AMD skruvar upp klockfrekvenserna för Radeon HD 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyreiz:

Ärligt talat, vem bryr sig om strömförbrukning på ett prestanda kort? Köper man sig ett high-end kort så får man räkna med att det ska dra ström.
Sen är jag ganska övertygad om att denna lansering som AMD gör strax med nya 6xxx serien är en flopp.
Visst är det bra med att kort drar mindre ström, men i praktiken, vem bryr sig? I teorin är det fint eftersom det är på rätt spår så att säga mot framtiden. Men just nu är det helt irrelevant.
Tycker dom borde satsa mer på något Officiellt Uttalande som tex: Nu ska vi göra något åt våra drivrutiner!
Tror dom skulle vinna bra mycket mer på det.

Varför inte?
Om du fick välja ett kort som presterar exakt lika bra men det ena drar 200w och det andra drar 400w, vilket skulle du ha tagit?

Dels, så kan du i stor mån få tystare dator men ändå bra presterande med ett kort som drar mindre watt.
Dels, slipper man köpa ett nytt nätaggregat och även om man redan har ett bra så förlänger man livstiden något på detta.
Sedan är ju det ju bättre för crossfirelösningar iom punkterna över.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Antielefant
Skrivet av anon42512:

Har dom inte sagt att HD6870 ska bli ungefär lika bra som ett HD5870, men dra mindre stöm och så?

Nej, 6870 ersätter 5850.

Skrivet av Larsson95:

Undra vad 6850 kommer att kosta då..

Jämförbart med GTX 460, så runt 2000 kr.

Skrivet av RobinCC:

Ju mer ström, värme desto kortare livslängd blir det på kortet. Sen blir el-räkningen maffigare. Alltid bra med strömsnålt, speciellt i mellan och toppklassen tycker jag då det drar obehagligt mycket och sen måste man köpa ett dyrt nättagg som ska klara.

Livslängden blir ju bara kortare om inte kortet är byggt för att tåla den värmeutveckling kortet har. En stor del av grejen med 470/480 är ju just att GPUerna är gjorda för att tåla 105c peaks och 95c drift, med en MTBF på 50.000 timmar (2000 dagar eller nästan 6 år - i konstant drift).

Skrivet av voro12:

Vad blir då 5850? Kan väll inte bli 6850, för då blir ju 6850 bättre än 6870?

5850 ersätts av 6870, 5830 ersätts av 6850.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

5850 blir 6950.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

5770-6870

5870-6970

5970-6990

Folk har verkligen problem ibland, förstå!

Så varför pressar dom upp klockfrekvenser då, för att möta dessa jämförelser? gillar inte att dom behöver så hög frekvens isf vilket bara tyder på att korten presterar dåligt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Så varför pressar dom upp klockfrekvenser då, för att möta dessa jämförelser? gillar inte att dom behöver så hög frekvens isf vilket bara tyder på att korten presterar dåligt...

Är inte pressande då det enbart varit spekulationer från div högre makter vad ev. kanske det skulle komma att blir för spec på korten, inte ens sp har någon igentligen koll på verkar det som.
Så vi får nog helt enkelt hålla oss tills amd går ut med någon information om korten

Men helt klart ska vi fortsätta diskutera men eftersom det inte finns någon information som är helt tillförlitlig så är det lite fel att vara negativ på just frekvensökning då det inte är en ökning utan bara ett nytt rykte.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Skrivet av voro12:

va yrar du?

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Aster:

Är inte pressande då det enbart varit spekulationer från div högre makter vad ev. kanske det skulle komma att blir för spec på korten, inte ens sp har någon igentligen koll på verkar det som.
Så vi får nog helt enkelt hålla oss tills amd går ut med någon information om korten

Men helt klart ska vi fortsätta diskutera men eftersom det inte finns någon information som är helt tillförlitlig så är det lite fel att vara negativ på just frekvensökning då det inte är en ökning utan bara ett nytt rykte.

Jag tror inte vi ska ens nämna ordet "spekulationer" när första raden i Andreas notis är;
"Enligt de senaste uppgifterna från AMD"

Det är alltså tillförlitlig förstahandsinformation, inte lösa rykten.

Nå, till fakta. Korten SKA enligt AMD själva riktas mot GTX 460, och en plötslig klockfrekvenshöjning gör man inte bara för att man kan. Klockning kostar pengar och drar extra energi - enda vettiga anledningen att göra det är för att korten inte når målet.

Barts har alltså problem att komma upp i nivå med GF104.

Egentligen inte särskilt förvånande, det är trots allt ganska god marginal mellan HD 5770 och GTX 460, och skillnaderna mellan 6870 och 5770 är trots allt ganska små bortsett från shaderarkitekturen som sådan.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Bör ju ha en del inverkan på miljön om man kan sälja hundratusentals grafikkort som drar t.ex 250W istället för kanske 320W(bara drog till me några siffor) kan jag tänka mig.

Det är det lilla som ger.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Avstängd

Detta har blivit nya fragbite. Nvidia kommer få det pyrt till igen tror jag då AMD konkurerar ut GTX460/70 som är dem kort som Nvidia får sålt.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Antielefant
Skrivet av r:Grid:

Bör ju ha en del inverkan på miljön om man kan sälja hundratusentals grafikkort som drar t.ex 250W istället för kanske 320W(bara drog till me några siffor) kan jag tänka mig.

Det är det lilla som ger.

Inte ett problem i Sverige dock, då ett grafikkort som drar 70W mindre innebär att du behöver 70W mer på elementen istället...

Hur ironiskt det än låter vinner vi ingenting på att spara ström i datorn, eftersom vi 10 av 12 månader ändå måste värma bostaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

5850 lär blir 6950. Känns lite underligt minst sagt med denna benämning. Å andra sidan hamnar då 5970 idag som 6990 säkert och eftersom arkitekturen där är likartad det den är dubbel av så blir det ju inte så fel. Vi får väll se...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Inte ett problem i Sverige dock, då ett grafikkort som drar 70W mindre innebär att du behöver 70W mer på elementen istället...

Hur ironiskt det än låter vinner vi ingenting på att spara ström i datorn, eftersom vi 10 av 12 månader ändå måste värma bostaden.

Inte många rätt här.

1. Tror du på fullaste allvar att din dator är lika effektiv på att värma upp ditt rum/lägenhet/rum som ett modernt (eller omodernt!) värmesystem, som är utvecklat för ändamålet? Naturligtvis inte.
Vi vinner MASSOR på att spara ström i datorn, då det är en energislukare av rang då den i många fall har mycket längre drifttid OCH högre momentan effekt än annan hushållsuttrustning som t.ex TV, Hifi, spis, etc.

2. I Sverige brukar man säga, enligt SMHI's normalårskorrigering med graddagar och energiindex, att vi värmer våra bostäder mellan ca 15 september till 15 april, +/- några veckor beroende på lokalitet i landet (exkl varmvatten). 10 av 12 månader? Nja...

Mvh driftingenjör energi/automation

Permalänk
Medlem

jag förstår inte den negativa inställningen till en ny serie grafikkort
är det inte bara att hoppas på att dom blir så bra som möjligt och så billiga som möjligt
passar inte kostymen så är det väll bara att låta bli att köpa den då!!!

jag är både glad och nyfiken på 6000 serien
sen får den väll vara som den är för så är det väll med allt här i livet

så i dag kan jag känner jag mest att många här har vaknat på fel sida och är gnällspikar

tjoo flöjt som flicka sa

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk

Jag tror att det blir så här:
AMD har ju möblerat om ordentligt bland ALU:erna, de har gått från 4 enkla + 1 avancerad till 4 medium ALU:s. För att hålla nere kostnaderna (de ska ju konkurrera med 460) så kör de på nästan lika många som finns i 5850 men då med 4 ALU:s istället för 5. Dessa 4 ALU:s sägs ju ge AMD nån slags "ketchupeffekt" vad gäller den flaskhals som Evergreenkorten sägs dras med, vilket kan vara anledningen till att även Barts sägs klå Cypress och därmed säljas som 68xx och inte 67xx.

5850 och 5870 är ju samma die. Ett 5870 har 320 * 5 = 1600st streamprocessorer medan ett 5850 har 160 kasserade (32 * 5) dvs 288 * 5 = 1440st. Jag tror att AMD nu alltså gått ner på 280 * 4, eftersom ett 5850 (som ju hade 288) presterar likt ett 460 redan idag.

De kort som vid tillverkningen nu har 280st fungerande processorer kommer bli 6870 och 6870 får då (280 * 4) = 1120st streamprocessorer.

De korten med kasserade processorer, i den här meningen alltså den här generationens "5850", kommer nu (om siffrorna stämmer, det skulle ju kunna bli fler än de 900 som anges i denna artikel) 6850 få (225 * 4) = 900st streamprocessorer.

Angående prestandan tippar jag på att 6850 kommer matchas mot 460 och att 6870 vara snäppet vassare.

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det kommer dröja med ordentliga drivisar. Som alltid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lambi:

Tråkigt att det kommer dröja med ordentliga drivisar. Som alltid.

Så kommer nog fallet alltid att vara med AMD, tyvärr, tills motsatsen är bevisad. Det har varit så sedan 10år tillbaka, och folk hoppas fortfarande dom kommer lösa det. Ha ha.

Det är jätte bra att AMD lanserar kort som kan mäta sig med dagens nvidia kort. Men hur blir det med drivrutinerna då??? Inte kan man köpa ett kort som inte har bra drivrutiner, då är man ju bra dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyreiz:

Så kommer nog fallet alltid att vara med AMD, tyvärr, tills motsatsen är bevisad. Det har varit så sedan 10år tillbaka, och folk hoppas fortfarande dom kommer lösa det. Ha ha.

Det är jätte bra att AMD lanserar kort som kan mäta sig med dagens nvidia kort. Men hur blir det med drivrutinerna då??? Inte kan man köpa ett kort som inte har bra drivrutiner, då är man ju bra dum.

De har ju redan kort som mäter sig med Nvidia, bara det att det är dags för en ny serie och förmodligen dra ifrån lite ytterligare.

Amd drivare kanske inte är dem bästa men jag har inte haft problem än så länge som tur är.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Skrivet av reader:

Detta har blivit nya fragbite.

Lugn nu.. På Fragbite kan folk inte ens stava riktigt till sina namn.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Nilzohn:

Inte många rätt här.

1. Tror du på fullaste allvar att din dator är lika effektiv på att värma upp ditt rum/lägenhet/rum som ett modernt (eller omodernt!) värmesystem, som är utvecklat för ändamålet? Naturligtvis inte.
Vi vinner MASSOR på att spara ström i datorn, då det är en energislukare av rang då den i många fall har mycket längre drifttid OCH högre momentan effekt än annan hushållsuttrustning som t.ex TV, Hifi, spis, etc.

Med största sannolikhet effektivare än ett passivt direktverkande elelement i alla fall (vilket inte är SÅ ovanligt) eftersom den dessutom har fläktar som cirkulerar luften. Jämfört med vattenburen fjärrvärme/jordvärme/bergvärme är det definitivt inte effektivt, men vad gäller direktverkande element... mja.

Sen, även i extremfall, skulle 70W skillnad för en riktig extremgamer (i snitt 10h per dag, varje dag) bara bli ~250 kWh per år. Nu är det ju heller inte maxeffekt vi pratar om utan snitteffekt, och det är mycket mindre skillnader mellan två kort typ 5870 och 480 i snitteffekt än vad det är i maxeffekt.

Citat:

2. I Sverige brukar man säga, enligt SMHI's normalårskorrigering med graddagar och energiindex, att vi värmer våra bostäder mellan ca 15 september till 15 april, +/- några veckor beroende på lokalitet i landet (exkl varmvatten). 10 av 12 månader? Nja...

15 september går jag väl med på, med viss reservation beroende på var i landet och väder (här är det mer ofta bara enstaka plusgrader på natten då) men 15 april är väl ändå att ta i.

Nu pratar jag inte om extrem uppvärmning, men påstå inte att du inte behöver uppvärmning i mitten av april. 15 april är för sjutton mitt i Påsken, sista dagen för dubbdäck, fortfarande skidsäsong i Sälen och vårfloden (snösmältningen) i Norrland har inte ens börjat

Sen vet jag också om den siffran, men var de fått den ifrån är mig främmande. Antagligen från Kristianstad, men definitivt inte från Västerås eller norrut.

MVH ABL-elektriker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

5850 lär blir 6950. Känns lite underligt minst sagt med denna benämning. Å andra sidan hamnar då 5970 idag som 6990 säkert och eftersom arkitekturen där är likartad det den är dubbel av så blir det ju inte så fel. Vi får väll se...

Jag är inne på samma linje. xx90 är det ultimata kortet i sin serie bestående av 2 av de kraftigaste gpu:erna från serien den presenterar. HD 6990 kommer således att bestå av 2 st Cayman XT chip.

Vad som slutligen motsvarar vad får vi se när vi sitter med prestanda/pris uppgifterna framför oss.

Permalänk
Inaktiv

Min gissning är att HD6850 är avsedd för att bekämpa GTX 460 medans HD6870 ska ställas mot eventuell GTX 475. Cayman förhoppningsvis snabbare ändå och ett hopp framåt prestandamässigt.

Klockfrekvenshöjningen (125MHz på GPU) är för övrigt lika stor som mellan HD5850 och HD5870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Hänger inte riktigt me. Har man datorn som hjälpmedel till o värma upp sitt hus? Makes no sense to me, vrider man upp sitt element då så fort man stänger av din dator annars blir de för kallt? Själv har ja för övrigt panna

Givetvis måste vi vinna på att spara ström i datorn, precis som vi vinner på att spara ström i våra glödlampor, frysboxar, kylskåp och allt annat.

250 kWh/år kanske inte kan tyckas så mkt för just en person nej, men är ju lite som (äsch varför ska jag slänga min tomma colaburk i soptunnan istället här på marken, de är ju bara En colaburk). Tänk när tiotusentals människor tänker så, blir ganska många tomma colaburkar på gatan.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Med största sannolikhet effektivare än ett passivt direktverkande elelement i alla fall (vilket inte är SÅ ovanligt) eftersom den dessutom har fläktar som cirkulerar luften. Jämfört med vattenburen fjärrvärme/jordvärme/bergvärme är det definitivt inte effektivt, men vad gäller direktverkande element... mja.

Sen, även i extremfall, skulle 70W skillnad för en riktig extremgamer (i snitt 10h per dag, varje dag) bara bli ~250 kWh per år. Nu är det ju heller inte maxeffekt vi pratar om utan snitteffekt, och det är mycket mindre skillnader mellan två kort typ 5870 och 480 i snitteffekt än vad det är i maxeffekt.

15 september går jag väl med på, med viss reservation beroende på var i landet och väder (här är det mer ofta bara enstaka plusgrader på natten då) men 15 april är väl ändå att ta i.

Nu pratar jag inte om extrem uppvärmning, men påstå inte att du inte behöver uppvärmning i mitten av april. 15 april är för sjutton mitt i Påsken, sista dagen för dubbdäck, fortfarande skidsäsong i Sälen och vårfloden (snösmältningen) i Norrland har inte ens börjat

Sen vet jag också om den siffran, men var de fått den ifrån är mig främmande. Antagligen från Kristianstad, men definitivt inte från Västerås eller norrut.

MVH ABL-elektriker

Jo men sen bor väl 7 miljoner svenskar under Västerås också. Bara i skåne där 3 miljoner bor behövs inte elementen i April/September iaf. Mina element i Stockholm går av ungefär när våren kommit ( Runt 15 april ) och går på igen i mitten av oktober.

Jag tycker inte att det är motiverat att skita i mer energisnåla produkter bara för att vissa av oss svenskar behöver ha på sina element max 7 månader om året. Passivt direktvärmande element används väl knappt utanför sommarstugorna. Själv är jag överlycklig om komponenterna avger mindre värme då jag är otroligt ljudkänslig gällande fläktar och surr i almänhet.

Permalänk
Hedersmedlem

den här tråden bevisar ju att namnsättningen uppenbarligen på 6xxx-serien är kass. Förvirring till och med på detta forum. Så pass snarlik namnsättning men med små skillnader. Lite större siffror för att det ska låta bra. Tycker inte om alls! Jag ger nya benämningssystemet klart underkänt. Hade de behov av att byta namngivningssystem hade kunnat välja ett som inte är så snarlikt det förra. Känns ju som att de spelar på att folk skall blanda ihop nya serien med tidigare seriers namngivningssystem.

Men, korten är inte släppta ännu. Presterar ett 6850 bättre än ett 5850 (and so on) så är det inga problem för mig. Vi får väl se vad som händer vid lansering.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

den här tråden bevisar ju att namnsättningen uppenbarligen på 6xxx-serien är kass. Förvirring till och med på detta forum. Så pass snarlik namnsättning men med små skillnader. Lite större siffror för att det ska låta bra. Tycker inte om alls! Jag ger nya benämningssystemet klart underkänt. Hade de behov av att byta namngivningssystem hade kunnat välja ett som inte är så snarlikt det förra. Känns ju som att de spelar på att folk skall blanda ihop nya serien med tidigare seriers namngivningssystem.

Men, korten är inte släppta ännu. Presterar ett 6850 bättre än ett 5850 (and so on) så är det inga problem för mig. Vi får väl se vad som händer vid lansering.

Nu finns det ju vad jag vet fortfarande ingen officiell information om HD6000-serien. Lite tidigt att dra igång motorsågen i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man spekulerar om något av det mest svårspekulerande ämnet när ni i själva verket inte alls har några uppgifter som är säkra. NDA lever mot slutet av månaden och det är ingen som har någon aning om hur korten kommer att vara specificerade. Dom flesta kanske har glömt hur HD48xx serien kom med chockerande specifikationer, och HD58xx med det dubbla där ni vilt spekulerade på samma sätt som nu.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Håller med Helt! Bättre att lansera korten som 6770/6750 och sen fortsätta sälja 5770/5750 typ som
5750/4770 gjorde ett tag. Om dom nu inte vill krocka med 57xx serien kan dom väl iaf lansera dom som 6830/6810 och sen prestandakorten som 6870/6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyreiz:

Haha, nu fick du det nästan att låta som att jag är en militant ati-fan, vilket inte är fallet... Bara så att vi har det klargjort direkt innan fanboy-diskussionen kommer igång, som den alltid gör när det diskuteras grafikkort på sweclockers.

MVH

Permalänk
Antielefant
Skrivet av rullekorn82:

Jo men sen bor väl 7 miljoner svenskar under Västerås också. Bara i skåne där 3 miljoner bor behövs inte elementen i April/September iaf. Mina element i Stockholm går av ungefär når våren kommit ( Runt 15 april ) och går på igen i mitten av oktober.

Västerås ligger väl ändå ganska precis lika högt i landet som Stockholm, och ditt Skåne måste sträcka sig till Göteborg för att få in 3 miljoner invånare (hela Götaland ligger strax under 4,5 miljoner invånare - och sträcker sig nästan lika högt som Stockholm - Norrköping och Finspång som högst belägna städer).

I relativt nyrenoverad lägenhet går jag med på att det är så det ser ut för dig, då lägenheter ofta har både bättre och effektivare uppvärmning (och inte minst värmebehållning) än villor. Samma gäller en nyproducerad villa, men då drar jag gränsen vid ungefär 10 år gammal - innan dess fanns inte samma krav på isolering som det gör idag.

Åker du inåt landet däremot blir det betydligt kallare än ute vid kusten, och det gäller även i Götaland. Det är inte alls särskilt ovanligt att snön ligger kvar under påskhelgen. Här bor också en hel del av oss i villor, och villor modell lite äldre behöver inte sällan värmas ända in i maj/juni beroende från år till år.

Citat:

Jag tycker inte att det är motiverat att skita i mer energisnåla produkter bara för att vissa av oss svenskar behöver ha på sina element max 7 månader om året. Passivt direktvärmande element används väl knappt utanför sommarstugorna. Själv är jag överlycklig om komponenterna avger mindre värme då jag är otroligt ljudkänslig gällande fläktar och surr i almänhet.

Det är inte det jag menar, utan snarare att hela idén om att man ska hispa upp sig över 70 W hit eller dit (för övrigt ungefär vad en gammal glödlampa eller en normal lysrörsarmatur drar) är idioti. Då sparar man mer på att se till att man har väl isolerad bostad med treglasfönster, energidörrar och allt annat det innebär - och självklart att byta från glödlampor och gammaldags lysrörsarmaturer till CCFL-lampor, LED och högreflektiva armaturer.

Passivt direktverkande element är sedan heller inte så ovanligt som du verkar tro, speciellt inte i villor i mindre städer storlek 5-25k där panneldning (ved/pellets/olja) inte är möjligt och fjärrvärme/jordvärme/bergvärme är svindyrt. Konvertering till vattenburet är effektivare, men tär rätt rejält på plånboken trots ROT och statliga konverteringsbidrag.

Sen finns det en del i det hela som tål att tänkas på, och det är kvaliteten på kylningen. Bara för att ett kort avger mindre värme innebär det ju absolut inte att det är tystare. Nuvarande generation grafikkort avger betydligt mycket mer värme än de som fanns på marknaden för 3-4 år sedan, och låter ändå betydligt mindre.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Kan ju vara bra att prata om samma sak.

Att 6850 blir lika bra som 5850 (om det nu blir så) har INGENTING med att göra om det ersätter det prismässigt eller prestandaklassmässigt.