Överklockning av GTX 460 1gb

Permalänk
Medlem

Överklockning av GTX 460 1gb

Tjena!

Jag kör för tillfället 2x Gigabyte GTX 460 1gb i SLI och undrar ifall jag vågar försöka överklocka?
Efter 10 minuter i Furmark så ligger topkortet på 80c och botkortet på 70c och då har inte temperaturerna rört sig på ca 2 minuter. Vilka sorters temperaturer tål dessa kort under långa perioder?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

om du inte är så kräsen kan du göra nya fläktscheman i Afterburner, då kommer tempen ner en del på bekostnad av ljudnivå vid spelande. men för min del vill jag ha 100% fläkt vid ungefär 72C. har ju ändå annat som hörs så jag bryr mig inte

men visst går det att klocka dessa små guldklimpar till kort. ganska duktigt också!! jag kör 870mhz core och 2200mhz mem bara tuta och köra i afterburner.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Hedersmedlem

De tål att köras i 90+ så rocka på Högsta temp är väl på 105 eller 110 grader C så det är en bit kvar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Klocka korten med MSI afterburner .. sätt på userdefine. Då kommer du att kunna klocka dina kort väldigt bra utan att nå över 80-85 grader. Och det endast när du stressar korten. När du spelar når du säkert max 70-75 grader. (Går efter hur mina 465:or är) och 460 är ju kallare kort så det kommer nog gå skiitaaa bra lycka till

Visa signatur

Intel i7 930 OC @ 4,6 GHz | Cooler Master v8 |Asus P6T DELUXE V2 | 4 GB DDR3 | 2X Zotac GTX 465 1GB OC SLI | Western Digital Caviar Blue 320GB SATA | AXP 850W Power Supply | Antec 300

Permalänk

Ni som klockat - vad brukasr ni klocka till? Mitt är farbriksklockat till 715MHz.

Vad kör ni? Använder MSI afterburn, ge mig sifforrna för vad ni ställer de olika reglarna på

Tack på förhand

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk
Medlem

Kör själv ett nytt Asus GTX 460 med ställbar spänningsreglering.
Testar gränsen i detta nu, men kör just nu i 1920x1080 på moddade configs (Win XP)
Voltage: 1.087 V
Core: 900
Shader: 1800
Memory: 2340
(resuleterar väl i drygt 40+ fps hela tiden i Full HD)

Det enda problemet just nu är att jag vill klocka mer, men vill veta hur man kan modifera skjutreglagen att kunna gå längre (läs: tex högre än de 2340 MHz som är max på minnet..!)

Kollat lite i några konfigurationsfiler men inte kommit fram till något...

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk
Skrivet av Schottis:

Kör själv ett nytt Asus GTX 460 med ställbar spänningsreglering.
Testar gränsen i detta nu, men kör just nu i 1920x1080 på moddade configs (Win XP)
Voltage: 1.087 V
Core: 900
Shader: 1800
Memory: 2340
(resuleterar väl i drygt 40+ fps hela tiden i Full HD)

Det enda problemet just nu är att jag vill klocka mer, men vill veta hur man kan modifera skjutreglagen att kunna gå längre (läs: tex högre än de 2340 MHz som är max på minnet..!)

Kollat lite i några konfigurationsfiler men inte kommit fram till något...

Det där låter som lite överdrivna frekvenser, har du stabilitetstestat i furmark eller liknande?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Antielefant

Mja, 900/1800 är inte omöjligt och DirectCU TOP är klockad till 800 MHz stock, även om jag tvivlar på att den shaderklockningen är stabil i Furmark eller Kombustor. 3DMark klarar det nog.

Men 2340 MHz (~4700 MHz effektivt) på minnena på ett Asuskort utan artefakter?!

Du har exakt samma minneskretsar på Asus DirectCU TOP som jag har på mina EVGA Superclocked, Samsung 1 GHz-kretsar, och de får jag då inte upp till några 2340 utan massiva artefakter. Speciellt då båda korten saknar RAM-heatsinks och du inte kan modda VR1/VRAM.

Faktum är, tittar du på just DirectCU Top brukar de cappa minnena i spannet 2050-2200 MHz,

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Det där låter som lite överdrivna frekvenser, har du stabilitetstestat i furmark eller liknande?

Skrivet av Zcenicx:

Mja, 900/1800 är inte omöjligt och DirectCU TOP är klockad till 800 MHz stock, även om jag tvivlar på att den shaderklockningen är stabil i Furmark eller Kombustor. 3DMark klarar det nog.

Men 2340 MHz (~4700 MHz effektivt) på minnena på ett Asuskort utan artefakter?!

Du har exakt samma minneskretsar på Asus DirectCU TOP som jag har på mina EVGA Superclocked, Samsung 1 GHz-kretsar, och de får jag då inte upp till några 2340 utan massiva artefakter. Speciellt då båda korten saknar RAM-heatsinks och du inte kan modda VR1/VRAM.

Faktum är, tittar du på just DirectCU Top brukar de cappa minnena i spannet 2050-2200 MHz,

techPowerUp GPU-Z Validation fdk7q <-- Validerat, om det duger?

Inte kört Furmark än (inte orkat installera det typ ) Har däremot testat både med 3DMark06 (kör Win XP) och Crysis på 1920x1080 på max. Verkar spöka lite efter ett tag, testar mig nedåt nu så ska vi se var det landar...

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

Permalänk
Antielefant

Validering säger bara att du skjutit upp reglagen dit. Säger ingenting om hur stabilt det är eller hur mycket det artefaktar, speciellt då kortet inte ens faktiskt behöver klocka upp för att få ut valideringen - 2D-klockningen är ju fortfarande 400 MHz.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Validering säger bara att du skjutit upp reglagen dit. Säger ingenting om hur stabilt det är eller hur mycket det artefaktar, speciellt då kortet inte ens faktiskt behöver klocka upp för att få ut valideringen - 2D-klockningen är ju fortfarande 400 MHz.

Visst är det så. Det verkar efter mer testning inte vara helt stabilt. Ska jobba mig nedåt och se vad som händer.

Posta gärna era egna erfarenheter.

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Mina har du i min signatur, och de är helt stabila. Som singelkort borde ditt kort klocka bättre än mina i SLI, inte minst då DirectCU är bättre för singelkort än ExternalExhaust, dock inte *extremt* mycket bättre då Asus och EVGA's kort är i det närmaste identiska komponentmässigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör mitt Gigabyte GTX460 OC i 825/1650/1900 det blev bara 2 grader varmare än stock, alltså blev det 69 grader efter 5 min i Furmark.

Kan helt klart klocka mer.

Permalänk
Medlem

Har numera skitit helt i att överklocka minnet då jag inte får någon prestandaökning, efter en mängd jävla onödiga tester nu när man tänker bakåt; så har lyckats dra upp Core på 900MHz med 1.087V och det är stabilt tillräckligt länge (Har aldrig brytt mig om att testa mer än 30-40 min i sträck); det funkar helt enkelt.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Har numera skitit helt i att överklocka minnet då jag inte får någon prestandaökning, efter en mängd jävla onödiga tester nu när man tänker bakåt; så har lyckats dra upp Core på 900MHz med 1.087V och det är stabilt tillräckligt länge (Har aldrig brytt mig om att testa mer än 30-40 min i sträck); det funkar helt enkelt.

Vad händer om man drar upp till 900 Mhz med stock volt?

Permalänk
Antielefant

Blåskärm

Mina går bara strax över 800 utan volthöjning.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zoorex:

Testa vet jag, bara till att starta om och det är som vanligt igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoorex:

Pröva

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

är uppe i 835 på stock, mn efter det blir det ostabilt upp till 850, därefter bootar den inte. Och volten kan jag inte röra pga tempraturen

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

mina kort klockar så jäkla uselt... allt över 850mhz core cpar sig i Heaven... har även provat uppåt 1.175 V utan resultat... hihi.. även temperatur har jag märkt skapar stora problem. har för skoj skull testat att fixera fläkten på låg nivå för att forcera en avskyvärt hög gpu temp, och över 85-90 beter sig korten ganska muppigt och ritar fina färglada streck tur att inga spel tvingar korten i dom temperatuererna med mina brutala fläktscheman, som ger fläktarna fullt ös vid 72C

nån som vet om man kan unlinka shaderklocken mot core klocken för att eventuellt kunna klocka core mer?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Tommie_l:

mina kort klockar så jäkla uselt... allt över 850mhz core cpar sig i Heaven... har även provat uppåt 1.175 V utan resultat... hihi.. även temperatur har jag märkt skapar stora problem. har för skoj skull testat att fixera fläkten på låg nivå för att forcera en avskyvärt hög gpu temp, och över 85-90 beter sig korten ganska muppigt och ritar fina färglada streck tur att inga spel tvingar korten i dom temperatuererna med mina brutala fläktscheman, som ger fläktarna fullt ös vid 72C

nån som vet om man kan unlinka shaderklocken mot core klocken för att eventuellt kunna klocka core mer?

Umm, ja? Både Afterburner, Precision och RivaTuner har möjlighet till det. Det är bara att klicka där det står "Link/Unlink".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Umm, ja? Både Afterburner, Precision och RivaTuner har möjlighet till det. Det är bara att klicka där det står "Link/Unlink".

jo det vet jag men det funkar inte? link/unlink är grå, och går inte att trycka på... tänkte att det kanske inte ens är möjligt att köra unlinked på GTX 460..

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Vad är det för kort?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Nope, det är inte möjligt med 4xx korten, dock de upp till 2xx serien

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Jalle64:

Nope, det är inte möjligt med 4xx korten, dock de upp till 2xx serien

Mja, inte helt sant - 4xx-serien är väl normalt sett olänkade från början (mina är iaf inte länkade...). Knappen är visserligen grå, men den säger "Link" och jag kan klocka dem separat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mja, inte helt sant - 4xx-serien är väl normalt sett olänkade från början (mina är iaf inte länkade...). Knappen är visserligen grå, men den säger "Link" och jag kan klocka dem separat.

Mina Gigabytekort är länkade. Knappen där det står "link" är släckt och slidern för shader clock går inte att manipulera på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppern:

är uppe i 835 på stock, mn efter det blir det ostabilt upp till 850, därefter bootar den inte. Och volten kan jag inte röra pga tempraturen

Whoot? Jag ligger stabilt på 845Mhz i core nu. Den går inte över 66 grader när jag spelar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Då är du nog bland de få som klarar detta, för det står i förklaringen (bubblan) att det inte skall funka, hur har du gått tillväga för att få det att funka?

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Har inte gjort någonting med mina kort annat än att låsa upp volten på dem.

*Edit, nvm, det enda kortet som faktiskt påverkas av att jag drar i Shader-reglaget är mitt 260. Dock *kan* jag flytta på det - det händer bara inget när jag gör det.

Gissar att det beror på att det fungerar på 2xx-serien och att jag har ett sånt kort i datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Har inte gjort någonting med mina kort annat än att låsa upp volten på dem.

*Edit, nvm, det enda kortet som faktiskt påverkas av att jag drar i Shader-reglaget är mitt 260. Dock *kan* jag flytta på det - det händer bara inget när jag gör det.

Gissar att det beror på att det fungerar på 2xx-serien och att jag har ett sånt kort i datorn.

Ah, det förklarar saken. Då är det bara dina clocks i signaturen som är konstiga beroende på att det endast är 260-kortet som påverkas.

Jag kör mina i 850/1700/2150 så dina med 860 på core borde ha 1720 på shader eftersom de är proportionerliga 1:2 mot varandra.