Permalänk

Byte av kylpasta

I och med lite uppgraderingar av en annan dator så vart det lite kylpasta över av sorten Artic Silver 5. Så nu tog jag möjligheten att byta kylpasta på min egna CPU som kyls av Corsair H50 och medföljande kylpasta till den. Det kanske inte var nödvändigt då jag inte riktigt vet hur bra/dålig H50 pastan är men å andra sidan är det en ny erfarenhet jag kan dela med mig av här eftersom det var första gången jag gjort detta.
Av tempen att döma så märker jag ingen skillnad, men jag håller på att klocka hit och dit i jakten efter ett stabilt system så tempen ändras hela tiden ändå. Sen är det väl även så att det tar ett tag innan den nya kylpastan börjar ta sin verkan?.

Hur som helst har ni lite bilder genom processen här.

Byte av kylpasta

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk

Mycket fin dator 5p

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Lite mycket kylpasta väl? Jag personligen brukar lägga en klick som en liten ärta i mitten sen smetas det ut när man pressar på kylaren.:)

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

kul att få se hur H50in såg ut under blocket ganska lite plats för vattnet för så stor pump
+ för initiativ

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk

+ för att man fick se under kylplattan

Permalänk

tycker att de verkar vara rätt onödigt att täcka hela CPU med kylpasta (räcker med en liten klick som ett okokt riskorn)
eftersom att kärnan av CPU:n inte är lika stor som heatspreadern (är mellan 1*1cm till 1*2 cm)

men annars ett + för att man fick se H50:in på insidan)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

fick du inte luftbubblor i h50in nu ? Eller ??

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk

finns ju flera metoder att applicera kyplasta Personligen gillar jag inte att smeta ut den då det lätt blir för mycket och rinner ut runt kanterna, men det är ju en smaksak.

Coolt att få se hur systemet såg ut under kylplattan fin kabeldragning också, 4p får du av mig.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Skrivet av ErsdaHL06:

fick du inte luftbubblor i h50in nu ? Eller ??

ah just ja:/ kanske inte var så smart att ta loss plattan?

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Skrivet av Sewerin:

Lite mycket kylpasta väl? Jag personligen brukar lägga en klick som en liten ärta i mitten sen smetas det ut när man pressar på kylaren.:)

Skrivet av kinnunen4321:

tycker att de verkar vara rätt onödigt att täcka hela CPU med kylpasta (räcker med en liten klick som ett okokt riskorn)
eftersom att kärnan av CPU:n inte är lika stor som heatspreadern (är mellan 1*1cm till 1*2 cm)

men annars ett + för att man fick se H50:in på insidan)

Skrivet av ManBearPig:

finns ju flera metoder att applicera kyplasta Personligen gillar jag inte att smeta ut den då det lätt blir för mycket och rinner ut runt kanterna, men det är ju en smaksak.

Coolt att få se hur systemet såg ut under kylplattan fin kabeldragning också, 4p får du av mig.

Det var juh första gången jag ens gett mig på detta, men av det jag läst så skriver många att man ska täcka hela.
Men absolut ska jag ta åt mig av era svar, kanske rent av göra om det. Jag menar uttrycket "gör om gör rätt" finns juh av en anledning:)

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Medlem

får du inga märkbara temperatur höjningar så är det inget problem...
Men kan hålla med att det kanske inte var så smart att öppna ett slutet system.

Permalänk

Tog du inget kort av baksidan på kylplattan?
Kul galleri iaf 5p!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Skrivet av Frontlack:

ah just ja:/ kanske inte var så smart att ta loss plattan?

jag har ingen aning men jag lät bli att öppna upp till vattnet för jag var rädd för det iallafall

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Grattis du har precis fått luft i din H50!(Y)

Visa signatur

||Intel core i5-760 @4,2ghz || Asus p7p55d le || 2x2 gb 1333mhz || 1x1tb 1x500gb || Gtx 570 || Haf 912+ || CM silent pro 700w||
Kylning EK Supreme HF Acetal Ek 240mm radiator+120mm EK dcp 2,2 combo. EK Gtx 580 Acetal-Nickel.
http://www.sweclockers.com/galleri/7238-h2o-my-white-love

Permalänk
Medlem

Vafan..... Får man inte luft i kylarn om man gör så? -.-' Hela grejen med att köpa en H50 är ju att slippa läckage, avluftning osv -.-' Grattis -.-'

Permalänk
Medlem

Grattis mannen, tror du lyckats få in luft i din H50, det lär inte vara så bra .

Sen är jag tveksam till att din kylpasta är bättre än den innan, känns som du tog väldigt mycket.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

för mycket kylpasta !, det ska endast vara ett klick som ett riskorn !

Permalänk
Skrivet av KsKz_91:

för mycket kylpasta !, det ska endast vara ett klick som ett riskorn !

Det ska väll täcka hela processorn :S ?

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk

ok ok, vi säger så här. Klicken jag hade på var som ett riskorn, men jag har smetat ut det rejält. Men det är inga problem att bara göra om det.

Det där med luft i systemet kan jag hålla med om var en miss, men nej...ingen temphöjning iaf.
hur som helst så undrar jag hur dom fått ur luften från början OCH i och med att jag öppnade den så var det juh inte överflöd med vatten direkt så det var redan luft i den, annars hade det juh runnit ut massa vatten. Så det där med luften är nog lite si och så. I värsta fall får jag väl bara köpa en ny och lärt mig av mitt misstag. Tråkigt med negativa kommentarer. Men ingen fara, jag vet att när jag ger mig in på saker man inte gjort förut med burken så får man räkna med att det jag nu kör kan kosta mig pengar.
Lika så i detta fall. Luft i systemet eller vatten i hela burken, man lär sig.

Tack ändå för alla information och kommentarer:) jag har lärt mig nå nytt iaf:)

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Skrivet av Frontlack:

ok ok, vi säger så här. Klicken jag hade på var som ett riskorn, men jag har smetat ut det rejält. Men det är inga problem att bara göra om det.

Det där med luft i systemet kan jag hålla med om var en miss, men nej...ingen temphöjning iaf.
hur som helst så undrar jag hur dom fått ur luften från början OCH i och med att jag öppnade den så var det juh inte överflöd med vatten direkt så det var redan luft i den, annars hade det juh runnit ut massa vatten. Så det där med luften är nog lite si och så. I värsta fall får jag väl bara köpa en ny och lärt mig av mitt misstag. Tråkigt med negativa kommentarer. Men ingen fara, jag vet att när jag ger mig in på saker man inte gjort förut med burken så får man räkna med att det jag nu kör kan kosta mig pengar.
Lika så i detta fall. Luft i systemet eller vatten i hela burken, man lär sig.

Tack ändå för alla information och kommentarer:) jag har lärt mig nå nytt iaf:)

Det är ju absolut inge bra om pumpen pumpar luft

Permalänk
Skrivet av LightBlizz:

Det är ju absolut inge bra om pumpen pumpar luft

Nej klart det inte är bra, men det är juh bara öppna den igen, hälla ut allt vad vatten heter och fylla på med nytt och rejält mycke då ? Eller är det precision på microskåpet att rätt mängd vatten ska i?
Datorn har stått på i flera timmar nu, jag har inte varit hemma. ska hem snart, då får vi se om den brunnit upp eller idlar runt +/-45 grader

[edit] hemma nu. Lite strul med datorn av andra skäl så hade jag återställt allt till standard d.v.s i7 920 @ 2,66 o.s.v och efter 7 timmar idle med en H50 med luft i då om vi vill det så hade den en temp på mellan 32-34 grader. Och det tycker inte jag är någon fara alls. Klockade upp allting och körde en snabb OCCT i 20 min och högsta tempen låg runt 73 grader på full belastning. Så min slutsats är att ok visst, jag kan öppna upp H50 och fylla på och sluta igen den, men i och med att jag gjorde det nu så påverkades ingenting.

over and out!

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KsKz_91:

för mycket kylpasta !, det ska endast vara ett klick som ett riskorn !

Riskornsmodellen funkar inte så bra med arctic silver...

YouTube - How Thermal Compound Spreads

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Riskornsmodellen funkar inte så bra med arctic silver...

YouTube - How Thermal Compound Spreads

det kanske ser ut på bilden som jag hade mycke kylpasta, men det var väldigt lite som jag smeta ut riktigt effektivt.

Dock undrar jag om man ska/bör täcka hela cpu:n eller en klick i mitten å låta kylaren pressa ut det själv.

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Skrivet av Goo5e:

Vafan..... Får man inte luft i kylarn om man gör så? -.-' Hela grejen med att köpa en H50 är ju att slippa läckage, avluftning osv -.-' Grattis -.-'

förstår inte varför folk måste vara så dryga, jag tror inte han gjorde detta FÖR att få luft i systemet?

Tycker det är kul att folk vågar pilla och meka lite men när det finns människor som måste leka "jag vet bäst-polis" med såna här svar så förstår jag att folk inte vågar visa upp sina "moddar"..

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Mycket fin dator 5p