hjälp att sätta ihop ny htpc, tack!

Permalänk
Medlem

hjälp att sätta ihop ny htpc, tack!

Tja! Ni här på forumet hjälpte mig, för typ ett år sedan, att sätta ihop en htpc. Det blev kanon, och nu vill en kompis till mig oxå ha hjälp med det. Ni plockade ihop delar på inet, tog en skärmdump och publicerade här! Liknande scenario önskas nu!
Kraven: spela 1080p utan problem, hdmi, optisk ut, bluray-läsare med cdbrännare och smidigt litet chassi med fjärrkontroll. Tror det var kraven han beskrev. Givetvis 4gb ram och 1tb hårddisk. Han är orolig att moderkortet inte ska orka att driva blurayfilmerna utan ett separat grafikkort, men det ska han väl inte behöva vara? tack på förhand! Mvh

Permalänk
Medlem

Ursäkta det sena svaret!

Det här förslaget bör matcha alla hans krav, han kan till och med köra hårddiskarna i raid-0 om så önskas.

Var noga med val av chassi, jag valde Asrock's barebonevariant, direktlänk här!

EDIT: Här kommer ett annat förslag: klick!

Visa signatur

FD Define R3 | FD Newton 650W | Intel i5 2500k @ 4.5GHz 1,3v | Zalman CNPS-9900NT 1300rpm | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Dominator GT 4x2 GB 1600MHz 1,57v 7-8-7-20 | ASUS Radeon 6950 shaderunlocked, 840/1325MHz | Samsung Spinpoint F3 500GBx2 raid-0

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket! Tror han gillar det sista mest, då chassiet till den första kostade en del. Du kan inte sätta ihop en med ett smalare chassie? Ska ju gärna ligga fint i tvbänken schysst att du tar dig tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av boez:

EDIT: Här kommer ett annat förslag: klick!

Najs!
Men varför lägga till en nätdel, det följer väl med en tillsammans med moderkotet va?

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Medlem

Hej!!

Lånar trådskaparens tråd om det går bra
Är sugen själv på o bygga en HTPC.
Mina krav är att det skall finnas en HDMi utgång o en optisk utgång. En blueray spelare skall också vara med.Nått coolt o snyggt chassi. Eller bygga det i IKEAS Lack hylla. Den skall även klara spel så som CS,BF2....
Priset spelar inte så stor roll...
Nån som är sugen att komma med förslag ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av x3mdream:

Tackar så mycket! Tror han gillar det sista mest, då chassiet till den första kostade en del. Du kan inte sätta ihop en med ett smalare chassie? Ska ju gärna ligga fint i tvbänken schysst att du tar dig tid!

I det första förslaget är ju det du kallar chassi så mycket mer, det är ju chassi, moderkort, blu-ray läsare och fjärr!

Vill du ha ett chassi som ligger fint i TVbänken är det nog Asrocks man måste titta på om man vill hålla den så pass liten. Annars måste man kliva upp till m-ATX moderkortsmått. Lådorna blir då ca 40cm breda jämfört med Asrock'ens 20cm. Fördelar med en större chassi är ju bättre temperaturer på komponenterna samt att uppgraderingsmöjligheterna skjuter i taket.
Oftast får man lite bättre grejer för priset också om man slipper bry sig om formfaktorn.

Är m-ATX av intresse kan jag plocka ihop ett paket, köpte nyligen ett sådant själv och är nöjd.

Skrivet av mtpocket:

Najs!
Men varför lägga till en nätdel, det följer väl med en tillsammans med moderkotet va?

Delux varianten har inbyggd extern(motsägelsefullt, men ni förstår vad jag menar) nätdel, jag valde inte delux-varianten då fjärren är värdelös och chassit ändå har plats för ett 'riktigt' nätaggregat. Trådlöst nätverk som delux-varianten också har är väl trevligt, men jag hade ändå inte velat streama film trådlöst.

Visa signatur

FD Define R3 | FD Newton 650W | Intel i5 2500k @ 4.5GHz 1,3v | Zalman CNPS-9900NT 1300rpm | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Dominator GT 4x2 GB 1600MHz 1,57v 7-8-7-20 | ASUS Radeon 6950 shaderunlocked, 840/1325MHz | Samsung Spinpoint F3 500GBx2 raid-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av baloba:

Hej!!

Lånar trådskaparens tråd om det går bra
Är sugen själv på o bygga en HTPC.
Mina krav är att det skall finnas en HDMi utgång o en optisk utgång. En blueray spelare skall också vara med.Nått coolt o snyggt chassi. Eller bygga det i IKEAS Lack hylla. Den skall även klara spel så som CS,BF2....
Priset spelar inte så stor roll...
Nån som är sugen att komma med förslag ?

Något i den här stilen?

Adapter för minihdmi->hdmi ingår.

Visa signatur

FD Define R3 | FD Newton 650W | Intel i5 2500k @ 4.5GHz 1,3v | Zalman CNPS-9900NT 1300rpm | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Dominator GT 4x2 GB 1600MHz 1,57v 7-8-7-20 | ASUS Radeon 6950 shaderunlocked, 840/1325MHz | Samsung Spinpoint F3 500GBx2 raid-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av boez:

I det första förslaget är ju det du kallar chassi så mycket mer, det är ju chassi, moderkort, blu-ray läsare och fjärr!

Vill du ha ett chassi som ligger fint i TVbänken är det nog Asrocks man måste titta på om man vill hålla den så pass liten. Annars måste man kliva upp till m-ATX moderkortsmått. Lådorna blir då ca 40cm breda jämfört med Asrock'ens 20cm. Fördelar med en större chassi är ju bättre temperaturer på komponenterna samt att uppgraderingsmöjligheterna skjuter i taket.
Oftast får man lite bättre grejer för priset också om man slipper bry sig om formfaktorn.

Är m-ATX av intresse kan jag plocka ihop ett paket, köpte nyligen ett sådant själv och är nöjd.

Delux varianten har inbyggd extern(motsägelsefullt, men ni förstår vad jag menar) nätdel, jag valde inte delux-varianten då fjärren är värdelös och chassit ändå har plats för ett 'riktigt' nätaggregat. Trådlöst nätverk som delux-varianten också har är väl trevligt, men jag hade ändå inte velat streama film trådlöst.

oj, såg nu att asrocken hade allt det i sig... Trodde det tillkom 3500kr på de 5200 som paketet kostade, men det gör de ju inte Men den är ju extremt liten, bara 7cm hög? Kan inte vara speciellt stora uppgraderingsmöjligheter?
Har själv ett antec fusion chassi, är visserligen ganska stort men jag kan uppgradera då de finns utrymme kvar Antar att antec fusion är ett så kallat m-atx?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3mdream:

oj, såg nu att asrocken hade allt det i sig... Trodde det tillkom 3500kr på de 5200 som paketet kostade, men det gör de ju inte Men den är ju extremt liten, bara 7cm hög? Kan inte vara speciellt stora uppgraderingsmöjligheter?
Har själv ett antec fusion chassi, är visserligen ganska stort men jag kan uppgradera då de finns utrymme kvar Antar att antec fusion är ett så kallat m-atx?

MVH

Nej, att uppgradera Asrocken är riktigt komplicerat och dyrt, men den klarar ju alla hans i dagslägets krav med bravur. Är det enbart film och surf som skall göras på den skulle jag nog slagit till på Asrocken.

Tror han dock att han i framtiden ska köra flera program såsom servers och/eller utorrent samtidigt med filmtittande kan mer kraft vara behövligt. Här kommer ett förslag i m-ATX klassen, jag sitter själv på en nästan identisk rigg och är oerhört nöjd.

Här finns ju också gott om uppgraderingsmöjligheter, om det kan bli aktuellt i framtiden.

Bjuder på två bilder på min burk: insida, på sin plats.

Visa signatur

FD Define R3 | FD Newton 650W | Intel i5 2500k @ 4.5GHz 1,3v | Zalman CNPS-9900NT 1300rpm | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Dominator GT 4x2 GB 1600MHz 1,57v 7-8-7-20 | ASUS Radeon 6950 shaderunlocked, 840/1325MHz | Samsung Spinpoint F3 500GBx2 raid-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av boez:

Något i den här stilen?

Adapter för minihdmi->hdmi ingår.
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/-htpcspel.JPG

Ser ju riktigt nice ut....blir riltigt sugen på den.
Men om jag vill bygga in den i en IKEA lackhylla...vilka grejer ska jag köra på....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av baloba:

Ser ju riktigt nice ut....blir riltigt sugen på den.
Men om jag vill bygga in den i en IKEA lackhylla...vilka grejer ska jag köra på....

Definiera bygga in?

Tänkte du bygga med moderkortet öppet i lackhyllan?

Vad är IKEA lackhylla för något? Googlade lite och hittade en sån här: klick! Är det en sådan du har?

Måtten på lådan jag visade är annars följande:
Bredd 445 mm
Höjd 140 mm
Djup 414 mm

Visa signatur

FD Define R3 | FD Newton 650W | Intel i5 2500k @ 4.5GHz 1,3v | Zalman CNPS-9900NT 1300rpm | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Dominator GT 4x2 GB 1600MHz 1,57v 7-8-7-20 | ASUS Radeon 6950 shaderunlocked, 840/1325MHz | Samsung Spinpoint F3 500GBx2 raid-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av boez:

Definiera bygga in?

Tänkte du bygga med moderkortet öppet i lackhyllan?

Vad är IKEA lackhylla för något? Googlade lite och hittade en sån här: klick! Är det en sådan du har?

Måtten på lådan jag visade är annars följande:
Bredd 445 mm
Höjd 140 mm
Djup 414 mm

Härhttp://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103633

Allt skall byggas in i hyllan...kanske gör jag att höjden blir något större...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av boez:

Nej, att uppgradera Asrocken är riktigt komplicerat och dyrt, men den klarar ju alla hans i dagslägets krav med bravur. Är det enbart film och surf som skall göras på den skulle jag nog slagit till på Asrocken.

Tror han dock att han i framtiden ska köra flera program såsom servers och/eller utorrent samtidigt med filmtittande kan mer kraft vara behövligt. Här kommer ett förslag i m-ATX klassen, jag sitter själv på en nästan identisk rigg och är oerhört nöjd.

Här finns ju också gott om uppgraderingsmöjligheter, om det kan bli aktuellt i framtiden.
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/htpc2.JPG

Bjuder på två bilder på min burk: insida, på sin plats.

Tack så mycket för hjälpen! Blir nog att beställa till helgen!