Problem Nvidia GTX 260 - XFX Black Edition

Permalänk

Problem Nvidia GTX 260 - XFX Black Edition

Har ett Nvidia GTX 260 - XFX Black Edition som är ca ett år gammalt. Har haft problem till och från när jag kör mer krävande spel.

Bilden hoppar oregelbundet ut till skrivbordet och sedan in i spelet igen när jag spelar. Vissa gånger hänger det sig till och med vid skrivbordet och man måste tabba in i spelet igen.

Har testat att klocka ner det ORDENTLIGT men problemen upphör ej.
Har testat olika drivrutiner.

Har sett någon gång ett meddelande om att grafikkortsdrivrutinen slutat svara. Men så fort det svarar igen så hoppar spelet igång.

Har ett Asus P5QL Pro moderkort och ett HKC 550W nätagg.
Intel Quad Core Q6600 processor.
4Gb Kingston minnen PC8500

Hoppas någon har nån ide om vad var felet kan ligga? Känns som det är något mjukvarufel...

Har lagt upp två klipp på youtube där jag filmat det med mobilen när det händer.

YouTube - Problem with Nvidia GTX 260 - XFX Black Edition
YouTube - Problem with Nvidia GTX 260 - XFX Black Edition take 2

Permalänk
Medlem

Tja jag tror inte fel på den men du kan ta den Driver Cleaner o fixar allt rent av gamla driver o sen sätt in ny driver kanske fungerar bättre .

Driver Cleaner Pro v1.5 (freeware)

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

"Har sett någon gång ett meddelande om att grafikkortsdrivrutinen slutat svara." fått detta meddelande massa gånger på mitt gtx 275 :/ Vet inte vad som är felet heller den säger att den ska göra med windows färger efter meddelandet typ :/ Sen verkar de som att nyaste drivrutiner buggar i bfbc2 alla fall då de blinkar svart ibland och ibladn blir hela bilden svart som för dig.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Avstängd

Jag har också problem med att skärmen blinkar svart i BFBC2 ibland. En polare till mig som kör på ett 8800 kort får också samma problem. Det verkar vara bfbc2 som orsakar det problemet, han får det nästan samtidigt som mig när vi spelar. Och vi har olika grafikkort, och olika drivrutiner.
Ang ditt problem med att drivrutinerna slutar svara så:
1: Du har gamla drivrutiner som stör med de nya, lösning: drivercleaner eller i värsta fall ny OS installation.
2: Det kan även vara något fel på din hårdvara, testat uppdatera bios till senaste?
3: Tittade på videon, du tror inte det kan va ditt tangentbord som dummar sig? testa byta till ett annat och kolla ....

Permalänk

Har haft 2 GTX260 XFX Black Edition i mitt liv, det första fick jag göra RMA på pga just det felet, fick ett helt nytt GTX260 XFX och det fick jag exakt samma fel med. Gjorde RMA på det med och bad om ett GTX260 Gainward och då upphörde problemet.

Trodde först att det berodde på Mitt Corsair 750W nättagg, att det var ett måndags-ex, men nu sitter det ett GTX470 Gainward i burken, och där har jag noll problem.

Permalänk
Medlem

Ja kanske det lika bra byt GTX460 1gb istället

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Antielefant

Prova först att installera om drivrutinerna, alternativt om det inte fungerar, Windows. Funkar inte det heller är det retur som gäller.

Lär dock bli ett byte om det är fel på det, då XFX inte får tillverka NVidiakort längre då de fuskade för mycket med komponentkvaliteten på sina kort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Har testat att installera om drivrutinerna och rensat innan med Driver Cleaner. Windows har blivit ominstallerat flera gånger under den tiden det här problemet funnits, har dock blivit värre på senare tid.

Har ringt företaget jag köpt det av och fått en RMA gjord, samt lämnat önskemål om annat märke och/eller modell.

Anser ni att ett GTX 460 är ett rättvist byte? För GTX 260 har utgått på deras lager.

Permalänk
Antielefant

Det är ju ett betydligt bättre kort, så ja.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard88:

Har testat att installera om drivrutinerna och rensat innan med Driver Cleaner. Windows har blivit ominstallerat flera gånger under den tiden det här problemet funnits, har dock blivit värre på senare tid.

Har ringt företaget jag köpt det av och fått en RMA gjord, samt lämnat önskemål om annat märke och/eller modell.

Anser ni att ett GTX 460 är ett rättvist byte? För GTX 260 har utgått på deras lager.

Ja lika bra ta GTX 460 1GB kanske Gigabyte ..

Visa signatur

Permalänk

Jag har ett exakt likadant kort, köpt på Tradera, och har problem med att spel hänger sig, vilket kräver en hard reboot för att lösa. Testat klocka ner, dra ner inställningar, gå baklänges runt en runa, men inget löser problemet helt.

Men i ditt fall, är det inte så att du har för lite kräm i ditt nättagg? Om man kollar spec på Graphic Cards - NVIDIA GeForce GTX 200 Series - NVIDIA GeForce GTX 260 så vill kortet ha 630W som jag tolkar det?

Så det kanske är bra att vara medveten om det ifall ditt ersättningskort också muppar.

Själv kommer jag att lägga mig ner och självdö över mitt inköp då jag uppenbarligen inte har skills nog att lösa det hela.

Permalänk
Antielefant

Heh, knappast ett bekymmer. Jag körde 3-way 260 (alltså 3 kort i SLI) på ett 600W-agg i närmare ett år.

Enda anledningen att jag slutade var för att åskan plockade agget och samtliga grafikkort.

Dock bör man komma ihåg att XFX blev av med sin NVidia-licens efter GT200-serien, då NVidia ansåg att XFX fuskade alldeles för mycket med kvaliteten på sina kort.

Eventuellt ersättningskort kommer alltså inte att vara ett XFX, eftersom det helt enkelt inte existerar XFX Geforce-kort i butik längre.

Visa signatur

Permalänk

Ville bara säga att kortet har blivit ersatt av företaget jag köpte det av och ett ersättningskort har mottagits.

Kom aldrig underfund med vad som var felet, kanske XFXs kvalite, vem vet...