte "äger" någonting alls.
Som alla de som låtit sig luras av att betala för World of Warcraft till exempel, har inga rättigheter till någonting. Blizzard kan när som helst ta tillbaks "ditt" konto och sen står du där flera tusen fattigare och utan någonting alls.
Tyvärr så krälar sig tillverkare och spelutvecklare mer och mer åt "fel" håll genom att mer och mer kräva internetåtkomst för att spela deras spel, som aldrig är "ditt" på riktigt.
Som sagt, mjukvara Är och Förblir för alltid gratis över internet oavsett vad "upphovsgivare" säger, eller något en lagstiftelse/lagstiftare bedömmer.
För övrigt är den enda "riktiga" lagen Newtons lag.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

Köper nästan alla spel genom Steam, smidigt och bekvämt. Handlar dessutom mest på impuls och vill spela direkt när jag blir sugen på nåt spel, skönt att slippa vänta till dagen efter eller ännu längre. I fysisk butik finns ju dessutom alltid risken att spelet är slut, det händer aldrig i onlinebutik.

Permalänk
Medlem

Jag köper aldrig digitalt, finns inget bättre än att vakta postlådan

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Mjukvara är gratis.
Får jag ingen hårdvara, samt att spelet ej går att användas offline så är det inte värt att betala för, då du egentligen inte "äger" någonting alls.
Som alla de som låtit sig luras av att betala för World of Warcraft till exempel, har inga rättigheter till någonting. Blizzard kan när som helst ta tillbaks "ditt" konto och sen står du där flera tusen fattigare och utan någonting alls.
Tyvärr så krälar sig tillverkare och spelutvecklare mer och mer åt "fel" håll genom att mer och mer kräva internetåtkomst för att spela deras spel, som aldrig är "ditt" på riktigt.
Som sagt, mjukvara Är och Förblir för alltid gratis över internet oavsett vad "upphovsgivare" säger, eller något en lagstiftelse/lagstiftare bedömmer.
För övrigt är den enda "riktiga" lagen Newtons lag.

Tror inte de som spelar Wow och andra MMO blir lurade. Jag spelar wow själv till och från o jag betalar för nöjet o spela och inte för att äga spelet. När Wow stängs ner ser jag inte pengarna jag lagt som bortkastat, jag har ju haft roligt för den tid jag betalat för att spela.
Wow är billigt nöje, kostar ju samma som ett biobesök. Bion är över på 2timmar medans Wow har du en hel månad.

Permalänk
Medlem

Jag köper några få spel billigt på steam men annars är det fysisk media som gäller.
Ogillar det nya som kommer med att allt skall vara på nerladdning i stället.
Allt bygger på att enns bredband har hastighet och stabilitet nog för att klara av stora tunga spel och håller sig uppe hela tiden.

Fysisk media före nerladdning anser jag.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag köper sällan spel nuförtiden. Har spelat WoW sedan lanseringen och har därför inte varit riktigt intresserad i andra spel, tyvärr. Dock så har jag köpt Aion Collectors Edition och Half Life Orange Box genom Steam, smidigt och bra. Har 100mbit så det var absolut inga problem att ladda ner spelen snabbt och komma igång. Dom få spelen jag har köpt under tidens gång har det faktiskt varit via Webhallen. Jag gillar att ha kartongen/boxen och manualer och grejer, bra toalett-läsning helt enkelt. Och jag gillar godis-sakerna dom skickar med i Collectors-Edition lådorna Även om det är sjuka "överpriser" för en affish och en låda i stål istället för plast.

Permalänk
Medlem

Brukar köpa spel via nätet men man förlorar den där magiska känslan när man precis hämtat ut ett spel. Kan redan känna den komma bubblandes bara jag tänker på Diablo 3 (º_O)

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Härligt, nu slipper småbarn i Taiwan sitta utan kläder och limma ihop CD-skivor med lacknafta och tejp

Enda problemet jag haft med STEAM är att de inte accepterade mitt VISA efter 10+ köp med e-visa. Blir ju ny VISA kod varje gång, ett mejl och en dag senare så var det fixat. Älskar helg-dealsen och i December kör de säkert en deal varje dag fram till Jul som förra året

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Våga vägra Steam, finns ju iaf. fortfarande tre stycken spelbutiker här i Umeå. De tillsammans ger ett ganska bra utbud, inga digitala köp här inte och står det Steam på spelet så får det vara.

Helt rätt av dig men det funkar enligt mig bra att köpa fysiskt över nätet ibland också. Bara man får en snygg kartong att ha i hyllan och en manual. Det är så klart extra fint med collectors edition då brukar man alltid få lite extra som höjer helhetsintrycket

Permalänk
Medlem

köper alltid mina spela via steam numera, då slipper man dessa kartonger dessutom.

Permalänk
Medlem

Man bor ju i skogen och det närmaste man kommer spelbutik är ICA och och nå skateboardspel som följer med när man köper frosties.

Till PC är det oftast digital version som köpes PGA jobbiga kopieringsskydd och skit på skivorna som gör att dom inte funkar i en dator även om det är PC spel.
Sedan så är det oftast 25% billigare att köpa billig kinesversion av spelet än köpa fysisk kopia ur en butik.

Till PS3 importerar jag från England då det är enklast för mig.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Mjukvara är gratis.
Får jag ingen hårdvara, samt att spelet ej går att användas offline så är det inte värt att betala för, då du egentligen inte "äger" någonting alls.
Som alla de som låtit sig luras av att betala för World of Warcraft till exempel, har inga rättigheter till någonting. Blizzard kan när som helst ta tillbaks "ditt" konto och sen står du där flera tusen fattigare och utan någonting alls.
Tyvärr så krälar sig tillverkare och spelutvecklare mer och mer åt "fel" håll genom att mer och mer kräva internetåtkomst för att spela deras spel, som aldrig är "ditt" på riktigt.
Som sagt, mjukvara Är och Förblir för alltid gratis över internet oavsett vad "upphovsgivare" säger, eller något en lagstiftelse/lagstiftare bedömmer.
För övrigt är den enda "riktiga" lagen Newtons lag.

Personligen brukar jag tänka att det är konstigt att någon kan säga sig äga binära tal och att om någon skulle råka ha ett gäng kluster på sin hårddisk som stämmer överens med ett tal som någon påstår sig ha upphovsrätt till så är detta ett lagbrott.

Permalänk
Medlem

Köper nästan alla spel från steam, dock ogillar jag skarpt att de tycker att 1dollar=1euro, vilket tillsammans med att vissa nya spel är snäppet dyrare än de bör vara så blir t.ex civ5 skitdyrt jämnfört med t.ex webhallen, därför väntar jag på min fysiska kopia därifrån ^_^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bacon:

Just det här som jag tycker är lite läskigt. Inte för att jag kan komma på varför jag skulle bli avstängd, men det känns märkligt att Valve har den makten.

Kan ju vara bra mot fuskare!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är läskigare är att du kan bli bestulen på en hel hög med spel på bara en sekund.
Någon sitter och hackar ditt konto och swosh så är allt borta.
Visst du kan få tebax ditt konto på steam etc om du kan bevisa att du är du.
Men tycker det är obehagligt att veta.
Känner ett par som blivit av med sitt konto och tog några veckor att få tebax det förden ena (kom inte ihåg svaret på den hemliga frågan).

Nä fy, jag vill ha fysisk media)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt