Fula fiskar och bedragare - Lurad på pengar

Permalänk
Medlem

Fula fiskar och bedragare - Lurad på pengar

Hej SweClockers

Ja det här är en till tråd om min dator. Nu med en annorlunda nisch.

Jag fick i veckan ut min HP Envy 15 från Siba då den varit på service. Datorn funkar bra och livet lekte. La ut en annons på blocket där jag satte 9.900 för den. Några stycken ringer, men det var bara en som kunde hämta den hemma hos mig så han fick gå före. Denna person ber om kontonummer och sätter över pengar på mitt konto(som jag såg direkt) och dyker sedan upp hos mig och vi surrar lite fram och tillbaka. Packar ihop datorn, skriv köpeskontrakt och han tar datorn, vi skakar hand och sedan försvinner han.

Nu till eländet. Imorse när jag gick in på min bank är alla de pengar han fört över borta, och när jag ringer banken säger de att personen avbrutit transaktionen. Börjar ana ugglor så jag försöker få tag på killen, men han svarar inte. Så nu under lunchen har jag kollat kontraktet och han har dragit en rejäl bluff, personnummret stämmer inte, och hans Eniro-profil är borta, telefonen avstängd osv.

Har gjort en polisanmälan och gett polisen hans kontonummer och reg-nr på bilen.

Det jag undrar är vad ni tror att jag har för chanser att få tillbaka datorn eller få pengar tillbaka? Vet inte om hemförsäkringen täcker bedrägerier, men det kan vara värt att kolla upp då datorn var värd ganska mycket.

Hoppas ni vill ge mig lite förslag och tips

Mvh
En lurad dåre

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Du är ganska blåst på pengarna skulle jag tro. Om han endå är där så kan han ge dig pengar direkt, tycker det är lustigt att du gick med på det, men man lär så länge man lever. Det är ju stöld i detta fall alt. bedrägeri så det är helt upp till vad polisen säger. Hör med försäkringsbolaget och kolla vad dom säger.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Du är ganska blåst på pengarna skulle jag tro. Om han endå är där så kan han ge dig pengar direkt, tycker det är lustigt att du gick med på det, men man lär så länge man lever. Det är ju stöld i detta fall alt. bedrägeri så det är helt upp till vad polisen säger. Hör med försäkringsbolaget och kolla vad dom säger.

Jo, jag har lärt mig en rejäl läxa. Har läst att även om polisen får tag på honom kommer han med största sannolikhet inte ha kvar varken dator eller pengar. Men man hoppas att han åtminstone får lite skit för det.

Ska höra med försäkringsbolaget idag och se vad dom säger

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adriankarlsson:

Du är ganska blåst på pengarna skulle jag tro. Om han endå är där så kan han ge dig pengar direkt, tycker det är lustigt att du gick med på det, men man lär så länge man lever. Det är ju stöld i detta fall alt. bedrägeri så det är helt upp till vad polisen säger. Hör med försäkringsbolaget och kolla vad dom säger.

Nej men jag tycker inte det är konstigt att TS litade på dem: han såg pengarna på kontot (hade det varit en dyr pryl - vilket 9 smulor får anses vara - hade jag tyckt det varit bra att träffas och skriva kontrakt - du har ju redan fått pengarna.

Det enda jag kan ha en pytteinvändning mot skulle väl vara att det är "konstigt att köparen vill ha datorn" innan man har sett den IRL, men å andra sidan kan säljare och köpare haft "sköna mellansnack" över telefonen vid flera tillfällen och därmed kan köparen sagt "kör i vind jag tar den" (vilket han ju också gjorde :S) och visst: nu gällde detta en dator men finns många andra saker som man snackar om över telefon (mobiler MP3 spelare etc.) telefon och köper efter ett tag, men jag tycker inte att TS ska känna sig som en "dåre" - men nu har vi lärt oss att alltid ta betalt kontant.:)

Tror polisen kommer fixa detta.(Y) Du har regnr. på bilen och domstolen kommer döma honom att bet. tillbaka pengarna så jag tror du kan få dessa den vägen. Blir det rättegång yrka också på skadestånd.^^

Angående hemförsäkring: vet inte om denna täcker detta...*fundera*...finns fall där säljare A låtit köpare B ta en provtur med en MC som sedan försvunnit. Försäkringsbolag och polis menar då att det inte är fråga om stöld då säljare gett nycklarna till MC:n frivilligt till säljaren. DOCK i ditt fall har du kontrakt (spara detta:)) och borde kunna visa på att du blev lurad inför domstolen.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Har i mina yngre dar blivit blås på liknande summor på mycket pinsammare sätt, så du bör verkligen inte känna dig dum ;P

Man kan väl inte säga mer än att gamla visdomsord ofta är sanna! Cash is king

Permalänk
Medlem

har du reg-nr på bilen är det ju bara att kolla upp vem som äger deno sen ringa dit. Alt åka dit och hälsa på.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte jättebra på hur det fungerar med transaktioner, men hur kan den ena parten avbryta transaktionen när du redan ser pengarna? Jag har gjort flera begagnataffärer på det sättet, jag har alltså tagit med min bankdosa, åkt hem till säljaren och sedan fört över pengarna via datorn hemma hos säljaren.

Om ni inte har samma bank så ska ju transaktionen ta en bankdag, och du ser väl inte pengarna på ditt konto förrän överföringen är klar?

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Nej men jag tycker inte det är konstigt att TS litade på dem: han såg pengarna på kontot (hade det varit en dyr pryl - vilket 9 smulor får anses vara - hade jag tyckt det varit bra att träffas och skriva kontrakt - du har ju redan fått pengarna.

Det enda jag kan ha en pytteinvändning mot skulle väl vara att det är "konstigt att köparen vill ha datorn" innan man har sett den IRL, men å andra sidan kan säljare och köpare haft "sköna mellansnack" över telefonen vid flera tillfällen och därmed kan köparen sagt "kör i vind jag tar den" (vilket han ju också gjorde :S) och visst: nu gällde detta en dator men finns många andra saker som man snackar om över telefon (mobiler MP3 spelare etc.) telefon och köper efter ett tag, men jag tycker inte att TS ska känna sig som en "dåre" - men nu har vi lärt oss att alltid ta betalt kontant.:)

Tror polisen kommer fixa detta.(Y) Du har regnr. på bilen och domstolen kommer döma honom att bet. tillbaka pengarna så jag tror du kan få dessa den vägen. Blir det rättegång yrka också på skadestånd.^^

Angående hemförsäkring: vet inte om denna täcker detta...*fundera*...finns fall där säljare A låtit köpare B ta en provtur med en MC som sedan försvunnit. Försäkringsbolag och polis menar då att det inte är fråga om stöld då säljare gett nycklarna till MC:n frivilligt till säljaren. DOCK i ditt fall har du kontrakt (spara detta:)) och borde kunna visa på att du blev lurad inför domstolen.:)^^

Tror nog inte dom hade kommit över, däremot möjligt att han visadfe överföringen via sin egen bank. Då kan man fortfarande avbryta, men när pengarna väl är där så kan han inte bara plocka tillbaka dom.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk

Du är inte den första som blir lurad, och inte den sista.... bara vänta och se, hoppas på det bästa för dig och be dem visa ID om du kör på detta viset igen

Permalänk
Medlem

Sjukt att folk håller på på detta sättet. Till och med kommer hem till dig och skriver kontrakt och visar överföring, inte konstigt att man tror på dem då. Sen är de så falska så de lyckas lura en i alla fall. Hoppas fan polisen tar den jäveln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag är inte jättebra på hur det fungerar med transaktioner, men hur kan den ena parten avbryta transaktionen när du redan ser pengarna?

Jag är också nyfiken på hur det går till.
Vilken bank har du TS?

Permalänk
Medlem

Tycker också banken handlat konstigt, finns pengarna på ditt konto, så gör de väl det...?

Sen tvivlar jag på att polisen anstränger sig trots dina uppgifter till dem, de har sällan "tid" för småärenden som dessa, utan de avskriver ärendet så fort de fått din anmälan (brukar bara bli statistik av det), men hoppas jag har fel!

Däremot tycker jag banken borde förklara för dig hur detta gått till, jag fattar ingenting här...

Permalänk
Medlem

Helt omöjligt att dra tillbaka pengar även från banken -__-

Visa signatur

EIZO FlexScan SX2761W 29" | ASUS Crosshair III Formula | AMD Phenom II X4 955 3.21Ghz | Corsair HX1000W | Corsair Dominator 6GB 1866 MHz DDR3 | PowerColor HD 2900 XT 1GB (CrossFire) | Western Digital VelociRaptor 300GB 10KRPM 16MB SATA | D-Link DNS-323 2TB http://www.aperture1337.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av L33tKr3w:

Helt omöjligt att dra tillbaka pengar även från banken -__-

Eftersom TS sa att han såg pengarna direkt så antar jag att de har samma bank. Han som överförde pengarna först gick helt enkelt in till banken sen och sa att han råkat överföra pengar till fel konto. De brukar kunna överföra tillbaka pengarna utan att kontakta den andra personen.

Man är ju ändå tvungen att kontakta banken om man får in pengar på sitt konto som man inte räknar med.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Fan att folk har mage..

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Det du skrev

Jo jag känner lite i efterhand att man kunde ha gjort det annorlunda, men man lär så länge man lever, och nu har jag lärt mig en sak och det är att aldrig lita på någon man inte känner. Känner mig ganska naiv som trodde att det skulle gå vägen

Skrivet av Oneone:

har du reg-nr på bilen är det ju bara att kolla upp vem som äger deno sen ringa dit. Alt åka dit och hälsa på.

Jag skulle gärna åka dit och hälsa på, men jag tror polisen sköter saker bättre än mig när det gäller att knacka dörr

Skrivet av widL:

Jag är inte jättebra på hur det fungerar med transaktioner, men hur kan den ena parten avbryta transaktionen när du redan ser pengarna? Jag har gjort flera begagnataffärer på det sättet, jag har alltså tagit med min bankdosa, åkt hem till säljaren och sedan fört över pengarna via datorn hemma hos säljaren.

Om ni inte har samma bank så ska ju transaktionen ta en bankdag, och du ser väl inte pengarna på ditt konto förrän överföringen är klar?

Han hade Sparbanken och jag har Swedbank vilka har samma system och register direkt då dom är sammankopplade Däremot kan vissa mindre seriösa personer på banken tillåta att pengarna går tillbaka om man säger att man betalat till fel konto.

Skrivet av adriankarlsson:

Tror nog inte dom hade kommit över, däremot möjligt att han visadfe överföringen via sin egen bank. Då kan man fortfarande avbryta, men när pengarna väl är där så kan han inte bara plocka tillbaka dom.

Jo genom att man går till banken och säger att man fört över till fel konto och banken är på bra humör

Skrivet av 2infinity:

Sjukt att folk håller på på detta sättet. Till och med kommer hem till dig och skriver kontrakt och visar överföring, inte konstigt att man tror på dem då. Sen är de så falska så de lyckas lura en i alla fall. Hoppas fan polisen tar den jäveln.

Mjo, man känner sig aningen dum, men vad vet jag, det kanske är så att man inte kan lita på folk idag

Skrivet av N!klas:

Jag är också nyfiken på hur det går till.
Vilken bank har du TS?

Se ovan Jag har Swedbank och han Sparbanken.

Skrivet av Mercy1:

Tycker också banken handlat konstigt, finns pengarna på ditt konto, så gör de väl det...?

Sen tvivlar jag på att polisen anstränger sig trots dina uppgifter till dem, de har sällan "tid" för småärenden som dessa, utan de avskriver ärendet så fort de fått din anmälan (brukar bara bli statistik av det), men hoppas jag har fel!

Däremot tycker jag banken borde förklara för dig hur detta gått till, jag fattar ingenting här...

Nej jag förstår inte direkt heller annat än att det kan ha gått till banken och sagt att de fört över pengarna till fel konto.

Skrivet av L33tKr3w:

Helt omöjligt att dra tillbaka pengar även från banken -__-

Njaaa, inte riktigt

Skrivet av ceogar:

Eftersom TS sa att han såg pengarna direkt så antar jag att de har samma bank. Han som överförde pengarna först gick helt enkelt in till banken sen och sa att han råkat överföra pengar till fel konto. De brukar kunna överföra tillbaka pengarna utan att kontakta den andra personen.

Man är ju ändå tvungen att kontakta banken om man får in pengar på sitt konto som man inte räknar med.

Mjo, så har det nog gått till men jag vet inte vad jag ska göra liksom

Skrivet av TroNi:

Fan att folk har mage..

Ja, just att de varit i min lägenhet och varit kriminella gör ju att jag redan beställt ett larm så att de inte ska våga komma tillbaka och bryta sig in.

Obehagligt iaf... USCH!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

(...). Ja, just att de varit i min lägenhet och varit kriminella gör ju att jag redan beställt ett larm så att de inte ska våga komma tillbaka och bryta sig in.

Obehagligt iaf... USCH!

Antingen skulle polisen bli bättre eller så skulle dessa Blocket-Pocket bedragare hängas.>.<:D

Eller så kanske du tar på dig traumat då du kallar dig för: "En lurad dåre".;) Kommer och tänka på:

"En Dåre flyttade in till Mora
Tjuvarna honom på hans prolle riktigt k*ulla.

Dom fick sig ett skjut, Dåren fick flyt: tjuvarna nu flytt till Siba...

Vad händer nu han fråga sig
och skrev en rad för och göra sig glad
men banken han aldrig hörde av...".

:D;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Eftersom TS sa att han såg pengarna direkt så antar jag att de har samma bank. Han som överförde pengarna först gick helt enkelt in till banken sen och sa att han råkat överföra pengar till fel konto. De brukar kunna överföra tillbaka pengarna utan att kontakta den andra personen.

Man är ju ändå tvungen att kontakta banken om man får in pengar på sitt konto som man inte räknar med.

Det ska de ju inte göra. Det är ju som bäddat för bedrägerier. Lätt att bara gå in på banken och säga att man råkat göra fel. Vad jag vet så behöver mottagaren betala tillbaka pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Antingen skulle polisen bli bättre eller så skulle dessa Blocket-Pocket bedragare hängas.>.<:D

Eller så kanske du tar på dig traumat då du kallar dig för: "En lurad dåre".;) Kommer och tänka på:

"En Dåre flyttade in till Mora
Tjuvarna honom på hans prolle riktigt k*ulla.

Dom fick sig ett skjut, Dåren fick flyt: tjuvarna nu flytt till Siba...

Vad händer nu han fråga sig
och skrev en rad för och göra sig glad
men banken han aldrig hörde av...".

:D;)

Haha det var ingen dålig vers det Ctrl + C på den

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag anar ugglor i mossen, man kan inte dra tillbaka pengar hur som helst.
Och ingen bank bara tar tillbaka pengar så, vad är chansenn att någon "målvakt" skulle ha snarlikt nummer som han ber dem skicka över pengarna till istället?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Du funderade inte över varför han ville ha ditt kontonummer från början då han endå skulle komma över personligen och hämta datorn ? Det finns ju ingen anledning till att sätta in pengar på något konto då man gör själva köpet öppet person till person. Det brukar ju vara pengar över disk som gäller, hand till hand.

Jag skulle aldrig göra en affär där jag inte fick pengarna direkt i näven.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Du funderade inte över varför han ville ha ditt kontonummer från början då han endå skulle komma över personligen och hämta datorn ? Det finns ju ingen anledning till att sätta in pengar på något konto då man gör själva köpet öppet person till person. Det brukar ju vara pengar över disk som gäller, hand till hand.

Jag skulle aldrig göra en affär där jag inte fick pengarna direkt i näven.

... och få betalt i falska sedlar
Man kan aldrig gardera sig mot allt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av N!klas:

Det ska de ju inte göra. Det är ju som bäddat för bedrägerier. Lätt att bara gå in på banken och säga att man råkat göra fel. Vad jag vet så behöver mottagaren betala tillbaka pengarna?

Ja det låter fruktansvärt konstigt, då kan man ju aldrig göra affärer på nätet via kontoöverföringar. Hade ingen aning om att det gick att göra på det här viset.

Ring till banken och fråga vad de håller på med egentligen, någon form av bevis kan man ju tycka det behövs för att kunna dra tillbaka pengar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag lider med dig, åkte ut för en blocket bedragare i början av 2010. Men tappa inte hoppet, polisen lyckades i mitt fall hitta bedragaren och jag väntar nu på domstolsbeslut eller liknande om fallet. Måste erkänna att mina tidigare tankar om polisen inte var så höga men när dom lyckades få tag på bedragaren så känner jag mig faktiskt ganska positiv till polisen.

//En blåst jävel

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Kan säga att jag lider med dig, åkte ut för en blocket bedragare i början av 2010. Men tappa inte hoppet, polisen lyckades i mitt fall hitta bedragaren och jag väntar nu på domstolsbeslut eller liknande om fallet. Måste erkänna att mina tidigare tankar om polisen inte var så höga men när dom lyckades få tag på bedragaren så känner jag mig faktiskt ganska positiv till polisen.

//En blåst jävel

Tack för de upplyftande orden Jag tror inte jag har så stor chans att återfå mina saker, men man ska aldrig säga aldrig Vad bra att de fick tag i den torsken Vad rörde det sig om?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hedersmedlem

Om nu pengarna fanns inne på ditt konto och banken tagit "tillbaka" dem så som det verkar antydas i inläggen ovan så är det rimligt att anta att banken får ta smällen för detta.

Permalänk
Medlem

Ja, banken har ju tagit tillbaka pengar som egentligen var dina så, någon har väl begått ett fel på banken? De har alltså tagit ut pengar från DITT konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Tack för de upplyftande orden Jag tror inte jag har så stor chans att återfå mina saker, men man ska aldrig säga aldrig Vad bra att de fick tag i den torsken Vad rörde det sig om?

Bedragaren hade blåst en hel del (upp mot 40) personer genom att sälja "mobiler" på blocket.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tJev:

Bedragaren hade blåst en hel del (upp mot 40) personer genom att sälja "mobiler" på blocket.

Fan att de orkar?:O :S

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

För några år sedan var det en kille som satte in cirka 25000kr helt felaktigt på mitt konto.

Personen som hade gjort den felaktiga transaktionen kontaktade sin bank som i sin tur kontaktade mig och kontrollerade om transaktionen vara felaktig.
Bankmannen kollade med mig så att det var en felaktig transaktion, tydligen hände det ibland att köpare ångrat sig vid t.ex. bilköp eller att dom helt enkelt försökte lura till sig pengarna.

Nu var det en transaktion mellan två olika banker.
Värt attt påpeka är att han som gjorde den felaktiga överföringen hade Swedbank.

Mitt tips är att du kollar med banken vilka regler dom har.

Du kan även få råd här:
Konsumenternas.se - Hem

Visa signatur

Why? I was bored.